Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan det va aktuellt att göra ett privat UL så din make kan va med? Tänker att det kan va betydelsefullt både för er som par och för honom att få se bebisen.
Vi gjorde ju ett privat RUL och jag är så glad för det för min sambo knöt liksom an till bebisen mer efter det, det blev mindre abstrakt och vi fick en fin upplevelse ihop.

Nä, jag tror inte det. Han har ju fått vara med och se henne. Förvisso mitt i allt kaos som sagt, men känns inte som något som är aktuellt i nuläget. Mer att jag stör mig på att Östra är så jävla anala när man inte är det i många andra delar av landet... 😅

Nä, jag tror inte det. Han har ju fått vara med och se henne. Förvisso mitt i allt kaos som sagt, men känns inte som något som är aktuellt i nuläget. Mer att jag stör mig på att Östra är så jävla anala när man inte är det i många andra delar av landet... 😅
Ja sjukhus i allmänhet och mödravård i synnerhet borde ju om några inte va så anala, vaginala hade varit klart bättre :D
(förlåt jag är trött och har noll humor)

Böcker! Har ni några bra tips på böcker om förlossning som man bara måste läsa?
Ska beställa ”föda utan rädsla” men tänker om det finns nån mer man bara inte får missa?

Böcker! Har ni några bra tips på böcker om förlossning som man bara måste läsa?
Ska beställa ”föda utan rädsla” men tänker om det finns nån mer man bara inte får missa?

Att föda ska va bra har jag hört. Har tänkt lyssna på den.
Lyssnade på föda utan rädsla, men...tror att den kanske gör sig bättre i vanligt bokformat. Blev rätt störd av uppläsaren (tillika författaren... Tror jag?).

Vi har en mycket högre vårdbelastning i vgr än i resten av landet (nästan hälften av alla på IVA finns här) så det är nog därför vi är lite anala. Ingen tröst, men en förklaring :)

Vi har en mycket högre vårdbelastning i vgr än i resten av landet (nästan hälften av alla på IVA finns här) så det är nog därför vi är lite anala. Ingen tröst, men en förklaring :)

Givetvis, men så har det väl inte varit konstant eller? Har ju stått länge på hemsidan att "även om smittan gått ner är det fortsatt skärpta rutiner" typ.
Tycker fortfarande behandlingen har varit galet inhuman och det sitter väl i antar jag...
Jag är ju rätt putt efter min diskussion med enhetschefen tidigare i somras.

Nåja, får hoppas han får va med på BB iaf.

Fick frågan idag om jag vill ställa upp om några veckor när mvc ska ha genomgång av en helt ny ultraljudsmaskin. På mitt mvc finns det ingen idag, och tydligen var jag ett bra exempel med min föreliggande moderkaka och snart färdigbakad bebis. Klart jag ställer upp, alltid kul att se bebisen :D

Bebis ligger fortfarande på övre kurvan, med ett sakta kliv nedåt medelkurvan så det är återigen ett bevis på att SF-mått egentligen inte säger någonting om bebisens storlek/vikt. Fick veta också att mina smärtor i huden/magen kan bero på en aktiv bebis eftersom hon töjer ut sig överallt. Vilket verkar troligt då magen inte växt mer än 2 cm på 3 veckor, betydligt mindre mått än vad jag trott. Och äntligen börjar smärtorna lägga sig så jag kan återuppta min träning som legat vilande pga först förkylning och sen massor av olika krämpor.

Däremot blir jag mer och mer orolig precis som @Sleepan är inne på, om partnern får följa med till BB. Min plan är som alltid att åka hem så fort jag får, så om bebis får ok-stämpel så åker vi hem redan dagen därpå. Men jag vill gärna ha med min man till BB, 2016 fick han inte följa med pga platsbrist och det var hemskt. Hur tänker ni andra kring BB-vistelsen och partner där eller inte?

Fick frågan idag om jag vill ställa upp om några veckor när mvc ska ha genomgång av en helt ny ultraljudsmaskin. På mitt mvc finns det ingen idag, och tydligen var jag ett bra exempel med min föreliggande moderkaka och snart färdigbakad bebis. Klart jag ställer upp, alltid kul att se bebisen :D

Bebis ligger fortfarande på övre kurvan, med ett sakta kliv nedåt medelkurvan så det är återigen ett bevis på att SF-mått egentligen inte säger någonting om bebisens storlek/vikt. Fick veta också att mina smärtor i huden/magen kan bero på en aktiv bebis eftersom hon töjer ut sig överallt. Vilket verkar troligt då magen inte växt mer än 2 cm på 3 veckor, betydligt mindre mått än vad jag trott. Och äntligen börjar smärtorna lägga sig så jag kan återuppta min träning som legat vilande pga först förkylning och sen massor av olika krämpor.

Däremot blir jag mer och mer orolig precis som @Sleepan är inne på, om partnern får följa med till BB. Min plan är som alltid att åka hem så fort jag får, så om bebis får ok-stämpel så åker vi hem redan dagen därpå. Men jag vill gärna ha med min man till BB, 2016 fick han inte följa med pga platsbrist och det var hemskt. Hur tänker ni andra kring BB-vistelsen och partner där eller inte?
Spännande att få va med och testa ny ultraljudsapparat :D

Jag har också ont i magen/spänner osv och fick också förklarat att det kan va att bebisen knölar runt där inne och spänner ut muskler, hud osv det gör ju förbaskat ont. Vad skönt du kan börja träna igen, är liiiite avis pga är så rastlös men har för ont för att ens tänka tanken på nån typ av träning just nu.

ang BB så tänker jag om möjligt köra på tidig hemgång. Dels för att jag vill va med min sambo och är allt för osäker kring om han kommer få va med på BB men också pga jag inte är så förtjust i sjukhusmiljö så sover extremt dåligt och har väldigt svårt att slappna av.

Jag vill gärna ha min man med på BB, men det som oroar mig mer är om han skulle vara sjuk och inte ens får vara med under förlossningen... vad gör vi då? Ska man ha en plan B och vad skulle det vara? :/

Jag får nog för övrigt börja inse mina begränsningar. Tömma och fylla diskmaskinen är tydligen för mycket nu för tiden, fick rejält ont i ryggen av det nu på kvällen... :meh:

Jag vill gärna ha min man med på BB, men det som oroar mig mer är om han skulle vara sjuk och inte ens får vara med under förlossningen... vad gör vi då? Ska man ha en plan B och vad skulle det vara? :/
Bläääää på nojan över att partnern ska bli sjuk inför förlossningen! Jag försöker att inte tänka på det för vet ärligt talat inte vad jag gör isf. Tror helt seriöst att jag föder hemma isf :crazy: :cool:
Nej men jag tror det är bra att ha en plan B som man ändå känner sig nöjd med, jag kommer isf ta med min vän som va med vid dotterns förlossning, vi har umgåtts sen vi va bebisar och har ju fött barn ihop en gång förut så det skulle ändå kännas okej.

Måste bara fråga, ÄR det verkligen så att partnern inte får vara med på förlossningen vid eventuella covidsymtom? Tänker att de tar ett test och om det är negativt får de vara med?

Måste bara fråga, ÄR det verkligen så att partnern inte får vara med på förlossningen vid eventuella covidsymtom? Tänker att de tar ett test och om det är negativt får de vara med?
Det kanske är olika, i Uppsala står det i alla fall såhär under deras information om covid-sida, besöksregler:

• Förlossningen – endast en och samma medföljande, den medföljande ska vara frisk utan förkylnings- eller andra symtom
  • BB-avdelningen - endast en och samma medföljande, den medföljande ska vara frisk utan förkylnings- eller andra symtom
  • Endast en och samma anhörig får vistas på förlossning och BB och hen ska endast vistas i patientrummet. Endast i mycket angelägna, enstaka fall kan hen lämna avdelningen och komma tillbaka.

Jag har ingen plan B. :nailbiting: Borde ta tag i pronto, för jag vet inte om partner ens får vara med under förlossningen om han har symtom? Om han inte får stanna på BB så vill jag hem så fort som möjligt iaf.
Samma här... men har insett att jag nog behöver fundera över det om nuvarande restriktioner håller i sig.

Jag skapade plan B och plan C veckan innan när sonen drog hem förskoleförkylningen. Hade mannen haft symtom hade han inte fått följa med alls oavsett negativt testsvar eller ej.

Ang restriktioner så var det tydligt skyltat i Malmö att medföljande fick vara med på BB under barnets första dygn, mellan kl 08-20. Men det följdes inte riktigt..
Vi var ensamma på vårt rum så de erbjöd mannen att sova kvar över natten med oss. På natten frågade mannen om han fick vara i dagrummet en stund då bebis bara gnydde och han hade myrkryp i benen men fick nej på att öht lämna rummet.

När bebis var ett dygn fick vi rumskamrat, hennes man åkte hem på kvällen samtidigt som min.
Blev däremot jätteförvånad dagen efter när hennes man kom igen kl 08, hängde där hela dagen, gick iväg några timmar och handlade mat, och sen kom tillbaka igen. Det kändes inte särskilt säkert om vi tänker på smittorisken och sen var det ju inte så himla roligt heller att dela rum, framförallt inte med någon som kom och gick hela tiden, pratade på FaceTime med släkten hela tiden och ja, bara var allmänt störig 😅

Jag skapade plan B och plan C veckan innan när sonen drog hem förskoleförkylningen. Hade mannen haft symtom hade han inte fått följa med alls oavsett negativt testsvar eller ej.

Ang restriktioner så var det tydligt skyltat i Malmö att medföljande fick vara med på BB under barnets första dygn, mellan kl 08-20. Men det följdes inte riktigt..
Vi var ensamma på vårt rum så de erbjöd mannen att sova kvar över natten med oss. På natten frågade mannen om han fick vara i dagrummet en stund då bebis bara gnydde och han hade myrkryp i benen men fick nej på att öht lämna rummet.

När bebis var ett dygn fick vi rumskamrat, hennes man åkte hem på kvällen samtidigt som min.
Blev däremot jätteförvånad dagen efter när hennes man kom igen kl 08, hängde där hela dagen, gick iväg några timmar och handlade mat, och sen kom tillbaka igen. Det kändes inte särskilt säkert om vi tänker på smittorisken och sen var det ju inte så himla roligt heller att dela rum, framförallt inte med någon som kom och gick hela tiden, pratade på FaceTime med släkten hela tiden och ja, bara var allmänt störig 😅
Men hur kan det va okej att den mannen gick iväg och handlade och sen kom tillbaka O_o snacka om att ha missat hur smittspridning går till!

Får lite panik av det du skriver om att dela rum osv. Blir allt mer motiverad att köra på tidig hemgång :p

Jag åkte ner på 41+5 kontroll och då fick sambon vänta i bilen. När de erbjöd igångsättning direkt så fick sambon möta mig på bb :)
Sen fick vi inte lämna rummet, alls.
Men sambon fick vara kvar hela tiden. Vi fick inte åka hemma förens efter 24h kontrollen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 100
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 5 6 7
Svar
137
· Visningar
12 204
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 660
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31