Hormonsvägningar på mitt dräktiga sto, tips?

ViktoriaCM

Trådstartare
Tänkte om det finns någon där ute som har ett liknande sto eller kanske har något tips :)

Presentation av min häst, hon är ett 9 årigt Halvblodssto (SWB). Tränas och tävlas mest i dressyr, tränas även i hoppning men på grund av en skada har hon tagit det lugnt sedan mars (2012) därav fick hon betäckas.
Nu är hon igång rätt så bra, och vi har börjat att träna lite smått igen. MEN hon har fruktansvärda hormonsvägningar, (Vi här hemma tror att det kan vara lite extra surt när hon igentligen skulle brunstat?) vissa dagar går det knappt att borsta henne/ ta på täcket/ allmänt jättejobbig vid hanteringen på marken/ små sur i ridningen också men inte alls lika farligt.

Min dam är väldigt bestämd och en riktig ENMANSHÄST, kan sura vissa dagar men gör mig aldrig något. Är också en riktig gosehäst! Det är hon faktiskt emellanåt nu med, helt underbar!
Därav tror vi det kan vara den veckan hon igentligen skulle brunstat (??:confused:) sedan är hon bra i 2-3 veckor igen.

Spännande med ston! :o Så om någon där ute här liknande problem eller bara något tips så tar jag gärna emot det, har jag glömt att skriva något som du vill veta....FRÅGA :D
Tack på förhand!!
 
Sv: Hormonsvägningar på mitt dräktiga sto, tips?

Mitt sto som varit utlånad till avel fick rätt ordentliga humörsvängningar under dräktigheten. Det var inte samma häst som vi lämnade iväg/fodervärdarna fick hem helt enkelt. Men efter att fölet var fött tog det ett par dagar-en vecka så var hon sig själv igen, och var snäll mot fölet (förstagångsmamma).
 
Sv: Hormonsvägningar på mitt dräktiga sto, tips?

Mitt sto som varit utlånad till avel fick rätt ordentliga humörsvängningar under dräktigheten. Det var inte samma häst som vi lämnade iväg/fodervärdarna fick hem helt enkelt. Men efter att fölet var fött tog det ett par dagar-en vecka så var hon sig själv igen, och var snäll mot fölet (förstagångsmamma).

Det låter underbart! Längtar verkligen till denna dagen haha. Skönt att höra att jag inte är ensam om detta ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 059
Senast: Josofinito
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 019
Senast: giovanna
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 293
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp