Vad gör jag med katten?

TinyWiny

Trådstartare
Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt.
Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på spåren av slagsmål att det hade kommit en ny stjärna men efter ett tag såg jag även ett grått streck när katten drog för allt vad den var värd när jag kom ut.
Första gången det blev riktigt kallt i vintras och jag därmed var tvungen att stänga stalldörren tog det ett dygn innan det var en rädd, frusen och ledsen kisse som högljutt pockade på uppmärksamhet.
När sambon kom slank han in i stallet men sprang ut lika fort igen när sambon skulle stänga dörren och sedan satt han vid stallknuten och skrek högljutt. Jag gick ut och pratade med honom och förklarade att här kunde han ju inte sitta utan att det var bättre att han kom in. Efter lite övertalning så följde han med in.
De första dagarna låg han hela tiden bakom rundbalen med halm jag har i katternas box när jag var i stallet men efter någon vecka kom han fram lite försiktigt och efter ytterligare några dagar var han så kelen och glad för mänskligt sällskap.
Så långt skulle ju allt varit bra om han bara hade varit snäll mot de andra katterna. Då hade han så gärna fått stanna men så fort han såg en av de andra så var det rest ragg och mycket oljud. Jag förklarade att han måste vara snäll mot de andra men han bara fortsatte att kaxa och bete sig. Till saken hör att mina är oerhört snälla. De gjorde inget som kunde ses som ett hot eller något försök till bråk.
Flera gånger såg jag spår efter slagsmål och mina katter vågade inte ens gå in i sin box och äta eller sova utan jag fick ordna med mat och liggplatser utanför. Problemet var dock att jag inte kunde ordna någon värmekälla åt dem. Jag har en grislampa i boxen men det finns ingen annanstans jag kunde hänga upp den.
Efter ytterligare en vecka blev det milt igen och stalldörren kunde öppnas. Han låg uppe på rundbalen när min vildkatt som hade hållt sig borta hela den kalla perioden kom in. (Hon håller till mycket uppe i grannens övergivna ladugård så vi lägger ut mat till henne där om hon inte kommer hem när vi måste stänga.) Innan jag hann reagera hoppar han ned ifrån balen och flyger på henne. Han är alltså riktigt stor, minst 7-8 kg och vildkatten är en minikatt på ca 2 kg. Jag blev faktiskt riktigt förbannad och körde ut honom. Man ger sig fasen inte på min älskade vildkatt :mad:

Här kan du börja läsa om du inte orkar läsa bakgrunden.
Sedan dess får han faktiskt inte komma in när det blir kallt. Han är här nästan varje dag och jag ser spår av slagsmål var och varannan dag. Han springer när vi kommer ut men kommer strax tillbaka igen.
Vad gör jag? Jag har annons på efterlyst sidor men har inte fått något svar. Jag har kollat dagstidningens annonser sedan i augusti men ingen har annonserat efter honom. Han är inte efterlyst hos polisen.
Jag måste ju skydda mina katter på något vis. Förr eller senare kommer de ju bli skadade på riktigt :(
Katthemmen är ingen ide att ens ringa för det är så fruktansvärt dåligt det som finns här. De tar inte emot, jag har försökt förut då detta inte är den första strykarkatten som kommer hit. De menar att såfort jag har gett dem mat så är de mina även om jag inte frivilligt har matat dem så menar de att har de ätit av min mat så är de mitt ansvar. Visst så kanske det är enligt lagen men hur ska jag förhindra att andra katter äter av mina stallkatters mat? Ska jag låta strykarkatterna svälta ihjäl istället?

Min svärmor menade att jag får ordna så att någon kommer och skjuter honom men jag vill verkligen inte medverka till att ett friskt djur mister livet.

Så, vad gör jag?
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Möjligt att jag inte kan läsa ordentligt, men är katten kastrerad?

Om inte så kan du ju prova med att få det gjort. Förhoppningsvis blir han from som ett lamm.
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Jag kan ju inte veta till 100% att han är kastrerad men det ser ut som han är det för påsen är i stort sett obefintlig.
Glömde att skriva att jag gissar att han är ung, max 2-3 år. Han har inga skador på öronen och med den slagskämpe mentaliteten som han har så lär ju öronen snart bära tecken på slagsmål. Jag tror helt enkelt att någon har tröttnat på honom och kastat ut honom. Jag har koll på blocket och andra ställen och inga efterlysningar finns där heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör jag med katten?

Nu finns ju risken att det blir svårt, men försöka omplacera själv alt ta kontakt med katthem längre bort?
Skulle det funka med feromoner (är det zylkene det heter?) i stallet?

Inte jättepåläst utan bara spånar.
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Det känns konstigt att omplacera någon annans katt men jag har nog inget val utan jag får försöka. Det största problemet är väl att fånga in honom för nu har han ju blivit rädd för mig igen efter att jag blev så arg på honom. Det är ju svårt ändå att omplacera vuxna katter utan att man måste fånga in och tämja katten själv först :crazy: Jag vet ju inte heller något om honom, han kanske kissar inne eller vad som helst. Det enda jag vet är ju att han inte går ihop med andra katter...
Feromoner i stallet, kan det fungera?
Tusan vad svårt det är. Mitt hjärta blöder ju för honom :( Jag vill ju bara att han ska komma överens med de andra så att det kan bli lugnt igen så att alla trivs.
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Feromonerna heter Feliway, iallafall de jag känner till. Kan nog fungera om dörrarna hålls hyfsat stängda.

Har du något annat krypin han kan bo i? Jag tänkte om han är en bråkstake kan han väl ha mat och vatten i någon annan vrå, ev. med feromoner så han håller sig på bättre humör.
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Rent juridiskt tillfaller ju "saker" efter en viss tid upphittaren, måste ju vara samma med djur? Men jag förstår din känsla.

kl
Feliway är det ja!
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Vi har en ladugård strax ovanför oss som tillhör grannen och jag antar att det är där han bor nu också kommer han ner och äter i stallet hos oss. Tyvärr kommer förmodligen bråken fortsätta eftersom mina katter är vana att ladugården ingår i deras revir. Vildkatten har t.ex. alltid hållit till där den mesta tiden. Där är det tyvärr inte heller möjligt att sätta dit feliway eftersom det är så stort utrymme så det hade ändå inte haft någon verkan.

Stalldörrarna är öppna så länge det är varmare än 5 minusgrader och denna vintern har det inte varit så många dagar som har varit kallare än så så frågan är ju om feliway hade haft verkan där. Problemet är ju också att mina är ju rädda för honom nu så jag vet ju inte om han kan bli accepterad efter att ha betett sig så illa. Jag har ingen erfarenhet av katter som beter sig så illa som sedan får vara med i flocken. De andra ligger ju gärna i en hög och jag undrar om han någonsin skulle få vara med eller om han alltid hade fått vara ensam.
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Tidigare har katter som kommit bra överens med de andra blivit kastrerade efter ca tre månader och jag har räknat dem som mina men den här är ju inte snäll :( Hur gör man då? För mig är det stor skillnad att kastrera och de får bo kvar än att omplacera en katt. Skulle ägaren komma så är ju ingen skada skedd.
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Jag hade nog varit fräck och tagit en transportbur till närmsta djurhem och ställt den utanför medan det är öppet så lär de ju ta den alt detsamma gällande polisstation. Självklart inte om det är apkallt +att jag bevakat det hela från bilen.
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Vissa individer är ensamkatter, speciellt om de är dominanta. Har man gett det tid, typ några månader, och det inte blir bättre så får man nog välja, tyvärr. Vi har också katter som kommer hit då jag har värmelampor och torrfoder i stallet till mina katter. Nu senast en hona som det tagit ca tre månader för att bli hyfsat accepterad av mina tre andra stallkatter. Vi annonserade också, detta är en mycket tam honkatt som vi nu steriliserar. I mitt fall var det dock en annan hona som bråkade med den nya först, men då blev en annan katt så rädd att den inte kom hem när den nya var där eftersom den nya förde ett himla oväsen när den katt som inte gillade henne smög på henne. Jag vill ha kvar mina gamla stallkatter, så jag bestämde att om det inte lugnade ner sig så fick jag ta bort den nya. Nu var det somsagt mest oväsen hos mina, inte så jättemycket fysisk kontakt. Lyckligtvis har det blivit ganska lugnt nu och den nya är somsagt hyfsat accepterad, så nu har jag fyra stallkatter.
Visst är det svårt att ta bort ett friskt djur, men ibland måste man välja om de inte går ihop.
Alternativet är att försöka mata den nya någon annanstans om det går.
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Nä ta bort honom skulle jag aldrig göra. Vad ger mig rätten att avsluta en frisk katts liv?

Om han nu bara kan se till att låta sig fångas så har han ett hem som väntar på honom :) En tjej jag kommit i kontakt med kan ta hand om honom tills ett nytt hem uppdagas, hans riktiga ägare hör av sig eller att något katthem kan ta hand om honom. Typiskt nog så har han inte visat sig de två senaste dagarna men han kommer väl hit snart igen så att vi kan stänga in honom får vi hoppas.
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Fast om det är fullt på katthemmet så är det ju fullt. Jag tror ju inte att de säger att det är fullt om det inte är det. Då hade jag ju bara skyfflat vidare honom som om han bara vore ett problem och risken hade varit att någon hade avlivat honom istället. Nu ordnar det ju sig iallafall men jag hade i vilket fall som helst inte gjort så faktiskt.
 
Sv: Vad gör jag med katten?

Nej. Tyvärr är han inte så tam att det bara är att stoppa in honom i en bur och åka iväg. Jag är dessutom rörelsehindrad så jag behöver hjälp med att fånga in honom (av flera) och att någon kör mig och katten till veterinären.
Av någon outgrundlig anledning så har vi inte sett till honom nu sedan i måndags. Så himla typiskt när han nu skulle få komma in i värmen :( Jag hoppas verkligen att han visar sig snart så att han kan få komma in. Förhoppningsvis så har han bäddat ner sig i halmen uppe i ladugården och går bara upp för att ta en mus då och då och går inte ut alls. Kanske blev han rädd i måndags när det var främmande folk här som hoppades att det var deras katt så att han håller sig borta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
720
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
947
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 703
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp