Hotad granne, vad göra?

Amanda_F

Trådstartare
en nyinflyttad granne har idag blivit hotad av sitt ex och som medmänniska känner jag att jag vill ha några handfasta tips av er fantastiska människor om vad jag och mina andra grannar kan göra för att hjälpa henne.

Exet levde rövare i morse i trappuppgången och sköt stora spikar in i hennes dörr (med spikpistol). Och sen kom han tillbaka under dagen. Alla som ser honom uppmanas självklart ringa polisen, fast de är lite sega. trots att polishuset ligger typ 500 meter från vårt hus har de inte ännu hunnit haffa honom. Det sägs att han brukar sitta och vänta på henne i trappuppgången också..

Finns det något ytterligare styrelsen kan göra (mer än att byta portkod?)
 
Jag var med om att en granne blev misshandlad av sin idiot till pojkvän. Första gången jag hörde det var jag flat, för jag blev så chockad. Hann inte reagera innan hon rusade ut ur lägenheten. Gång 2 var jag beredd. Det var sommar och jag satt lugnt i min soffa när det hela brakade loss ovanför mitt huvud. Jag skenade ut och VRÅLADE mindre väl övervägda saker som att snubben skulle komma ut och snacka med någon i sin egen storlek (det var... jag och jag är inte på den mindre sidan, men ändå!). Det hela upphörde. Sen ringde jag polisen. De sa att jag nästa gång skulle ringa dem direkt, inte avbryta det hela.

Nu blev det ingen nästa gång. Snubben försvann några dagar senare och har EJ synts till. En vän som är fd åklagare säger att polisen när de får en påringning kontaktar kvinnan för att kolla läget även om det inte är någon anmälan. Jag hoppas att de gjorde det och att det gav henne mod att kicka svinet. Borta är han i alla fall.

Så mitt råd - STÄLL TILL ETT HELVETE FÖR DEN DJÄVELN! Och stötta henne! Han ska fatta att det han håller på med är helt djävla socialt oacceptabelt. Att han är dyngan på botten i täckdiket!
 
Jag var med om att en granne blev misshandlad av sin idiot till pojkvän. Första gången jag hörde det var jag flat, för jag blev så chockad. Hann inte reagera innan hon rusade ut ur lägenheten. Gång 2 var jag beredd. Det var sommar och jag satt lugnt i min soffa när det hela brakade loss ovanför mitt huvud. Jag skenade ut och VRÅLADE mindre väl övervägda saker som att snubben skulle komma ut och snacka med någon i sin egen storlek (det var... jag och jag är inte på den mindre sidan, men ändå!). Det hela upphörde. Sen ringde jag polisen. De sa att jag nästa gång skulle ringa dem direkt, inte avbryta det hela.

Nu blev det ingen nästa gång. Snubben försvann några dagar senare och har EJ synts till. En vän som är fd åklagare säger att polisen när de får en påringning kontaktar kvinnan för att kolla läget även om det inte är någon anmälan. Jag hoppas att de gjorde det och att det gav henne mod att kicka svinet. Borta är han i alla fall.

Så mitt råd - STÄLL TILL ETT HELVETE FÖR DEN DJÄVELN! Och stötta henne! Han ska fatta att det han håller på med är helt djävla socialt oacceptabelt. Att han är dyngan på botten i täckdiket!
Han bor inte här. Hon har flyttat hit för att slippa honom. Hon betalade ett sjukt överpris för en lägenhet med stort renoveringsbehov för att den gick att flytta in i direkt... Han är anmäld för olaga intrång av styrelsen och olaga hot av henne om jag förstått allt rätt..
 
Han bor inte här. Hon har flyttat hit för att slippa honom. Hon betalade ett sjukt överpris för en lägenhet med stort renoveringsbehov för att den gick att flytta in i direkt... Han är anmäld för olaga intrång av styrelsen och olaga hot av henne om jag förstått allt rätt..
Den här idioten bodde inte heller här.

Anmäl, anmäl, anmäl. Allt som kan anmälas. Han har inget att göra i fastigheten. Visa att ni inte accepterar hans beteende och att ni står på hennes sida. Ring polisen så fort han sticker dit sin fula näsa. Det är upp till oss alla att visa att vi inte accepterar den typen av beteende. Han ska inte bemötas med någon form av respekt OM INTE han inser sitt problem och tar hjälp. Då ska han få all hjälp han vill ha.
 
Den här idioten bodde inte heller här.

Anmäl, anmäl, anmäl. Allt som kan anmälas. Han har inget att göra i fastigheten. Visa att ni inte accepterar hans beteende och att ni står på hennes sida. Ring polisen så fort han sticker dit sin fula näsa. Det är upp till oss alla att visa att vi inte accepterar den typen av beteende. Han ska inte bemötas med någon form av respekt OM INTE han inser sitt problem och tar hjälp. Då ska han få all hjälp han vill ha.
Tack! Får man dela en bild på honom i vår förenings lilla FB-grupp om att folk ska ringa polisen om de ser honom?
 
Tack! Får man dela en bild på honom i vår förenings lilla FB-grupp om att folk ska ringa polisen om de ser honom?
Skulle tro att det går bra. Är det en sluten eller öppen grupp? Är den sluten så är det ju bara personer som har med föreningen att göra som lär vara med där och då är det väl snarare bara bra att de får se vem det är. Man behöver ju inte skriva en massa ofog om personen utan det räcker med att visa bild och sedan skriva att personen har betett sig illa, förstört kvinnans dörr med spikpistol osv och att man bör kontakta polis om man ser honom i området då det kan föreligga fara för kvinnans säkerhet om han får tag i henne.
 
en nyinflyttad granne har idag blivit hotad av sitt ex och som medmänniska känner jag att jag vill ha några handfasta tips av er fantastiska människor om vad jag och mina andra grannar kan göra för att hjälpa henne.

Exet levde rövare i morse i trappuppgången och sköt stora spikar in i hennes dörr (med spikpistol). Och sen kom han tillbaka under dagen. Alla som ser honom uppmanas självklart ringa polisen, fast de är lite sega. trots att polishuset ligger typ 500 meter från vårt hus har de inte ännu hunnit haffa honom. Det sägs att han brukar sitta och vänta på henne i trappuppgången också..

Finns det något ytterligare styrelsen kan göra (mer än att byta portkod?)
Filma/spela in ljud som bevis!
 
Skulle tro att det går bra. Är det en sluten eller öppen grupp? Är den sluten så är det ju bara personer som har med föreningen att göra som lär vara med där och då är det väl snarare bara bra att de får se vem det är. Man behöver ju inte skriva en massa ofog om personen utan det räcker med att visa bild och sedan skriva att personen har betett sig illa, förstört kvinnans dörr med spikpistol osv och att man bör kontakta polis om man ser honom i området då det kan föreligga fara för kvinnans säkerhet om han får tag i henne.
Lite otäckt att lägga ut uppgifter på Facebook.

Hemskt, men det är problem med bilder på internet. Det är so samhällsklimat jag menar.

Det är en begränsad mängd lägenheter , gå runt och prata med folk, IRL.
 
Dokumentera händelserna så utförligt som möjligt, gärna med film /ljudupptagning. Datum, händelseförlopp.

Anmäla skadegörelsen och hotet (gjort) och också ta ett samtal med polisen att ni anser att snubben menar allvar. Det kan hjälpa till att skapa en bild av händelseutvecklingen.
 
en nyinflyttad granne har idag blivit hotad av sitt ex och som medmänniska känner jag att jag vill ha några handfasta tips av er fantastiska människor om vad jag och mina andra grannar kan göra för att hjälpa henne.

Exet levde rövare i morse i trappuppgången och sköt stora spikar in i hennes dörr (med spikpistol). Och sen kom han tillbaka under dagen. Alla som ser honom uppmanas självklart ringa polisen, fast de är lite sega. trots att polishuset ligger typ 500 meter från vårt hus har de inte ännu hunnit haffa honom. Det sägs att han brukar sitta och vänta på henne i trappuppgången också..

Finns det något ytterligare styrelsen kan göra (mer än att byta portkod?)
Måste säga att jag trots den fruktansvärda situationen blir glad av att höra ditt engagemang. För idag hör man så ofta att folk vetat men ingen brytt sig etc.
Heder åt alla som engagerar sig för sina medmänniskor! :up: :love:
 
Tack! Får man dela en bild på honom i vår förenings lilla FB-grupp om att folk ska ringa polisen om de ser honom?
Det finns det nog inget förbud för. Men jag är tveksam ändå. Även om ni uppmanar folk att ringa polisen och inget annat så är risken att någon får för sig att göra något dumt. Ni riskerar dessutom att folk inte kan hejda sig utan skriver hatinlägg i kommentarerna. Och då kan han anmäla er för förtal.

En bra grej vore kanske om kvinnan fick lägga in så många grannars mobilnummer aom möjligt i sin mobil? Så att hon snabbt kan kontakta någon om han är på gång. Kanske en särskild sändlista för sms?

STOR eloge för ditt engagemang!
 
Skriv gärna ut signalement osv och lägg i brevlådorna hos alla, så att de inte hjälper till ofrivilligt genom att släppa in honom i porten t ex..
 
Är det inte bättre att prata med grannarna än att skriva i Facebook- grupper, lappar i brevlåda?

Om jag fick en lapp i brevlådan skulle jag ha massa frågor. Då är det väl bättre om någon granne ringde på dörren och berättade.
 
Vad fina ni är som kommer med bra tips. Jag tror att vi kommer att sprida info med bild till styrelsen och den grannen bor närmast kommer bli utrustad med en diktafon så hon kan spela in hans hot genom brevlådan.

Vi är en liten förening men jag träffar sällan någon av grannarna så att försöka nå alla i juletider är svårt. Vet att det är flera i styrelsen som lagt till henne på FB så att hon kan få kontakt snabbt om hon behöver. Vår ordförande är guld värd och han skulle prata med henne på förmiddagen idag, och se hur hon vill ha hjälp av oss, om det är något hon har tänkt på...
 
Är det inte bättre att prata med grannarna än att skriva i Facebook- grupper, lappar i brevlåda?

Om jag fick en lapp i brevlådan skulle jag ha massa frågor. Då är det väl bättre om någon granne ringde på dörren och berättade.

Som fd styrelsemedlem i en hyfsat liten förening (35 lägenheter) vet jag hur sjukt svårt det kan vara att få fatt i alla människor, särskilt i juletid. Det ena utesluter ju absolut inte det andra, det är ju bara att hänvisa till X om de har frågor.
 
Som fd styrelsemedlem i en hyfsat liten förening (35 lägenheter) vet jag hur sjukt svårt det kan vara att få fatt i alla människor, särskilt i juletid. Det ena utesluter ju absolut inte det andra, det är ju bara att hänvisa till X om de har frågor.
Det har vi gjort. Man kan ringa ordföranden om man har frågor om det plötsliga portkodsbytet.. :confused:
 
Lite otäckt att lägga ut uppgifter på Facebook.

Hemskt, men det är problem med bilder på internet. Det är so samhällsklimat jag menar.

Det är en begränsad mängd lägenheter , gå runt och prata med folk, IRL.
Man behöver inte säga vilken lägenhet det gäller. Det räcker med att säga att folk i område X ombedes vara uppmärksamma på denna person [bild] som har förstört en dörr med en spikpistol och hotat lägenhetsinnehavaren. Ser man honom röra sig i detta området bör man ringa polisen då det föreligger en hotbild mot personen han är ute efter och personen riskerar att råka illa ut om denna mannen får tag i hen.
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 884
Senast: Lickety
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet idag låg en lapp innanför dörren från en av mina grannar. Det står på norska men jag har lyckats uttyda...
Svar
16
· Visningar
2 526
Senast: Red_Chili
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 509
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp