Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara genom att mäta magen så gissar man fortfarande ganska dåligt. Det är ju livmodern som mäts och inte barnet. Så det är väl om man gör tillväxtultraljud isf. Jag gjorde det förra graviditeten och då uppskattade de rätt nästan på grammet. Men har också hört om de där det inte alls har stämt.

Med sonen räknade de med minst 4200g, sannolikt 4500...
dagen efter tillväxtultraljudet kom han och vägde 2996.. barnmorskan skämdes lite när jag hörde av mig och berättade att bebis hade kommit och vad han vägde 😂

Jag har sedan igår från mitt RUL så himla ont i magen. Hon fick trycka ganska hårt i perioder för att få bra bilder, och för mig är det så klart viktigare än lite smärta så hon fick göra det hon behövde. Bra och bra bilder förresten, det var riktigt suddiga bilder då det studsade tillbaka från min ärrvävnad så hon fick verkligen slita för att kunna se och mäta det hon behövde. Helt klart värt smärtan, men då jag har min överaktiva 5 åring hemma idag så tror jag inte så mycket på vila.

Idag är det mindre än halvtid kvar (v.20), eftersom jag inte kommer gå tiden ut :love: Vad fort det går!

Jag fortsätter bråka med ultraljudsmottagningen. Inte hört av dem sen förra onsdagen när den medicinska sekreteraren skrev att hon skulle lämna det jag skrivit vidare till läkaren.
Skickade ytterligare ett långt meddelande idag och fick till svar att hon skulle lämna vidare till den läkare vi träffade sist, men tror inte det är hon som ska göra mitt RUL... 🤷🤦🏼‍♀️

Och nu fick jag veta att det är den första läkaren jag hade på Östra, som konstaterade omfalocelet som ska göra mitt RUL. Kan ju bli intressant...
Dör om hon säger att hon fortfarande tycker att det är det. 🤦🏼‍♀️
Nu känns ju en abort jävligt långt bort dock, om den inte har något jättefett hjärtfel...

Mitt onda släpper inte trots två alvedon, så jag kollade om min man kunde komma sluta tidigare då vår minsting redan ätit upp 1 1/2 paket med dextrosol, klättrat i skåpen efter något att äta flertal gånger, klättrat inne i bilen då jag glömde låsa den, försökt släppt ut hunden ur hundgården samt jagat katten ett flertal gånger. Ingen vila här inne inte med honom hemma :cautious: Som tur är så kunde min man sluta tidigt så jag ska lägga mig i sängen så fort han kommer hem!

Någon som jobbar inom vården? Nu är ju jag vaccinerad innan jag blev gravid men hör ju till riskgrupp. Har fått höra att de som jobbar inom vården gått hem redan vecka 22 :nailbiting: Och att arbetsgivaren kan förbjuda en att arbeta om ingen säker omplacering finns.
Jag får ju prata med min arbetsgivare såklart, har inte berättat än. Hon är sällan på arbetsplatsen heller.
Någon som vet?

Någon som jobbar inom vården? Nu är ju jag vaccinerad innan jag blev gravid men hör ju till riskgrupp. Har fått höra att de som jobbar inom vården gått hem redan vecka 22 :nailbiting: Och att arbetsgivaren kan förbjuda en att arbeta om ingen säker omplacering finns.
Jag får ju prata med min arbetsgivare såklart, har inte berättat än. Hon är sällan på arbetsplatsen heller.
Någon som vet?
Jag vet inte hur det funkar inom vården, men generellt så rekommenderas ju att alla gravida ska erbjudas hemarbete från vecka 20 (egentligen vecka 22 men man räknar två veckors inkubationstid), och om man inte kan omplaceras så ska man förbjudas att arbeta. Jag har egentligen viss procent fältarbete i mitt jobb men jobbar nu enbart hemifrån :)

Jag vet inte hur det funkar inom vården, men generellt så rekommenderas ju att alla gravida ska erbjudas hemarbete från vecka 20 (egentligen vecka 22 men man räknar två veckors inkubationstid), och om man inte kan omplaceras så ska man förbjudas att arbeta. Jag har egentligen viss procent fältarbete i mitt jobb men jobbar nu enbart hemifrån :)
Japp, jag pratade med min chef nyss, är förbjuden att arbeta from v 20 :crazy: Blir lite mindre pengar men får jag bara smälta dethär så är det ju underbart:D

Var förresten en intressant barnmorska på kub, med sinne för dramatik 😅

Först när han gjorde ultraljudet sa han visserligen att nackspalten såg bra ut, och när han satt vid datorn och ”kalkylerade” sa han också att det ser bra ut jag ska visa sig snart. Men sen! Haha

Han började rita ett diagram med graf på ett papper (tog lång tid och började förklara att ”här nere börjar skalan och ungefär här är 1:200 som är gränsen mellan hög och låg risk. Tittar man generellt utifrån din ålder så är sannolikheten 1:208...(här hann jag tänka att tycker han verkligen att det ”ser bra ut”)...

Men sen fortsatte han ”men sen när man räknar in alla faktorer...*låååång utläggning om alla faktorer och varför de var med*...så kommer vi fram till att sannolikheten för det här barnet är 1:20 000.

Alltså tack för all intressant information men just den detaljen hade du väl kunna kläckt ur dig från början :p

Usch, fick feber på kvällen och 1177 tyckte jag skulle åka till gynakuten. De tog lite prover och sen har jag suttit på en pinnstol i ett eget rum i 2,5 h nu, hade väldigt lite feber när jag kom in men känns som den ökat.
jag hade gett vad som helt för att få bädda ner mig i en säng. Känns som de glömt mig :nailbiting:

Usch, fick feber på kvällen och 1177 tyckte jag skulle åka till gynakuten. De tog lite prover och sen har jag suttit på en pinnstol i ett eget rum i 2,5 h nu, hade väldigt lite feber när jag kom in men känns som den ökat.
jag hade gett vad som helt för att få bädda ner mig i en säng. Känns som de glömt mig :nailbiting:
Usch då :(
Tror de febern kan hänga ihop med moderkaksprovet och därför ville du skulle åka in?

Beroende på belastningen så är min erfarenhet att det kan ta tid på gynakuten.. jag fick åka in i v7 pga misstänkt utomkvedshavandeskap och fick sitta i väntrummet fem timmar innan jag fick tid för en undersökning.

Usch då :(
Tror de febern kan hänga ihop med moderkaksprovet och därför ville du skulle åka in?

Beroende på belastningen så är min erfarenhet att det kan ta tid på gynakuten.. jag fick åka in i v7 pga misstänkt utomkvedshavandeskap och fick sitta i väntrummet fem timmar innan jag fick tid för en undersökning.
Jag vet inte riktigt vad de trodde, men det och havandeskapsförgiftning kanske.
fick prata med en sköterska nyss om att ev åka hem o få en tid bokad i morgon, men efter de läst i journalen igen så ville de inte det

Jag vet inte riktigt vad de trodde, men det och havandeskapsförgiftning kanske.
fick prata med en sköterska nyss om att ev åka hem o få en tid bokad i morgon, men efter de läst i journalen igen så ville de inte det
Håller tummarna för att det inte är något allvarligt och att du snart får åka hem ♥️

Så nu är jag hemma, helt slut. Förhöjt infektionsvärde men bebi mådde bra vad de kan se :) Det kan va virus, jag har också ett myom på livmodern, kan vara den som trasslar. De ska skicka urin på odling och jag ska vila resten av veckan.
nu ska jag sova! Är helt färdig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 112
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 659
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 687
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V