Slingor eller annat i mörkt hår?

Milosari

Trådstartare
Jag har mörkbrunt hår som numera färgas för att inte bli grått. Men det blir lätt lite platt och trist i färgen, särskilt på vintern. På sommaren blir håret rödorange där det bleks av solen. Nu har jag bokat tid hos frisörelever för att lägga till lite annat utöver bottenfärg. Men vad? Kan man slinga mörkt hår på ett bra sätt? Jag vill inte ha blonda slingor, kan man få dem i mörkare färger? Kanske lite mer åt det kastanjefärgade hållet, eller som det blir när det blir solblekt? Eller har ni andra tips? Tjejen som var där sist babblade på om balage och jag fattade nada. Ska kanske tilläggas att det är spikrakt, ungefär halva ryggen-långt och nästan alltid uppsatt i knut.
 
På den tiden jag färgade hela håret brukade jag få tre nyanser. En som är den färgen jag vill ha, en som är någon nyans ljusare för att lätta upp där ljuset faller, och en snäppet mörkare eller med en lite annorlunda färgtemperatur för att ge en dimension till.

Bayalage är en teknik för att applicera slingor, och gör intrycket mjukare så att man slipper känslan av skarpa kanter. Ger mer naturlig utväxt också.
 
Jag föredrar helt klart bayalage framför slingor. Det går inte lika rakt från hårbotten och vidare ner i håret utan ser mer som naturliga färgskiftningar som växt ut i håret, dvs ser mer naturligt ut. Slingor kan gärna se randigt ur i mitt hår, jag har väldigt mörkt brunt hår. Man kan ju ha vad för färg man vill i håret, jag har tex haft lila bayalage ^^ men man försöker nog gärna hålla slingor (färgskiftningar) inom ett spektra om det ska se naturligt ut, dvs man gör inte platina slingor i mörkbrunt hår om inte kunden specifikt frågar om det. Hade jag varit dig hade jag letat lite bilder på tex Google/Pinterest för att försöka hitta något som likna det du är ute efter. Jag är själv värdelös på att förklara så då kommer jag mkt längre med bilder och ofta är det uppskattat av frisören med en visuell bild ☺️
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag skaffade linser för ett par veckor sedan, det var kanske 10 år sedan sist och det var ju sådär att se sin spegelbild igen. 1) jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 861
Kropp & Själ Hej hårexperter (och andra med ;))! Jag har otroligt tråkig färg på håret just nu och vill göra något åt det. Funderade på slingor men...
Svar
7
· Visningar
5 049
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 495
Senast: Silkisif
·
Äldre Hade äntligen bestämt mig. Färgar mitt hår mörkt, brunt, själv. Var så trött på denna utväxt i hårbotten som behövs typ var 4-5 vecka...
2 3
Svar
56
· Visningar
17 818
Senast: Brisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp