Hotad granne, vad göra?

Ser man honom röra sig i detta området bör man ringa polisen då det föreligger en hotbild mot personen han är ute efter och personen riskerar att råka illa ut om denna mannen får tag i hen.
Jag tror att man behöver få åklagare att besluta om utvidgat kontaktförbud för att det skall vara meningsfullt med en sådan uppmaning. Tror inte att det måste föregås av fällande domar utan att åklagare kan ta det beslutet ändå i fall som detta. Utan kontaktförbud kan personen vistas i närheten av den utsattes bostad bäst h*n vill. I den vevan kan det ju vara en bra idé att prata med just åklagaren om var gränsen går för spridning av bild/namn ifråga om förtal.
 
Jag tror att man behöver få åklagare att besluta om utvidgat kontaktförbud för att det skall vara meningsfullt med en sådan uppmaning. Tror inte att det måste föregås av fällande domar utan att åklagare kan ta det beslutet ändå i fall som detta. Utan kontaktförbud kan personen vistas i närheten av den utsattes bostad bäst h*n vill. I den vevan kan det ju vara en bra idé att prata med just åklagaren om var gränsen går för spridning av bild/namn ifråga om förtal.
Klart det skulle vara lämpligt med utökat kontaktförbud. Men om jag ser en person röra sig i ett område där h*n inte bor (men där personen han vill åt bo) och jag vet att denna personen har betett sig som mannen i detta fallet har gjort, dvs skjutit sönder en dörr med en spikpistol osv, så tycker jag det är lämpligt att man ringer polisen. Det värsta polisen kan säga att att de inte kan göra något åt det, men då har man iaf ringt, även om det inte ledde till något just då.

Det är ofta en sak att man står och bankar på dörren och ropar in genom brevinkastet, men när man handgripligen ger sig på och förstör den andra personens egendom genom att t.ex. skjuta sönder dörren med en spikpistol, då vågar jag nog påstå att hotbilden mot "offret" är att betrakta som något större än om personen "bara" skulle stått utanför och hojtat.
 
Anmäl allt han gör. Anmäl ev skadegörelse, som te.x på dörren. Anmäl ev hot till er. Dokumentera allt ni akn dokumentera. Skador på egendom, skrik i trappen osv. Ring polis om han står och härjar nere i porten om han inte kommer in. Slutligen stötta tjejen. Visa honom att ni inte tolererar hans skit och visa henne att hon har stöd. Kommer han och ni vill avbryta bråk så samla en liten trupp, gå inte upp ensamma. Ring polisen omedelbart.
Be henne kolla upp om hon kan få besöksförbud mot honom. Om hon anmäler allt han gör och dokumenterar så är chansen större. Tipsa henne om att föra dagbok över ALLT han gör. Varje samtal, påringning, allt. Dokumentera när, var hur. Hur hotade han. hur många gånger ringde han osv
 
Instämmer i uppmaningen "dokumentera allt", stötta henne och uppmana henne att söka kontaktförbud genast. En sådan ansökan ska prövas inom en vecka och även ett "vanligt" kontaktförbud är bättre än inget. Om/när det överträds är det betydligt lättare att gå vidare till ett utvidgat kontaktförbud. Speciellt om det är grövre hot som ligger bakom från början.
 
Man behöver inte säga vilken lägenhet det gäller. Det räcker med att säga att folk i område X ombedes vara uppmärksamma på denna person [bild] som har förstört en dörr med en spikpistol och hotat lägenhetsinnehavaren. Ser man honom röra sig i detta området bör man ringa polisen då det föreligger en hotbild mot personen han är ute efter och personen riskerar att råka illa ut om denna mannen får tag i hen.
Vem är du som anser dig vara så riktig och rätt att du har rätt att lägga ut bilder om personer som stannar kvar för alltid på internet. "Den som är utan synd kastar första stenen".

Frågan är etiskt svår i ett samhällsperspektiv eftersom det är otäckt, riktigt otäckt med mobbstyre. Vem är det nästa gång ? Du? På vilka grunder?

I det enskilda fallet tycker jag det är bättre att gå runt och prata med folk. Du vinner så mycket mer. Du kanske vinner vänner och den utsatte kanske får ett bättre socialt nät.
 
Antar att du syftar på mig,, @tara ? Vi kommer inte sprida info på internet eller till folk i huset mer än styrelsen möjligen, inte i detta läge i alla fall. Han har tydligen inte kontaktförbud (ännu) så vi får se lite vad som händer nu. Hon vet att vi står på hennes sida och att hon kan höra av sig till oss om hon behöver. Styrelsen har också skapat en sms-.grupp för att kunna rycka ut i grupp om det behövs.
 
Antar att du syftar på mig,, @tara ? Vi kommer inte sprida info på internet eller till folk i huset mer än styrelsen möjligen, inte i detta läge i alla fall. Han har tydligen inte kontaktförbud (ännu) så vi får se lite vad som händer nu. Hon vet att vi står på hennes sida och att hon kan höra av sig till oss om hon behöver. Styrelsen har också skapat en sms-.grupp för att kunna rycka ut i grupp om det behövs.
:bow:

Jag tror det är oerhört viktigt! När jag hade incidenten med min granne skrev jag om det här på Buke. Flera användare svarade (i tråden och privat) att de blivit misshandlade och vad som spädde på och tryckte ner dem ännu mer var att ingen brydde sig.

Om vi alla visade mer civilkurage och reagerade starkt mot män som slår skulle mycket vara vunnet! Tystnad gör att våldet nästan blir socialt accepterat.

:bow::bow::bow: Till er!
 
Vem är du som anser dig vara så riktig och rätt att du har rätt att lägga ut bilder om personer som stannar kvar för alltid på internet. "Den som är utan synd kastar första stenen".

Frågan är etiskt svår i ett samhällsperspektiv eftersom det är otäckt, riktigt otäckt med mobbstyre. Vem är det nästa gång ? Du? På vilka grunder?

I det enskilda fallet tycker jag det är bättre att gå runt och prata med folk. Du vinner så mycket mer. Du kanske vinner vänner och den utsatte kanske får ett bättre socialt nät.
Skillnaden mellan mig och denna mannen är att jag inte går runt och skjuter sönder folks dörrar med en spikpistol och skriker okvädningsord genom brevinkastet bara för att personen inte vill umgås med mig längre. Så redan där kan man sluta dra paralleller och säga "tänk om det är du nästa gång!". Får nog säga att om jag mot alla tänkbara odds skulle börja bete mig på det sättet, då har jag nog banne mig förtjänat att få mitt ansikte uppklistrat i en sluten grupp på facebook. Framförallt för att personen jag nog skulle vilja döda inte ska hamna på sjukhuset, eller 2 meter ned i marken.

Jag vet inte om du medvetet läser mina inlägg slarvigt, men detta handlar inte om att skapa någon slags lynchmobb där bilder, namn, adresser osv sprids okontrollerat på nätet och folk uppmanas att ta lagen i egna händer och annat trams. Detta handlar om att i en, förhoppningsvis, sluten grupp, lägga upp en bild, utan vare sig namn eller andra uppgifter som visar vem mannen är, för att folk i området ska vara medvetna om att denna personen -kan- utgöra en väldigt verklig fara för en av de boende i området. Man ska inte uppmana folk att konfrontera mannen, man ska inte uppmana folk att göra något annat än att kontakta polisen om man ser denna mannen och man tycker att han beter sig märkligt, det är det enda man ska göra.

Som jag skrev innan så är det en viss skillnad mellan att bara banka lite på dörren och ropa lite, och att verkligen ge sig på dörren med ett tillhygge. När det går från att vara mycket snack (rop) och liten verkstad, till att vara mycket verkstad (fysisk åverkan på offrets egendom), då är det dags att dra öronen åt sig. Om han är benägen att ge sig på hennes dörr med spikpistol så lär det garanterat inte vara den enda gången i deras relation som han varit våldsam, och inte den sista heller. Förhoppningsvis får han ett besöksförbud inom en snar framtid, och det verkar som att styrelsen redan har gjort en insats genom att skapa en sms-grupp ifall något händer, så det går åt rätt håll.
 
Skillnaden mellan mig och denna mannen är att jag inte går runt och skjuter sönder folks dörrar med en spikpistol och skriker okvädningsord genom brevinkastet bara för att personen inte vill umgås med mig längre. Så redan där kan man sluta dra paralleller och säga "tänk om det är du nästa gång!". Får nog säga att om jag mot alla tänkbara odds skulle börja bete mig på det sättet, då har jag nog banne mig förtjänat att få mitt ansikte uppklistrat i en sluten grupp på facebook. Framförallt för att personen jag nog skulle vilja döda inte ska hamna på sjukhuset, eller 2 meter ned i marken.

Jag vet inte om du medvetet läser mina inlägg slarvigt, men detta handlar inte om att skapa någon slags lynchmobb där bilder, namn, adresser osv sprids okontrollerat på nätet och folk uppmanas att ta lagen i egna händer och annat trams. Detta handlar om att i en, förhoppningsvis, sluten grupp, lägga upp en bild, utan vare sig namn eller andra uppgifter som visar vem mannen är, för att folk i området ska vara medvetna om att denna personen -kan- utgöra en väldigt verklig fara för en av de boende i området. Man ska inte uppmana folk att konfrontera mannen, man ska inte uppmana folk att göra något annat än att kontakta polisen om man ser denna mannen och man tycker att han beter sig märkligt, det är det enda man ska göra.

Som jag skrev innan så är det en viss skillnad mellan att bara banka lite på dörren och ropa lite, och att verkligen ge sig på dörren med ett tillhygge. När det går från att vara mycket snack (rop) och liten verkstad, till att vara mycket verkstad (fysisk åverkan på offrets egendom), då är det dags att dra öronen åt sig. Om han är benägen att ge sig på hennes dörr med spikpistol så lär det garanterat inte vara den enda gången i deras relation som han varit våldsam, och inte den sista heller. Förhoppningsvis får han ett besöksförbud inom en snar framtid, och det verkar som att styrelsen redan har gjort en insats genom att skapa en sms-grupp ifall något händer, så det går åt rätt håll.
Jo så är det. Jag har följt tråden slarvigt. Absolut medger detta.

Invändningen är av generell natur. Allt agerande som att hänga ut folk , det är risk att bli ett otäckt samhällsklimat. Vid varje agerande liknande att berätta på internet , oavsett hur, så anser jag att varje person bör fundera en gång extra.

Mitt förslag var att gå runt i lägenheterna och berätta. Detta för att information som ges muntligt kan ge ett bättre stöd för den utsatte.
 
Antar att du syftar på mig,, @tara ? Vi kommer inte sprida info på internet eller till folk i huset mer än styrelsen möjligen, inte i detta läge i alla fall. Han har tydligen inte kontaktförbud (ännu) så vi får se lite vad som händer nu. Hon vet att vi står på hennes sida och att hon kan höra av sig till oss om hon behöver. Styrelsen har också skapat en sms-.grupp för att kunna rycka ut i grupp om det behövs.
Jag vet inte riktigt men att agera IRL är föredömligt tycker jag.

Jag har läst tråden slarvigt och kommer inte skriva mer. Risken att lägga ut på Facebook hit och dit är att en riskerar att ropa "vargen kommer" alltför ofta. Alla läser inte alltid allt och Facebook sorterar inlägg också vilket innebär att de som ska informeras faktiskt inte får informationen av olika facebookinställningar.

Att sprida Information är något av det svåraste som finns.
 
Jag vet inte riktigt men att agera IRL är föredömligt tycker jag.

Jag har läst tråden slarvigt och kommer inte skriva mer. Risken att lägga ut på Facebook hit och dit är att en riskerar att ropa "vargen kommer" alltför ofta. Alla läser inte alltid allt och Facebook sorterar inlägg också vilket innebär att de som ska informeras faktiskt inte får informationen av olika facebookinställningar.

Att sprida Information är något av det svåraste som finns.
Det här är inte "hit och dit". Det här är ett specifikt fall där en man gått lös på sin fd sambos dörr med en spikpistol!
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 881
Senast: Lickety
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet idag låg en lapp innanför dörren från en av mina grannar. Det står på norska men jag har lyckats uttyda...
Svar
16
· Visningar
2 526
Senast: Red_Chili
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 509
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp