Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med hårfärger är föresten nått jag tycker är superspännande.
Sambon är brunette med brunmelerade ögon. Jag föddes rödlätt och är idag blond med gröna ögon. Vi bör alltså tydligen på ganska dominanta färganlag båda två.
Dottern är rödlätt/jordgubbsblond och blåögd, hennes bio pappa är blond och blåögd.
Vi har en hel del gissningar här hemma kring vad bebbot får för färger, dottern tror bebbot kommer va mörkhyad och brunhårig vilket jag är tveksam till O_o:laugh:
Jag tror hon kommer va brunette och hoppas mest av allt hon ärver sambons hudton som visst är ljus men tål mer sol än min som är snudd på likvit.

Sen ser man ju ofta helsyskon som har helt olika hårfärg osv så kan ju bli lite vad som helst och verkar inte alltid stämma med de genetiska ”bestämmelserna”.
Ni som har flera barn, har de samma hårfärg?
Hoppar in från hösttråden -20 för sånt här tycker jag är kul! 😄

Jag och maken är båda mörkhåriga. Maken mörkare än mig men föddes blond. Jag och mina syskon har alla guldbrunt hår, födda svarthåriga. Äldsta sonen har exakt samma hårfärg som mig, haft samma sedan han föddes. När vi skulle få yngsta tänkte åtminstone jag att det blir väl en till mörkhårig, men ut kom en RÖD 😄. Hade bestämt innan att han skulle heta Tintin och det blev ju väldigt passande tyckte vi. Ungarna har en kusin på sin pappas sida som också är rödhårig så det verkar komma från min mans släkt. Nu har det röda bleknat och han är mer blond men eftersom maken också var blond som liten men väldigt mörk nu så kommer han säkert också bli det.

Förresten, vad mycket säkrare jag känner mig nu med andra bebisen! Med dottern tog det tusen år att bara komma ut genom dörren. Idag (lillebror 2,5 dagar gammal) slängde jag bara på honom kläder, satte honom i sjalen och gick ut :D

Känner igen det där! Tvåan får helt enkelt hänga på :D

Det där med namn alltså :down:
..
Med dottern hade jag en lista på 5 riktigt genomtänkta namn men inget va ens i närheten av att passa, satt efter några dagar och läste i en namnbok och när jag läste Edith va det helt tveklöst hennes namn och har varit sen dess.

Namn är jättesvårt, kom aldrig på något pojknamn när vi väntade minste sonen trots att jag visste redan från RUL att det var en pojke.

Nu med lillasyster ville jag ha ett äldre namn men samtidigt internationellt för att passa ihop med bröderna. Fastnade för ett tjejnamn ganska direkt efter RUL när vi fick veta att det var lillasyster. Namnet växte sig starkare under graviditeten då även min man gillade namnet. Så vi har också en Edith :love:

Namn är jättesvårt, kom aldrig på något pojknamn när vi väntade minste sonen trots att jag visste redan från RUL att det var en pojke.

Nu med lillasyster ville jag ha ett äldre namn men samtidigt internationellt för att passa ihop med bröderna. Fastnade för ett tjejnamn ganska direkt efter RUL när vi fick veta att det var lillasyster. Namnet växte sig starkare under graviditeten då även min man gillade namnet. Så vi har också en Edith :love:

Edith är ett av mina favoritnamn! Men maken heter Erik. 🤷
Och så gillar jag verkligen Hedda, men hunden heter Ebba 😂
Bäddat för förvirring.

Såååå... nån som har bra pojknamn på lager? 😅

Storasyster heter Klara så det får gärna gå bra ihop och liknande stil :)

Det är ett underbart namn! Jag gillar också att det finns kända coola kvinnor med namnet (Edith Piaff och Edith södergran).
Känns som jag aldrig kommer va lika nöjd med namnet på kommande lillasyster som jag är med storasysters :o

Sambon är brunette med brunmelerade ögon. Jag föddes rödlätt och är idag blond med gröna ögon. Vi bör alltså tydligen på ganska dominanta färganlag båda två.
Dottern är rödlätt/jordgubbsblond och blåögd, hennes bio pappa är blond och blåögd.
Vi har en hel del gissningar här hemma kring vad bebbot får för färger, dottern tror bebbot kommer va mörkhyad och brunhårig vilket jag är tveksam till O_o:laugh:
Jag tror hon kommer va brunette och hoppas mest av allt hon ärver sambons hudton som visst är ljus men tål mer sol än min som är snudd på likvit.

Sen ser man ju ofta helsyskon som har helt olika hårfärg osv så kan ju bli lite vad som helst och verkar inte alltid stämma med de genetiska ”bestämmelserna”.

Äldsta barnet är blond och yngsta rödblond. Ska bli spännande att se hur hennes hårfärg utvecklar sig. Ibland ser hon nästan ”riktigt” rödhårig ut och ibland nästan blond. Både jag och maken är mörkblonda och var riktigt blonda som barn, och äldsta barnet lär bli precis så. Det finns röda toner i båda familjerna men framför allt på makens sida. Vår dotter är på de flesta sätt en kopia av både mig och maken…s bror 😅

Hoppar också in från hösttråden -20.
Detta är intressant. Våran gemensamma son är blond med ljust blåa ögon. Dottern som föddes -20 var rödhårig med blåa ögon. Jag blev ganska förvånad eftersom jag är mörkblond och sambon också. Dock bär vi båda två på rödhåriga gener. Min pappa är lite rödlätt samt kusiner på den sedan. Sambons mamma är också rödlätt och har också rödhåriga på sin sida. Men det var ändå rätt oväntat, men kul hur det slår igenom 😄

Alla med namnfunderingar - prova appen Kinder! Man kan ställa in den på svenska namn och lägga till egna osv beroende på hur man tänker. Så kopplar man ihop med partner och sådant swipar man höger eller vänster à la Tinder och om båda gillar något blir det en matchning och så sparas det i en lista. Vi fick upp ögonen för flera namn som vi kanske inte tänkt på innan via denne 😊

Alla med namnfunderingar - prova appen Kinder! Man kan ställa in den på svenska namn och lägga till egna osv beroende på hur man tänker. Så kopplar man ihop med partner och sådant swipar man höger eller vänster à la Tinder och om båda gillar något blir det en matchning och så sparas det i en lista. Vi fick upp ögonen för flera namn som vi kanske inte tänkt på innan via denne 😊

Laddade ner den på svenska förut men dissade den snabbt där andra förslaget jag fick var Filiph :p Men kanske borde ge den någon mer chans ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 086
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 288
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 152
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka