Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, hon ruskar lite på huvudet bara och grymtar (låter ju som en hund :laugh: ). Är väldigt snabb på att ta flaskan igen när vi erbjuder den :D (pausar några minuter åt gången bara) .

haha vad roligt :laugh: Ja, man behöver inte pausa länge men inte ens mikrosekunder går E med på här. Det räcker med att hon ler, och flaskan åker ut för att hon inte ska vilja ha mer. Så man får undvika att prata med henne när hon äter :rofl:

Eller så fortsätter det ta tid för att ungen är pratig och lättdistraherad :p Lilla E kan lätt ta 45 minuter på sig att äta en flaska på 120ml. Det är ju inte aktivt ätande, utan man måste stanna upp och flina lite, prata, kolla sig omkring, sen hävda att man är mätt, pausa för att leka och sen komma på att näe man är ju jättehungrig! osv :D

Kanske ingen vidare pepp till @Sleepan sorry :D Men barn är ju faktiskt olika :p (och är det lugnt runtomkring går det fortare såklart...)
/Mvh har just lagt 25 minuter (iofs inkl "jaja, lek en stund till då") på att få hungrig bebis att ta flaskan. När hon slutligen slutat skrika och tar flaskan äter hon 20 sekunder innan hon släpper och flinar istället... :meh: :banghead:

/Mvh har just lagt 25 minuter (iofs inkl "jaja, lek en stund till då") på att få hungrig bebis att ta flaskan. När hon slutligen slutat skrika och tar flaskan äter hon 20 sekunder innan hon släpper och flinar istället... :meh: :banghead:
Och drygt en timme efter att hon första gången sa att hon var hungrig har jag snorsugit, bebis har tillslut bajsat efter grodhållning och sen ätit ngefär 80 ml med ganska mycket pauser för att antingen snacka eller vråla 😂

och folk undrar hur man sysselsätter sig på dagarna...

M håller på att tappa sitt hår han hade när han föddes. Det gjorde syskonen också men eftersom M fick ha kvar sitt i drygt fem veckor iaf så tänkte vi att det kanske skulle sitta kvar. Men å andra sidan så är det ju som att han tappar det strax efter födsel nu.

Så nu blir pannan högre och högre för varje dag. Just nu ser han ut som Morgan Allings okände son :D

Här är första förkylningen ett faktum och vi snorsuger för fulla muggar. Känns som karma eller något för att vi valt att ha storebror på förskolan. ;)
Men han är frisk det är jag och lilleman som åkt på något. Men måste säga att han är helt fantastisk, när jag använt snorsugen på natten innan och efter amning har han gråtit lite direkt efter för att sen helt sonika bara somna om direkt.

Här är första förkylningen ett faktum och vi snorsuger för fulla muggar. Känns som karma eller något för att vi valt att ha storebror på förskolan. ;)
Men han är frisk det är jag och lilleman som åkt på något. Men måste säga att han är helt fantastisk, när jag använt snorsugen på natten innan och efter amning har han gråtit lite direkt efter för att sen helt sonika bara somna om direkt.
Snorsug är verkligen guds gåva till småbarnsföräldrar :D Sen jag fick tips om att spruta koksaltlösning i den ena näsborren samtidigt som man snorsuger den andra finns det nog inga snorbusar vi inte fått ut! (Kanske en självklarhet för andra men det fattade vi aldrig med första barnet :D 🙈)

Duktig bebis att somna om efteråt! Lilla E gråter inte men ser alltid extremt chockad ut och viftar med både armar och ben, sen flinar hon så fort den försvinner :D

Snorsug är verkligen guds gåva till småbarnsföräldrar :D Sen jag fick tips om att spruta koksaltlösning i den ena näsborren samtidigt som man snorsuger den andra finns det nog inga snorbusar vi inte fått ut! (Kanske en självklarhet för andra men det fattade vi aldrig med första barnet :D 🙈)

Duktig bebis att somna om efteråt! Lilla E gråter inte men ser alltid extremt chockad ut och viftar med både armar och ben, sen flinar hon så fort den försvinner :D
Det hade jag aldrig kommit på själv så tack för tipset!

Känner mig dock väldigt oruttad på förkylda bebisar (tack och lov, ska väl sägas). Vi har en snorsug men den är aldrig använd, storasyster var knappt sjuk hela hennes första år. Nån enstaka liten förkylning men aldrig täppt.

Det hade jag aldrig kommit på själv så tack för tipset!

Känner mig dock väldigt oruttad på förkylda bebisar (tack och lov, ska väl sägas). Vi har en snorsug men den är aldrig använd, storasyster var knappt sjuk hela hennes första år. Nån enstaka liten förkylning men aldrig täppt.
Lite samma här, storebror var 8 månader när han blev förkyld första gången. Å andra sidan var det då med dunder och brak så han slutade äta ersättning typ från en dag till en annan för att han vägrade äta med nästäppa :p
Lillasyster har kanske inte direkt varit jätteförkyld mer än en gång men är nästan kontakt tät i näsan. Hon är inte jättestörd av det men det är lite tillfredsställande att få ut alla kråkor ändå :p

Taaaaack för tipset :bump:
Hör åkte nämligen vår lilla E på en förkylning i förrgår och snitsiges hjälper absolut men är svårt att få ut allt då det mest är snor i ena näsborren så sprutar man koksaltlösning där händer typ inget men andra borren är inte ens täppt. Ska strax prova spruta i ena och suga i andra :D

Mina tuttar är inte mina bästisar just nu (och har ju inte varit på några veckor). Framförallt den vänstra gör så ont att jag numera bara ammar på höger och pumpar vänster så får E det utpumpade i flaska med en skvätt ersättning.
Nöjdare bebis och mamma med mindre ont :)

Vi fick himla bra instruktioner för sköljning när vi var inne på barnakuten med Klara.
Lägg bebis på sidan och spruta in koksalt i näsborren som är uppåt, då rinner skiten ut genom andra istället för ner i svalget.
Totalt sköljer vi med 10ml per näsborre.
Ibland känns det som vi kommer dränka stackars barnet men det får ut så mycket skräp. Hon är fortsatt snorig sen hon var dålig för flera veckor sen så vi sköljer varje dag.

Ibland kompletterar vi med snorsugen om det fortfarande låter som det sitter skit kvar, men på barnakuten sa de att vi skulle försöka vara sparsamma med den då det tydligen kan trigga slemhinnorna att producera mer snor.

Imponerad hur mycket som kan rymmas i en sån liten, liten näsa 🙈

Vi fick himla bra instruktioner för sköljning när vi var inne på barnakuten med Klara.
Lägg bebis på sidan och spruta in koksalt i näsborren som är uppåt, då rinner skiten ut genom andra istället för ner i svalget.
Totalt sköljer vi med 10ml per näsborre.
Ibland känns det som vi kommer dränka stackars barnet men det får ut så mycket skräp. Hon är fortsatt snorig sen hon var dålig för flera veckor sen så vi sköljer varje dag.

Ibland kompletterar vi med snorsugen om det fortfarande låter som det sitter skit kvar, men på barnakuten sa de att vi skulle försöka vara sparsamma med den då det tydligen kan trigga slemhinnorna att producera mer snor.

Imponerad hur mycket som kan rymmas i en sån liten, liten näsa 🙈
Hoppar in från annan tråd.

Har också fått höra av barnläkare att undvika snorsugen och istället skölja med koksalt. Använder ni en sådan där liten dos-spruta till de 10 millilitrarna?
Vi använder oftast physiomer baby från apoteket, man gör precis som du beskriver och den är verkligen superbra! Bara rinner ur stora mängder snor ur den man inte sprayar i, och sedan vänder vi på barnet och lutar åt andra hållet för andra näsborren och precis lika mycket kommer ut :D Den kan man använda flera ggr/dag så vi kör morgon, kväll och innan lunch och middag.

Vi har också blivit avrådda från snorsug och har också använt physiomer. Eller koksalt när vi inte har haft hemma. Bröstmjölk funkar också!

Men @Eloise är du säker att det är 10 ml per näsborre per gång? Det låter jättemycket fast det kanske bara låter så :p

Nu har vi tagit oss förbi sambons nattjobbhelg, det blev rätt jobbigt sista natten för damen vaknade flera gånger så jag fick några timmar här och där, hon brukar sova hela nätter så det var jobbigt. Sen fick sambon jobba över tre timmar och kom hem tio imorse så jag lät honom sova, han vaknade vid 16.30 och nu ligger jag i sängen, Sigrid sover och sambon stökar julklappar. Vaknar hon inatt är det inte jag som tar det! 🤣

Nu har vi tagit oss förbi sambons nattjobbhelg, det blev rätt jobbigt sista natten för damen vaknade flera gånger så jag fick några timmar här och där, hon brukar sova hela nätter så det var jobbigt. Sen fick sambon jobba över tre timmar och kom hem tio imorse så jag lät honom sova, han vaknade vid 16.30 och nu ligger jag i sängen, Sigrid sover och sambon stökar julklappar. Vaknar hon inatt är det inte jag som tar det! 🤣

Bra kämpat!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 070
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 274
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 127
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V