Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi firar jul på sjukhuset :cry:
Lilla bebbot har ju varit förkyld sen natten lör-sön men blev sämre under natten ons-tor så på förmiddagen va andningen så påverkad att vi åkte in till barnakuten där det konstaterades RS.
Hon har legat utslagen hela dagen, orkar inte äta eller ens va vaken.
Nu har hon piggnat till lite senaste timmen och till och med orkat amma/snutta lite :love:
Hoppas bebboy kryar på sig nu!
RS säger de ska vara tuffast dygn 5 för att sedan vända, hoppas det stämmer för er nu ♥️♥️

God Jul önskar vi er, och om ni inte firar så önskar vi er en trevlig dag :heart

Bifogade filer

• 20211224_100616.webp
    20211224_100616.webp
    321,6 KB · Visningar: 78
Jisses vad svårt det är att hålla rutiner för bebis och fira jul samtidigt 😅 Sova lite här, sova lite där... Äta? Nä vem har tid med sånt?

Igår åkte vi till barnens mormor och morfar och lilla E smällde till och åt nästan dubbelt upp mot vad hon brukar. Idag har hon knappt rört flaskan, märkbart störd av att inte vara hemma och av att behöva ha en massa folk runtomkring. Hon har fått hänga med ändå såklart, med sovpauser i vagnen ute, men då hon just nu bara sover 30min i stöten blir det inte mycket vila... Skapligt övertrött bebis somnade nu strax före 21, två timmar efter sin vanliga tid, efter en vääääldigt stor flaska ersättning :heart

Lilla E har iallafall blivit rejält bortskämd med paket även om vi föräldrar inte hade köpt en enda klapp :p Ullbody och byxa, en nalle (gigantisk, trots att jag uttryckligen skrev "lagom stor" till min mamma :D) och en stapelleksak.

Jisses vad svårt det är att hålla rutiner för bebis och fira jul samtidigt 😅 Sova lite här, sova lite där... Äta? Nä vem har tid med sånt?

Igår åkte vi till barnens mormor och morfar och lilla E smällde till och åt nästan dubbelt upp mot vad hon brukar. Idag har hon knappt rört flaskan, märkbart störd av att inte vara hemma och av att behöva ha en massa folk runtomkring. Hon har fått hänga med ändå såklart, med sovpauser i vagnen ute, men då hon just nu bara sover 30min i stöten blir det inte mycket vila... Skapligt övertrött bebis somnade nu strax före 21, två timmar efter sin vanliga tid, efter en vääääldigt stor flaska ersättning :heart

Lilla E har iallafall blivit rejält bortskämd med paket även om vi föräldrar inte hade köpt en enda klapp :p Ullbody och byxa, en nalle (gigantisk, trots att jag uttryckligen skrev "lagom stor" till min mamma :D) och en stapelleksak.

Vi har inte riktigt kommit in i några rutiner än öht men vi konstaterade ikväll att M nog inte sovit någon längre stund på hela dagen, bortsett från under promenaden på förmiddagen. Stor skillnad mot normalt. Och då har vi ändå haft ett rätt småskaligt julfirande hemma med bara min mamma och hennes sambo på besök. Men blir ju livat ändå med två taggade storasyskon 😅

M fick en Sophie la giraffe av mormor och men Mina första år-bok av oss. Sen hade syskonen fått välja bland sina gamla bebisleksaker vilka M skulle få av dem. Var väl kanske mest pedagogisk övning för syskonen och roligt för dem att slå in present :p

Vi har inte riktigt kommit in i några rutiner än öht men vi konstaterade ikväll att M nog inte sovit någon längre stund på hela dagen, bortsett från under promenaden på förmiddagen. Stor skillnad mot normalt. Och då har vi ändå haft ett rätt småskaligt julfirande hemma med bara min mamma och hennes sambo på besök. Men blir ju livat ändå med två taggade storasyskon 😅

M fick en Sophie la giraffe av mormor och men Mina första år-bok av oss. Sen hade syskonen fått välja bland sina gamla bebisleksaker vilka M skulle få av dem. Var väl kanske mest pedagogisk övning för syskonen och roligt för dem att slå in present :p
Vilken smart grej med syskonens present!

Här blev det aningen mer livat med kusinens familj och kusinens kusiner samt morföräldrar på "andra sidan", samt mormor och morfar, tre katter och en hund. Stort hus så det mesta buset har ju skett där lilla E inte varit, men i jämförelse med lugnet hemma är det ju kaos såklart :D
Men men, en dag med ruckade rutiner och lite mindre mat dör man inte av. :)

Tack för alla krya på sig kommentarer :love:
Vi fick åka hem tidigt på eftermiddagen idag och blir utskrivna imorgon om hon inte blir sämre igen.
Som nån skrev är dygn 5 oftast det värsta vilket även flera läkare sa till oss där.
Är så glad att sambon proppsade på att vi skulle åka in i torsdags morse för bebbot blev väldigt dålig ett tag men då va vi redan på plats på sjukhuset.
Känns liiite läskigt att va hemma då jag är rädd hon ska få svårt att andas igen men hon har varit vaken och pigg i nästan 2 timmar här på kvällen så tror inte det blir något bakslag.

Snart dags för efterkontroll hos BM och välja preventivmedel.
Har funderat på spiral, men kan inte bestämma mig för vilken (hormon/koppar).
Har ni några erfarenheter?

Snart dags för efterkontroll hos BM och välja preventivmedel.
Har funderat på spiral, men kan inte bestämma mig för vilken (hormon/koppar).
Har ni några erfarenheter?

Hade Mirena, hormonspiral, mellan barn 3 och 4. Tyckte att den fungerade riktigt bra så jag har den igen :up: Den kan vara lite strulig i början med blödningar och hormonstök men så tycker jag att många preventivmedel gör. Iaf för mig.

Bebbot mår helt okej idag, elak hosta och trögt slem samt snor men är pigg och glad mellan sovpauserna.
Pappan jobbade natt tills idag och storasyster va hos mormor så vi sov 01-13 med matpauser var 3:e timme. Det va välbehövligt då jag bara sov 8 timmar totalt onsdag morgon-lördag när vi åkte hem.

Jag funderar också på preventivmedel och tror det blir nån hormonspiral då jag är allt för virrig att komma ihåg p-piller :angel:
Har fortfarande lite avslag men fuskade och hade sex för en vecka sen vilket kanske inte va så smart men är skapligt sugen på normalt sex nu efter 9 månader som osmidig och badbollaformad :laugh:

Haft 2st hormonspiraler som jag varit supernöjd med tills den sista inte ville ut… Efter 5 försök så fick de söva mig och operera ut den i stället. Det blir inga fler spiraler för min del.

Min tanke är sterilisering men tills det sker så kommer det nog bli p-piller.

Fyramånadersbesök på BVC idag och lilla E fortsätter göra skäl för "namnet". Vägde in på 5,4 kg idag, så bara lite drygt 300 g upp på en månad. Däremot har hon vuxit 3cm på längden.

Sambon var med henne så vet inte riktigt ifall det kommenterades något, men jag tror det är ännu ett litet dipp på kurvan.

Försöker att inte bry mig men hade ändå hoppats på mer viktuppgång, men ungen vill ju verkligen inte äta mer. Storebror gick i samma ålder upp ett kilo i månaden och även han var krånglig med maten, så det här är lite ovant minst sagt...

På en gladare sida har lilla E nu fått börja smaka lite mat. Gurka och frusen mango i smaknapp och lite slick på fingret av det vi äter. Hittills har allt varit jättegott, iallafall som det sett ut :D Tänker nog börja smyga in lite gröt varje dag och hoppas att hon gillar det, kanske kan hjälpa vikten uppåt.

Fyramånadersbesök på BVC idag och lilla E fortsätter göra skäl för "namnet". Vägde in på 5,4 kg idag, så bara lite drygt 300 g upp på en månad. Däremot har hon vuxit 3cm på längden.

Sambon var med henne så vet inte riktigt ifall det kommenterades något, men jag tror det är ännu ett litet dipp på kurvan.

Försöker att inte bry mig men hade ändå hoppats på mer viktuppgång, men ungen vill ju verkligen inte äta mer. Storebror gick i samma ålder upp ett kilo i månaden och även han var krånglig med maten, så det här är lite ovant minst sagt...
Att hon växer bra på längden visar ju att hon får i sig mat, även om det inte visar sig i form av fler dubbelhakor :p

Vi har också en tjej som inte är så matglad, hon ska vägas imorgon så vet inte vad hon gått upp sen sist. Men definitivt den lättaste bebisen jag haft för den lättaste brodern vägde 7,1 kg vid 3 månader. Det skulle innebära att lilla E gått upp minst 1600 gram på en månad för att nå det, vilket är omöjligt med hennes små matintag :rofl:. Men hon är pigg, pratglad och med i livet så det visar att hon är nöjd på sitt lilla intag.

Så vore jag er så skulle jag se istället att er lilla E växer och utvecklas utifrån sin ålder :heart För som du skrev i ett annat inlägg, att ge henne gröt kanske hjälper till. Vill minnas att ni kämpat med henne matintag länge ?

A verkar vara en glad och obekymrad liten bebis, kan ofta vara nöjd med att sitta i babysittern eller på en filt och bara titta runt en stund. Skönt när jag är ensam med båda barnen, storasyster har som tvååring fortfarande stort närhetsbehov (men samtidigt extremt bestämd, puh). Klart det blir en del skrik och stök ändå men det underlättar helt klart att bebis inte gallskriker så fort jag sätter honom ifrån mig.

Han fortsätter att växa, mest på bredden :p Närmar sig 7 kg med språng (enligt min egen våg, vägning på BVC om två veckor), jag tyckte storasyster var rejäl som vägde 7 kg vid 3 månader, A kommer nog vara där redan vid 2 månader :angel: Jag tror att han är väldigt effektiv när han äter för det är inga maratonamningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 070
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 274
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 127
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna