Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lilltjej är ju snart tre månader och börjar bli så himla rolig :heart
Har känt att det varit svårare att lära känna henne än det var med stora eftersom han ju dels pockar på mycket uppmärksamhet, och hon dels sover så himla mycket mer än han gjorde :o men nu börjar hon vara mer med, greppar lite leksaker, skrattar och pratar och har lärt sig att sätta fart på gunget på babysittern själv :Love:

Efter några jobbiga veckor där magen krånglade och hon nästan slutade äta helt är hon tillbaka på banan igen också, skulle tro att hon nu äntligen har passerat 5kgs-strecket, hon är en långsmal plutt :love:
Känner igen mig i det!
Tycker också jag haft svårare att lära känna lillasyster, och lite tuffare att knyta an till henne. Hon hamnar mycket i skymundan då storebror är inne i en svartsjuk period nu så jag försöker ge honom mer uppmärksamhet..
Hon är 2,5 månad och senaste veckan har hon verkligen börjat jollra och ge stora svarsleenden, vilket gjort under för mina mammakänslor ♥️
Hon är en riktig liten fläskpropp dock, väger lite över sex kilo 😂🙈

Känner igen mig i det!
Tycker också jag haft svårare att lära känna lillasyster, och lite tuffare att knyta an till henne. Hon hamnar mycket i skymundan då storebror är inne i en svartsjuk period nu så jag försöker ge honom mer uppmärksamhet..
Hon är 2,5 månad och senaste veckan har hon verkligen börjat jollra och ge stora svarsleenden, vilket gjort under för mina mammakänslor ♥️
Kan tänka mig att det är svårt med svartsjukt storasyskon. Min stora är snart 4 och har tack och lov inte uttryckt någon direkt svartsjuka, (mer än när vi pratar om att dela leksaker :D)
Han växlar mellan nyfiken och vilja hålla, till ointresserad och så gillar han inte när hon skriker såklart.

Men han kräver ju sin uppmärksamhet såklart, jag känner också att jag behöver och vill ge det eftersom jag inte riktigt orkade med under graviditeten. Så det blir så himla lätt att stoppa lilltjejen i bärselen och vara med brorsan. (Å andra sidan är jag övertygad om att lilltjejen inte kunde ha det bättre på någon annan plats, så det är ju egentligen inget problem)

I väntan på nya blodprover så får hon köra lite träning på golvet i en sån där lekpöl. Ju piggare hon blir, desto mer hamnar hon på golvet till hennes förtvivlan då hon helst bor i famnen :rofl::love:

Sen att vi bokade tid 08.30 förra veckan men de hade ändrat till 09 i smset. Som jag inte läste eftersom jag trodde att det bara var en påminnelse :meh:

Känner igen mig i det!

Och @FeatherCloud

Tror att det är helt naturligt och jättevanligt att det blir så med andra barnet. När man får första kommer ju ALLT (såklart) att handla om bebisen, men när man redan har barn så blir ju minst lika mycket fokus på dem och att allt ska vara så ”vanligt” som möjligt. När vi fick andra barnet var det verkligen under ganska lång tid som vi både inte kunde fatta att vi hade en till, samtidigt som vi knappt kunde tänka oss att det funnits en tid innan tvåan fanns.

Och bebisarna fattar ju verkligen inte skillnaden. Tror snarare att den här tillvaron av att ”bara hänga på” gör bebisarna med chill också 😊

Tror jag måste ta en snack med bebis om det här med dygnsrytm. Eller iaf upplysa honom om att det är precis lika trevligt att sova själv i sitt nest 2,5 timme i sträck mellan 00-07 som all övrig tid på dygnet :p

Nu är min bebis bara knappt två veckor men jag känner att det har varit lättare att knyta an till honom hittills, känner liksom den här kärleken tydligare på en gång ❤️ Med storasyster var allt så nytt och kaosigt, jag mådde sämre själv osv. Nu känner vi oss tryggare i föräldrarollen både jag och maken.

Det blir förmodligen rätt mycket jobbigare när jag ska vara själv med båda barnen 😅 Då får lillebror verkligen bara hänga på.

Vi var på BVC igen igår och Julia hade gått upp 270 g sedan förra onsdagen och är därmed bara 25 g från födelsevikt (och total uppgång 400 g på åtta dagar). Så himla skönt! Nu behöver vi inte väcka typ varannan timme på natten längre vilket är gott för alla inblandade - det räcker med en matning mitt i natten om hon inte vaknar själv och är hungrig såklart. Inatt fick hon mat vid 22, vaknade vid 02 och sedan vid 06 så det är ju perfekt tidsmässigt. Sedan fri tillgång till flaskan under dagen när hon vill.

97% av intaget är ersättning, jag producerar knappt en droppe. Men så länge hon är mätt och nöjd och lagom tjock så är jag glad!

Vi var på BVC igen igår och Julia hade gått upp 270 g sedan förra onsdagen och är därmed bara 25 g från födelsevikt (och total uppgång 400 g på åtta dagar). Så himla skönt! Nu behöver vi inte väcka typ varannan timme på natten längre vilket är gott för alla inblandade - det räcker med en matning mitt i natten om hon inte vaknar själv och är hungrig såklart. Inatt fick hon mat vid 22, vaknade vid 02 och sedan vid 06 så det är ju perfekt tidsmässigt. Sedan fri tillgång till flaskan under dagen när hon vill.

97% av intaget är ersättning, jag producerar knappt en droppe. Men så länge hon är mätt och nöjd och lagom tjock så är jag glad!

Åh vad skönt att ni fått rull på det! 400 g på 8 dagar är ju riktigt bra jobbat när det varit lite trögstartat!

Min barnmorska från mvc ringde upp precis. Har ju onekligen hänt en del sen jag var där på kontroll för en vecka sen 😅 Hon hade ju kunnat följa ”dramat” via min journal och hon sa att hon var ju väldigt nöjd i efterhand med att hon skickade mig vidare på studs till förlossningen. (Som hon också fått väldigt mycket beröm för av läkarna på förlossningen att hon visste precis vad hon skulle skriva för att få demat inse att de skulle ta det på allvar på en gång. Så det var roligt att kunna förmedla till henne 😊).

Väldigt gulligt av henne att höra av sig iaf och nästan lite tråkigt att jag inte behöver gå dit något mer förutom efterkontrollen sen :p

Här kämpar vi på på Neo. Lillskrutt är fortsatt tät i näsan, men de vill fasa ut näsdropparna här nu. Så försöker gå från tre till två gånger dygn. Jobbigt som tusan för henne 💔

Hjärtultraljud gjort i måndags och ögonundersökning idag, båda u.a.
Fortsätter med ultraljud på njurar och hjärna idag. Lilla loppa, utredd högt och lågt (på rutin då, för att utesluta. De misstänker inga såna fel vad vi vet)

Hur som blir hon starkare och starkare, får mer vilja men sover fortfarande jävligt mycket 😁
Hon har bara 20 gram kvar till födelsevikt så det känns så skönt!

Beställde en ullfleeceoverall. Gjorde rätt mycket research för att hitta en som var uttalat liten i storleken vilken denna skulle vara och köpte stl 50. Men känns som att jag skulle få plats med två bebisar i samma overall :D

Bifogade filer

• B55679FB-169F-4F68-B5D2-362193C18EF3.webp
    B55679FB-169F-4F68-B5D2-362193C18EF3.webp
    395,8 KB · Visningar: 127
Denna lillasyster har återigen höjt sitt hb på egen hand så läkaren på neo och överläkaren med gedigen erfarenhet av immunisering bedömer därför att hon klarar detta själv numera. Vi ska tillbaka om 2 veckor, men då enbart för att se att hennes värden fortsätter att stiga och beroende på de värdena bli släppt från sjukvården eller bara ha nån enstaka kontroll till :banana: Har återbesök för att kolla hjärtat igen vid 3 månaders ålder men den förträngningen vi har återbesök på bedöms ha vuxit bort tills det.

Barnsjuksköterskan tyckte dessutom att vi helt ska släppa på maten även nattetid, men ha koll på att det inte går över 5 timmar. Vilket innebär med förhoppning mer sömn då vi inte ska väcka henne längre. Vi tog ingen vikt då det missade vid provtagningen men sköterskan tyckte att det syns att vikten ökat sen förra veckan. Då vägde hon drygt 5 kg.

Bifogade filer

• 20211117_090619.webp
    20211117_090619.webp
    117,4 KB · Visningar: 109
Beställde en ullfleeceoverall. Gjorde rätt mycket research för att hitta en som var uttalat liten i storleken vilken denna skulle vara och köpte stl 50. Men känns som att jag skulle få plats med två bebisar i samma overall :D
Åh lilleplutten! :love: :laugh:

Denna lillasyster har återigen höjt sitt hb på egen hand så läkaren på neo och överläkaren med gedigen erfarenhet av immunisering bedömer därför att hon klarar detta själv numera. Vi ska tillbaka om 2 veckor, men då enbart för att se att hennes värden fortsätter att stiga och beroende på de värdena bli släppt från sjukvården eller bara ha nån enstaka kontroll till :banana: Har återbesök för att kolla hjärtat igen vid 3 månaders ålder men den förträngningen vi har återbesök på bedöms ha vuxit bort tills det.

Barnsjuksköterskan tyckte dessutom att vi helt ska släppa på maten även nattetid, men ha koll på att det inte går över 5 timmar. Vilket innebär med förhoppning mer sömn då vi inte ska väcka henne längre. Vi tog ingen vikt då det missade vid provtagningen men sköterskan tyckte att det syns att vikten ökat sen förra veckan. Då vägde hon drygt 5 kg.
Härliga nyheter! :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 105
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
988
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 182
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka