Nej tyvärr vet inte många det, men jag tycker att man borde prata mer om det, göra det mer synligt! Vit käpp vet ju de flesta, så från och med nu vet bukefalisterna vad vit och röd käpp innebär!

Får ju börja någonstans!
Det ÄR svårt att börja använda sin käpp, man älskar och hatar den på samma gång. Det är lite som att "jag kan se så bra, behöver inte den"- snubblar och slår halvt ihjäl sig och då säger Synenheten att man kanske skulle använda sin käpp så slipper man ju det. Man säger ja och tänker "jag är inte synskadad, behöver inte den"- snubblar och slår halvt ihjäl sig några gånger till och blir faktiskt rädd och inte förrän då känner man att kanske skulle man testa lite mer.

Satt på en gruppträff på Synenheten i torsdags och de pratade om just förändringsprocessen och det här, jag kände mig så träffad. Ovillig att använda den, började använda den, använde den mer och hatade den, men kunde inte riktigt våga vara utan den och nu är den min vän! Den blev min vän i samma veva som jag fick de röda markeringarna på (på något vis "försvann det vita tydliga synskade-skriket som käppen gav så den gör mig inte lika funktionsnedsatt trots att jag är det... men känslan du vet!

!) Men min vän stoppar jag i väskan när jag kommer inomhus- på jobb, i en affär, sjukhus osv. Det finns någon slags spärr, folk tittar mer. Jobbigt ju! Jag behöver den fortfarande men tycker inte om att folk ser att jag behöver den...
Jag gillar din tröja! Har folk reagerat på den? Finns det något annat synligt för hörselskadade annars? Det är faktiskt jobbigt att inte höra cyklister och annat, precis som du har jag varit (och blivit påcyklad en gång) nära att bli påcyklad många gånger, folk tror ju att man vet att de är där.