Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till och med jag som provade amma en gång och bara ”nope” kan få tankar ibland att ”åh jag kanske skulle försökt…” helt absurt för jag tyckte ju inte ens det var trevligt?

Jag tror att det beror på amningshetsen i samhället som för att man känner att man borde försöka amma. Jag ammade min äldsta son i 2 veckor, katastrof åt alla håll trots att jag hade mjölk. När jag gick över till ersättning så fick jag höra av alla i vår närhet och sjukvården att sonen skulle bli så sjuk av ersättning och att jag var lat.

Oavsett om det varit barn 2,3 eller 4 som fötts så har jag fått liknande kommentarer om ersättning i stil med "du kan väl prova, har du tänkt på att mysamma och det kanske fungerar bättre nu?". Nu låg lilla E på IVA-neo direkt från födsel så det fanns inget annat val än att ge henne ersättning av sköterskorna , men annars har det alltid varit himla knorrigt att få in ersättning i tid samt tabletter som stoppar produktionen av bröstmjölk.

Vi var iväg på Djul i ljusparken igår (julevenemang på Borås djurpark), hela familjen och lilla E var vaken typ 30 minuter av totalt 5 timmar. Och det var i samband med matningen, för hon somnar så fort vagnen rullar och sen sover hon.

Så henne kan man inte åka iväg med så sent allt för ofta, för väl hemma så var det stora rådjursögon ihop med ett himla massa "pratande" eftersom hon var mycket utvilad och pigg :rofl:

Vi testade utpumpat i flaska för första gången. Lite tredje gången gillt på den eftersom syskonen inte tyckt det var härligt alls. Men inga problem sa M! Kanske hjälp att han kopparand rätt mycket och varit van att äta på olika sätt :)

Åh ja, leendena är så härliga ❤️
20211205_192951.jpg

Kan jag få lite pepp hörni? Jag har haft det lyxigt i typ tio dagar när maken har varit mycket ledig och bara jobbat dagtid de pass han jobbat. Men nu är det tillbaka till nattarbete = många nätter ensam med båda barnen för mig. Första natten igår och herregud vad mycket jag stressade upp mig :crazy: Byggde liksom upp nåt ångestberg och bara tänkte att allt skulle gå åt helvete. Att bebis skulle skrika, storasyster vakna och sen skulle vi inte få sova alls. Så när bebis strulade på kvällen och inte ville somna så sköt stresspåslaget i taket. Vilket såklart inte hjälpte att lugna bebis och få honom att somna...

När vi till slut kom till ro närmare midnatt så gick det ändå helt okej. Bebis skötte sig utmärkt, vaknade bara till för att amma några gånger och somnade om direkt. Storasyster vaknade till men låg kvar i sängen och somnade till slut om själv efter att jag fått säga till henne att inte hålla på och klämma på min hals 😣 Jag låg väldigt obekvämt hela natten men sov ett gäng upphackade timmar i alla fall.

Till saken hör att vi sover allihop i samma säng när maken inte är hemma och barnen får såklart inte sova bredvid varandra nu när A är så liten, vilket innebär att jag måste ligga mellan dem.

Men ja. Jag vet att det kommer vara många tuffa nätter men jag kan ju inte hålla på och stressa upp mig såhär inför varje natt, det blir ohållbart och gör inte saken bättre.

Tips? Hejarop? Vi har en större säng på gång så det blir bättre i alla fall. Jag har gjort lite halvhjärtade försök att få A att ligga i spjälsängen men det är så mysigt att samsova och praktiskt när man ammar.
Det blir bättre. Du kommer komma in i rutiner de kvällar och nätter du är själv.
Här jobbar sambon utomlands och åker söndag eftermiddag och kommer hem onsdag sen kväll. Jag var väldigt orolig i början, hur jag skulle orka med två. Innan han åker får han handla så jag har allt jag behöver, särskilt snabb energi som chokladbollar eller så :D. Jobbiga kvällar är det skönt att kunna slänga i sig lite tröst. Och vissa kvällar blir det mer tv än vad jag från början tyckte var ok. För det behövs för att mamman ska få det lite lättare.

Överlag har vi dock det helt ok och kvällarna brukar jag kunna sitta i soffan och kolla tv efter en dusch. Ibland tar jag duschen medan dom kollar tv (med program jag vet inte är läskiga).

Så, det blir bättre. Man lär sig.

Det blir bättre. Du kommer komma in i rutiner de kvällar och nätter du är själv.
Här jobbar sambon utomlands och åker söndag eftermiddag och kommer hem onsdag sen kväll. Jag var väldigt orolig i början, hur jag skulle orka med två. Innan han åker får han handla så jag har allt jag behöver, särskilt snabb energi som chokladbollar eller så :D. Jobbiga kvällar är det skönt att kunna slänga i sig lite tröst. Och vissa kvällar blir det mer tv än vad jag från början tyckte var ok. För det behövs för att mamman ska få det lite lättare.

Överlag har vi dock det helt ok och kvällarna brukar jag kunna sitta i soffan och kolla tv efter en dusch. Ibland tar jag duschen medan dom kollar tv (med program jag vet inte är läskiga).

Så, det blir bättre. Man lär sig.
Ja så är det alldeles säkert :) Självförtroendet växer förhoppningsvis med tiden.

Klara är en glad skit, hon ler mest hela tiden. Särskilt när hon ammar.
Supermysigt med en glad tjej som jollrar hela tiden, men jobbigt när amningen tar minst en halvtimme för hon har så mycket att berätta om 😂

Igår knäckte hon koden för hur man fångar de där roliga sakerna man kan vifta med i luften. Sov som en stock mellan 20-07.30 med ett snabbt uppvak för mat vid 03. Tar på krafterna att lära sig nya saker 😅

E836BB44-9E21-4430-984E-8915DBA3BD2B.webp

Supermysigt med en glad tjej som jollrar hela tiden, men jobbigt när amningen tar minst en halvtimme för hon har så mycket att berätta om 😂

Igår knäckte hon koden för hur man fångar de där roliga sakerna man kan vifta med i luften. Sov som en stock mellan 20-07.30 med ett snabbt uppvak för mat vid 03. Tar på krafterna att lära sig nya saker 😅

Visa bifogad fil 82011

Så himla gullig! 😁🥰
(och en halvrumme matning låter som en dröm 😂. Min unge äter flaska och är ändå segare än en snigel. 🤦🏼‍♀️)

Visa bifogad fil 82011

Det där med att upptäcka fötterna är ju så absurt egentligen! Tänk om man själv helt plötsligt en dag upptäckte en ny kroppsdel man aldrig hade sett förut :D

Så himla gullig! 😁🥰
(och en halvrumme matning låter som en dröm 😂. Min unge äter flaska och är ändå segare än en snigel. 🤦🏼‍♀️)

Kan peppa dig med att de äter fortare när de blir lite äldre. Lilla E sondade 90 ml på 45 minuter när vi var inlagda, nu när hon är 2,5 månad så tar samma mängd ca 10 minuter med flaska trots stl 1 på napp.

Kan peppa dig med att de äter fortare när de blir lite äldre. Lilla E sondade 90 ml på 45 minuter när vi var inlagda, nu när hon är 2,5 månad så tar samma mängd ca 10 minuter med flaska trots stl 1 på napp.
Eller så fortsätter det ta tid för att ungen är pratig och lättdistraherad :p Lilla E kan lätt ta 45 minuter på sig att äta en flaska på 120ml. Det är ju inte aktivt ätande, utan man måste stanna upp och flina lite, prata, kolla sig omkring, sen hävda att man är mätt, pausa för att leka och sen komma på att näe man är ju jättehungrig! osv :D

Kanske ingen vidare pepp till @Sleepan sorry :D Men barn är ju faktiskt olika :p (och är det lugnt runtomkring går det fortare såklart...)

Eller så fortsätter det ta tid för att ungen är pratig och lättdistraherad :p Lilla E kan lätt ta 45 minuter på sig att äta en flaska på 120ml. Det är ju inte aktivt ätande, utan man måste stanna upp och flina lite, prata, kolla sig omkring, sen hävda att man är mätt, pausa för att leka och sen komma på att näe man är ju jättehungrig! osv :D

Kanske ingen vidare pepp till @Sleepan sorry :D Men barn är ju faktiskt olika :p (och är det lugnt runtomkring går det fortare såklart...)

Haha ja klart att det kommer också längre fram att de har för mycket att titta på/prata om än att äta.

Vår lilla E ligger ju efter i utvecklingen pga att hon hade lågt blodvärde länge och en tuff start. Så visst jag hade kunnat skriva "det kan gå fortare.." för ja alla barn är olika och har olika utvecklingsfaser :)

Med 4 barn i olika åldrar och en stor buffel till hund så är det aldrig lugnt här mer än på natten :rofl:

Här måste vi pausa matandet flera gånger för annars äter hon upp allt på 2 min 😅

Går hon med på att pausa maten ? :eek: Vår E vägrar äta mer om vi pausar, vilket gör att hon kräks en del efter för hon skulle behöva ta en rap-paus men då vägrar hon äta mer :grin:

Känns så konstigt att åka till sjukhuset idag utan E, utan istället med hennes storebror som ska till samma barnmottagning. 3e barnet av 4 som gått där nu, och jag trodde vi var klara när storebror nr 2 blev friskförklarad runt 6 års ålder. Sen kom E, och nu storebror nr 3. Hade hellre åkt med E faktiskt, för storebror 3 är mer bestämd och vi är redan upp i 1 leksak som muta medan E var nöjd med mat och sockerlösning :cautious::laugh:

Går hon med på att pausa maten ? :eek: Vår E vägrar äta mer om vi pausar, vilket gör att hon kräks en del efter för hon skulle behöva ta en rap-paus men då vägrar hon äta mer :grin:

Ja, hon ruskar lite på huvudet bara och grymtar (låter ju som en hund :laugh: ). Är väldigt snabb på att ta flaskan igen när vi erbjuder den :D (pausar några minuter åt gången bara) .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 070
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 274
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 127
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V