Hovar som bara faller sönder

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sofie_m_a
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 894
S

sofie_m_a

Hej!

Nu måste jag verkligen få hjälp, vet inte vad jag ska göra längre. Har ett 16 årigt halvblod hemma som tappar skorna stupiett och hans hovar trasar sönder varenda gång. Jag har verkligen provat allt känns det som och nu drog han av sig fjärde skon på tre veckor var av tre gånger har vart samma hov och de på en och en halv vecka.

Jag har provat biotin, mineraler, ge extra morötter och äpplen, har en uträknad foderstat, oljar hovarna, limmat hovar, lackat hovar och skott med olika typer av skor men inge fungerar. Min hovslagare står själv rålös i frågan. Är det någon som vet vad man kan göra? Måste ha hjälp

Sv: Hovar som bara faller sönder

Runt ett år. Ja vet att de tar lång tid innan det börjar verka men det ska väl inte ta längre än ett år? Eller gör det de?

Nej det borde synas efter ett halvår, men det tar ungefär ett år för en hov att växa ut helt så det beror säkert på.

säger som DaydreamBeliever prova Enzion, jag har precis börjat ge det till min häst , hennes hovar faller också i sönder.

Har hört att det är jättebra från många håll :)

Hej!
Ja, min häst tappar också skorna väldigt ofta! Och varje gång hon gör det så trasar hovarna sönder. Men jag tippar på att det är fuktigheten i gräset, nu under sommarbetet. Det blir nog kanske bättre till vintern. Ha det bra!/Mia

Kommer följa denna tråden med spänning. Har lika dant med min pålle.

Enzion finns i hästbutiken här i stan iaf. Man kan också beställa det på nätet. Ganska dyrt, men jag gav det till en av våra ponnyer som hade tendens att få röta, och det stärkte hovarna bra!

hej. jag hade samma problem förut med tidigare häst och jag provade helt enkelt att byta hovlsagare. funkade efter det kanon, klarade sig för det mesta från tappskor och hovarna såg genast bättre ut.
han gav mig tips om att smörja in hela hoven på innersidan ink. strålen med vanlig tjära också, funkar jättebra! men det är lite kladdigt =P

Tror jag gav drygt 500 kr. Varar i början i en månad, sen kan man minska dosen.

Finns många många trådar om detta- använd sökfunktionen.

Enzion eller Steel Joint ger tydlig skillnad redan efter 4-6 v.

Biotin funkar inte alls.

Om den nu trampar av sig skorna får du o hovis söka andra lösningar.

Min ena som brukar trampa av sig v.f många ggr på betet har inte tappat en enda i sommar- sen den fick NB skon.

Senast ändrad:

Va kosta en burk/hink?

Jag köper det i en vanlig ridsportsbuktik.
1 hink kostar 500:- , första månaden ska man ge 3 mått om dagen (45g) om hästen har svåra hovproblem, (annars 2) sen ska man minska ner till 2 mått (30g) om dagen i 1 månad sen ska man fortsätta med 1 mått (15g) om dagen framåt.

Nu har jag gett i 1 månad, plockade också av skorna o hon fick vila .
jag tycker redan att man kan se att hoven ser "starkare" ut eller vad man säger, men det kanske bara är ren inbillning :p

Har du provat att låta han vila några månader ,gå barfota då och "låta" fötterna vila från skonig?

Vi har löst det så flera gånger, när vi haft hästar med "hopplösa" fötter.

En del av dom har vi fortsatt rida med boots som man knäpper på som "känger" - minns inte vad de heter just nu...

Hej!

Jag säger som Axel, trampar den av sig skorna så måste den skos annorlunda. Om skorna "ramlar" av är det en annan femma. Det kan givietvis oxå bero på skoningen, men måste inte göra det. Jag hade en häst för många år sedan som började tappa skor 1-2 veckor efter skoning och då satt allt som var under sömmarna kvar i skon:crazy::cry:. Vi provade allt som fanns att tillgå på den tiden och de enda preparat som jag upplevde skillnad med var HoofMaker (pulver som blandas i maten) och eventuellt Keratex Hoofhardener (osäker på stavningen...). Tjära är väl ok, men som sagt väldigt kladdigt:grin:. När olyckan väl varit framme och skon är tappad finns det ju ofta inte så mycket att spika i, och då kan det vara bra att plasta upp mellanrummet mellan hovväggen och skon. Funkar med typ plastic padding, men finns även speciell hovplast som sitter kvar längre.

Vad gäller att hovarna blir sämre på sommaren är min hovis mycket bestämd med att det beror på att hästarna rör sig mycket mer på sommaren och ingenting annat, och han rekommenderar de som får problem att inte ha hästarna ute dygnet runt.

Lycka till!

Vad gäller att hovarna blir sämre på sommaren är min hovis mycket bestämd med att det beror på att hästarna rör sig mycket mer på sommaren och ingenting annat, och han rekommenderar de som får problem att inte ha hästarna ute dygnet runt.

Min hovis hade en annan teori till det & de va att när det är torrt så drar hovarna ihop sig en aning & sen när det regnar så vidgas hoven igen & då blir det "glapp" i sömmarna, så skorna blev lösa .

Hej!

Lycka till!

Att hovarna blir sämre av att hästarna rör sig mycket tror jag inte ett dugg på. Det finns inget som stimulerar hoven så bra som just mycket rörelse.

En häst med hovproblem rör sig ofta för LITE, men trasiga hovar på sommaren kan t.ex. komma av att det sitter uttorkande lera kvar i hoven eller att hovis inte raspat in tillräckligt. Utflutna (och gärna barfota) hovar får hög belastning på kanterna och raspar man inte in dessa tillräckligt så lossnar det så småningom bitar, enligt naturens sätt att själva sköta "verkningen".

sofie_m_a:
En häst som ideligen tappar skorna och därmed trasar sönder hovarna skulle jag byta hovslagare till på direkten. Men eftersom de inte växer på träd så prova att be honom nita lite noggrannare och att lägga in skon så mycket det går utan att det blir FÖR trångt, eller har han redan provat?

Sko med flapsula kan ju fungera en period om det är så pass trasigt att det inte finns mycket att sömma i, eftersom den bara nitas i tån och därför inte kan trampas av så att hoven förstörs.

Preparat i alla ära, men ändrad skoning är nog bästa botemedlet om han klöser av sig skorna.

Liknande trådar

Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat... 2
Svar
28
· Visningar
3 027
Senast: Dopy
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet... 2
Svar
22
· Visningar
3 543
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 990
Senast: Centaur
·
Hästvård I september 2013 köpte jag en hopphäst på 6år. Sedan dess har skorna bara suttit kvar mellan två skoperioder. Mellan alla andra... 2
Svar
22
· Visningar
5 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka