Höstmammor 2010

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare Hoppas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 543
  • Visningar Visningar 134 129
Sv: Höstmammor 2010

Det är säkert hicka du känner. Min bebis hickar flera gånger per dag, och det gjorde My också.

KL

Jag är nu i v 36, mår bra och rider fortfarande fast jag lovade mig själv att inte rida efter v 35... har lite dålig pli på mig själv. Det är ju så roligt ju!

Har börjar känna mig lite öm i bäckenet nu om jag legat för länge eller rört på mig för mycket, men det är ändå hanterbart på alla sätt. Svullnar i fötter och händer på kvällarna och är ganska trött kvällstid, men jag har ju inte varit så lydig med några järntabletter, så det är säkert det som påverkar mycket... och så den där lilla underbara vilden jag har att ränna runt med hela dagarna också såklart! :laugh:

Jag tycker att det känns väldigt dubbelt att det närmar sig så... Jag är givetvis glad för att vi ska få ett barn till, men jag är också lite lätt panikslagen över hur allt ska gå och hur jag ska kunna få den tid jag vill för My. Hon är ju mitt allt just nu, och jag kan liksom inte tänka mig att någon annan liten varelse ska kunna betyda lika mycket och ta en del av "hennes tid"... Jag VET att det löser sig när den lilla är född och att jag antagligen kommer få precis lika starka känslor för den bebisen som jag har för My, men det är så svårt att föreställa sig just nu. Alla runt oss säger att de ska hjälpa oss med My osv, men jag vill inte alls att de ska "ta" henne, JAG vill ju vara med henne ju!! Låter det knäppt?

Vi har knappt något klart för bebisens ankomst, men det ger sig nog. Tänk vilken skillnad, men My var allt färdigt för länge sedan :p

//JUlia

//Julia

vad tror du det blir för kön?

Jag jobbar i en ICA-affär som frukt och grönt-ansvarig. Det innebär en hel del tunga lyft. Fick full HP med Tuva och gick hem 4 veckor innan BF.
Tjejerna på jobbet som gick hem gravida förra året fick bara 3/4 HP.

Tänkte ansöka om 4 veckor innan BF den här gången också, men funderar på om man kan köra på längre. Svårt att säga nu med 11 veckor kvar till BF. Nu känner jag mig ju fräsch och pigg :)

Full HP är ju 60dagar innan bf dvs ca 8 veckor innan bf väl?

Hoppas magen stuckit iväg rejält på kurvan till nästa gång :)
Annars har jag en kompis som fick göra ett tillväxt-UL för magen inte var tillräckligt stor. Ut kom en frisk kille, inte jätte stor (2800g tror jag). Hon fick gå tiden ut utan att något gjordes.
Sambons kusin däremot fick föda en månad för tidigt pga att bebisen slutat växa i magen.

Jag var också hos BM igår. Hade gått upp 4 kg på typ 4 veckor haha. Jag visste att jag stuckit iväg viktmässigt under semestern :p
Såhär såg det ut annars:
Hjärtslag: 145
SF: 27
Järn: 117
Blodtryck 110/60

hur mkt har du gått upp totalt?

hur gör ni för att minnas alla värden?

Tänkte uppdatera lite här själv då.

Är i vecka 27+ 3 nu.
Magen har verkligen blivit större.
Ska göra glukosbelastning på fredag blir spännande, får man veta resultatet direkt?
någon här som haft förhöjda värden eller vad de nu kommer fram till?

Har inte fått mäta sf måttet ännu.
men har gått upp ca 5kg hittils i alla fall.
Försöker tänka på vad jag äter så det inte blir för mkt.

här är lite bilder på magen.

img_4490_102875821.jpg

img_4650_102877944.jpg

img_4325_102874341.jpg

Sista ridpasset med, får så himla ont i höfterna och magen av att rida så tänker tänka på mitt välbefinnande i första hand och inte tvinga mig att rida längre.
Annars har jag inga som helst problem med foglossning eller så känns kanon.
Har världens halsbränna bara....får värst halsbränna av coca cola och drycker med kolsyra fy tusan.

Jag tror allt handlar om ett mått sunt förnuft... Om man målar hela dagarna fem dagar i veckan tror jag det är farligt men inte om man gör det med måtta. Jag har målat ett helt stall med falurödfärg i sommar och till det dörrar och fönster med oljefärg, men givetvis inte allt på en gång och i bra luftmiljö. Tänker man inte sunt kan ju vad som helst bli skadligt :grin:

Får svar direkt :) eller efter två timmars väntan, gjorde min i fredags. Det är inte så farligt att dricka det där man skulle dricka. Jag hade med en halv citron och det smakade mest som citronsaft som inte var tillräckligt utspädd. Om man har för höga värden så tror jag att man får reda ut vad man äter och får lite mattips, att de kontrollerar efter förlossningen så att värdena är bra igen.

:angel: Tvärs emot så lever jag på coca cola för det fungerar finemang att bota halsbrännan med, gissa om jag var lite bekymrad inför glukosbelastningen, men det gick bra, hade finfina värden :) Gäller väll bara o ta sig i kragen så man inte får en bebis med coca cola abstinens :angel:

Har gått upp ca 7kg totalt.. (vecka 28+3) har fått ett papper av barnmorskan där hon skriver ner datum och värde varje gång jag är där. Som en liten journal som jag har tillsammans med blodgrupperingen. Där står Hb, vikt, blodtryck och det där som de kollar i urinen. Nu sist fyllde de i blodsocker med. Fin fint ordnat, slipper man hålla reda på det själv o riskera blanda ihop siffrorna!

Senast ändrad:

Jag var att man kan ansöka om HP 8 veckor innan BF, men jag vill inte vara hemma sålänge innan. 4 veckor känns tillräckligt att "gå och vänta" :D

Jag har gått upp 8 kg totalt.

Hur man minns värdena... det är ju intressant så det lägger sig på minnet. Sen skriver ju BM ner allting i journalen som man kan få efter graviditeten så man kan se tillbaka osv.

Jag tror att det blir en pojke, men man kan ju inte vara säker förän den anländer =)

kl

V 38 nu. Det är ju helt galet vad tiden rusar i väg, snart har vi en liten ny människa att ta hand om här hemma. Jag ser faktiskt fram emot förlossningen lite, förutom att jag tycker att det känns jobbigt att behöva lämna My så länge.

Vi har knappt förberett någonting än. Jag hade gärna velat ha klart barnrummet nu (det som fram tills nu varit arbetsrum) då vi precis blivit färdiga med undervåningen och kan ha arbetsrum där nere i stället. Jag har visserligen inte tänkt att My ska sova i eget rum än, och bebisen hamnar ju hos oss, men det hade varit skönt att få ordning med alla leksaker och kläder och allt. Men men, det kommer vi säkert inte hinna så det är väl ingen idé att gå och irritera sig på det i onödan.

Jag mår faktiskt förvånansvärt bra! Jag tycker inte att magen känns stor (fast den är ju rätt stor...), jag kan rida och arbeta med min häst och jag fixar allt i lek och vardag med min galna 1,5 åring utan problem, känns helt grymt!

Om man jämför med graviditeten med My där jag hade förvärkar varje dag från v 34 har jag knappt haft några förvärkar alls den här gången. Jag hade en period runt v 23-25 när jag hade en hel del sammandragningar, men det lugnade ju sig och sen har det varit lugnt och skönt på den fronten. Nu sista veckan har det börjat dra igång lite ordentligt med sammandragningar, och i natt vaknade jag flera gånger av att jag hade kraftiga sammandragningar. Jag riktigt kände hur det snörptes åt runt huvudet, och jag har haft en hel del molvärk nu under dagen och några sammandragningar av starkare karaktär. Lite spännande!

//Julia

Liiite spännande? Det är ju jättespännande :D
Herregud jag undrar var tiden har tagit vägen, det var inte längesen tråden vaknade till liv och nu är snart alla Sommarmammor klara och det börjar bli vår tur :bump:
Personligen ett bra tag kvar ännu, är i v30 nu men nu känns det ändå som att man är inne på sista delen av graviditeten. Ska heja på alla er andra så länge. Lilla kotten i magen hejar på h*n också, för kung och fosterland och till stort förtret för mina ligament. :cool:

*kl*

Har nyss suttit och begärt föräldrapenning from när min sem tar slut den 3 oktober, men självklart funkade inte allt så smidigt som jag trodde med e-legitimationen.
Var tvungen att ringa jobbet för att få lite uppgifter om företaget jag är anställd på(trodde dessa var inlaggda hos FK för länge sen) och då fick jag oxå veta att jag skulle fylla i någon ansökan om ledighet på jobbet(många papper som ska fyllas i). Visst tänkte jag, inga problem. Men då säger min arbetsledare som jag pratar med att "du tänker väl vara hemma minst 1-1,5 år". Inte vet jag svarar jag, för jag vet verkligen inte. Jag hade tänkt planera några månader i taget, iaf i början innnan jag vet hur det är att ha barn, hur vårt barn är, om han är beroende av mej med tanke på amning eller inte, sen tycker jag oxå att det är viktigt att pappan är hemma en del men det beroende på barnet som sagt.
Men han menade på att som mamma ville man ju inte ens släppa iväg sitt barn till pappan det första halvåret med tanke på nackmuskler som inte var så starka och att fontanellerna inte var slutna osv..:crazy:
Varför skulle jag inte vilja det? Jag tror ju inte han är ute efter att skada vårat barn direkt.

Jag har bergärt föräldraledigt med x antal dagar/vecka i tre månader hos FK för att jag vill se hur det är att leva på dom pengar man då får ut, då kan jag känna mej för en månad för att sen gå in och ändra på dagarna om jag inte trivs med den ekonomi jag planerat för(tänkte att jag då har två månader som "säkerhet" för deras handläggningstider om dom skulle vara extra långa).
För vad jag har fattat det som så kan man lätt ångra sina dagar och ändra, eller har jag fel? Så jag får väl begära ledigt från jobbet i 6 månader till att börja med. Man kunde tydligen bara begära ledigt 3 ggr på ett år med minst 2 månader innan man vill vara ledig.

Men sen undrar jag, man fick ju fylla i vilka dagar(mån-sön) i veckan man ville ha ersättning för, betyder det då att man kan jobba tex lör och sön om jag inte bergärt FP för dessa dagar?
I vilket fall efter en massa samtal och funderingar så funkade det inte att skicka in begäran elektroniskt så det får bli promenad till brevlådan sen. Typiskt.

Hur har ni gjort/tänkt med er ledighet, vet ni så här på rak arm hur ni vill ha det?

Jag tror att vi kommer att göra så här, jag kommer vara hemma med den lilla från i okt då den ska komma till världen och fram till september nästa år då jag börjar skolan igen, jag tar ett uppehåll från min utbildning nu och det blir ca ett år. Sen får pappa vara hemma. Min sambo kommer kunna vara hemma någon vecka extra i början också eftersom han har semester sparad från detta året. Och nästa sommar kan han ju ta ut semester så vi kan göra något ihop alla tre :) Möjligt att jag kommer jobba någon/några dagar i veckan över sommaren för att dryga ut kassan lite, för man vill ju ta ut så få dagar som möjligt...

Men jag undrar en sak, när man skickat in papper till fk om inkomst och så, får man sedan något brev hem sen när dom kollat och räknat ut vad mina dagar är värda? Eller kan man kolla det på hemsidan eller hur fungerar det?

Men jag undrar en sak, när man skickat in papper till fk om inkomst och så, får man sedan något brev hem sen när dom kollat och räknat ut vad mina dagar är värda? Eller kan man kolla det på hemsidan eller hur fungerar det?

Jag fick inget brev hem om vad jag får i ersättning. Jag fick veta det när jag gick till FK på ett möte med en massa frågor. Men nu när jag loggar in på FKs hemsida med e-legitimationen kan jag se vad jag får per dag och även vad x antal dagar ger i ersättning/månad.
Så jag kunde kanske se det innan vi var på mötet men jag hade inte kollat så noga när jag var inloggad på deras hemsida.

Jag vet inte riktigt hur vi tänker med ledighet.. det enda jag vet är att jag kommer att be om föräldraledigt en månad innan bf för att jag känner att jag har långt att pendla och det kan behövas lite tid för återhämtning innan.. Brukar vara fullt ös i oktober-november på jobbet.. men hur fungerar det som man skulle bli sjukskriven när man begärt föräldraledigt?

Jag har tänkt att först ansöka om ledigt till sommarlovet börjar (maj ut) för om jag tog 150 dagar sammanhängnade så fick jag någon form av föräldrapeningstillägg. Sedan har jag halva sommarlovet betalt i semester och ferielön. Sedan vet jag inte, bebis föds i november och logiskt sett behöver jag följa terminerna på jobbet men jag känner att det kan vara tidigt att börja jobba i augusti, även om min sambo gärna vill vara hemma... annars får jag börja jobba i januari men då funderar vi på hur bra det är att skola in mitt i vintern med alla vinterbaciller... Sedan måste jag tänka på att ha dagar sparade för att jag inte kommer få några pengar sommaren därpå. Om jag väljer att vänta ytterligare en termin med jobbet och börja jobba i augusti 2012 känns det som att det skriker om dagarna och att få dem att räcka till även om jag bara tar ut 4 eller 5 i veckan och min sambo skriver över de dagar han kan på mig. Jag tycker det är svårt som bara den att veta hur man ska göra :crazy:

Ja visst är det svårt.
Eftersom min begäran inte gick in elektroniskt så gjorde jag ett nytt försök dagen där på och sökte då ett halvår framåt med 5 dagar/vecka, då kan vi vara hemma med den lille tills han är 1,5 år och då börja skola in på dagis och gå på dagis 3 dagar/vecka. Men som sagt, vi kanske ändrar oss med dagarna, kanske man kan dra ner yttligare på dom och vara hemma lite längre.

*kl*
I morse ringde min BM och sa att jag har UVI så nu har jag hämtat ut pencilin. Så man kan ju undra om det är det som gjort att jag haft så ont i magen(förvärkar/sammandragningar). Ska äta det i tre dagar så då lär jag väl märka om det blir bättre med det onda.
Jag tror snart att jag testat alla symtom man kan få som gravid:cool:. Inte nog med urinvägsinfektionen så har min högra hand börjat domna bort, framförallt när jag sover men även när jag var ute och körde hästen igår. Allt stämmer in på att det är karpaltunnelsyndrom, jag har ju svullnat en del och även ökat ganska snabbt i vikt.
Men det är inte långt kvar nu så det är ju bara att hoppas på att allt jobbigt jag känner i kroppen nu försvinner när bebisen är ute.

Vi tänkte göra som så att nu går jag förhoppningsvis hem på havandeskapspenning 60dagar innan bf.
sen 11 dagar innan förlossningen är det väl? så tänkte jag ta ut några sparade semesterdagar och resten föräldrapenning.

sen kommer vi ta ut 4-5 föräldradagar/veckan i början då är jag hemma, så ska vi se om min sambo inte kan vara hemma 1 dag per vecka redan från början med då tar ju inte jag ut för den dagen som han är hemma och tar ut.

sen efter ca 1halvår så tänkte vi byta så att jag börjar jobba och han är hemma iaf de dagar jag jobbar och ev jobbar de dagar jag inte jobbar om man får göra så tror ni det?
vi hade velat dela upp dagarna så vi får max gämställdhetsbonus men vet inte om det funkar då måste man kanske vara helt ledig 7 dagar/vecka hälften hälften eller? utan att få jobba någon dag?

Ang föräldrapenning. Jag har absolut ingen aning om hur jag vill göra med mina dagar egentligen, mer än att jag får alla dagar jag kan från min sambo, eftersom jag är arbetslös och han har jobb för tillfället i alla fall. Då tycker vi det är bättre att han får jobba medans han kan och vara hemma lite då och då senare istället.

Hur som, jag begärde ledigt från 1 sept (BF 5 sept) till och med 28 februari eller vad det blev. 7 dagar/vecka och 180 dagar i alla fall. Jag tänkte som så att skulle det inte kännas bra sen att göra så, så går det ju alltid att ändra sig. Det säger dom på FK att man kan i alla fall så jag hoppas det stämmer. Sen efter den perioden får jag se hur jag gör, om jag begär ledigt till och med maj, eller augusti... eller ännu längre. Har ingen aning just nu. Allt beror ju på hur det funkar ekonomiskt, hur bebis mår och hur länge jag ammar osv osv. Sen kan jag tycka det känns lite tidigt att skola in bebis på dagis redan vid 9-12 månaders ålder, fast det är kanske bara jag som är löjlig i det fallet. :)

Men annars, spännande att se hur ni andra resonerar, för det här med FK är verkligen ingen lätt sak. Jag hade dessutom gärna velat få en bekräftelse på att min ansökan är godkänd, så att jag säkert vet att jag FÅR ersättning från 1 sept. Hade känts mycket bättre då! Men men... får väl ringa deras underbara kundtjänst och fråga annars. :banana:

kl

Nu är jag hemma igen efter 10 dagars semester i Sverige, har varit väldigt skönt framförallt temperaturen. Liten stannade kvar i magen ocksa under tiden vi var borta :) Var lite orolig för hur flygresan skulle ga och när vi flög till Sverige var det inte roligt. Fick ngt blodtrycksfall eller ngt när planet lyfte, blev helt yr och kallsvettig. Som tur är blev det bra igen när planet var uppe pa rätt höjd. När vi landade sen sa domnade hela min höger sida bort, men det var mest bara konstigt. Hemresan sen gick utan problem.

Jag börjar känna mig ganska tung och osmidig nu, ont i höfter, framfogen och nedre delen av magen. Men det är inte sa farligt. Jobbigast är att jag är sa enormt varm hela tiden, därför var det skönt med kallare temperaturer i Sverige.

Idag hade vi tid hos läkaren igen, är i v.34+3
Blodtryck: 135/85, ungefär som det legat pa hela tiden
Vikt: +5 kg
Sag sen i pappret att det stog att jag hade äggvita i urinen men det sa han inget om sa det var nog ingen fara.

Sen var det ultraljudet, lagom med fostervatten, bebisen väger 2,4kg vilket är perfekt. MEN, den lilla busen har vänt sig och ligger nu i säte. Ska tillbaka igen om 2v och kolla. Jag hoppas verkligen att han/hon vänt sig da men läkaren sa att risken är ganska stor att den inte gjort det. Han gav lite tips om ngr övningar jag kunde göra för att hjälpa den att vända pa sig.

Oj hoppas den vänder sig snart, men än det det ju några veckor kvar ju.

Igår var jag hos barnmorskan igen.
är i vecka 28 exakt(lördag) Har gått upp 5,2kg totalt.

Hjärtslag bebisen: 124-125 slag/minut
SF: 26
Järn: 123(de tog det inte denna gången men förra gången)
Blodtryck: 120/70

Gjorde även glukosbelastning som inte visade på någon graviditets diabetes så det känns väldigt skönt.

Men bebisen blev som galen när jag drack den där vätskan, måste fått en sockerchock eller något höll på resten av dagen sen och visste inte vart den skulle ta vägen, kändes nästan läskigt.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 132
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 566
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 812
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
1 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka