Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lilltjejen har lagt sig till med den fula ovanan att vakna pigg runt 4-5... Men det är dels så himla gulligt när man vaknar av att någon ligger och jollrar och snackar i babynestet bredvid en, och dels är hon glad och nöjd och somnar om så småningom så det är än så länge på en hanterbar nivå :D

Är helt fascinerad av denna lilla som somnar lätt i sitt babynest om kvällen och sover där hela natten.. Storebror skrek sig ju igenom kvällarna typ hela första halvåret, så att det kan kännas såhär lätt är verkligen något nytt :heart (Och storebror blev lättnattad när han blev större, så det löste sig ju också. Lillasyster kanske tar igen om några år :D)

@Piaff

Ja bäckenbottenträning kan vara drygt! Vad är det som inte funkar tycker du?
Jag tyckte vissa rörelser kändes obehagliga i flera månader förra gången, kunde inte göra knäböj utan att det kändes som att det kom in luft :p Men det gav med sig efter ett tag och blev som vanligt igen.

Såret på högra bröstet börjar ge med sig, halleluja! Amningsnappen kastade vi däremot bort efter en dag bara eftersom bebis inte fattade grejen. Istället har vi kört uteslutande laid back-amning och låtit det ta tid för honom att hitta rätt. Och det har funkat över förväntan, visst har det gjort lite ont i början ibland men inte alls på samma nivå som förut.

Idag har sagda bröst istället roat sig med stark utdrivning och det har sprutat mjölk både här och där, till exempel rakt upp i bebisens näsa och över hela hans ansikte 😬😂

@Piaff

Jag tyckte vissa rörelser kändes obehagliga i flera månader förra gången, kunde inte göra knäböj utan att det kändes som att det kom in luft :p Men det gav med sig efter ett tag och blev som vanligt igen.
Kan fortfarande inte hålla tätt när jag hostar, det börjar kännas rätt jobbigt 😔

@Piaff

Vad jag menar är alltså att jag inte hunnit få så mycket resultat än och jag vill ju liksom att allt ska vara som innan graviditeten på en gång och det är jobbigt att det tar tid. Känns som jag producerar mer tvätt än bebisen och det känns jobbigt och genant.

Vad jag menar är alltså att jag inte hunnit få så mycket resultat än och jag vill ju liksom att allt ska vara som innan graviditeten på en gång och det är jobbigt att det tar tid. Känns som jag producerar mer tvätt än bebisen och det känns jobbigt och genant.
Svag bäckenbotten är skitjobbigt rent ut sagt. Min är klen sen innan dottern pga massa urinvägsinfektioner och blev knappast bättre efter en förlossning :crazy:
Nu är det sån tyngd/tryck neråt att jag kissar på mig så fort jag hostar lite så jag använder bindor eller trosskydd. Har varit förkyld med hosta så har gått åt en faslig massa bindor :cautious:

Tycker det är bra du tar upp detta för är något det inte pratas så mycket om!
Och jag håller med om att det är genant men det borde inte va det.

Svag bäckenbotten är skitjobbigt rent ut sagt. Min är klen sen innan dottern pga massa urinvägsinfektioner och blev knappast bättre efter en förlossning :crazy:
Nu är det sån tyngd/tryck neråt att jag kissar på mig så fort jag hostar lite så jag använder bindor eller trosskydd. Har varit förkyld med hosta så har gått åt en faslig massa bindor :cautious:

Tycker det är bra du tar upp detta för är något det inte pratas så mycket om!
Och jag håller med om att det är genant men det borde inte va det.
Samma här, har också varit förkyld och inte kunnat vara utan binda. Tycker ändå det är lite bättre för efter förlossningen kände jag överhuvudtaget inte om jag var kissnödig ens (hade EDA) så första veckan rann det bara ut när det var fullt.

Jag hade dock superstark bäckenbotten innan så jag känner mig ju jättedålig nu som är så mycket svagare. Trodde det skulle bli som vanligt på nån vecka, fattade inte alls att det skulle ta tid och har verkligen varit så ledsen och känt mig nere för att det läcker lite här och där om jag hostar eller så. Nu kan jag dock hålla 3-4 nysningar och det gick INTE för några veckor sen. S är 10 veckor så det har inte gått så himla lång tid men jag saknar min gamla kropp.

Vill också träna, gå på gymmet, springa och rida lika intensivt som innan men BM vill att jag tar det lugnt, magmusklerna har inte gått ihop än. Känner mig lös, svag och plufsig. Det är rätt tungt och går långsamt det här med efter förlossningen.

@Piaff

Jag får inte heller knäböj att fungera, så jag försöker komma på övningar som tar ungefär samma muskler. Inte så lätt när man är begränsad i sitt utbud på övningar :meh:
Samma här, har också varit förkyld och inte kunnat vara utan binda. Tycker ändå det är lite bättre för efter förlossningen kände jag överhuvudtaget inte om jag var kissnödig ens (hade EDA) så första veckan rann det bara ut när det var fullt.

Jag hade dock superstark bäckenbotten innan så jag känner mig ju jättedålig nu som är så mycket svagare. Trodde det skulle bli som vanligt på nån vecka, fattade inte alls att det skulle ta tid och har verkligen varit så ledsen och känt mig nere för att det läcker lite här och där om jag hostar eller så. Nu kan jag dock hålla 3-4 nysningar och det gick INTE för några veckor sen. S är 10 veckor så det har inte gått så himla lång tid men jag saknar min gamla kropp.

Vill också träna, gå på gymmet, springa och rida lika intensivt som innan men BM vill att jag tar det lugnt, magmusklerna har inte gått ihop än. Känner mig lös, svag och plufsig. Det är rätt tungt och går långsamt det här med efter förlossningen.

Kan verkligen relatera till ditt inlägg. Känner aldrig första tiden efter kejsarsnitt att jag är kissnödig så får alltid ställa klockan för att inte kissa på mig. Sånt pratas det aldrig om, så jag är glad över att du vågar lyfta detta viktiga ämne! Jag har en gammal studentkollega som fick operera sig för att hon aldrig fick ordning på sin bäckenbotten efter hennes graviditeter.

Men känn dig inte svag eller jättedålig, det tar tid :heart. Och olika lång tid för alla. Har du ett program du följer eller vad gör du för övningar? Mammamage-appen är bra, men finns massor på nätet :up: Själv kör jag mina övningar via styrkelabbets app, övningarna får jag lägga in själv men jag ser vilka övningar jag gjort samt ifall jag ökar repetitioner och/eller vikten. Nu använder jag appen sen några år tillbaka så jag betalar för premium, men man kommer långt på gratisversionen.

Jag hade väl inte riktigt en superstark bäckenbotten före graviditeten men en stark core med definierade magmuskler. Så jag kämpar själv med att nöta dessa urtråkiga bäckenbottenövningar fast att jag har ett helt rum med gym-utrustning hemma. Ett rum som dessutom är en genomfart till vardagsrummet så jag kan inte bara stänga dörren och förtränga att de finns. Nu har jag dålig koll på om S är ditt första/enda barn, eller om du har fler barn? Hur som haver så ta det lugnt och lyssna på barnmorskan. Det är tufft, då jag själv inte får styrketräna med vikter förrän tidigast 6 månader efter, och mjukstarta min löpning tidigast 1 år efter. Så här hemma bubblar humöret över ibland, speciellt när det är perfekt springväder 🙈

@Piaff åh jag förstår dig, det är en lång seg väg tillbaka efteråt! :heart Kroppen kommer kännas svag och sladdrig ett tag men det blir bättre! Det är ju en helt enorm grej kroppen och du har varit med om, bara det här att alla organ i bukhålan liksom har möblerats om O_o Inte konstigt att det tar en stund att läka ihop. Men vad skönt att du i alla fall känner en förbättring i bäckenbotten! Knipträning och mammamageträning är supertrist (!) men värt det.

@Bexzor ja sist tror jag det tog ett halvår innan jag ville göra knäböj ens med kroppsvikt, inte för att det skulle vara skadligt eller så men för att det kändes obehagligt när det kom in luft :p

Svårt med alternativa övningar, ja! Utfall lär ju inte vara aktuellt på ett tag (jag längtar efter att kunna göra utfall igen!), inte höftlyft heller kanske?

Löpningen saknar jag också, inte för att jag är någon bra löpare direkt men jag saknar att kunna dra ut i skogen och springa en vända när allt känns skit.

Jag går på mammaträning på ett gym. Vi är 4 mammor med babysar och en instruktör.
Sjukt bra att få lite pepp och och anpassad träning. Hon vet ju alltid alternativa övningar.

Lite spännande att träna med babysarna närvarande. Instruktören har oftast en på armen och någon brukar sova och någon vill ha uppmärksamhet 😁

Jag har också fått lite bekymmer efter mitt snitt.
När jag rider lätt känns det som något ska trilla ut?
I början kände jag mig inte kissnödig alls men det börjar komma tillbaka. Behöver inte rutinkissa längre.

Pga skadad häst hann jag aldrig komma igång riktigt mellan graviditet 1 och 2 så jag minns knappt vad mitt normaltillstånd träningsmässigt är.
Men svag är jag 🙃

Jag får inte heller knäböj att fungera, så jag försöker komma på övningar som tar ungefär samma muskler. Inte så lätt när man är begränsad i sitt utbud på övningar :meh:

Kan verkligen relatera till ditt inlägg. Känner aldrig första tiden efter kejsarsnitt att jag är kissnödig så får alltid ställa klockan för att inte kissa på mig. Sånt pratas det aldrig om, så jag är glad över att du vågar lyfta detta viktiga ämne! Jag har en gammal studentkollega som fick operera sig för att hon aldrig fick ordning på sin bäckenbotten efter hennes graviditeter.

Men känn dig inte svag eller jättedålig, det tar tid :heart. Och olika lång tid för alla. Har du ett program du följer eller vad gör du för övningar? Mammamage-appen är bra, men finns massor på nätet :up: Själv kör jag mina övningar via styrkelabbets app, övningarna får jag lägga in själv men jag ser vilka övningar jag gjort samt ifall jag ökar repetitioner och/eller vikten. Nu använder jag appen sen några år tillbaka så jag betalar för premium, men man kommer långt på gratisversionen.

Jag hade väl inte riktigt en superstark bäckenbotten före graviditeten men en stark core med definierade magmuskler. Så jag kämpar själv med att nöta dessa urtråkiga bäckenbottenövningar fast att jag har ett helt rum med gym-utrustning hemma. Ett rum som dessutom är en genomfart till vardagsrummet så jag kan inte bara stänga dörren och förtränga att de finns. Nu har jag dålig koll på om S är ditt första/enda barn, eller om du har fler barn? Hur som haver så ta det lugnt och lyssna på barnmorskan. Det är tufft, då jag själv inte får styrketräna med vikter förrän tidigast 6 månader efter, och mjukstarta min löpning tidigast 1 år efter. Så här hemma bubblar humöret över ibland, speciellt när det är perfekt springväder 🙈
Jag har bara kört tät-appen än och den har ju gett resultat så jobbar på med den, men har inte hunnit ge mig på nån mer mamma-mageträning. Ska välja nåt och prova. Det är mitt första barn så är ju rätt ovan vid alltihop.

Vi lägger till svamp på bröstvårtorna till min misär!:arghh: Jag ger upp att försöka amma igen och kommer pumpa mindre och mindre så mjölken avtar så kommer hon bara få ersättning i fortsättningen. Pallar inte försöka mer liksom.

Och jag känner igen mig i det här med träning och svag kropp. Har haft så mycket med att försöka bli frisk att jag inte ens försökt börja träna. Först måste jag kunna ha brösten i en bh utan att det gör ont liksom. Knipträning måste jag dock bli bättre på att komma ihåg!

Glad lördag på er! Här har vi en som verkar drömma om mer mjölk :D 🥰
7098079F-C437-4039-AC08-31DA2188069B.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 112
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 322
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 189
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka