Hotell med glasdörrar in till toaletten?

Ja gud vad frågor de måste få om detta i receptionen! Stackars receptionister! (och gäster)

Min granne tog ner två väggar och betalade en jäkla massa pengar för att skapa en liknande upplevelse i sitt hem, helt frivilligt! Bild från annonsen (stället är alltså till salu nu, om någon känner sig manad), den lilla glasburen är alltså ett badrum och ligger mitt i hallen/entrén:

33533


Notera att de dessutom ordnat så att det är upplyst nertill, så att man verkligen inte ska missa ifall någon sitter där inne och skiter :D

Det här är alltså i ett hus från 1874 - jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar det kostade att få tillstånd, att dra om ledningar, att ordna med ventilation... :nailbiting:
 
Har också varit med om detta men då har åtminstone toaletten varit placerad runt något hörn typ så att det inte varit direkt insyn till den. Men så det här med att glasdörren inte ens går ända upp till taket, för full ljud- och lukteffekt...:crazy:

Den stora frågan; finns det NÅGON som faktiskt uppskattar detta påfund och isåfall varför? :confused:
Jo jag blir jättenyfiken, arkitekterna som designar det här skriver de upp vilka hotell de lyckats pracka på idén speciellt sedan så de kan planera in sina framtida kärlekssemestrar till just dem :rofl:? Eller tvärtom?

Frågan är om tanken är att då får man extra mycket foton från hotellet på Facebook och all reklam är bra reklam? Jag förstår inte :cautious:

Men det kanske faktiskt är extremt mycket billigare att göra såhär? Billigast är väl egentligen att bara sätta toan och handfatet mittemot sängen utan att ha glas emellan. Såg det på en "skräckhotel" bildsamling.
 
Frågan är om tanken är att då får man extra mycket foton från hotellet på Facebook och all reklam är bra reklam? Jag förstår inte :cautious:

Men det är ju så obegripligt vanligt? Och inte helt populärt, vad det verkar:

När Clarion Hotel Sign öppnade satte man in moderna glasdörrar till badrummet i 214 av de 558 hotellrummen. Glasdörrarna har genererat många återkopplingar från gäster som hellre hade sett en trädörr. Synpunkterna har varit många i hotellets NPS system och i sociala medier. Efter att ha lyssnat på gästernas önskemål om mer privata badrumsbesök byter nu hotellet alla glasdörrar till trädörrar.

Länk
 
Brukar väl alltid finnas offentliga toaletter i lobbyn och restaurangen på hotell man kan använda? Det gör alltid jag när jag är på hotell med sällskap tycker det är alldeles för intimt att gå på toa i ett litet hotellrum 😂
 
Men det är ju så obegripligt vanligt? Och inte helt populärt, vad det verkar:

När Clarion Hotel Sign öppnade satte man in moderna glasdörrar till badrummet i 214 av de 558 hotellrummen. Glasdörrarna har genererat många återkopplingar från gäster som hellre hade sett en trädörr. Synpunkterna har varit många i hotellets NPS system och i sociala medier. Efter att ha lyssnat på gästernas önskemål om mer privata badrumsbesök byter nu hotellet alla glasdörrar till trädörrar.

Länk
Jippiie, men jag blir så nyfiken, hur tänkte de när de satte in glasdörrarna. Jag skulle vilja ha människan under lupp och bara fråga massor.

Haha

- Vi som arbetar på Clarion Hotel Sign har som mål att alla gäster som bott hos oss ska längta tillbaka till hotellet. Jag är helt säker på att de dörrbyten vi nu gör kommer att bidra till det, säger Jessica Norgren, VD på Clarion Hotel Sign. Om du, mot förmodan, skulle vara en av de få som gillade glasdörren är det bara att komma hit och hämta en dörr, avslutar hon.
 
Ja gud vad frågor de måste få om detta i receptionen! Stackars receptionister! (och gäster)

Min granne tog ner två väggar och betalade en jäkla massa pengar för att skapa en liknande upplevelse i sitt hem, helt frivilligt! Bild från annonsen (stället är alltså till salu nu, om någon känner sig manad), den lilla glasburen är alltså ett badrum och ligger mitt i hallen/entrén:

Visa bifogad fil 33533

Notera att de dessutom ordnat så att det är upplyst nertill, så att man verkligen inte ska missa ifall någon sitter där inne och skiter :D

Det här är alltså i ett hus från 1874 - jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar det kostade att få tillstånd, att dra om ledningar, att ordna med ventilation... :nailbiting:
Är det ett tak inne i tuben eller är det öppet?

Otroligt smaklöst inrett. Måste vara en ganska speciell person som bor där.
 
Brukar väl alltid finnas offentliga toaletter i lobbyn och restaurangen på hotell man kan använda? Det gör alltid jag när jag är på hotell med sällskap tycker det är alldeles för intimt att gå på toa i ett litet hotellrum 😂
Är inte alltid som de är så praktiska. En gång när jag var på en stor internationell konferens på ett hotell i Stockholm (som tidigare nämnts i tråden) hade jag med mig ombyte till middagen och sminkväska. Men med svart inredning och nästan obefintlig belysning så var det helt omöjligt att nyttja de allmänna toalettutrymmena till att göra sig fin (kunde knappt se sig själv i spegeln). En utländsk konferensdeltagare bjöd in mig att byta på hennes rum. (Som tur var var det dörr till badrummet).
På ett annat hotell i Stockholm i samma kedja har jag stött på delvis glasvägg till badrummet, men som tur var inte hela, eller om det var frostat, minns inte så noga men minns att jag ändå tyckte det var lite märkligt. Var för 10+ år sedan (delade rum med en kollega).
Jag hör till den skaran som uppskattade äldre hotell i f f a Frankrike som hade separat toalettrum och badrum.
 
Är det ett tak inne i tuben eller är det öppet?

Otroligt smaklöst inrett. Måste vara en ganska speciell person som bor där.
Jaa du, det var en bra fråga! Har inte ens tänkt på att väggarna inte går hela vägen upp till taket så att säga. Vi väntar bara på att de nya ägarna ska flytta in så vi kan göra oss kompis med dem och få komma in och snoka, så jag återkommer med rapport vid senare tillfälle! :laugh:

Och ja, enligt de som bor bredvid är det en ganska speciell person som gjort det där. Han är bra kompis med den förra ägaren till deras lägenhet, och hon i sin tur hade bl.a. målat trägolven limegröna och satt upp aluminiumfolie istället för tapet på en vägg (ja, det var aluminiumfolie på riktigt). Ibland är det kanske inte jättebra att folk inspireras av varandras inredning :angel:
 
För några år sedan gjorde min man och jag en test av design/concept-hotell på lite olika platser (dvs när vi hade semester bokade vi sådana hotell). Det tog ett tag innan man kom på hur dörrarna till trappor och badrum öppnades (eller man hittade dem - flera var helt gömda i de boaserade väggarna). På ett hotell fick man välja mellan att stå i lobbyn och vifta för att försöka få upp dörren till trappen (när man listat ut var den var), eller att försöka lista ut hur hissen fungerade. Efter några dagar hade vi lärt oss båda och kune le lite mot nykomlingar som inte lyckades få hissen att starta ... Intressant att inte två hotell hade samma teknik för att öppna dörrar/tända lampor/starta hissar.
Men trots att flera hade helt glasade ytterväggar mot bättre eller sämre utsikt (insyn i något fall) så var det inget som hade glasvägg eller dörr till badrummet. Det var vi tacksamma för.
Undrar om hotellarkitekter har som sport att hitta på sådant som gör att folk inte känner sig som hemma/bekväma?
 
Jodå, jag har varit på ett sådant hotell i Kina. Det var väldigt speciellt, tack och lov frostat glas men ack så trångt. Längst till vänster i bild, sitter jag på toan normalt, ena knäet är utanför den halvstängda dörren.
Jag och kompisen som delade rum hade en rätt soft syn på det hela och brydde oss inte vem som gick på toa, trots att det gick att höra rätt väl vad som gjordes.
De andra kompisarna som bodde i ett annat rum, fick den ena lämna rummet när den andre skulle på toan å göra nr 2.
Både dusch och toa var i detta lilla glasutrymme. Var inget direkt jag föredrog, som dusch fine men som toa nej...

kinatoa.jpg
 
Jag som tyckte det var illa med skjutdörren vi hade i våras, väntade med att gå på skithuset tills min kompis låg å sov.
 
Tycker det är ganska vanligt på nyare hotell, varit på flera som haft så!

Och dörrarna går ofta inte att stänga som vanliga dörrar utan är skjutdörr alt att det blir stora glipor i kanterna = inte det minsta ljudisolerande heller

Ofta undrat vem som kom på tanken?

Ett hotell jag var på hade först skjutdörr - och sen var handfatet inte i badrummet utan ute i hallen
:confused:

-Annat lustigt upplägg, dock inte på hotell utan på en ridanläggning; badrum (toa + dusch) i ridhuset på läktaren/andra våningen. Superfin anläggning och sådär MEN, i badrummet fanns ett fönster ner mot ridhuset, placerat precis så när man satt på toa så var det inte så att man kikade över kanten på fönstret utan full utsikt ner i ridhuset - samt då lika full insyn över toaletten:angel: Någon hade väl upptäckt detta och ställt en tavla i fönstret, men alltså...
 
Jodå, jag har varit på ett sådant hotell i Kina. Det var väldigt speciellt, tack och lov frostat glas men ack så trångt. Längst till vänster i bild, sitter jag på toan normalt, ena knäet är utanför den halvstängda dörren.
Jag och kompisen som delade rum hade en rätt soft syn på det hela och brydde oss inte vem som gick på toa, trots att det gick att höra rätt väl vad som gjordes.
De andra kompisarna som bodde i ett annat rum, fick den ena lämna rummet när den andre skulle på toan å göra nr 2.
Både dusch och toa var i detta lilla glasutrymme. Var inget direkt jag föredrog, som dusch fine men som toa nej...

Visa bifogad fil 33537
Hmm det där var till och med mindre än ett sommarhus vi hyrde en gång där duschen satt fast i handfatet, men man kunde faktiskt precis stå framför toaletten och duscha. Man behövde inte sitta på den 🤣 (jag valde att tvätta mig med havet, saltvattensschampo ftw.) (kollegorna kallar det Stockholmsdusch)
 
I Fécamp i Normandie har jag bott i ett de lux rum där man öppnade en stor vikvägg a la coral-grind för att ta sig in i badrummet. Den gick inte att stänga när man var där inne. Toa och bad var då i rummet. Bada i rummet var ganska behagligt, men jag blev magsjuk :eek: Jag känner att min definition av romantisk weekend är gammalmodig.
 
Är inte alltid som de är så praktiska. En gång när jag var på en stor internationell konferens på ett hotell i Stockholm (som tidigare nämnts i tråden) hade jag med mig ombyte till middagen och sminkväska. Men med svart inredning och nästan obefintlig belysning så var det helt omöjligt att nyttja de allmänna toalettutrymmena till att göra sig fin (kunde knappt se sig själv i spegeln). En utländsk konferensdeltagare bjöd in mig att byta på hennes rum. (Som tur var var det dörr till badrummet).
På ett annat hotell i Stockholm i samma kedja har jag stött på delvis glasvägg till badrummet, men som tur var inte hela, eller om det var frostat, minns inte så noga men minns att jag ändå tyckte det var lite märkligt. Var för 10+ år sedan (delade rum med en kollega).
Jag hör till den skaran som uppskattade äldre hotell i f f a Frankrike som hade separat toalettrum och badrum.
I början när de öppnade var t.o.m. toapappret svart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp