Hovbensfraktur

Sv: Hovbensfraktur

Om du inte kan föreställa dig en häst stå inne mer än 1 vecka utan att "bli apatisk" eller "snurra runt" bör du nog;
1: skaffa dig bredare erfarenhet innan du uttalar dig och kommer med "goda" råd
2: se över din stallmiljö... :devil:

Min erfarenhet är att de allra allra flesta hästar är otroligt anpassningsbara. Hur tror du man gör med alla hästar som står på ett djursjukhus/konvalescentstall - håller dem nerdrogade 24 timmar / dygn?

Ge dig ut i verkligheten ett tag innan du berättar för alla andra hur de ska göra..
 
Senast ändrad:
Sv: Hovbensfraktur

Frakturen hade inte gått upp i leden sa dom, men den sitter på insidan av hoven i trakthörnet eller vad man ska säga. Därför fick han inte traktkappor på skon, bara kappor på sidorna + något specialgips i plast som sitter runt hela hoven.

Han är emellanåt tyvärr allt annat än stilla i boxen...Det är en ganska lättstressad häst. Är det någon som har något förslag på vad man kan göra för att få honom lugnare? Förutom kompis och hönät...Avliva är det inte tal om, han är alldeles för fin för att bara ta bort sådär, och jag skulle aldrig ha råd att köpa en så bra häst igen...
 
Sv: Hovbensfraktur

Hur länge har han stått i box?
Min unghäst var väldigt upprörd första dagarna, men vet sa åt mig att ha lite tålamod för de brukar lugna sig. Och mycket riktigt!
Efter en vecka och byte till box där hon såg polarna genom ett fönter så var hon betydligt lugnare. Hon blev lite, vad endel skulle kalla, apatisk men hon höll sig i alla fall still.
Däremot var hon ganska jobbig och dryg (fullt föståligt) när jag var i stallet. Hon ville ha ALL uppmärksamhet hela tiden, men ibland måste man ju pyssla med annat också.
Jag gav granris, asp och halm att äta/greja med mellan målen. Speciellt granris och asp var poppis.
Häng upp en gammal borse eller nåt i ett balsnöre från taket.
Bara fantasin sätter stopp!
 
Sv: Hovbensfraktur

Då hade jag avlivat för att skona hästen.

Men herregud, de tävlingshästar/ridhästar osv i Europa (Sverige också förresten) som aldrig går i hage. Ska man avliva dem också?? :eek:

Inte för att jag förespråkar det på något sätt, men skaffa dig lite relevans innan du skriver något så urbota korkat!!!

/C - med häst som stått på boxvila länge utan att bli apatisk!
 
Sv: Hovbensfraktur

En kompis häst fick förresten en hovbensfraktur som läkte fint och ett halvår senare är hästen ridbar och i hyfsad kondition!
 
Sv: Hovbensfraktur

varför är det dumt att avliva en häst, ur vems perspektiv?

hade jag varit en tysk tävlingshäst utan en hage hade jag då valt avlivning.
/jenny
 
Sv: Hovbensfraktur

varför får hästen en hovbensfraktur, verkar vara vanligt?
ang erfarenhet, så har jag haft senskadad häst där vet rekommenderade 1 veckas boxvila sen liten sjukhage.
I he*e heller, om hästen hade stängts in hade hon bara brallat sen, så hon fick fortsätta gå på sommarbete, men med en shettis som inte sprang. Vill inte förstöra fler hästar och ändra deras psyke mha boxvila.
Mina hästar är vana att gå utomhus, men ni verkar ha hästar som är vana att stå inomhus. Ganska vanligt på travet tyvärr, då det är för dyrt att ha hästskötare efter 16.00.
Är det ingen som provat med utebox istället för innestängdhet?
/j*
 
Sv: Hovbensfraktur

" lånar tråd "

Min ena unghäst växte upp i box.
Han skadade sig som 4 månaders och fick börja gå ut i liten hage 7 1/2 mån senare.
Han har inga olater, han var glad och positiv hela tiden, annars hade jag nog fått överväga mitt beslut.
Jag tycker att hästar ska vara ute mycket.
Men jag vill okså göra allt för att behålla dem jag har.

Allt beror på individen ifråga och de allra flesta hästar klarar faktiskt av en kortare eller längre vila på box.

Dessutom undrar jag hur försäkringsbolagen skulle reagera om man ville avliva sina skadade hästar, som har god prognos.
 
Sv: Hovbensfraktur

"Vill inte förstöra fler hästar och ändra deras psyke mha boxvila"? Vilken häst har du förstört? Du sa ju precis att din häst inte fick den rekommenderade boxvilan utan släpptes ut i hagen.

Min häst hade 6 månaders boxvila pga hovbensfraktur utan några större problem, han är dessutom vid liv och frisk idag. Han står fö alltid i utebox men stod inne i stall när de andra var ute under boxvilan. Sen är tillgång till utebox få förunnat.

Ps. Om du nu är intresserad av hovbensfrakturer så har jag redan lagt in en bra länk i den här tråden.
 
Sv: Hovbensfraktur

Om hästen har god prognos, inte mår dåligt av boxvila, har en ägare som vill ha den kvar och dessutom är försäkrad så är det väl dumt att avliva den ur alla perspektiv.
 
Sv: Hovbensfraktur

De flesta som skrivit här har inte travhäst, dessutom generaliserar du igen...bara för att man har travare betyder det väl inte att man har dom i proffsträning...en hovbensfraktur får hästarna oftast i hagen.....dom kan t om få den om dom vänder olyckligt på gången...Ta reda på lite innan du uttalar dig om saker du inte ens fattar.
 
Sv: Hovbensfraktur

Jag är dåligt insatt i örter men vet att det finns ett antal som ska vara bra vid hovbensfraktur.......
 
Sv: Hovbensfraktur

Han har bara stått i två dagar, så det är inte så länge. det är säkert som du säger, tålamod som gäller...fast man blir ju orolig att frakturen ska bli sämre så som han snurrar och sparkar ibland...Han är precis som du skrev att din häst var, väldigt dryg och jobbig i stallet. Går knappt att borsta honom, kan inte stå stilla utan flänger omkring och är något otålig, viftar med benen åt alla håll.
I helgen ska han få byta till en box där han ser de andra.

Granris ska jag prova!! Tack för tipset!!!
 
Sv: Hovbensfraktur

Ta det lugnt du. Han coolar säkert ner, men jag vet... man undrar i början! Min totto försökte till och med hoppa över boxdörren då jag tog ut de andra! Då var det ingen ide´ att göra något utan låta henne lugna ner sig innan jag tog hand om henne...
Men efter en vecka stod hon lugnt och hade funnit sig i situationen.
Jag tror att boxvila i början var bra i alla fall för min häst. Hade jag satt henne i sjukhage nära de andra (för sällskapets skull) hade hon kanske hoppat ut om de andra hade haft lycko-race som de ibland har.
Hon fick lugn i boxen och en chans att komma till ro.
Om han inte står på halm, så kan du fodra massor med det imellan målen, så att han har att göra om han är stressad.
Hästar är kloka djur. De finner sig i sitt "öde" fortare än man tror. I alla fall gjorde min det och då borde de flesta göra det, så som hon är!

"Snigelfarmor" bryr jag mig inte om att kommentera längre...
 
Sv: Hovbensfraktur

Han står tyvärr redan på halm...
Tack för ditt stöd! Känns redan lite bättre, det kommer nog att ordna sig så småningom.

Snigelfarmor: Du har verkligen konstiga idèer! Som om hästar vore någon slags "slit och slängvara"! Man kan ju inte ta bort dom hur som helst, det har i varje fall inte jag råd med, för jag tror inte att försäkringsbolaget går med på att betala ut livförsäkringen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovbensfraktur

Undrar vilka örter du menar? Det låter intressant..
 
Sv: Hovbensfraktur

hejsan!
Min gamla ponny fick en hovbensfraktur när hon var bara 4 år gammal. Först trodde vet att det bara var en böld, men när man röntgade en vecka senare så visade det sig att hon hade en hovbensfraktur, och den hade gått upp i leden. Prognosen att hon skulle bli bra var väl i princip bara några promille. Men hon fick ringsko med sidokappor (ingen gipsning) och ordinerades boxvila. Nu hade vi turen där vi stod att det oxå fanns ett utestall, där hon fick stå under sin konvalecens och där hade hon oxå bara några meter till en liten hage på ca 3*3 meter med tak över. men tro inte att hon stod stilla, nä, hon hoppade och skuttade och lekte rodeo så det stod härliga till och hon lärde sig även att rymma lite då och då. Hur som helst, efter ungefär 4 månader (har jag för mig) fick vi börja sätta igång henne. Började med att skritta 10 min och upp till 40 min på två veckor, sen fick vi öka varefter och även lägga in lite trav. Fatta lyckan när vi för första gången på ett antal månader fick galoppera henne, eller inte minst när hon fick komma ut i hage för första gången på 8-9 månader. och visst, hon brallade av lycka att änligen få komma ut. efter ung ett år så vart hon friskförklarad, så visst kan det gå bra, även fast man har oddsen emot en.

Lycka till med din häst och hoppas allt går vägen!
 
Sv: Hovbensfraktur

jag tycker du verkar väl dramatisk i dina uttalanden- avliva en häst om den får boxvila mer än en vecka! du kan ju inte vara sann! om det är bra prognos på att hästen kan bli bra, så ska man väl ändå se till så att hästen får de bästa förutsättningarna att läka sin skada, eller hur!? sen beror det ju oxå på individen. vissa hästar klarar av boxvila medans andra blir helt tokiga av det. för bara 1½ månad sen fick min häst en spik i hoven och som tur var var vi där på kvällen när hästarna kom in så vi upptäckte det ganska snabbt. Nu hör det till saken att det gällde att linda in hoven så tätt som möjligt, inga glipor eller hål alltså. så det var ju bara att ta av broddarna och ge hästen boxvila, hon kunde ju inte gå ut i hagen med det "plastpaketet" på, hon skulle ju bara åka kana i snön och skada sig ännu mera. nu var ju det här inget jätteallvarligt, men hon fick ändå stå inne i en vecka, försågs med hö och såg ganska nöjd ut med tillvaron ändå. Hon höll sig väldigt lugn vilket var det sista jag hade trott om henne och boxvila, men där ser man oxå hur hästar kan ändras under olika situationer.
 
Sv: Hovbensfraktur

Kak skrev:
Undrar vilka örter du menar? Det låter intressant..


Hovbens fraktur

När hoven och benen utsätts för hård belastning påverkar det skelettet,leder och brosk. P.g.a. nötning och cirkulationsstörningar kan nekroser uppstå (ben-död) med urkalkningar och sänkningar som följd. Man vill därmed få igång blodförsörjningen, rensa från slaggprodukter samt tillföra kalk mfl vitaminer och mineraler som är av största vikt. Att påpeka är också att vitaminer och mineraler samverkar med varandra som i en synfoniorkester. Alla måste vara närvarande och i balancerad mängd för att optimalt kunna assimileras i kroppen. Örter som stimulerar och förbättrar cirkulationen samt blodgenomströmmningen i hoven bidrar också till en bättre hornkvalitet. Vallört och brännässla befrämjar cirkulation, blodrening och nybildning av celler.
Kardborre roten är blodrenande – rensar kroppen fr slagg.
Bla. Kisel, Zink, Biotin är viktigt för att förbättra hornkvaliteten. Snärjmåra innehåller mycket kisel, liksom fodertillskotten SEAWEED & ROSEHIPS och KELP/PureSEAWEED/BRUNALGER som även är kompletta multivitamin och mineralfoder, de innehåller äv Zink och Biotin .

Nypon sägs vara bra för hovarna. Det innehåller stora mängder P-vitamin vilket är bra för kärlväggarna och C-vitamin för bindväven i hoven. Nypon innehåller även flavonoider, bl a rutin, vilket stärker sköra, fina blodkärl och förbättrar blodförsörjningen.

Hilton PHYTOTERAPI MIX 1 innehåller både Vallört, Kardborrerot och Nässla mfl cirk.befrämj. örter.

Läs vidare i Hästägarens Örtabok, skriven av Hilton Herbs Ägare.
 
Sv: Hovbensfraktur

Tur att aktiv dödshjälp inte tillämpas för människor, då hade du inte haft många kompisar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 409
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 037
Senast: Estivuz
·
Hästvård Har haft hästen på boxvila en längre tid pga. hovbensfraktur höger bak. Första månaden var riktigt jobbig vänster bak överbelastades med...
Svar
16
· Visningar
1 703
Senast: supersonic
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 154
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp