Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spännande det där med storlek.
Vi ska till BVC på tisdag, och jag tror hon vuxit lite iaf 😅🤷
Läste i en Facebookgrupp idag hur mycket allas flaskbarn åt och det var så sjukt mycket mer än Signe. Men sen insåg jag att de flesta vägde mellan 4,5-6 kg som var lika gamla som henne, så då är det la rimligt att man också äter mer tänker jag 🤷

Här äter E ungefär samma mängd som mellanbröderna gjorde när de var 1-2 veckor, snittar 90-100 ml per måltid. Hon väger lika mycket nu vid 3 månader som en av dem gjorde vid 3 veckor :rofl:

För barn som äter ersättning kan man räkna 150*vikten i kg = dygnsmängd i ml.

Lilla E kommer dock nästan aldrig upp i den mängden. Hon har dock börjat äta större portioner ibland, kan enstaka gånger under dygnet få i sig 180 ml, men andra tillfällen äter hon 40, så det varierar väldigt :p Men i snitt drygt 100 ml 6 gånger per dygn
Hon väger runt 5,5 kg...

Hur mycket äter hon per måltid? Jag tycker min lilla smäller i sig galna mängder när hon får flaska, hon väger runt 3,8kg och äter lätt 100ml. Sen när hon ammar får hon nog i sig ännu mer iof :o
Känns som så mycket mat i en sån liten människa, men jag har dålig koll på hur mycket bebisar brukar äta per måltid vid olika ålder osv
Hon äter mellan 40-100, oftast 60-80 ml. Någon enstaka gång 120.
Så hon äter ju inte sådär supermycket.
De ska äta typ 150 ml per/kg kroppsvikt vilket borde bli tog 540-555 på Signe beroende på vad hon väger nu. Hon har börjat komma upp i det nu senaste dagarna 😅

Just ja den där uträkningen körde dom med när vi va inlagda och jag pumpade och gav i flaska.
Jag tror dock E får i sig bra mycket mer då jag lätt pumpar ur 150 ml om det gått några timmar sen senaste matningen och det hade hon ätit upp om hon ammar ist :D
Ska försöka att inte stirra mig blind på mängder men bebis har börjat spy en del och jag uppfattar att det bara är när hon ätit ”för mycket”.

20220103_224443.webp
Väldigt trött... ❤️

Lilla Es nyaste vana är att bajsa på natten. Oftast två gånger :sleep: :sleep: :sleep: och jag försöker vara tråkig och lugn för att hon ska kunna somna om sen men hon är så rackarns glad och söt så fort hon märker att man själv är vaken så det är svårt :D
Tycker dock hon kan lägga av med nattbajset, hon gjorde det inte ens som nyfödd så känns onödigt att börja nu :p

Den där trekilosgränsen verkar svåröverkomlig 😅 2950 vägde han nu när vi var på bvc. Får väl satsa på att ”klara” det tills han blir 2 månader om fyra dagar istället. Jag är inte orolig, han ökar ju invikt hela tiden om än sakta. Mest fascinerad. När storasyster var lika gammal vägde hon nästan exakt dubbelt så mycket :p

Han skulle fått första rotadosen nu egentligen men vi sköt på det en vecka.

3765 idag, så 200 gram upp på två veckor. Lilleplutt fortsätter i sin maklig takt ❤️
Hon fick Rotavaccin idag eftersom hon var en dag för ung sist. Får hoppas det inte blir så illa för henne de närmsta dagarna.

En månad till nästa BVCbesök, trodde man gick varannan vecka ett tag iaf 🤷😅

3765 idag, så 200 gram upp på två veckor. Lilleplutt fortsätter i sin maklig takt ❤️
Hon fick Rotavaccin idag eftersom hon var en dag för ung sist. Får hoppas det inte blir så illa för henne de närmsta dagarna.

En månad till nästa BVCbesök, trodde man gick varannan vecka ett tag iaf 🤷😅

Hehe vi har varit på Bvc en gång i veckan sen deras första hembesök 😅 Men det är ju pga prematur och seg viktuppgång. Så att det glesas ut är ju bara kvitto på att allt funkar fint :)

Idag blir A två månader :) Skönt att han börjar bli lite större och inte lika ömtålig med tanke på hur hans storasyster far omkring... ska bli kul när de kan få lite mer utbyte av varandra!

Nu har han fått skorv också, det mår han ju inte dåligt av men det ser så himla trist ut :p

Hehe vi har varit på Bvc en gång i veckan sen deras första hembesök 😅 Men det är ju pga prematur och seg viktuppgång. Så att det glesas ut är ju bara kvitto på att allt funkar fint :)

Jo, det sa hon också. Jag blev bara förvånad 😂
Hade en annan sköterska idag som sa att vi skulle mata var tredje timme Vilket jag ifrågasatte då senaste var var fjärde eller när hon själv säger till. Då sa hon "ja men det är ju för att hon är prematur" 😅
"Eh nej, hon är tio dagar över tiden.. "
"Jaha, jag läste bara att hon varit på Neo.."

Jag vill sluta väcka på nätterna men kändes inte riktigt som att hon tyckte det, även om jag inte frågade rakt ut. 🙄😝
Hon går ju upp och följer sin kurva, men långsamt dock...

Idag blir A två månader :) Skönt att han börjar bli lite större och inte lika ömtålig med tanke på hur hans storasyster far omkring... ska bli kul när de kan få lite mer utbyte av varandra!

Nu har han fått skorv också, det mår han ju inte dåligt av men det ser så himla trist ut :p

Jag köpte en badborste från Frida baby som ska va bra mot skorv, och läste om folk som smörjde in skallen med Bepanthen tio min innan bad och masserade bort det i badet sen. Ska tydligen funka bra 🤷
Signe har inte fått skorv än, men ska prova när (om?) hon får det.

Jag köpte en badborste från Frida baby som ska va bra mot skorv, och läste om folk som smörjde in skallen med Bepanthen tio min innan bad och masserade bort det i badet sen. Ska tydligen funka bra 🤷
Signe har inte fått skorv än, men ska prova när (om?) hon får det.
Med dottern provade jag flera tips men det hjälpte ingenting, kom tillbaka lika mycket igen. Men hon har fortfarande kvar litegrann (2 år 2 månader) så det kanske var ovanligt envis skorv :p

Men jag var inte så ihärdig ska tilläggas, visst ser det inte så kul ut men så länge barnet inte besväras tänker jag att man inte behöver hålla på.

Med dottern provade jag flera tips men det hjälpte ingenting, kom tillbaka lika mycket igen. Men hon har fortfarande kvar litegrann (2 år 2 månader) så det kanske var ovanligt envis skorv :p

Men jag var inte så ihärdig ska tilläggas, visst ser det inte så kul ut men så länge barnet inte besväras tänker jag att man inte behöver hålla på.

Nä, så är det ju. Känns inte som ett jätteproblem 🤷
Får alla barn det eller? Jag har ingen koll.

Samma för vår son som blir två år här nu.
Provade förvisso bara Borago en gång, och inget annat. Blev av med mycket skorv. Inte orkat engagera mig sen dess 🙈 syns bara när hans tjocka kalufs är blöt och han har ingen klåda… kanske gör en behandling på honom också om lillasyster behöver…

Jo, det sa hon också. Jag blev bara förvånad 😂
Hade en annan sköterska idag som sa att vi skulle mata var tredje timme Vilket jag ifrågasatte då senaste var var fjärde eller när hon själv säger till. Då sa hon "ja men det är ju för att hon är prematur" 😅
"Eh nej, hon är tio dagar över tiden.. "
"Jaha, jag läste bara att hon varit på Neo.."

Jag vill sluta väcka på nätterna men kändes inte riktigt som att hon tyckte det, även om jag inte frågade rakt ut. 🙄😝
Hon går ju upp och följer sin kurva, men långsamt dock...

Jag hade nog helt enkelt testat att inte väcka på nätterna och se hur det gick. Nu är det kanske lite lång testperiod om ni inte ska till bvc på en månad. Köksvåg? 😅

Men det är ju som du säger olika beroende på vem man pratar med. M är ju tvärtom, prematur men inte varit på neo. Och går också upp långsamt i vikt och är sisådär på att följa kurvan. Och det var flera veckor sen vi slutade väcka för att äta.. Nu är det inte en så stor sak för det är max en Gång per dygn han sover längre och då kanske 4 timmar. Men det har jag inte pratat med bvc om…)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 067
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 269
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 121
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur