Horse Head Sadel??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tek
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 677
T

tek

Ngn som har en sådan Andromeda Sirius tror jag de heter ?
Vad tycker ni om dem och hur är de i bommen (rak/böjd)??
Tacksam för snabba svar.....funderar på att köpa....:bow:

Sv: Horse Head Sadel??

satsa på en bättre begagnad sadel av välkänt o väl beprövat märke, det lönar sig, jag lovar! Kvaliteten på hööks sadlar är minst sagt tvivelaktig.

jag har en ny sadel från hööks och den är JÄTTE bra (inte HH) kostade typ 4.500 eller nåt.. bra att kunna lämmna in den där för omstoppning och sånt. .

Jag förstår att det är bättre att köpa en begagnad "märkes"sadel men.... det är ändå Stubben som gör dem och peppar peppar har jag nästan bara icke "märkes" läder till mina hästar och det har funkat bra för mig i snart 20 år...;) Ingen som har ngn som verkligen kan svara....

Tack ändå för svaren:bow:

Har en kompis som har en horsehead capricorn då hon innan hade äldre stubben sadlar o tyckte om dem.. Hon tycker capricornenn är jätteskön o rida i men har dock inte hunnit använda den så mkt då hon även rider western. Men hursomhelst så är capricornen tydligen tillräckligt bred för hennes nordsvensk o hon tyckte den nästan var för bred! Jag vart väldigt förvånad eftersom hon tidigare hade haft sadeln till sin arab o då hade den suttit som smäck. jajja man ska väl inte hänga upp sig på raser o så hästen kan ju va bred ändå. Men jag tror alltså att sadeln är rätt så vid! Är gel i sitsen föresten o jag tycker den ser snygg ut!

vf inte!? eller i och för sig - vi lämmnade in våran på ett annat ställe. men alla hööksbutiker har ju olika sadelmakare..

Hej!
Köp inte bara en sadel utan att veta om den passar din häst. Det är inte säkert att den bästa sadeln på marknaden passar dig och din häst. Kanske mår din häst bättre med en annan sadel.

En sadel måste passa till hästen när den ÄR I RÖRELSE och med en ryttare i sadeln. Idag när vi sadelutpassar så står hästen stillastående, och så rider vi ju inte. Det finns idag en sadelutpassningspad så man kan se om sadeln passar och framförallt var den trycker.

Jag har testat ca 30 sadlar nu på olika hästar och resultatet är skrämmande. Vi utsätter verkligen våra kära hästar för otroligt mycket. Utav dessa sadlar har det bara varit 2 som visat en bra anläggning.

Idag köper vi en sadel och i all välmening så paddar vi upp den.
Men i regel så finns det inte plats för en tjock pad för bomvidden är för liten. Det här sättet tar inte bort trycket från hästen!

Om man verkligen VILL VETA hur sadeln passar och vilken sadel som passar bäst för hästen, då finns det ett verktyg!

Tack för mig

Jisses, vilken oseriös sadelutprovare har du varit hos? När jag provade ut sadlar åt min kuse så kollade vi först hur den låg på vid stillastående, sen hur den låg på hästen i rörelse (alla gångarter).

Nu när jag skulle stoppa om den, ville hon se den på hästen igen, och även att jag skulle rida i den, innan hon bestämde sig för om/hur den skulle stoppas om.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Har precis provat ut sadel. Hittade en som passade hästen och som jag tyckte var skön, så fick ha den på prov en vecka. Det jag nu...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Bee
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Oknytt
·
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 941
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka