Trasiga hovar

Sv: Trasiga hovar

Min foderhäst har också hemskt dåliga hovar. Torra, flisiga, men ändå rötiga... Det börjar räta till sig nu och den hov som växt ut ser hård och fin ut, men det är ju länge kvar innan hela hoven är bra.

Mineraler och allmän hovvård är vad jag kör på :).

För att dra en paralell till oss människor, både multivitamintabletter och att vara noggrann med att klippa naglarna i tid och smörja in nagelbanden ger då mig bättre nagelkvalitét :). Slarvar jag blir det flisor av dom på nolltid :P.
 
Sv: Trasiga hovar

Din hovis har rätt när han säger att ingenting man lägger utanpå hovarna hjälper. Risken är istället att man förstör hovarna om man smörjer dom med allt möjligt skit. Hovväggen skyddas av ett naturligt lager av fett och vaxer. Detta lager fungerar som en fuktbarriär. Det skyddar hoven från utifrån kommande fukt och hindrar samtidigt inre fukt i hoven att tränga ut. På så sätt håller hoven en jämn fukthalt och undviker stora fuktvariationer som skapar spänningar i hoven som kan göra att hovspricker uppkommer.

Det som hjälper är en balanserad foderstat samt en korrekt verkning av hoven.

Detta är vad mina hovslagare sagt också.
Det enda som kan ha effekt är att smörja kronranden, det räcker med vanlig rapsolja, behövs inget specialfett. Hovväggen finns redan, det är dött material och kan inte ta till sig något, precis som våra naglar.
B-vitamin hjälper hovtillväxt. Finns även i foderjäst.
 
Sv: Trasiga hovar

Man kan jämföra att smörja hovarna med vårat hår, som också är "dött material", och det behandlar vi med balsam och inpackning för att det ska bli mjukt och hållbart :)
 
Sv: Trasiga hovar

kl
bästa hovfettet jag stött på för övrigt är Cornucrescine hoof ointment och kerkhearts hoof grease är också mycket bra.
man smörjer kronranden med detta då. smörjer oftare med hovfett än med olja då man slipper tvätta hovarna från leran :p.

men Cornucrescine hoof ointment har jag sett mycket bra resultat av, var en häst i ett stall jag jobbade i några år som hade hemska hovar. tappade skorna var och varannan vecka och hade i princip inget att sko i. stod lindad med tjocka paddar som gick mer om hovarna varje natt och kunde inte gå utan boots i hagen.
smörjde med detta varje dag och den nya hoven växte ut lite fortare och bättre.
det var en stor häst på 177 ngt och han hade varit mycket sjuk åren tidigare, tarmvred, buköppning osv. så var pga det som hovarna trasades i sönder, men med Cornucrescine hoof ointment så blev det synbart bättre.
 
Sv: Trasiga hovar

Corncrescine hoof ointment är det jag smörjer kronranden med också, den är tjockare än dressingen men vet inte om det är någon skillnad mellan dom mer än konsistensen?
 
Sv: Trasiga hovar

Man kan jämföra att smörja hovarna med vårat hår, som också är "dött material", och det behandlar vi med balsam och inpackning för att det ska bli mjukt och hållbart :)

Både ja och nja. Många balsam och inpackningar är sprängfyllda med silikon och annat som (vad reklamen än säger) lägger sig som en hinna/ett skal runt utsidan av hårstrået och därmed gör att det känns mjukt, lent, starkt, lätt att reda ut och fint. Men dessa är egentligen mer jämförbara med t.ex. nagellack - det skyddar ytan men gör egentligen inget åt insidan.
Men jag kan hålla med om jämförelsen; hår som "dött" (dvs blivit slitet etc) går inte att rädda, det är förstört, men om man använder t.ex. olja av ett slag som tränger in i hårstrået kan man få det som växer ut att bli starkare och friskare. Lite samma tror jag att det är med hovar; det som blivit förstört hjälps troligen inte, men om man tar hand om hoven kan man få den hov som växer ut att bli stark, frisk och fräsch.

//Liten, som inte kunde låta bli :angel: ;)


*kl*

Jag har också fått lära mig att det är kronranden som det eventuellt kan hjälpa att smörja in med t.ex. olja eller fett. Att det är därför som det kan ta en sån nedrans tid att få ordning på riktigt risiga hovar - för att nytt material måste växa ut och i takt med det verkas det gamla/förstörda bort (på ett korrekt sätt).
 
Sv: Trasiga hovar

Detta är vad mina hovslagare sagt också.
Det enda som kan ha effekt är att smörja kronranden, det räcker med vanlig rapsolja, behövs inget specialfett. Hovväggen finns redan, det är dött material och kan inte ta till sig något, precis som våra naglar.
B-vitamin hjälper hovtillväxt. Finns även i foderjäst.

Fast nu tror jag du har missförstått vad hovfettet är till för. Hovfettet ska ska inte återfukta eller återfetta hoven, hovfettet är till för att skapa en barriär så att inte hoven suger upp fukt och expanderar=blir porös.
 
Sv: Trasiga hovar

Jag vet att det finns jäättemånga trådar angående detta ämne men jag blir helt enkelt inte klok av alla olika svar hit o dit.... Jag hoppas helt enkelt att jag kan bli lite klokare om jag skriver en egen tråd;)

Min häst har fått hovar som rasar sönder. Enligt hovis är det skorna som är för tjocka vilket gör att hoven får dålig kontakt med marken och hovarna blir torra. Men nu har det varit geggigt som sjutton o hästarna står i lera hela dagarna, det är väl blött? Eller är lera uttorkande? Hovis fick nästan inte på skorna igen efter tappsko då dom var så torra så det gick inte att göra nya hål för sömmen. Men hovarna växer bra, 1 cm på 5 veckor, så tillväxten är det inget fel på...

Men det jag funderar över är vad jag kan göra! Har blivit tipsad om Matolja, men sen har jag läst att det inte är bra med vegetabilisk olja, utan att det ska vara animalisk.... Samtidigt som min hovis säger att ingenting man lägger utanpå hovarna hjälper, så vad finns det för något man kan ge i maten?

Det är liksom fel tid på året att gå barfota nu eftersom det är så himla isigt och halt ute.... Brodden behövs!

Någon som har erfarenhet och provat något bra kosttillskott??

#Förvirrad#

Jag tror du har absolut mest att vinna på att räkna ut och balansera en korrekt foderstat där alla behov är ordentligt uppfyllda. Protein, E-vitamin och mineraler.
 
Sv: Trasiga hovar

ett bra balanserad foder är aldrig fel, men om hästen är föd med dåliga hovar då är det inte mycket man kan göra åt.
 
Sv: Trasiga hovar

Min foderstat är välbalanserad efter konstens alla regler och den ena hästen har fantastiska hovar medans den andra, efter den här torra sommaren, har blivit jättespröda.
Så tyvärr räcker det inte alltid även om jag håller med om att foderstaten är det absolut första man måste kika på!
 
Sv: Trasiga hovar

Både ja och nja. Många balsam och inpackningar är sprängfyllda med silikon och annat som (vad reklamen än säger) lägger sig som en hinna/ett skal runt utsidan av hårstrået och därmed gör att det känns mjukt, lent, starkt, lätt att reda ut och fint. Men dessa är egentligen mer jämförbara med t.ex. nagellack - det skyddar ytan men gör egentligen inget åt insidan.
Men jag kan hålla med om jämförelsen; hår som "dött" (dvs blivit slitet etc) går inte att rädda, det är förstört, men om man använder t.ex. olja av ett slag som tränger in i hårstrået kan man få det som växer ut att bli starkare och friskare. Lite samma tror jag att det är med hovar; det som blivit förstört hjälps troligen inte, men om man tar hand om hoven kan man få den hov som växer ut att bli stark, frisk och fräsch.

//Liten, som inte kunde låta bli :angel: ;)

*kl*

Jag har också fått lära mig att det är kronranden som det eventuellt kan hjälpa att smörja in med t.ex. olja eller fett. Att det är därför som det kan ta en sån nedrans tid att få ordning på riktigt risiga hovar - för att nytt material måste växa ut och i takt med det verkas det gamla/förstörda bort (på ett korrekt sätt).

Hästens hov som påverkas o belastas o kanske spikas i under nästan ett helt år med allt vad det kan innebära o kan ibland behöva hjälp. Som vi med våra händer.

Som Super skriver förhindrar fett både övermättning, o uttorkning.

Att bara smörja kronranden hjälper föga. Att linimenta med typ Cornucrerine skyndar på tillväxten som en varm skadad hov. Tyvärr kan den utväxten bli skörare.
 
Sv: Trasiga hovar

... men om hästen är föd med dåliga hovar då är det inte mycket man kan göra åt.

Så är det! :up:

En del hästar har bara dålig kvalité på hovarna, helt enkelt. Och det är något jag tycker man inte ska glömma bort. När man rycker och sliter i sitt hår för att hästen har "fortfarande" dåliga hovar trots alla "hjälpmedel" man använder.
 
Sv: Trasiga hovar

Hästar med dåliga hov kvalatit är det ofta ett kompromis med skoning/barfot.
Haft en Fjord med diplom sto mamma och elit pappa, var hon fick sina dåliga foter begripa jag fan inte, ett sommer sesong med skor och det fanns inget att spika i, skor med double tå kapp hjälpt någat att hålla ihop foten. Smor, fett, biotin you name it, ingenting hjälpt.
Gick över till barfot, hornet härdat till och hon hade ingen ont av strålen i grus och sten så jag struntet att sko henne, som hon gick mest som hand häst.
 
Sv: Trasiga hovar

Alla sätt är bra utan dom dåliga ;) För det tror jag mycket på att det är olika från häst till häst.

En del ser underverk när de smörjer hovarna, andra får inte nån effekt alls.
En del ser en stor skillnad vid en annan sorts verkning, och en annan med samma sort verkning ser ingen skillnad alls.

Själv har jag en fransk dam hemma med dåliga hovar tack vare att hon bara har det ifrån sin stam.

Därför tycker jag att det är svårt att säga när nån som frågar om hjälp vid dåliga hovar. Eftersom alla inte har samma uppfattning och erfarenheter som en annan.

Man får testa sig fram och se vad som funkar just på den hästen man har. :)
 
Sv: Trasiga hovar

Haha halv fransk :) Hennes far är fransk. Morden amerikanare/svensk men det var ifrån faderns sida hon fick hovarna ifrån ;)
 
Sv: Trasiga hovar

Jag har en häst som har så kass hovkvalitet att man tror det är ett skämt.
Hovis tror att han blivit felskodd/felverkad tidigt i sitt liv som påverkat det och senare har det varit väldigt svårt att rätta till. Att han är travhäst har inte hjälpt till, garanterat har man experimenterat sönder hovarna..
Han har extremt tunna väggar och förut hade han även väldigt torra hovar.

Oj vad han har tappat skor och han har så kassa hovar att är han barfota så slår han av stora flisor..

Diverse smörjor, hemmaknep, pulver, hovstärkare, tillskott osv har aldrig funkat.
Jag har i princip gått igenom marknadens alla medel och nada har hänt.
Hovväggarna är så tunna att det nästan aldrig går att verka hästen utan han raspas enbart.

A och o för oss för att få det att fungera är en bra hovslagare. Nuvarande hovis håller jag hårt i..för han har inte haft en tappsko sen jag bytte och tro det eller ej, men väggarna har blivit pytte lite tjockare och hovarna är inte torra längre, inte ens på sommaren.
Så för mig är det helt klart hovslagarens arbete som är det mest avgörande.
 
Senast ändrad:
Sv: Trasiga hovar

Min foderstat är välbalanserad efter konstens alla regler och den ena hästen har fantastiska hovar medans den andra, efter den här torra sommaren, har blivit jättespröda.
Så tyvärr räcker det inte alltid även om jag håller med om att foderstaten är det absolut första man måste kika på!

Hur balanserar du mikromineralerna? Ger du koppar o zink?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 130
Senast: super
·
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 648
Senast: skiesabove
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 466
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Den siarlösa ulvleken
  • Flyga långt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp