Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Glad midsommar!
Vi är på min familjs landställe och har ganska traditionsenligt firande ändå även om byns gemensamma firande är inställt. Har fixat ihop en egen liten stång på tomten och så blir det sillunch, stångdans, jordgubbstårta och ett och annat dopp i sjön. Inget att klaga på med andra ord!

Glad midsommar!
Vi är på min familjs landställe och har ganska traditionsenligt firande ändå även om byns gemensamma firande är inställt. Har fixat ihop en egen liten stång på tomten och så blir det sillunch, stångdans, jordgubbstårta och ett och annat dopp i sjön. Inget att klaga på med andra ord!

Glad midsommar! 🌼🌸

Vi firar midsommar på Öland med mannens familj, här blir det midsommarkransar, dans, jordgubbstårta och grillning!

Låter som riktigt härliga midsommarfiranden! Är avundsjuk på alla som firar på landet, vi är förpassade till stan men har som tur är en mysig innergård där vi ska grilla iaf.
Nästa år firar vi i nya lägenheten vi väntar på att få flytta in i, där har vi uteplats :love:

Jag har jobbat natt, så gick upp för en timme sen och duschade och fixade lite, nu är vi på väg till min mamma och pappa för den traditionella sillunchen :D Efter det ska vi vidare till sommarstället på vätö och där väntar sambons familj med lite lekar och grillkväll:)
Ska bli roligt. Bonusdottern som flyttat hemifrån kommer också med sin nya tjej så ska bli spännande att träffa också.
Kom på nu mitt i skrivande stund att jag glömde mitt alkoholfria bubbel 😓 nåja, får bli cola till maten då :meh:

Vi har firat stillsamt med vänner på landet. De bor bara tio minuter bort, men bor verkligen helt magiskt fint 😍
Sonen var vaken 5 timmar inatt dock så vi var alla ganska möra, ligger hemma på soffan sen en timme tillbaka och äter jordgubbar framför Netflix.
Glad midsommar på er alla!

Glad midsommar 🍓🌸
Hör firas den på jobbet fram tills 13.30 sen ska jag hem och äta massa mat med mamma, dotter och partner.
Vi köpte en kanin förra helgen så haft fullt upp att gulla med honom och fnittra över hans mod, han är en riktig tiggare och sätter sina små söta framtassar mot ens ben såfort man öppnar kylskåpet.
Kattstackaren har blivit bortjagad från köket och har nog ingen katt-värdighet kvar så känns lite som att vi har en övermodig bebis hemma, bra förberedelse :cool:

Ska ni fira midsommar? Hur?

Hoppas ni fick en trevlig midsommar afton 🌸

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så firade vi midsommar på High Chaparall. Jag och äldsta sonen började åka iväg på familjeutflykt på midsommarafton redan 2012 , så det har blivit en tradition. De små barnen är helt lyriska över Lucky Luke och skulle nog följa honom en hel dag om de fick. Tonåringen känner precis tvärtom :rofl:

Har köpt en fylla i bok från graviditet och tills bebi är ett par år. Blev så taggad så ska även beställa en liten portabel fotoskrivare som man kan skriva ut bilder från mobilen på. Blir ju perfekt att skriva ut små bilder till boken :D
Längtar så sjukt till bebi kommer, gick in i vecka 19 i går så känns segt. Men bara två veckors jobb kvar sen blir det lättare :D

Har köpt en fylla i bok från graviditet och tills bebi är ett par år. Blev så taggad så ska även beställa en liten portabel fotoskrivare som man kan skriva ut bilder från mobilen på. Blir ju perfekt att skriva ut små bilder till boken :D
Längtar så sjukt till bebi kommer, gick in i vecka 19 i går så känns segt. Men bara två veckors jobb kvar sen blir det lättare :D
Kan du länka till vad du köpte för fotoskrivare? Eller skicka ett pm :)

Sånna böcker är ju superkul! Jag fick en av dotterns gudmor och fyllde i en del fram tills dottern va 8 månader. Kul att läsa nu i efterhand :)
En liten portabel fotoskrivare kände jag direkt att jag villhöver, är de dyra?

Är du hemma tills förlossningen sen eller är det semestern som hägrar?

Sånna böcker är ju superkul! Jag fick en av dotterns gudmor och fyllde i en del fram tills dottern va 8 månader. Kul att läsa nu i efterhand :)
En liten portabel fotoskrivare kände jag direkt att jag villhöver, är de dyra?

Är du hemma tills förlossningen sen eller är det semestern som hägrar?
Fanns små skrivare i prisklass 800-1000 kr, sen verkar fotopappret rätt dyrt men man får väl välja vad man skriver ut :)
Jag har fått arbetsförbud from vecka 20 (19+6) pga covid-19 och att jag jobbar i vården. Får graviditetspeng som är väl ungefär 80%. Jag är otroligt glad för det, så det tas tacksamt emot :love: Har inte haft ordentlig semester på flera år så ska bli skönt. Hoppas jag får fortsatt må bra bara:)

Sista natten i stugan där midsommar firats. Riktigt fin helg där vi varit två par och vår hund. Käkat gött, badat och bara haft det så jäkla bra. Fantastiskt väder, och en stuga som ligger på ett berg/kulle bara några få meter från sjön. Hunden har levt life!
Kommer inte va lika smidigt med en unge nästa år, men tror vi alla är sugna på att hyra igen nästa midsommar 🥰❤️

Fanns små skrivare i prisklass 800-1000 kr, sen verkar fotopappret rätt dyrt men man får väl välja vad man skriver ut :)
Jag har fått arbetsförbud from vecka 20 (19+6) pga covid-19 och att jag jobbar i vården. Får graviditetspeng som är väl ungefär 80%. Jag är otroligt glad för det, så det tas tacksamt emot :love: Har inte haft ordentlig semester på flera år så ska bli skönt. Hoppas jag får fortsatt må bra bara:)
Det lät ju väldigt rimligt!
Aha, jag jobbar också inom vården (LSS) och min BM vill att jag går hem så fort som möjligt men jag vill tvärt emot jobba så länge det är fysiskt möjligt.
Hade jag jobbat på sjukhus eller liknande skulle jag dock gått på ledighet så fort jag fick pga tuffare miljö samt risken för smitta osv.
Men nu lullar jag runt hemma hos en brukare och är bara morgonpasset som är fysiskt jobbigt så vi ska försöka se till att jag jobbar mer kvällar efter semestern.

Sista natten i stugan där midsommar firats. Riktigt fin helg där vi varit två par och vår hund. Käkat gött, badat och bara haft det så jäkla bra. Fantastiskt väder, och en stuga som ligger på ett berg/kulle bara några få meter från sjön. Hunden har levt life!
Kommer inte va lika smidigt med en unge nästa år, men tror vi alla är sugna på att hyra igen nästa midsommar 🥰❤️

Klart att det blir annorlunda nästa år med en liten men tror inte att det blir osmidigt. Ni kommer förhoppningsvis ha kommit in i lite rutiner tills dess :)

Mellanbarnet var tex 6 månader när vi sov en natt på Öland, gick superbra. Hade en babywatcher på rummet när vi satt ute på kvällen. Minstingen var tex 3 månader första gången han var på High Chaparall (Midsommar 2016). Och nu planerar vi för Legoland nästa år med alla fyra barnen. Så jag säger klart att ni ska boka nästa år igen :D

Klart att det blir annorlunda nästa år med en liten men tror inte att det blir osmidigt. Ni kommer förhoppningsvis ha kommit in i lite rutiner tills dess :)

Mellanbarnet var tex 6 månader när vi sov en natt på Öland, gick superbra. Hade en babywatcher på rummet när vi satt ute på kvällen. Minstingen var tex 3 månader första gången han var på High Chaparall (Midsommar 2016). Och nu planerar vi för Legoland nästa år med alla fyra barnen. Så jag säger klart att ni ska boka nästa år igen :D

Nej, alltså. Jag menar inte så 😅
Men det är kanske inte den allra mest barnvänliga stugan pga ligger med en altan på ett berg (förvisso bara några meter högt), där staketet är lätt att ta sig igenom. Och precis vid en sjö. Så det är mer av den anledningen 😅

Nej, alltså. Jag menar inte så 😅
Men det är kanske inte den allra mest barnvänliga stugan pga ligger med en altan på ett berg (förvisso bara några meter högt), där staketet är lätt att ta sig igenom. Och precis vid en sjö. Så det är mer av den anledningen 😅

Blev nog lite missförstånd här.
Även om stugan ligger på ett berg med ett staket som är lätt att ta sig igenom så är barnen ganska smidiga att ha med sig innan de blir över året, om du frågar mig. Därför ses jag inte just den stugan som ett bekymmer nästa år :)

Lite allmänt och på tal om det där med hur smidigt det är att ta med småbarn på olika äventyr tycker jag det varit lättast upp till typ 1,5 års ålder.
Då kan man matcha in resa med tuppluren och mina vänner/släkt osv höll gärna bebisen en stund så man fick chans att sitta lite fritt. När bebisen tröttnade så tar man likt en ninja fram en tom matlåda och en plastsked så är bebisen road nå timme till :D
Tycker det är svårare med större barn som kräver mer uppstyrd underhållning och dessutom förstår exakt allt man säger så blir ju inte så mycket vuxenprat :angel:
Ni som har fler barn vid vilken ålder har ni upplevt det jobbigast att göra saker med era barn?

Lite allmänt och på tal om det där med hur smidigt det är att ta med småbarn på olika äventyr tycker jag det varit lättast upp till typ 1,5 års ålder.
Då kan man matcha in resa med tuppluren och mina vänner/släkt osv höll gärna bebisen en stund så man fick chans att sitta lite fritt. När bebisen tröttnade så tar man likt en ninja fram en tom matlåda och en plastsked så är bebisen road nå timme till :D
Tycker det är svårare med större barn som kräver mer uppstyrd underhållning och dessutom förstår exakt allt man säger så blir ju inte så mycket vuxenprat :angel:
Ni som har fler barn vid vilken ålder har ni upplevt det jobbigast att göra saker med era barn?

Jag vet inte om jag tycker någon ålder har varit specifikt jobbigast. Vi har medvetet och aktivt jobbat för att barnen ska vara just lätta att ha med sig. Har aldrig haft specifika mattider (även om det ju blir ungefär samma i vardagen). Har ”tränat” dem att kunna sova middag i vagn/bärsele/bil och inte på exakt samma klockslag. Ända tills äldsta var fem kunde han somna för natten på kvällspromenad i vagnen (cykelvagn) om vi varit borta någonstans på kvällen. (Sen blev vagnen för trång men han pratat fortfarande om att han vill ”somna på promenad” för han tycker det är mysigt)

Knepigast med flera barn tycker jag är just när när de är i åldrar som inte matchar varandra behovsmässigt. Typ när 1-åringen måste sova middag och äldre barnet vill göra något helt annat.

Och ja såklart, stoppa-allt-i-munnen-åldern är ju inte jättefestlig att ha med dem till helt barnoanpassade ställen :D

Blev nog lite missförstånd här.
Även om stugan ligger på ett berg med ett staket som är lätt att ta sig igenom så är barnen ganska smidiga att ha med sig innan de blir över året, om du frågar mig. Därför ses jag inte just den stugan som ett bekymmer nästa år :)

Ja såklart de är smidigare när de är åtta månader, än över ett år. Men tro sjutton det blir mindre smidigt med en sån stuga med en ålande/krypande unge, än utan? 🤷😅 Sen blir ju givetvis allt mer osmidigt med en bebis än utan när man inte är van.

Jag är helt övertygad om att vi kommer kunna bo här nästa år också, men jag kommer nog vilja ha med lite mer kompostgaller och sätta för kryssribborna i staketet 😁✌️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 113
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 741
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 688
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka