Hos frissan. Slingor i mörkt färgat hår. Besviken

Dana

Trådstartare
Hade äntligen bestämt mig. Färgar mitt hår mörkt, brunt, själv. Var så trött på denna utväxt i hårbotten som behövs typ var 4-5 vecka. Pratade med frissan som sa att jag kunde göra lite ljusa slingor för att inte behöva färga mitt hår så ofta, Syns inte utväxten så mkt.

Idag gjorde jag det. Tog mod. Sa att jag ville ha mkt ljusa pga av utväxten. Efteråt blev jag mkt besviken. Först å främst har jag självlockar. Då sa frissan att slingorna försvinner lite pga av lockarna så hon plattade mitt hår. Aldrig att jag plattar mitt hår. Gillar mina självlockar. Knappt ljusa slingor, lite ljusbruna.

Utväxten kommer att synas om 4-5 veckor. Det var ju det jag ville slippa se och göra.

Tänker ringa å klaga i morgon, men någon annan här som varit missnöjd hos frissan?

Gillar annars hon som klipper mig så det känns lite pinsamt å klaga. Kunde sagt det direkt när jag var där men jag blev nog lite chockad...Hon sa att det var så fint, så perfekt osv. När hon plattade mitt hår kände jag bara....öhhhh. Hon överöste mig med komplimanger.

Jag vet, säg till direkt men jaja....Nu är det som det är. Ringer i morgon, någon som klagat tex på sin frissa? Har haft henne i 4 år.

Förr var jag blond. men blev till sist lite gråhårig. Då bestämde den frissan att mörka slingor borde passa. Första ggn blev inte bra. Syndes inget. Ringde å klagade. Hon gjorde om det med mer mörka slingor. Utan att betala extra för det.

Därför är jag lite nyfiken, kommer denna frissa att göra om det till ett bättre pris. Hatar utväxten på mitt färgade hår men som synes, det kommer att synas snart igen...
 
Fast hon kan ju inte trolla? Om ett ljust hår färgas mörkt syns naturligtvis utväxten.

Jag gör ljusa slingor i mitt ljuscendré hår för att förvilla bort det gråa. För några år sedan färgade jag brunt istället men gav upp just för utväxtens skull.

Att hon plattade håret är nog inget att klaga på, det räcker väl att tvätta håret så blir det lockigt igen.
 
Det är ju inte så lätt att få ljusa slingor i mörkt färgat hår om man vill undvika att de blir gula/orange. Visst kan du klaga om du inte är nöjd, men att färga dom ljusare KAN göra den ljusa färgen ful. Varför inte långsamt färga till en ljusare mörk färg? Gradvis ta ljusare och ljusare. Det finns också färginpackningar man kan använda så slipper man färga håret. Då gör man som en vanlig inpackning.
 
Ja men hon sa att slingorna skulle synas bättre om mitt hår var platt. Plattar aldrig. Har ett fint självlock.

Nu gjorde jag slingor i mitt mörka hår, som blev lite ljusbruna. Knappt synbart. Ville ju att utväxten inte skulle synas så mkt. Så typ mkt "ljusa" slingor som blev väldigt lite.
 
Inget i hårbotten. Kommer få färga om om ca 4-5 veckor i alla fall. Det var ju inte tanken å det visste frissan.
 
Jag har slingor istället för en hel blondering just för att utväxten blir "mildare" men utväxt går ju inte att få bort helt.

Verkar vara ett kommunikationsfel snarare än ett direkt "frisörfel". Men klart att man kan klaga ändå om man är väldigt missnöjd..
 
Eller så kanske du bara är ovan och behöver vänja dig? Men du kan säkert vända dig dit och få det omgjort om hon är serviceminded. Däremot är det kanske inget man kan kräva.
Utväxt syns väl mer eller mindre alltid så det är ju svårt att komma ifrån tror jag. När det gäller plattningen-går det bort om du tvättar håret eller är det nåt so ska hålla i länge?
 
Jag påpekade ändå att jag tycker det är jobbigt att färga det utväxkta efter ca 4-5 veckor. Hon förstod.

Slingorna syns knappt. Lite ljusbrunt. Lite slingor. Hon sa ändå att nu kommer inte utväxten synas så mkt. Fast det kommer den att göra.

Jag ringer i morgon. Ingen annan som haft problem med sin frisör?
 
Nej, inte problem. Är jag inte nöjd säger jag det. Men jag är noga med att vara väldigt tydlig med vad jag förväntar mig, och vill jag ändra mycket och på ett speciellt sätt ser jag till att ha med mig bilder att diskutera utifrån.

Det verkar nog snarare som ni har problem med förväntningar och kommunikation.
 
Hon sa att slingorna syns bättre om jag plattar. Inget om utväxten. Har självlock som jag är mkt stolt över. Plattar aldrig.

Slingorna syns knappt. Tyvärr ingen bild. Gubben min undrade...
 
Jag påpekade ändå att jag tycker det är jobbigt att färga det utväxkta efter ca 4-5 veckor. Hon förstod.

Slingorna syns knappt. Lite ljusbrunt. Lite slingor. Hon sa ändå att nu kommer inte utväxten synas så mkt. Fast det kommer den att göra.

Jag ringer i morgon. Ingen annan som haft problem med sin frisör?
Din frisör kan inte ta bort din utväxt. Att göra ljusbruna slingor i ett brunt hår låter som en vettig lösning för att förvilla lite i utväxten. Alltför ljusa slingor hade ju bara blivit randigt. Men hur hade du tänkt att utväxten skulle kunna försvinna?
 
Jag färgade ljusa slingor i mitt mellanbruna hår en gång. Jag var noga med att jag inte ville att de skulle vara gula, för det tycker jag ser hemmagjort och fult ut. De blev riktigt vita, så på håll såg jag gråhårig ut... Det upptäckte jag dock inte förrän efter ett tag och jag tycker inte att jag kunde lasta frisören för det, hon hade ju bara gjort som jag bett henne. Men jag gjorde inte om det. :p
 
Det var inte jag som sa att utväxten skulle försvinna utan frissan. Om man gör lite slingor så så syns de mindre. Jag tycker att slingorna inte gör nån skillnad. Hon var för "snål"

Randigt blir det bara om man tar jätte ljusa slingor, dock inte i detta fall. Ljusbruna.
 
Ring till salongen och säg att du inte är nöjd så får de ta och göra om, självklart utan att du ska behöva betala extra. Har aldrig varit med om en salong där de tagit extra betalt för att göra ett omjobb.
Jag tycker att det låter som att frisören var medveten om att det inte blev som du tänkt dig och därför pratar bort det med hur perfekt det blev. Tydligt med tanke på att hon plattade håret även fastän du aldrig själv plattar.

Det bästa sättet att dölja en utväxt är att göra mycket slingor i lite olika nyanser. Ofta tar det ett par slingningar innan man får den där känslan av att utväxten inte syns lika tydligt.
 
Det är ju inte så lätt att få ljusa slingor i mörkt färgat hår om man vill undvika att de blir gula/orange. Visst kan du klaga om du inte är nöjd, men att färga dom ljusare KAN göra den ljusa färgen ful. Varför inte långsamt färga till en ljusare mörk färg? Gradvis ta ljusare och ljusare. Det finns också färginpackningar man kan använda så slipper man färga håret. Då gör man som en vanlig inpackning.

Fast hur tänker du nu?
Lägger man på blekning på ett mörkt hår så kan det bli gult ja - Men en duktig frisör kan utan konstigheter nyansera bort den gula färgen och få en fin färg på slingor oavsett utgångsläge. Har man tillgång till hela färgkartan (och kan läsa den) så är det faktiskt väldigt enkelt.
(Sen är det ju så att det finns undantag, vissa hår går bara att bleka till ett visst stadie och vissa tar inte åt sig nyansering men det är oftast de överpreparerade håren som inte gör det.)

Man kan inte färga ett mörkt färgat hår ljusare, det måste blekas. Lägger man på en ljusare färg på hela håret så är det enda som kommer hända att utväxten blir ljusare än resten av håret. Att slinga håret är den absolut bästa metoden om man vill bli ljusare och få ett jämnt resultat.

Färginpackning är till för att underhålla den färgen man har med glans och intensitet inte för att färga ett helt hår. De täcker inte heller till 100%, möjligen till 50%. De jag har provat håller dessutom bara 3-6 tvättar så det är ju inget alternativ om man vill ha ett hår i en annan nyans än sitt naturliga.
 
Det bästa sättet att dölja en utväxt är att göra mycket slingor i lite olika nyanser. Ofta tar det ett par slingningar innan man får den där känslan av att utväxten inte syns lika tydligt.

Exakt. Det är så min frisör gjort på mig. Hon gör supertunna slingor och den fulla effekten kom först efter några gånger, när slingorna hamnat på tillräckligt många ställen. En förbättring med typ 300 procent mot när jag hade hela året brunt med gråblond utväxt :yuck:
 
Tack för ett bra svar Piek. Vad jag nog egentligen behövde läsa. Å de andra också som skrev att det nog var kommunikationsfel.

Ringer i morgon, oavsett, då jag är verkligen missnöjd, trots komplimanger från frissan....
 
Ring till salongen och säg att du inte är nöjd så får de ta och göra om, självklart utan att du ska behöva betala extra. Har aldrig varit med om en salong där de tagit extra betalt för att göra ett omjobb.
Jag tycker att det låter som att frisören var medveten om att det inte blev som du tänkt dig och därför pratar bort det med hur perfekt det blev. Tydligt med tanke på att hon plattade håret även fastän du aldrig själv plattar.

Det bästa sättet att dölja en utväxt är att göra mycket slingor i lite olika nyanser. Ofta tar det ett par slingningar innan man får den där känslan av att utväxten inte syns lika tydligt.


Min frissa stylar och lockar och piffar alltid, oavsett hur jag själv gör till vardags. Hon vill ju göra mig tjusig. Jag skulle inte se det som ett tecken på att frisören anser det misslyckat.
 
Fast hur tänker du nu?
Lägger man på blekning på ett mörkt hår så kan det bli gult ja - Men en duktig frisör kan utan konstigheter nyansera bort den gula färgen och få en fin färg på slingor oavsett utgångsläge. Har man tillgång till hela färgkartan (och kan läsa den) så är det faktiskt väldigt enkelt.
(Sen är det ju så att det finns undantag, vissa hår går bara att bleka till ett visst stadie och vissa tar inte åt sig nyansering men det är oftast de överpreparerade håren som inte gör det.)

Man kan inte färga ett mörkt färgat hår ljusare, det måste blekas. Lägger man på en ljusare färg på hela håret så är det enda som kommer hända att utväxten blir ljusare än resten av håret. Att slinga håret är den absolut bästa metoden om man vill bli ljusare och få ett jämnt resultat.

Färginpackning är till för att underhålla den färgen man har med glans och intensitet inte för att färga ett helt hår. De täcker inte heller till 100%, möjligen till 50%. De jag har provat håller dessutom bara 3-6 tvättar så det är ju inget alternativ om man vill ha ett hår i en annan nyans än sitt naturliga.

Nu var ju den mörka grundfärgen en hemmafärgning. De kan reagera lite hur som helst.

Nej jag menade inte heller att man skulle kunna färga det mörka håret ljusare, jag menade att man gradvis tar en nyans ljusare när man färgar håret. Tar man bara någon nyans ljusare blir inte utväxten markant. Fast då handlar det ju om att få håret ljusare med tiden, funkar ju inte om man vill ha samma färg.

För mig har färginpackning funkat fint för att dölja utväxt och TS problem var just att h*n ville färga håret lite mer sällan. Då kan en färginpackning hjälpa för att förlänga tiden som utväxten ser ok ut. På mitt hår sitter en inpackning mycket längre än så. Jag är blond och hade mörkröd inpackning och det funkade finfint för att undvika behöva färga om håret för tidigt. Återigen menade jag inte att man skulle färga hela håret med bara inpackning, men hjälpa till att förlänga perioden mellan då man måste färga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har ganska tunt hår. Framförallt framtill och mitt på huvudet. Benan blir ganska bred och håller jag upp håret syns skalpen. Har...
Svar
12
· Visningar
1 520
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 249
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 862
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp