Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så nedstämd och uppgiven hela tiden, jag tror jag har en förlossningsdepression. 😢
Jag älskar vår lilla kille och han är helt underbar men det är den store som tar all min energi och jag är mestadels arg på honom. Han skriker och slåss och protesterar mot allt. Jag fattar att han går igenom något riktigt tufft nu och blivit storebror = stor förändring i livet.
Jag har bara ingen energi över till att stötta honom rätt och vara så pedagogisk i alla situationer som uppstår just nu vilket får mig att må så dåligt i min roll som mamma och känna mig så värdelös 😭
Åh men du ♥️💔
Har BVC möjlighet att hjälpa dig med en samtalskontakt? Sådär ska du inte behöva gå runt och må ♥️

Storebror här hade också en ruskigt jobbig period där han slogs och bet oss. Kom han inte åt mig tog han lillasyster. Jag grät många dagar när jag var ensam med dem båda. Förstår hur du känner, men du är inte värdelös!!

Jag är så nedstämd och uppgiven hela tiden, jag tror jag har en förlossningsdepression. 😢
Jag älskar vår lilla kille och han är helt underbar men det är den store som tar all min energi och jag är mestadels arg på honom. Han skriker och slåss och protesterar mot allt. Jag fattar att han går igenom något riktigt tufft nu och blivit storebror = stor förändring i livet.
Jag har bara ingen energi över till att stötta honom rätt och vara så pedagogisk i alla situationer som uppstår just nu vilket får mig att må så dåligt i min roll som mamma och känna mig så värdelös 😭
Känns som att jag hade kunnat skriva det där om storasyskonet. Storebror har ju hunnit vänja sig en del vid lillasyster men är överlag... så intensiv. Känns som både jag och sambon mest skäller och säger nej och när storebror reagerar med att hitta på ännu mer saker är det en svår cirkel att bryta. Känner mer och mer frustration över att inte nå fram, och att knappt komma utanför dörren utan bråk. Igår hörde han mig prata med lilla E och sa "mamma, vad glad du låter!" och det krossade typ hjärtat på mig för jag antar att jag inte låter likadan när jag pratar med honom 💔

Nu rantade jag visst mest på om mig själv men du är iallafall inte ensam. Och prata med BVC om det känns tungt :heart

Först vill jag ge dig denna :heart
Sen vill jag tipsa dig om att prata med din sköterska på BVC, det ingår i deras jobb att fånga upp föräldrar som inte mår bra. Har du fått fylla i en sån 3 månaders lapp, om hur du mår på BVC? Tror att den är standard, så var ärlig på den för det hjälper.

Sen vill jag skriva att du är inte ensam, så känn inte att du är dålig eller värdelös. Som jag nämnt tidigare så har vi en son här som är en blandning mellan Pippi och Emil, det är högintensivt från han går upp tills han somnar. Han behöver ständigt ett vakande öga då han alltid har kreativa saker för sig som inte alltid är så lyckade för en vuxen, och har samtidigt ett lätt tänt humör så jag försöker köra mycket låg affektivt bemötande kring honom. Det har han haft hela sitt liv, och jag stod rådlös utan sociala stöd av samhället så jag betalade en LAB-utbildning själv för att få rätt verktyg. Det är inte lätt alls, och jag brister ofta men jag kör efter att jag endast tar viktiga konflikter och sänkt hans krav. Han fyller snart 6 år men vill han tex ha hjälp med sina kläder så får han det, vill han att jag ska dela hans mat så gör jag det. Inte för att "curla" honom som många tolkar LAB utan för att visa att jag finns där som stöd/hjälp. Poängen med texten är att det är en tuff situation att ha utåtagerande barn, och nästintill omöjlig att orka med pedagogiskt om man mår dåligt :heart Då kommer nästa fråga, när mår du som bäst, träning, skogen, fin middag? Försök få in dom ljuspunkterna så ofta du kan för att få en motvikt till allt du kämpar med.

Var det nån som sa matkoma? :D :rofl:

BA6E4BB8-46B8-42BB-95C1-381245FA1612.webp

Åh förstår att det är supertufft! Och även utan depression är det nog helt omöjligt att hålla sig lugn och pedagogisk jämnt.

Har du haft samtal om ditt mående på bvc? När jag var där vid 8 veckor handlade besöket om det. Jag fick fylla i enkät om mitt mående och sköterskan ställde mer frågor osv. Har du haft något liknande? Om inte så ta upp det med dem . Det ingår i deras uppdrag att följa upp föräldrarna också.

Vi är tillbaka i vardagen igen, sambon jobbar hemma och storebror på förskola. Från nästa vecka ska storebror gå "nästan heltid" eftersom både jag och sambon sökt in på kurser som vi ska läsa + från februari jobba deltid båda två. Jag 60% och sambon 40%. Jag tror att det kommer vara skönt för hela familjen faktiskt... :o

Lilla E har en tand på väg upp och är ganska grinig mest hela tiden. Hon äter nu helst i barnvagnen ute på dagarna så man får synka det med sovstunder. Kan inte sticka under stol med att jag räknar ner tills hon får äta mer vanlig mat. Vi ger lite lite gröt varje dag för att vänja magen. Extravägning på BVC imorgon, då ska jag försöka resonera lite mer om situationen...

Ska man ha ett tvåmånadersbesök? 😁 Jag har inte fått någon ny tid än för jag ska ha en ny sköterska nästa gång, men de skulle höra av sig. Inser nu att de inte gjort det 😂
Hos oss är det standard i alla fall men det kan säkert variera mellan regioner :) Vi har besök sen vid 3 månader, 5 månader, 6 månader, 8 månader, 10 månader och 1 år.

Ska man ha ett tvåmånadersbesök? 😁 Jag har inte fått någon ny tid än för jag ska ha en ny sköterska nästa gång, men de skulle höra av sig. Inser nu att de inte gjort det 😂

Det kan säkert variera mellan regioner. I min region är det besök med rotavaccinet och samtal om mammans mående vid 6-8 veckor. Sen är nästa besök med första vaccindos vid tre månader. Sen kan de ju lägga in fler besök vid behov.

(Och för att lägga till, de bjuder också in till enskilt samtal med den som inte fött barnet, så det är inte bara med mamman)

Hos oss är det standard i alla fall men det kan säkert variera mellan regioner :) Vi har besök sen vid 3 månader, 5 månader, 6 månader, 8 månader, 10 månader och 1 år.
Det kan säkert variera mellan regioner. I min region är det besök med rotavaccinet och samtal om mammans mående vid 6-8 veckor. Sen är nästa besök med första vaccindos vid tre månader. Sen kan de ju lägga in fler besök vid behov.

Ah, okej! Vi blev ju inte riktigt i fas heller pga Signes sjukhusvistelse. Har tex inte haft något läkarbesök eller så hos BVC 🤷
Vilket iofs känns lite konstigt men de tycker ju hon är så utredd så 😅

Samtal om mitt mående har jag inte direkt haft. Tror jag 😅😂 Inte så att jag tänkt på det iaf 🤷

Ah, okej! Vi blev ju inte riktigt i fas heller pga Signes sjukhusvistelse. Har tex inte haft något läkarbesök eller så hos BVC 🤷

Samtal om mitt mående har jag inte direkt haft. Tror jag 😅😂 Inte så att jag tänkt på det iaf 🤷

Tror att Signe undersökts betydligt mer grundligt än de barn som varit på läkarbesök på bvc! Det är inte så mycket de kollar då. Lyssnar på hjärtat, kollar höfter, ögonbotten och testiklar på pojkar. Typ så. Men jag har säkert glömt något 😅

Jag fick fylla i papper om hur jag mår vid dagens besök. Det ledde till lite prat efteråt och jag fick frågan om jag behövde samtalsstöd pga hur jag fyllt i. Jag tackade nej för jag känner ändå att jag tror det kommer lätta lite framöver.

Min man blir inte erbjuden samtal så det är nog också väldigt olika med det.

Vi hade hembesök av BVC veckan efter vi blev utskrivna från neo, men sen hade vi endast enstaka besök där (ett läkarbesök och vaccin typ) medan E tillhörde sjukvården för sin immunisering. Kanske är likadant för Signe? Iofs så tog vi det beslutet i samråd med BVC då vi inte hade något behov att åka dit under tiden vi tillhörde sjukhuset.

Min man har heller aldrig blivit erbjuden samtal, trots att även han åker med barnen till BVC.

Jag fick fylla i papper om hur jag mår vid dagens besök. Det ledde till lite prat efteråt och jag fick frågan om jag behövde samtalsstöd pga hur jag fyllt i. Jag tackade nej för jag känner ändå att jag tror det kommer lätta lite framöver.

Min man blir inte erbjuden samtal så det är nog också väldigt olika med det.

Aha, nej några papper har jag inte gått fylla i. 🤷
Däremot har vi tidigare blivit erbjudna att prata med deras socionom iaf. 👍

Vi hade hembesök av BVC veckan efter vi blev utskrivna från neo, men sen hade vi endast enstaka besök där (ett läkarbesök och vaccin typ) medan E tillhörde sjukvården för sin immunisering. Kanske är likadant för Signe? Iofs så tog vi det beslutet i samråd med BVC då vi inte hade något behov att åka dit under tiden vi tillhörde sjukhuset.

Min man har heller aldrig blivit erbjuden samtal, trots att även han åker med barnen till BVC.

Vi hade inget hembesök, men har varit på BVC tre gånger iaf, så det är nog bara att det känns lite - även om det ju inte är det 🤷
Vi ska på läkarbesök i januari, har de sagt. På Neo. Men inte fått en kallelse än.. Kanske borde efterlysa det 🤷😂

Åh men du ♥️💔
Har BVC möjlighet att hjälpa dig med en samtalskontakt? Sådär ska du inte behöva gå runt och må ♥️

Storebror här hade också en ruskigt jobbig period där han slogs och bet oss. Kom han inte åt mig tog han lillasyster. Jag grät många dagar när jag var ensam med dem båda. Förstår hur du känner, men du är inte värdelös!!

Jag har träffat kurator en gång på BVC, har en till tid i januari.

Tack 💛
Känns bara så uppgiven just nu med storebror och vet inte hur vi ska ta oss ur det 😫

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 067
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 269
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 121
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur