Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så tacksam att bägge våra ungar har samma dagsrytm som sina föräldrar. Om de vaknar tidigt så är det kl 7. Har varit så från början.

Jag har just "vunnit" kvällens fight. Bägge så övertrötta. När lillasyster somnat började brorsan gråta och väckte henne. Sen grät dom ikapp... känner mig lagom slut, men nu sover bägge :up: .

Här är båda barnen så väldigt täppta i näsan och hostiga på natten 😭. Vi använder physiomer men tycker inte det hjälper så mycket. Igår försökte jag mig på den där grejen där man ska suga ut snor men lyckades inte, det enda som hände var att Sixten började storgråta.
De har börjat med nån konstig ovana att kasta huvudet bakåt när de är trötta och precis på väg att somna, det väcker dem varje gång och gör läggningarna till kaos. Idag lyckades jag inte få dem att somna på eftermiddagen alls så istället var de vakna från 14 till 19, helt orimligt för två som brukar behöva sova efter två timmar.

Här är båda barnen så väldigt täppta i näsan och hostiga på natten 😭. Vi använder physiomer men tycker inte det hjälper så mycket. Igår försökte jag mig på den där grejen där man ska suga ut snor men lyckades inte, det enda som hände var att Sixten började storgråta.
De har börjat med nån konstig ovana att kasta huvudet bakåt när de är trötta och precis på väg att somna, det väcker dem varje gång och gör läggningarna till kaos. Idag lyckades jag inte få dem att somna på eftermiddagen alls så istället var de vakna från 14 till 19, helt orimligt för två som brukar behöva sova efter två timmar.
Det gör Matilda med numera. Särskilt när hon är övertrött. Och så är det som att hon blir rädd för kastet hon liksom gör, så gråter hon ännu mer :(.

Var det någon som ville byta. Här vaknade vi 4:30 idag 😱😭. För att stöka runt och vara ledsen en timme (samt kasta alla nappar under sängen,som man så klart inte kommer åt om man inte stiger upp och hämtar en sopborste)

sa jag att även de två äldre också låg och sov med mig 🙄. Så klart vaknade de också. Mannen jobbade kväll igår och sover i gästrummet 🤐

sedan när hon var säker på att alla verkligen var vakna. Ja då somnade hon om

Var det någon som ville byta. Här vaknade vi 4:30 idag 😱😭. För att stöka runt och vara ledsen en timme (samt kasta alla nappar under sängen,som man så klart inte kommer åt om man inte stiger upp och hämtar en sopborste)

sa jag att även de två äldre också låg och sov med mig 🙄. Så klart vaknade de också. Mannen jobbade kväll igår och sover i gästrummet 🤐

sedan när hon var säker på att alla verkligen var vakna. Ja då somnade hon om
Nä fy vilken start på dagen! ❤️

@julgrisen angående snorsug så använder jag den flitigt. Koksalt eller kör Physiomer först, sen den! Väldigt effektiv mot snorbusar och löst snor och även matrester. Så får du kläm på den är den grym tycker jag ❤️

Fick för övrigt en lite tråkig kommentar igår av en kollega. Som vanligt frågas det ju hur det är med sömn och så vidare, och när jag berättade att jag oftast måste bära och att hon har ett stort närhetsbehov får jag kommentaren "det är klart du får när du vant henne vid att alltid bli buren. Hon slutar nog skrika NÅN gång".

VARFÖR ska det sitta så långt inne hos folk att ge en beröm för att man bekräftar bebisens närhetsbehov. Jag fattar liksom också att bebisen inte kommer skrika i 24 timmar utan kommer somna av utmattning eller för att hon helt enkelt ger upp, men jag väljer att möta henne i det här behovet hon har just nu. Det blir liksom inte kul att åka på bilutflykt eller ta en promenad med vagnen med en gallskrikande bebis och jag tycker det är så drygt att behöva försvara mitt val av att oftast bära henne.

Fick för övrigt en lite tråkig kommentar igår av en kollega. Som vanligt frågas det ju hur det är med sömn och så vidare, och när jag berättade att jag oftast måste bära och att hon har ett stort närhetsbehov får jag kommentaren "det är klart du får när du vant henne vid att alltid bli buren. Hon slutar nog skrika NÅN gång".

VARFÖR ska det sitta så långt inne hos folk att ge en beröm för att man bekräftar bebisens närhetsbehov. Jag fattar liksom också att bebisen inte kommer skrika i 24 timmar utan kommer somna av utmattning eller för att hon helt enkelt ger upp, men jag väljer att möta henne i det här behovet hon har just nu. Det blir liksom inte kul att åka på bilutflykt eller ta en promenad med vagnen med en gallskrikande bebis och jag tycker det är så drygt att behöva försvara mitt val av att oftast bära henne.
Håller med. För mig är det viktigt att mina barn är trygga. Att låta dom skrika sig till sömns själva kommer inte på tal.
Har fått samma kommentar om amning. "Va, ska hon äta igen!?"
Eh ja, behöver hon amma så får hon. Oavsett när hon åt mat eller ammade sist.

Håller med. För mig är det viktigt att mina barn är trygga. Att låta dom skrika sig till sömns själva kommer inte på tal.
Har fått samma kommentar om amning. "Va, ska hon äta igen!?"
Eh ja, behöver hon amma så får hon. Oavsett när hon åt mat eller ammade sist.
Eller hur! Tänk vad man som mamma blivit stärkt och mått gott av att få höra "vad fint att se du lyssnar till ditt barns behov".

Det där fattar jag verkligen inte heller, jag skulle aldrig nånsin låta mina barn skrika sig till sömns om jag kan hindra det (i bilen är det ju svårt till exempel). Det skapar ingen trygghet alls för dem, och är ju inte som att hon kommer kräva att du bär runt på henne när hon är tio år bara för att du gör det nu. Det viktigaste man kan ge sina barn är ju trygghet och närhet. Blir så irriterad på sånt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 101
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 521
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 181
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka