Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kokar ni alltid vattnet innan ni använder det??
Vi har egen brunn, så vi kokar allt vatten till bebis mat första året.

Jag vet att många med kommunalt vatten inte kokar vattnet till brezzan, men personligen hade jag nog gjort det ändå eftersom det varmhålls ganska länge. Det blir liksom skillnad mot vatten som tas kallt från kranen och bara värms upp när det ska ätas, tänker jag :)

Å andra sidan är vi inte alls så nitiska med rengöring som manualen säger. 🙈 Är man mer noggrann där kan man kanske strunta i att koka vattnet istället :angel::D

BVC hade för övrigt bara sagt att vi kunde få en extra vägning innan 5månaderskollen om vi ville, samt att diskutera om medicinen fortfarande behövs. Att det var svårt att "dra slutsatser", och fortsätta mata när hon säger till (och det gör hon ju nästan aldrig) :meh:

Efter en förmiddag när lilltjejen är missnöjd och gnällig, inte är trött och bara kniper ihop munnen om vi erbjuder mat är jag oerhört nära att ringa och fråga om det är allt hon har att komma med så vi borde lista oss nån annanstans, men det är stor risk för att jag inte är speciellt trevlig så jag får väl låta bli.
Det gör mig så himla arg att det (iaf i teorin, kunskapen lär ju kunna variera) finns amningshjälp och -mottagningar mm men när man flaskmatar känner man sig verkligen helt utelämnad...
Hoppar in från hösttråden 2020 och vill bara säga att jag känner igen mig jättemycket, mina ungar åt också väldigt dåligt i början och gick inte upp så värst i vikt och BVC kunde typ inte ge några råd alls. För oss blev det lite bättre att byta till en napp med högre flöde, men framförallt blev det bättre när de började med vanlig mat. Då började de dricka mer ersättning också.

Hoppar in från hösttråden 2020 och vill bara säga att jag känner igen mig jättemycket, mina ungar åt också väldigt dåligt i början och gick inte upp så värst i vikt och BVC kunde typ inte ge några råd alls. För oss blev det lite bättre att byta till en napp med högre flöde, men framförallt blev det bättre när de började med vanlig mat. Då började de dricka mer ersättning också.
Tack för input! Vi har stl L på napp nu (herobilitys) och 2 på Mam som hon har på natten, bytte förrförra veckan men ingen direkt skillnad tyvärr. Det går ju fortare men hon äter inte större mängd.
Men hon verkar gilla de små smakerna hon fått av mat hittills. Igår chock över att jag petade henne i ansiktet med en sked, idag högg hon efter skeden som en krokodil :laugh: Och en liten bit frusen pure i smaknapp åt hon som det inte fanns någon morgondag :D

Storebror var ju också krånglig med ersättning men ÄLSKADE mat, det blev sån lättnad när han fick börja äta mer vanlig mat och han bara glufsade i sig. Jag hoppas det går lika bra med lilla E...

När man slutar ställa klockan för matning på natten "för hon vaknar ändå alltid"...
Hon käkade 23.30 igår och jag vaknade av att hon knorrade lite vid 06 🙄🙈

Tyvärr har vi inte sovit riktigt lika länge, men typ fem timmar har vi nog sovit iaf.
Blir väl att ställa klockan inatt igen, för än är vi inte där att hon kan skippa måltider på natten, så bra äter hon inte övriga mål. 😅

Här har jag tillbringat natten med att stoppa in nappen med jämna mellanrum och trösta för lilla E fick vaccin igår. Utöver febern så har hon även fått en tät näsa så hon behöver sitta upprätt i famnen tills koksaltlösningen hjälper. Jättebra tajmat med att pappan har snöjour så får se när han kommer hem.

Just nu ligger lilla E I sitt babynest i min säng och pratar, medan två av bröderna sitter framför tvn. Så jag hoppas att lilla E vill ligga själv snart för en febrig bebis i selen blir för varmt för oss båda :crazy:

Här är nätterna ofta ganska bra i det stora hela. Hon börjar mer eller mindre alltid knöla vid kl 4 och då går vi upp och matar och sen söver om, så sover hon oftast till 8-9.

Dock är hon svårsövd på kvällarna, eller svårsövd är fel att säga, för hon somnar men hon vaknar vid minsta lilla, typ att jag andas. :nailbiting: Så hon behöver liksom somna typ 10 gånger för att verkligen somna för natten, därför tar sövningarna tid. Tror det är för att hon har så många intryck att bearbeta, även att vi bara är hemma så är det ju konstant ljud från storasyster och saker att se.

Igår fick hon mat 19:00 sen var hon med och pratade medan jag sövde storasyster (att storasyster kunde somna med det ljudet var ett under :laugh: ) och sen började jag nog vila med henne runt 21. Och hon somnade ordentligt runt 22 tror jag. Sen väntade jag bara på att hon skulle vakna för mat så jag satt och kollade på Lego Masters i nån timme innan jag gav upp och bara "jaja, hon lär ju vakna vilken sekund som helst men provar väl att sova lite jag med". Och så sov hon till 4, perfekt!

En riktig gladfis som oftast ler så fort hon ser mig och som gärna babblar lite. Mysigt!

Här är nätterna ofta ganska bra i det stora hela. Hon börjar mer eller mindre alltid knöla vid kl 4 och då går vi upp och matar och sen söver om, så sover hon oftast till 8-9.

Dock är hon svårsövd på kvällarna, eller svårsövd är fel att säga, för hon somnar men hon vaknar vid minsta lilla, typ att jag andas. :nailbiting: Så hon behöver liksom somna typ 10 gånger för att verkligen somna för natten, därför tar sövningarna tid. Tror det är för att hon har så många intryck att bearbeta, även att vi bara är hemma så är det ju konstant ljud från storasyster och saker att se.

Igår fick hon mat 19:00 sen var hon med och pratade medan jag sövde storasyster (att storasyster kunde somna med det ljudet var ett under :laugh: ) och sen började jag nog vila med henne runt 21. Och hon somnade ordentligt runt 22 tror jag. Sen väntade jag bara på att hon skulle vakna för mat så jag satt och kollade på Lego Masters i nån timme innan jag gav upp och bara "jaja, hon lär ju vakna vilken sekund som helst men provar väl att sova lite jag med". Och så sov hon till 4, perfekt!

En riktig gladfis som oftast ler så fort hon ser mig och som gärna babblar lite. Mysigt!

Våra kvällar är ju också lite ”stökiga”. Han sover men alltid kosta stunder. Det tar till typ 02 innan han somnar ordentligt för natten, allra värst om man vill att han ska sova själv i nestet. I förrgår hade jag tröttnat på att ligga bredvid en stökande bebis utan att få sova så satt helt enkelt kvar i soffan med honom i famnen. Bägge sov gott mellan 00-08 med en amning mitt på. Samma sak upprepade sig i natt. Så nu finns väl risk att jag har rationaliserat bort sängen ett tag 😜

Men jag kan halvligga med bra stöd och M ligger på mig i en ”grop” på amningskudden så finns ingen risk att han ramlar ner. Alla sätt är väl bra utom de dåliga :p

Här var det en som vände från rygg till mage idag! Varit på BVC också, 7,8 kilo vid 4 månader och 65 cm lång. Det är liksom veck i låren och dubbla dubbelhakor 😆

Lite sent ute men god fortsättning från vår knubbiga tomtenisse:
B018D44B-3B12-4FFF-BFE4-160CF661062B.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 067
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 270
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 124
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025