Bukefalos 28 år!

Hovar och Vatten.

Hovarna mår oftast bra av extra vatten. Ytterst ovanligt att hovarna är för "blöta" och generellt sett så mår de bara bra av extra vattentillskott (fotbad, filtsulor, blöta handukar runt hovarna mm). Då det är lerigt och blött i hagarna är det extra viktigt med vattning av hovarna eftersom leran torkar ut. Man kan även massera kronranden dagligen med olja (stimulerar hornväxten) men resten av hoven ska man inte ha några oljor på (det täpper till så att hoven inte kan suga åt sig det vatten den behöver). Själv vattnar jag hovarna då det är lerigt i hagen + extremt torra sommardagar (då det inte är så mycket morgondagg).
 
Jag tycker att det verkar det mest logiskt att vatten ska vara bra för hoven, men kanske i måttliga mängder. För mig verkar det inte alls orimligt att hästar i det vilda badar sina hovar i samband med att de dricker, alltså ett par gånger om dagen. Men jag har väldigt svårt att tänka mig att de skulle ha tillgång till någon form av fett att ställa hovarna i.

Ang. lera så instämmer jag i att den är uttorkande. Så vitt jag vet så händer det att den vita linjen vittrar och blir brun när hästen står i lera och inte får tillräckligt med daglig rörelse. Vilken av faktorerna lera, eller otillräcklig rörelse som den grundläggande orsaken vet jag inte. Skulle gissa att det är bristen på rörelse.
 
En hovslagare jag pratade med menade att hästarnas hovar är gjorda för att ömsom vara fuktiga och ömsom torra.
Han menade att vildhästarna stod med tassarna i det daggvåta gräset på natten och sen torkade gräset och följaktligen även hovarna upp på dagen.

Lagom av båda alltså.

Fuktig lera torkar inte ut, men det är viktigt att skölja av hovarna innan det torkar annars blir det motsatt effekt.
 
hej, jag ville bara veta ifall den hästen hade dispans från skotvånget i distanstävland eller om den hade sådana avtagabara skor? diskuterade nyligen det på en annan tråd nämligen :)
/jenny
 
Har också funderat på detta. MEN jag tycker min hästs hovar är sämre nu på vintern som han har stått i snö hela dagarna! Blöta och flisar upp sig. Så kanske det är för mkt fuktighet? :confused:
 
Jag har ingen aning om skoningen på den hästen till tävling. :) Jag har aldrig vart en tävlingsmänniska och inte oroat mig så mycket för den biten.
Mitt ansvar där borta var att träna hästarna och mocka. (vanligt hästskötargöra) Så jag hade inget med tävlingar att göra. :)
 
Kan inte sprickorna bero på kylan då? naglar flisar ju sig när det är kallt. så kan inte hoven göra det? :confused:
 
Generellt gäller det att hovarna mår bra av att torka ut låååångsamt.

Torkar de ut fort så finns risk för sprickbildning och dåligt horn, och hovar som aldrig torkar ut är ju inte särskilt kanon de heller.

Ta det tex som årstiderna för en häst ute i det fria... lite regn då och då under sommaren underhåller hovarna i ett annars torrt klimat, men under vinterhalvåret gäller fukt. Fukten bibehålls ju i marken och gräset och avdunstar långsamt. ;)

Det som kan bidra till torra hovar är just ströet i boxarna... det är ruskigt bra på att suga ut fukten ur hoven istället. Lera är också duktig på att torka ut.
 
ett bra tips är oxå att vattna rejält vid vattenstället i hagen, så det alltid är blött på backen när dom går för att dricka....hos mig är det lätt.....då jag har lera i hagarna :crazy: :crazy:...sämre kanske i grushagar...
 
Det jag menade var egentligen att torr lera torkar ut hovarna.
Blöt lera håller ju hovarna fuktiga, så jag håller med om att packad lera i hovarna kan vara bra.
Eftersom vi (tyvärr) har en väldigt lerig hage för tillfället så går min häst med fuktiga hovar hela dagarna, vilket jag tycker är jättebra. (Finns iaf en fördel med geggan) Däremot kratsar jag ur och skjöljer hovarna i samband med insläpp.
Min häst har en skada i kronranden som gör att hoven lätt spricker om den blir torr, men när jag gör så här får hon jättebra hovar.

bibban
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 454
Senast: Digbil
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 982
Hästvård Japp nu är det dags igen :crazy: Min häst får väldigt torra hovar på sommaren och nu i år har det börjat ännu tidigare än vanliga...
2
Svar
31
· Visningar
7 541
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp