Bukefalos 28 år!

Hosthästar!

O

Onnie

Här är jag igen....med min hosthäst. Var hos vet igår o han sa att min häst redan börjar se bättre ut nere i luftvägarna...och jag som matte är ju förstås tacksam med tanke på all möda jag lagt ner de här veckorna...men nu till min fråga. Ni som har hosthästar...vad kan man ge dem för att stärka deras immunförsvar?! Vitlök, örter etc?!! Alger har jag hört ska också vara bra...och förutom att hästen får så mycket frisk luft som möjligt o att man inte borstar inne o att hästen står på spån/torv....vad kan man mer göra?! Ska man göra som de engelska veterinärerna säger...ut o rida och driv ut det onda!??? :confused:

///Karin
 
Gå in på www.bokebacken.com där har dom eggersmanns foder, och det finns en mängd bra foder för hosthästar t.ex ört müsli, struktur equichamp, sen finns det också örter som lämpar sig just för hosthästar.
Där kan du oxå maila någon av dom och rådfråga om du undrar över något.
Själv tycker jag att eggersmanns är ett mycke bra foder. ;)

--------------
www.bokebacken.com
 
Hej!
Kul att din häst börjar bli på bättringsvägen! Jag har själv en hosthäst(hon blev det innan jag *fick* henne, var skötare på henne innan, i 7½ år, men det hör inte hit ;)). Iaf så blev hon symptomfri när jag fick henne och flyttade henne till ett stall där hon fick stå i utebox och fick bra foder. Hon fick även vitlök och äppelcidervinäger, och det har hon fått i perioder ända sedan jag fick henne, vilket är ca 1½ år nu.

Jag vet inte om det hjälper så j-mkt, men det är bra för luftvägarna iaf, med vitlökspulver och äppelcidervinäger. Äcv kan du ge ca 1/2-1 dl, men börja med mindre. Häll det i vattnet eller på maten.

Viktigt är att även hålla igång hästen så mkt den orkar. Du ska inte ut och galoppera och hästen flåsar och hostar, det är absolut inte rätt. Men promenader/skritturer där ni börjar med kortare stunder och arbetar er uppåt. Så gjorde jag med min tjej, och hon hade stått helt i ca 6 månader. Då skrittade vi i ca 2 månader(först promenader), sedan satt jag upp och travpassen i början var väldigt korta för att utökas under sommaren.

Det finns en mängd olika preparat att ge, men det viktigaste är ändå ett BRA foder, BRA luft och vattna krafftfoder, bädden ska vara dammfri osv.. Och det går att få dem bra även om de mått jättedåligt. Min häst kan nu äta torrt hö, står inne i ett stall(visserligen m jättebra ventilation o blötlagt hö inne) och rids 5-6 ggr i veckan, varav 1 gång hoppning. Hon är fd galoppör och hon får blåsa på nån gång i veckan också, det är det bästa hon vet. :D

Så kämpa på! Och om du vill ha bort slem kan du göra ett avkok på anisfrön, eller så kan du börja ge alger. Men slemmet måste upp och ut, så motion är även det viktigt.

MVH Nina
 
Var noga med att fodra på golvet, eller iaf så lågt som möjligt. Undvik att ge kraftfoder i djup krubba eller hink. Strö inte med torv/spån, även om många rekommenderar det till hosthäst. Dammfri halm och mycket kalk i box lr spilta. Om man inte har tillgång till prima halm så är ju förstås torv bättre. Torven innehåller sällan mögel/svampsporer men den dammar onekligen mycket.
 
Har också haft hosthäst och kommer med det gamla vanliga känns det som, men om det är till nån hjälp så... :)

Regelbunden motion så att cirkulationen hålls igång! Det förebygger också följdbesvär som bihåleinflammation (som min häst fick, inte roligt) Förstås anpassad efter hur hästen mår för tillfället. En rejäl galopp när hästen mår bra lyfter både livsandarna och slemmet!

Frisk luft, mycket utegång, bra stall, bra foder (blött hö eller hösilage) Även havre och kraftfoder kan bli dammigt och mögligt, se till att även det hålls torrt och dammfritt.

Algerna Carrageen är bra, jag gav även vitlökspulver och myslifoder med vitlök och örter för luftvägarna. Kolla upp med någon kunnig människa vilka örter som lämpar sig.

Om hästen är mycket snuvig kan man ånga den med eukalyptusolja. Jag gjorde det efter bihåleinflammationen för att få ut varet ur alla håligheter i huvuvdet. Ta en hink och lägg en liten näve hö som du smular sönder lite grann i botten. Koka vatten (köp t.ex en billig vattenkokare att ha i stallet) och häll över höet så det täcker bottnen och höet (behövs inte så mycket, kanske 0,5-1 liter). Droppa ner några droppar eukalyptusolja i vattnet, jag minns inte exakt hur många, prova dig fram. Det är STARKT så ta inte för mycket.

Ha grimma på hästen och vik försiktigt en handduk in under nosremmen, så att handduken hänger ner framför hästens nos. Håll sedan hinken innanför handduken så att ångan går upp och hästen andas in den. Det här måste hästen vänjas vid, så ta det stegvis och lugnt. Jag måste hålla hinken långt nere för att min häst skulle tåla det, men så fick jag hjälp av den som rekommenderat detta, och vips fick man hålla hinken hela vägen upp. Hon började också tycka om det efter hand. Se dock till att hästen inte försöker äta höet i hinken och bränner sig. Att andas in de första ångorna kan kännas obehagligt också, speciellt om man överdoserat. Håll sedan 10-15-20 minuter, vad ni klarar.

Utfodra hästen med hö på golvet efteråt, så att den står en längre stund med huvudet neråt. Då rinner snoren ut lättare.
 
Har hosthäst även jag. Alger är verkligen toppen, min pålle är idag symptom fri !!! Och sen som sagt det gamla vanliga, torv/halm, så dammfritt foder som möjligt (min pålle får musli och ensilage), lång utevistelse, borsta ute när det går, inte sopa eller mocka när hästen är inne ....
 
En kompis till mig fick sin häst masserad (flera gånger förstås), bl a mellan revbenen där musklerna som hästen använder när den andas sitter och hästen blev mycket bättre! kan vara bra att veta..
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 838
Senast: Cattis_E
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 476
Senast: a1agnlju
·
E
Utrustning Ja, som frågan lyder, hur noga är ni? Jag känner mej som en hysterisk pedant... En tjej i stallet har lånat min transport för att...
2
Svar
21
· Visningar
3 051
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp