YorkWann

Trådstartare
Hunden ÄLSKAR när hovslagaren varit i stallet, för hon käkar upp hovresterna, samma sak med koklövar....
Är det farligt tro? :confused:
 
En kompis hund har alltid ätit hovresterna och hon är frisk som en nötkärna idag..
När hon och hennes häst stod i ett travstall med minst 15 hästar i träning och alltid 30 hästar sammanlagt så vart det hovverkning och skoning mest varje dag..

Hundens ögon tindrade :D
 
En del påstår att det är farligt, men jag har aldrig hört ngn förklaring till VARFÖR det skulle vara farligt... :confused:
 
Jag tror att dom tror att det är farligt eftersom många hundar älskar hovrester, äter mycket och spyr sen.
Fast jag låter min äta det :confused:
 
Min älskar det oxå! Och enligt min hovslagare så är det inte farligt. Men jag vet inte.. Jag låter i alla fall min häst fortsätta äta det då hon inte visat något tecken på att bli dålig av det...
 
Min hovslagare försökte ge våran hund lite hov rester när han var hos oss och skodde i helgen men hon bara spottade ut det och gick därifrån! :D Har aldrig hört att det skulle vara farligt. Mammas och pappas hund åt det och han blev aldrig dålig av det.
 
Min lille kille älskar oxå hovrester, och enligt hovslagaren (som själv har hundar) är det bara bra, men i lagom mängd, som allt annat. Hans hundar borde ju ha fått i sej en del, och dom mår prima.
 
Det finns inget farligt i vare sig klövar eller hovar! Av någon anledning brukar hundar älska sånt, men så luktar det ju skit rent ut sagt. Däremot ska man vara lite försiktig så att de inte äter för mycket. Det kan ge kraftig diarré :crazy:
 
Mina äter dem oxå... i massor!
tiken tuggar och gnager och mår kanonbra, hanen slänger i sig och spyr ofelbart på något lämpligt ställe :crazy: efter några timmar..

en liten varning dock: Tiken fick en hovbit på tvären i gommen en gång, mycket otrevligt!
Hon krafsade sig hysteriskt över nosen och var helt panikslagen, blödde ordentligt i munnen.
Inga större skador, men hade jag inte stått brevid när det hände hade det kunnat gå illa...

mvh Wildrose
 
"...och spyr ofelbart på något lämpligt ställe" - snarare olämpligt ställe ;), våra hundar har alltid valt bästa mattan typ.

Pg av det så låter jag dem inte äta de hårda hovbitarna. Lite godis blir det ändå, strålen spyr de inte upp och tycker dessutom är allra godast. Kan tänka att det är som att tugga vingummi. Blir ju lite att mumsa i sig ändå, från våra 6 pållar.
 
Min hund äter också resterna av mina hästar ;) fast han verkar inte tycka det är överdrivet gott dock och jag är inte riktigt säker på om jag ska se det som negativt då det är lite äckligt när han sedan springer och pussar på mig. :smirk:

Dock verkar det inte farligt för dem att få i sig hovrester. Frågade veterinären inne på djursjukhuset när vi var där på studiebesök med klubben för några månader sedan, och han sa ingenting om att det skulle vara farligt. Hundar är ju gjorda för att äta kött/animaliskt och många hundfoder innehåller ju för lite av det så det kanske t.o.m är nyttigt för vissa hundar att äta sådana ibland? :smirk:

Så som sagt, jag fick svaret att min hund visst kan fortsätta tugga hovrester om han finner nöje i det. Dock kanske man bör se upp med vassa kanter och inte låta dem äta för mycket eftersom deras magar kanske inte är vana vid det?
 
tänk om man kunde grovmala hästhovar och göra tuggben av det... kanske en affärsidé? alla hundar jag har träffat har tyckt att det varit mumsfilibaba :D
 
Ger liv i den här gamla tråden igen.

Började prata med en hovslagare idag, som innan hon började arbeta som hovslagare varit veterinärassistent. Hon påstod att man absolut inte skulle ge hovrester till hundarna, att det var jättefarligt då de var vassa och kunde flisa sig (likt tillagade ben) och att hon varit med på ett antal buköppningar av hundar på grund av hovbitar. Har hovbitarna hunnit ligga och torka var det ännu värre. Även andra typer av hov, t.ex. klövar från vilt, hade samma problem.

Mina hundar brukar få ta hovbitarna från när hovslagaren har varit här och verkat mina hästar (oskodda, så ingen risk att det ska finnas metallbitar i från söm), och ibland om de inte har fått de direkt så har de snabbt nappat åt sig bitarna när vi gått förbi några dagar/någon vecka senare (hundarna får inte vara i stallet, men för att gå till garaget måste man gå där förbi). De får även ibland hela klövar från vilt (dvs. ben, senor, päls, klöv etc.).

Är det någon som har hört något liknande och är det någon som vet om det finns något i det hon sa?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 592
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
947
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp