Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ju inga leksaker pga första barnet men Lego är ju lite tidigt, det kommer bli väldigt tydligt att det egentligen är till mig! 🙈

Kanske blir några fina klossar eller nån altivitetsleksak att ha sen

A kommer inte få nån julklapp från oss. Storasyster är ju född samma tid på året, hon fick ett babygym i ”julklapp” men det var mest för att vi ändå tänkt köpa ett då.

Jag kommer köpa något som han ändå behöver. Men för att storasyskonet ska se att alla får, känns rättvist och bra så

Jag kommer nog inte kunna låta bli att köpa nått litet till bebisen i julklapp. Men blir nog nått klädesplagg eller en skallra typ. Storasystern i familjen ska dock ta av sin spargris och köpa ett babygym :love: men har berättat det för mormor så hon betalar nog det mesta av det skulle jag tro.

Tycker man fått så mycket kläder och prylar samt köp massa själv så känns lite onödigt men som sagt nån liten grej mest för känslan.

Har dock köpt en helfestlig juldress till bebisen, en jumpsuit i grått med tomtar på och sen är det som ett snöre fastsytt runt så ser ut som ett paket :rofl:

Första dagen som maken jobbar idag vilket också innebär första dagen som jag, lillebror och storasyster ska hämta storebror på skolan. Var typ helt redo. Storasyster påklädd, bebis som ammat och somnat i famnen redo för att läggas i vagnen. Då bajsar han 😅 och vaknar såklart när jag byter. Så vi börjar om från början och jag har hamnat i soffan med bebis i famnen igen :p Ska bli spännande om han är nöjd i vagnen hela vägen sen också :p

Första dagen som maken jobbar idag vilket också innebär första dagen som jag, lillebror och storasyster ska hämta storebror på skolan. Var typ helt redo. Storasyster påklädd, bebis som ammat och somnat i famnen redo för att läggas i vagnen. Då bajsar han 😅 och vaknar såklart när jag byter. Så vi börjar om från början och jag har hamnat i soffan med bebis i famnen igen :p Ska bli spännande om han är nöjd i vagnen hela vägen sen också :p
De somnar alltid som bäst när de precis har bajsat och då måste man väcka dem... :cautious:

Vi köper en julklocka från Georg Jensen med årtal till lillasyster. Storebror fick en likadan året han föddes.
Känns som en mysig grej. Jag är en sucker för traditioner.. kanske blir det så att vi köper en julgrej från G.J varje år till dem. De kanske uppskattar dem om 25 år 😂

98C82081-D057-475E-8F57-EA84CA8B4966.webp

Alltså gaah.
Lilltjejen är ledsen och missnöjd, maken och hon hade en skitnatt igår och hon och jag verkar gå mot samma idag.

Ledsen, missnöjd och arg är kvällens ledord. Hon har ju varit väldigt nöjd innan, och gått att lägga ifrån sig varje gång hon fått mat. Nu är drt svårt att veta om hon bara blivit starkare och bättre på att uttrycka sig än hon varit innan, eller om hon har ont, eller är orolig eller vad det beror på...

Känner att såna här nätter är inget som varken hon eller vi behöver nu. Som tur väl sover vi båda här fredag och lördag. Ser så mycket fram emot när maken kommer imorn. Bara typ nio timmar kvar... 🙈

Alltså gaah.
Lilltjejen är ledsen och missnöjd, maken och hon hade en skitnatt igår och hon och jag verkar gå mot samma idag.

Ledsen, missnöjd och arg är kvällens ledord. Hon har ju varit väldigt nöjd innan, och gått att lägga ifrån sig varje gång hon fått mat. Nu är drt svårt att veta om hon bara blivit starkare och bättre på att uttrycka sig än hon varit innan, eller om hon har ont, eller är orolig eller vad det beror på...

Känner att såna här nätter är inget som varken hon eller vi behöver nu. Som tur väl sover vi båda här fredag och lördag. Ser så mycket fram emot när maken kommer imorn. Bara typ nio timmar kvar... 🙈
Hoppas hon kom till ro sen så du fick lite vila :heart Jag känner igen känslan från första barnet (och vi var inte ens inlagda, så kan bara föreställa mig hur det spär på oron) att man oroar sig och grubblar på orsaken till missnöjet.

Säkert har hon blivit starkare, men hon blir ju också äldre och utvecklas hela tiden, med utvecklingssprång och annat som kan göra ganska mycket på humöret. Efter några veckor har tex också melatoninet (från mamman) i bebis avtagit och dom blir vaknare och kan vara svårare att söva, etc. Här slutade vi kunna lägga ner sovande bebis ungefär vid den tidpunkten :p

Det enda man kan vara säker på är att nästan inget med bebisar är konstant, så hoppas hon kommer in i ett nöjdare period snart :heart

I går var jag på bb Stockholm. Omogen tapp, men trots allt en lyckad hinnsvepning.
Så skumt, doktorn sa plötsligt ’nu känner jag bebis huvud’ 👀
Nåja, allt var bra, så om det inte händer ngt så blir det ny hinnsvepning på måndag.
Blödde lite i går, som mensvärk och ett par enstaka förvärkar som gjorde ont.
Pratade om igångsättning men jag vill avvakta och det tyckte hon var vettigt i nuläget. Finns ju inget medicinskt som motiverar just nu (bf+1), är ju bara jag o min förlossningsrädsla för stor bebis. Men enligt flera TUL är den ju inte stor.
Så tar det lugnt ett tag nu 😃

I går var jag på bb Stockholm. Omogen tapp, men trots allt en lyckad hinnsvepning.
Så skumt, doktorn sa plötsligt ’nu känner jag bebis huvud’ 👀
Nåja, allt var bra, så om det inte händer ngt så blir det ny hinnsvepning på måndag.
Blödde lite i går, som mensvärk och ett par enstaka förvärkar som gjorde ont.
Pratade om igångsättning men jag vill avvakta och det tyckte hon var vettigt i nuläget. Finns ju inget medicinskt som motiverar just nu (bf+1), är ju bara jag o min förlossningsrädsla för stor bebis. Men enligt flera TUL är den ju inte stor.
Så tar det lugnt ett tag nu 😃
Å himla märkligt det där att ”känna bebisen huvud” :eek: alltså det är ju normalt men jag fick typ spader när dom sa så till mig när jag blev undersökt på förlossningen för 7 år sen blev så verkligt då att det ÄR en bebis där inne :laugh:
Nice med lyckad hinnsvepning då är du ju lite öppen iaf!
Jag blödde också lite samt fick massa förvärkar efter hinnsvepning i måndags, sen lossnade lite slempropp på natten.
Hoppas det startar av sig självt för dig snart :bump:

Å himla märkligt det där att ”känna bebisen huvud” :eek: alltså det är ju normalt men jag fick typ spader när dom sa så till mig när jag blev undersökt på förlossningen för 7 år sen blev så verkligt då att det ÄR en bebis där inne :laugh:
Nice med lyckad hinnsvepning då är du ju lite öppen iaf!
Jag blödde också lite samt fick massa förvärkar efter hinnsvepning i måndags, sen lossnade lite slempropp på natten.
Hoppas det startar av sig självt för dig snart :bump:
Ja jag kände också så, typ va? Är han där inne?? 😆

Detta med flera barn ihop med en bebis är ibland lite för spännande. Idag är en sån dag som lilla E kommer sitta mycket i bilen. Idag med sällskap också då även minste brodern är ledig. Så alldeles strax , när kaffe är slut, så ska tre barn förberedas med vinterkläder för vi har snö och kallt här. Sen lämna skolbarnet, sen hem en liten stund för att åka tillbaka till samhället för att hämta tonåringen. Han ska till tandläkaren i stan och bussarna passar inte, samt att det tar för lång tid med A traktorn då han är ute på en viktig praktik. Sen tillbaka med honom till praktiken, för att istället hämta skolbarnet antingen på skolan eller på pappans jobb beroende på tiden vi är klara. Däremellan ska jag både lämna och hämta bilbarnstolen till skolbarnet då dagens bil endast har 4 säten och lilla E vagn tar upp hela bagaget. För ni som följt våra bilar under hösten så kan jag meddela att vår familjebil krånglar igen och är inte körbar just nu samt att A-traktorn också krånglar. Igen.

Min man kan inte vara ledig då han jobbar extra 3 dagar i veckan för att fylla upp sparkontot igen efter den tuffa hösten istället för att vara föräldraledig :down:

Detta med flera barn ihop med en bebis är ibland lite för spännande. Idag är en sån dag som lilla E kommer sitta mycket i bilen. Idag med sällskap också då även minste brodern är ledig. Så alldeles strax , när kaffe är slut, så ska tre barn förberedas med vinterkläder för vi har snö och kallt här. Sen lämna skolbarnet, sen hem en liten stund för att åka tillbaka till samhället för att hämta tonåringen. Han ska till tandläkaren i stan och bussarna passar inte, samt att det tar för lång tid med A traktorn då han är ute på en viktig praktik. Sen tillbaka med honom till praktiken, för att istället hämta skolbarnet antingen på skolan eller på pappans jobb beroende på tiden vi är klara. Däremellan ska jag både lämna och hämta bilbarnstolen till skolbarnet då dagens bil endast har 4 säten och lilla E vagn tar upp hela bagaget. För ni som följt våra bilar under hösten så kan jag meddela att vår familjebil krånglar igen och är inte körbar just nu samt att A-traktorn också krånglar. Igen.

Min man kan inte vara ledig då han jobbar extra 3 dagar i veckan för att fylla upp sparkontot igen efter den tuffa hösten istället för att vara föräldraledig :down:
Jag blev trött bara av att läsa :o Åker bebis bra i bilen? Hoppas alla turer fram och tillbaka går bra iallafall!

Idag blir lilla E tre månader! 🥳

Hon ska fira på BVC med vägning, mätning och vaccin :D ikväll ska sambon på julfest så jag blir själv med båda barnen för första gången :nailbiting:
Planen är att parkera stora framför film till kvällen, med lite popcorn, medan jag - i bästa scenariot - nattar lilla i nestet. Sen lägga stora med lillan på babyvakt. I värsta fall får hon somna i selen och vara med på nattning av storebror, och blir hon dålig finns ju faktiskt Alvedon att ta till...

Är ju onekligen lite praktiskt ibland att syskonet hemma är fyra år och inte två som äldsta var när nummer två kom. Parkerade bägge i soffan (lillebror sovandes i nestet) och dottern fick kolla på Bolibompa om hon ”vaktade” lillebror. Och jag fick duscha under tiden! Öppen badrumsdörr och jag hade själv hört utan problem om lillebror vaknade. Men storasyster kom in tre gånger under min femminutersdusch och rapporterade ”nu har han rört på en arm” och liknande 😅

Jag blev trött bara av att läsa :o Åker bebis bra i bilen? Hoppas alla turer fram och tillbaka går bra iallafall!

Jag är själv trött på allt åkande, och det är en del av varför jag inte ville vara föräldraledig en gång till :crazy:. För det var ännu värre under förra föräldraledigheten. Men som tur är så är bebis fortfarande för trött av immuniseringen så hon somnar fort i bilen, till skillnad från när yngste brodern var bebis som stundtals skrek i sin stol.

Känner mig just nu så omotiverad att plugga trots att det är "lätta" uppgifter pga allt åkande. I onsdags var jag på BMM (se inte MVC), och idag detta, på måndag ska jag till spec mvc i grannkommunen för uppföljning av min immuniseringsresa och på onsdag ska lilla E till samma sjukhus för nya blodprover. Lägg då till alla körningar fram och tillbaka för barnens förskola och skola där jag kör dom tis, torsdag och fredag. Vi bor 1 mil ifrån skolan så det tar en stund bara det med 1till 3 barn att ha med sig :rofl:

Men hjälp vad du får flänga runt O_o
Jag blir helt matt bara av att läsa det där, vilken superkraft du har som pallar!
Skönt dock att lilla bebis iaf somnar enkelt i bilen. Minns med fasa när min va liten och skrek som en stuken gris i bilen, hade aldrig klarat att köra för blir så stressad.
(Har iof inte körkort heller så det är ett icke problem men ändå).
Hoppas familjebilen går att laga snart utan allt för stora kostnader.
Är ju onekligen lite praktiskt ibland att syskonet hemma är fyra år och inte två som äldsta var när nummer två kom. Parkerade bägge i soffan (lillebror sovandes i nestet) och dottern fick kolla på Bolibompa om hon ”vaktade” lillebror. Och jag fick duscha under tiden! Öppen badrumsdörr och jag hade själv hört utan problem om lillebror vaknade. Men storasyster kom in tre gånger under min femminutersdusch och rapporterade ”nu har han rört på en arm” och liknande 😅
Det där har jag tänkt på, att med lite större syskon kan den ju faktiskt vakta bebisen en stund om det behövs, smidigt :D
Det blir ju 7 år mellan mina så räknar iskallt med att storasyster kommer agera bebisvakt.
Och huuuuur gulligt är det inte att ditt större barn kommer in i badrummet och rapporterar att bebisen rört en arm :love: tar sin uppgift på allvar.

Det där har jag tänkt på, att med lite större syskon kan den ju faktiskt vakta bebisen en stund om det behövs, smidigt :D
Det blir ju 7 år mellan mina så räknar iskallt med att storasyster kommer agera bebisvakt.
Och huuuuur gulligt är det inte att ditt större barn kommer in i badrummet och rapporterar att bebisen rört en arm :love: tar sin uppgift på allvar.

Ja men precis! Vi har ju en 6,5-åring också och han kan verkligen vakta bebis. Vill gärna sitta med honom i knät och skulle gärna bära runt på lillebror också om han fick.

Storasyster har även utsett sig själv till blöjväljare och att slänga använda engångsblöjor (pga miniliten bebis är även de flesta nb-blöjorna för stora än så varvar med engångs). Tar även de uppgifterna på stort allvar :D

Ja men precis! Vi har ju en 6,5-åring också och han kan verkligen vakta bebis. Vill gärna sitta med honom i knät och skulle gärna bära runt på lillebror också om han fick.

Storasyster har även utsett sig själv till blöjväljare och att slänga använda engångsblöjor (pga miniliten bebis är även de flesta nb-blöjorna för stora än så varvar med engångs). Tar även de uppgifterna på stort allvar :D
Får han bära bebisen? Jag funderar en del kring om/när man vågar låta syskon bära bebisen, är nog rädd att bebis ska slinka ur armarna :crazy: sittande i soffan tex känns lugnt men gå med bebis i famnen vette tusan… hur har ni gjort?

Blöjväljare :love: det tror jag storasyster här hemma också vill vara!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 113
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 323
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 190
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka