Hotspots & hudallergi på min schäfer

V

vide

Hotspots & hudallergi på min schäfer

Hallå.. jag har en schäfer som nu i april blir 2 år. har sedan förra året i maj haft stora problem med hotspots.. har varit till vetrinären ibland flera gånger i månaden.
nu senast fick jag även vet att hon har över känslig hud.. dvs. hud allergi.. någon som har något tips på det här med hotspots eller hudallergier på hund? nån som kanske haft samma problem*tacksam för svar* :confused:
 
Re: Hotspots & hudallergi på min schäfer

:( inget svar... jobbigt...
 
Re: Hotspots & hudallergi på min schäfer

Detta gör du säkert redan, men
håll hunden torr, raka så fort
du ser tecken på hot spots.
Du ska kanske göra en vidare utredning
och se vad han är allergisk mot eller
bara börja ge corticosteroider.
 
Re: Hotspots & hudallergi på min schäfer

Min hane fick ofta fukteksem på kinderna och området kring öronen. En rottis har mycket och tjock päls där. Problemen började oftast i samband med fuktigt vår- och höstväder och vi fick vara noga med att torka honom runt huvudet då han blviit blöt. Dra av det värsta med handduk och sedan använda hårfön till han var snustorr.
Varje dag kollade vi efter röda prickar och dök det upp en endaste liten prick rakade vi ett område stort som en handflata och tvättade dagligen med jodopax. På så vis hann fukteksemet aldrig bryta ut ordentligt.

Så har hunden problem med fukteksem, se till att hålla den torr och sval. Fukt och värme ska man akta sig för. Har hunden mycket päls på de drabbade områdena, klipp den så det kommer in luft och håll den kortklippt. Ser du en tendens till eksem, raka ett rejält område och håll det torrt och fint.
Undvik bad, fuktiga bilar och att vara ute länge i höstfukt, sån där fukt som hänger tung i luften och nästan känns som regn. Duggregn med täta och små vattendroppar är inte heller bra.
 
Re: Hotspots & hudallergi på min schäfer

först å främst tack båda för era svar


sen..

okej.. men det blev inte bättre eller minskade eller så?

Sist jag va t vetrinären pratade han som att om det nog bara skulle bli sämre å då skulle det inte finnas en annan utväg än att ta bort henne.. å det vill jag ju verkligen inte... *älskar*
 
Re: Hotspots & hudallergi på min schäfer

Det blev ju inte bättre av sig självt. Jag får fortfarande vara noga med att torka och liknande, men det håller eksemet i schack. Skulle jag strunta i att torka, hålla oss inne under fuktväder och liknande skulle eksemet dock komma tillbaka.
 
Re: Hotspots & hudallergi på min schäfer

såå.. om jag fattar det rätt.. så måste man hålla på å torka dom å så fast man inte har varit ute i blött/fuktigt?
 
Re: Hotspots & hudallergi på min schäfer

corticosteroider.
vad är det för nått?
 
Re: Hotspots & hudallergi på min schäfer

Nej, är det torrt väder har jag inte behövt torka. Det gör jag bara om hunden blivit fuktig på något vis.
 
Re: Hotspots & hudallergi på min schäfer

aah okej nue jag med;)
tack för alla tips å råd:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 293
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Ponylove
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
947
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp