Horseware Rhino Pony

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Teij
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 670
T

Teij

Funderar på att införskaffa mig ett av Horsewares ponny täcken. Står mellan Rhino Plus eller Wug men är fundersam över storleken.
Har en islandshäst som är runt 138 mkh som brukar ha 125 i täcken men vissa är små och andra stora så vågar ja mig på ett 115..?

Han har följande täcken i 125
Domani: Stort, där skulle 115 passa
Pessoa: Stort, där skulle 115 passa
Termomaster: Perfekt, på gränsen till för kort.
Bucas: Strypning i halsen, annars utmärkt

Sv: Horseware Rhino Pony

Horsewears täcken är lite stora i storleken. Mät täcket innan du köper. Fundera på hur mycket foder du behöver i täcket. jag tycker att det är lättare med löst foder ex flecce eller liknade o tvätta det ofta än ett fodrat.

Min islänning har också normalt 125, men har 130 i horseware. Men är pållen väldigt nätt så kanske 115 kan gå.

Vart var det litet som gjorde att du behövde en större storlek ?

Funderar på att införskaffa mig ett av Horsewares ponny täcken. Står mellan Rhino Plus eller Wug men är fundersam över storleken.
Har en islandshäst som är runt 138 mkh som brukar ha 125 i täcken men vissa är små och andra stora så vågar ja mig på ett 115..?

Han har följande täcken i 125
Domani: Stort, där skulle 115 passa
Pessoa: Stort, där skulle 115 passa
Termomaster: Perfekt, på gränsen till för kort.
Bucas: Strypning i halsen, annars utmärkt
Jag har en New forest som är 140 cm och normal i kroppen. Han har 125 i de flesta täcken men 5.6 i horeseware. HW har ju storlekarna 5.6= 115/120 cm, 5.9=125/130cm, och 6,0=130/135cm. Min ena stora häst har 6,0 och han är 163 cm men kort. Så jag hade mätt hästen och sen det specifika täcket.

I bogen var det i tajtaste laget, och iom det så blev täcket kort i ryggen också. Det passar dock bra på min taniga 3åring.

Har en ponny som är lik islänning i kroppen, ca 142 cm hög. Han har 115 i alla sina horseweartäcken! (bla rhino wug)

Jag har deras täcken i både 130 och 115 och tycker absolut att 115 är för litet för mina islandshästar. Det är liksom smalare/mer trångt framtill. Tror det beror på att det är en ponnystorlek. De båda täcken jag har ett stl 130 är i vanlig "storhäst-size" och de är mycket rymligare i bogen, plus att de är längre givetvis. Nackdelen är förståss att de också blir större på höjden, dvs hänger lite som en kjol på hästen.
Täcket i stl 115 (ponny-storlek) passar endast på en liten, smal islandshäst som är ca 135 cm hög. Men det är fortfarande lite för kort för henne på höjden, dvs man ser magens rundning på henne när hon har täcket på.
Superbra täcke annars! Jag tycker att de med tunt, tunt foder är bäst. Om det blir svinkallt kan man ju ha et fleecetäcke under. Men våra hästar har ju ganska så tjock päls ändå. :d

Tack, jag började tro att jag har en ardenner med en mkh på 130cm, och inte en islänning...:D Håller med om att det blir lite kjolkänsla på täckena, men det gör inte så mycket tycker jag.

Liknande trådar

Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 528
Senast: Niki
·
G
Utrustning Jag funderar på att köpa ett täcke från Horseware, något jag aldrig gjort förut men jag har läst på många forum att de ska vara av bra...
Svar
10
· Visningar
2 868
Senast: gusfri
·
Utrustning vilket horseware-flugtäcke täcker undersidan av magen, och undersida av halsen bäst? Funderar på ett Rambo Sweetitch Hoody.. hästen... 2
Svar
31
· Visningar
5 024
Senast: Lydia
·
F
Utrustning Har länge funderat på att köpa ett nytt vinter/hösttäcke, och bestämt mig för ett Horseware, dock inte vilken MODELL :p Evergreen...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka