Hösilage, farligt eller ej?

C

Cec

Har tyvärr inte så stora kunskaper om just hösilage.
Har märkt att många av våra hösilagebalar vid öppnandet är blöta i hörnen och oftast nertill.
Troligtvis beror detta på att balarna står direkt på marken och att det då läcker in vatten...

Nu till frågan: Är detta farligt att fodra med? Och, varför i sådana fall?
Jag själv tycker inte att man bör fodra med det, brukar kasta det som är "förstört".
Kan tillägga att det inte luktar eller syns ngt mögel.

Sv: Hösilage, farligt eller ej?

Nej det är inte farligt, det som du tror är läckage kan vara ev överskott av vätska från balarna eller så har det helt enkelt fallit sig så när de har balat ihop allt. En sträng efter kanten på vallen som är blötare än det övriga.
Det effektivaste är att titta och lukta på fodret, luktar det friskt och gott så är det ok att fodra med. Börjar det lukta pecka ska du se upp, finns mögel så kassera det.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 346
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage... 2
Svar
21
· Visningar
3 132
Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens... 2
Svar
27
· Visningar
4 656
Senast: åke
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 565
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka