Hostig häst?

Jenny85

Trådstartare
Min gubbe är en riktig hosthäst. periodvis är det helt bra och han hostar ingenting, men just nu är han inne i en riktig hostperiod. Jag tycker jag gör det jag kan, dvs ger honom hösilage istället för hö, blött kraftfoder, torv istället för halm, borstar ute osv... vad mer kan jag göra? :crazy: nu är det ju så att han rullar sig varje dag och fixar en väldigt grundlig lerinpackning och jag försöker alltid borsta ute, eller rent av låta bli och borsta av allt ibland för att slippa dammet. Hästarna går ute från morgon till kväll och stallet har bra luft. Så frågan är ju om jag kan göra något mer?

De andra hästarna har halm och vanligt hö, kan detta påverka min såpass ändå? Jag tycker inte det borde det då allt är mockat och klart när hästarna kommer in och höet inlagt. Ingen sopar direkt när hästarna är inne. Dock är stallet något varmare än vad han är van vid då vi precis har flyttat från ett kallstall, vilket var kanon för honom men det är ju inget jag kan ändra på...

Jag har tagit ut vet 2 gånger under de första åren jag hade honom och de båda kom fram till att det ät de yttre omständigheterna det hänger på då han inte hade något fysiskt problem så att säga. Då fanns det flera saker jag kunde förbättra i just det stallet så någon medicinering var det inte tal om...

Nu är det så att jag har för mig att man kan ge slemlösande för människor till hästar? Någon som säkert kan säga något om det? Hostan är lite slemmig av typen. Eller bör jag ringa vet igen kanske?

Jag tar ut vet om jag måste men hittills har dem inte kunnat hjälpa mig utan bara kostat skjortan... Snälla kom med tips!

Sv: Hostig häst?

Jag har en kille på 29 år som också hostar lite till och från. Jag ger honom öreter (vet har tittat på honom och ser inget som han kan göra). Jag har gjort en mix av lakrisrot, läkemalva, anis, vitlökspulver och så en klutt honung med timjan i. Jag blander detta i den övriga maten, han tycker det är supermumsigt. Innan jag började ge honom mixen så fick han smaka på ingredienserna var och en av för sig och han gillade allihopa. Det tog två veckor från slemmig hosta till torr hosta och nu hostar han enstaka gånger vid ansträngning.

Lycka till!

Jo, det kan påverka att de andra hästarna har hö/halm i sina boxar. De rör ju runt i boxarna så det flyger...

Min häst har bronkit (kronisk sådan) och hon kunde stå inne på nätterna i förra stallet. Då stod hon på torv och åt hösilage och de andra hästarna åt hö och stod på torv. Det var ett nybyggt, välventilerat stall.
Men i nästa stall som var äldre och lägre i tak osv, gick det inte, så nu går hon på lösdrift och hostar ingenting.

Har veterinären konstaterat vad det är han har? Har de kollat nere i lungorna? Tycker iaf du ska ringa vet. och höra om han kan få Ventipulmin eller Fabrol eller nåt. Det hjälpte min häst.

Annars är väl det allra bästa att flytta honom till en lösdrift. Eller till ett stall som är riktigt välventilerat/uteboxar eller liknande.

Fast jag vet hur svårt det kan vara att hitta bra stall. Och trivs man där man är, är det inget skoj att flytta...

Timjan är slemlösande och ljummen havre kan åxå hjälp, självklart blir din hästs luftrör påverkad av de andras foder etc, håller med de andra om att lösdrift vore bra för din häst. Lycka till Tant Ylva

Vi hade en islandshäst som var precis likadan . Så vi började med lösdrift ! tycker det är toppen , hästarna mår bättre och man slipper mocka :angel: Det var tyvärr några år sen han blev avlivad (fång) .. men sen dess har vi fortsatt med lösdrift :D

Lösdrift är ingenting för honom, han är beroende av att få "sin nattsömn inne". Veterinärerna kunde inte hitta något fel alls och kollade lungor och hela systemet ordentligt. Han har väldigt sällan sådana här hostperioder, bortsett från i början då vi stod i stort stall med dålig luft, han stod på halm och åt hö osv. Nu när jag gjort dessa ändringar klarar han sig bra... iofs inte nu :crazy:

I stallet så är det bara 4 hästar som liksom står i var sitt hörn av stallet kan man säga så jag tror inte att det är halmen och höet ändå jag. Såå känslig är han inte. Jag har fått för mig att det är nu när han rullar sig och att det är just det dammet som blir... han brukar inte göra det så ofta men så här på vårkanten är det väl extra skönt. Eller är det en klen förklaring tro?

har också haft en sådan häst. Det blev inte bättre förrän vi bytte stall. Det andra stallet fodrade med hö, som var dåligt lagrat. Så var och varannan bal slängde. Men först hade burits ned från loftet och öppnats i stallet.
Från början kastades de ner i en hölucka, mitt framför min hästs box.
Hon reagerade även på vädret. Regn och rusk gjorde henne sämre. Kallt torrt väder var bäst. Vi hade dåliga torkmöjligheter, så om det regnat mycket, så hängdes det blöta täcken i stallet, så det blev en sämre fuktigare inomhusmiljö. Märktes direkt med på och tung andhämtning....Så fort jag flyttade till ett stall med utsugsfläktar och hösilage, blev hon betydligt bättre

Lösdrift är ingenting för honom, han är beroende av att få "sin nattsömn inne". Veterinärerna kunde inte hitta något fel alls och kollade lungor och hela systemet ordentligt. Han har väldigt sällan sådana här hostperioder, bortsett från i början då vi stod i stort stall med dålig luft, han stod på halm och åt hö osv. Nu när jag gjort dessa ändringar klarar han sig bra... iofs inte nu :crazy:

I stallet så är det bara 4 hästar som liksom står i var sitt hörn av stallet kan man säga så jag tror inte att det är halmen och höet ändå jag. Såå känslig är han inte. Jag har fått för mig att det är nu när han rullar sig och att det är just det dammet som blir... han brukar inte göra det så ofta men så här på vårkanten är det väl extra skönt. Eller är det en klen förklaring tro?

Exakt på vad sätt kan han inte gå på lösdrift? Inget illa menat, är bara nyfiken:).

Om det inte är jättebra ventilation i stallet kanske det ändå är de hästarnas hö/halm han reagerar på? I mitt förra stall var vi tvungna att ha dörren ut till höet stängd bara för säkerhets skull. Tror inte min häst skulle ha reagerat, men vet. tyckte det var bäst.
Hur var det i förra stallet där det funkade bra? Fanns det hö och halm där också?

Min kan hosta till om hon rullat sig i torr lera, men det är bara just då. Jag vet inte var du bor, men det kanske kan bero på vädret som nån skrev? Pollen i luften reagerar min på och våren är ju tidig i år...

Anis/timjan-kur som det skrivits om har jag provat och det verkar bra. Nu ger jag en örtblandning som heter Breathe-Free också, som verkar funka. Kan rekommendera det!
Alger finns ju, men det är väl mer en sista utväg med tanke på riskerna med det.

Nu är det ju lite annorlunda med min, hon hade massor med slem och skit i lungorna:(. Men vet. tyckte inte du skulle ge nån medicin då eftersom det inte syntes nåt eller?

Inget skoj när man inte vet riktigt vad som är fel. Hoppas det fixar sig för er iaf:)!

Jag tror stenhårt på lösdrift för hästar... men det ställer ju så enorma krav på hage och ligghall. Det är få som har de rätta möjligheterna att ha lösdrift egentligen... Så dels tror jag inte jag kan hitta ett tillräckligt bra lösdriftsstall och sedan så märker jag att min häst behöver komma in i stallet, på somrarna under dagen och vintertid på natten. Jag tror det är svårt att "kasta" ut en 23-årig häst på lösdrift... Men med en annan häst hade det varit ett bra alternativ! Oj det blev en lång förklaring haha!

Var får du tag på Breathe-Free? Det kanske kan vara något värt att prova?

Vet tyckte inte det var någon mening med att medicinera, men då hade jag ju också vissa saker jag kunde prova att förbättra. Det har ju gått ett par år sedan dess och idag är situationen så att jag inte vet vad mer jag kan förändra. Men som sagt, kanske skulle han idag ha nytta av medicin och slemlösande, så jag funderar på att ringa vet ändå men det kanske finns nå bra knep att ta till innan jag ringer.

Ingen mer som hört något om man kan ge slemlösande för människor till hästar?

Eller har jag drömt det? :confused:

Min häst gör jag likadant med, blöter höet osv. Men när det är runt noll och väldigt fuktigt så blir han lite hostig iaf. Och vädret kan jag tyvärr inte göra något åt, tänker att det kanske är så hos er nu.

Precis, alldeles rått, kallt och fuktigt :crazy: Det är ju klart att det spelar roll... inge kul!

Min förra ponny var känslig mot damm och pollen. Jag behandlade honom under 7 månader och det tog ett år innan han var i full kondition igen. Jag gav honom vitlök för luftvägarna, och lakrisrot. Det fungerade bra. Trots att han stod i en bra ventilerat stall, torv och åt hösilage. Så blev han inte fullt bra. Det var inte förän jag hade behandlat honom med kortison under en väldigt lång period som han återhämtade sig helt. Jag behandlade även honom med slemlösande för människor, (brustabletter.) och luftrörsvidgande. Att dom andra hästarna står på halm och äter hö kan påverka din häst mycket väl. Min häst blev bättre när jag flyttade till ett stall med bästa möjliga miljö. torv, hösilage, bra luft osv. men inte helt bra. utan medicinering behövdes. Att veterinären inte vill behandla din häst beror ju på att du kan förbättra stallmiljön och då kanske inte nån behandling behövs. Blir han dock inte bättre är det viktigt att behandla så att hostan inte går för långt och blir kronisk. utebox eller lösdrift är det bästa. Samt hösilage, eller en speciellt hö för hosthästar som jag gav min häst när han var som dåligast. Alger kan man också ge till hästar som har problem med luftvägarna. Har dock inte testat det med det ska tydligen fungera. Regelbunden ridning är också vitkigt. Men man får absolut inte överanstränga hästen ifall den hostar. / Lisa

Har också en "hosthäst", periodvis så hostar hon jätte mkt:(
men nu har vi börjat blöta höet lite , och hon får vara ute ganska mkt , har också haft henne på lösdrift och det är kanon :)
men blöta höet lite och gå ute ganska mkt och ALDRIG sopa stallet när hästarna är inne. för nu hostar hon knappt ingenting;)

jag har 2 host hästar i stallet en på 28 å en på 23 bägge fick från och med i sommas gå på lösdrift å jag har inte hört någon av dom hosta en enda gång å då äter dom ändå hö =) bägge hästarna rids och tränas dagligen och är klippta å dom trivs super i sin hage dygnet runt och varsit litet hus =)

Här går mina 3 brudar året om =9 å åm älskar det
16366537.jpg

Och här e hingstens lilla hus där han bor.
16366536.jpg

Senast ändrad:

Jag vet en häst som fick slemlösande för människor i sin betfor. Tror det var acetylcystein? Kan vara felstavat. ägaren fick det på recept

Min häst var 17 när hon släpptes på lösdrift och det var inga som helst problem

ja både jag oc hästarna älskar det... hästarna rör sej mer å får alltid frisk luft.. skulle aldrig falla mej in å ställa mina hästar på box igen. visserligen så har vi tillgång till box i stallet till alla hästar men används max 1 vecka om året.

Jag tror egentligen inte att det är nå problem att släppa honom på lösdrift om bara förutsettningarna är de rätta. Som sagt, tror det är få som har hästarna på lösdrift "på rätt sätt". Ett litet vindskjul och en lerig hage räcker inte och det är så de flesta har tyvärr (menar så klart inte alla!). En äldre häst ställer mer krav på lösdriften än många yngre hästar, även om man såklart inte ska släppa yngre på sämre lösdrift. Jag menar bara att det är lite mer kinkigt med vissa hästar.

Jag skulle önska jag kunde hitta ett fint lösdriftsstall, men jag har tyvärr inte gjort det här... Nu har jag däremot inte lagt ner så mycket energi på att just hitta ett lösdriftsstall då min häst funkat bra på det stora hela i ett vanligt stall.

Jag tror stenhårt på lösdrift för hästar... men det ställer ju så enorma krav på hage och ligghall. Det är få som har de rätta möjligheterna att ha lösdrift egentligen... Så dels tror jag inte jag kan hitta ett tillräckligt bra lösdriftsstall och sedan så märker jag att min häst behöver komma in i stallet, på somrarna under dagen och vintertid på natten. Jag tror det är svårt att "kasta" ut en 23-årig häst på lösdrift... Men med en annan häst hade det varit ett bra alternativ! Oj det blev en lång förklaring haha!

Var får du tag på Breathe-Free? Det kanske kan vara något värt att prova?

Vet tyckte inte det var någon mening med att medicinera, men då hade jag ju också vissa saker jag kunde prova att förbättra. Det har ju gått ett par år sedan dess och idag är situationen så att jag inte vet vad mer jag kan förändra. Men som sagt, kanske skulle han idag ha nytta av medicin och slemlösande, så jag funderar på att ringa vet ändå men det kanske finns nå bra knep att ta till innan jag ringer.

Ja, det har du såklart rätt i om lösdrift och är han så pass gammal också så är det kanske inget vidare nej.

Breathe-Free tillverkas av Dodson och Horrel. Sök på dem och gå in på den sidan de har i Sverige. Där finns återförsäljarna uppskrivna! Det står att det kan ta ett par veckor innan det fungerar.
När min har haft hostperioder så har medicinen hjälpt snabbare. Men du kan ju fråga vad vet. tycker. Den jag hade var inte alls så främmande för andra alternativ. Men det bästa är kanske att medicinera om hästen hostar mycket och är väldigt besvärad och sen nästa gång, när den börjar hosta lite grann, prova med nåt annat.

Jag har också hört att man kan ge samma som man ger människor. Acitylcystein eller nåt sånt. Men bara läst om det här inne.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 117
Senast: lundsbo
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 580
Senast: Zetly
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
929
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 808
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..