Hovbensfraktur

Sv: Hovbensfraktur

Dessutom är det många länder där man inte ens har hagar till hästarna. Vart tror du "ute" boxen kommer ifrån? I England är hela stall längorna gjorda av uteboxar. Dom har oftast inga hagar... När jag bodde på Irland hade vi 5 hästar på "yarden", alla i varsin utebox och det var ingen som mådde dåligt, tvärtom, det var högpresterande fullblod.
 
Sv: Hovbensfraktur

mimus skrev:
Dessutom undrar jag hur försäkringsbolagen skulle reagera om man ville avliva sina skadade hästar, som har god prognos.
Man får ingen ersättning om veterinären anser att det är bra prognos.
Jag fick ta bort min häst för 2 veckor sen, pga hovbensfraktur. Hon hade god prognos, men frakturen gick upp i leden och där fanns det enligt röntgen även en lös benbit...vilket inte var så bra :crazy:. jag får inte någon ersättning (men det rör mig inte i ryggen, hästens hälsa går före!) eftersom jag valde att ta bort henne på eget initiativ. Veterinären höll dock med om att det var mest humant mot Diva att få somna, då hon mådde Riktigt dåligt (lugnande tog inte, trots stora mängder) av boxvilan - efter enbart 1½ dygn... :crazy: (skulle stått inne minst 4 mån, förmodligen mer än 6 mån - fick inte sätta en hov utanför boxen förutom vid återbesöken). Men det var Diva, de andra hästarna jag haft hade klarat det utan några som helst problem!

Snigelfarmor: Vad är det som är så grymt med boxvila???? :confused:
De flesta hästar klarar av det utan några som helst problem, men självklart finns det de som Inte fixar det - men så jättemånga procent av alla hästar tror jag faktiskt inte det är. Känns som om det är mest du som har ont av att låta en häst stå inne en tid, för som sagt - hästen mår oftast inte dåligt av det. Det blir lite mer att mocka förstås, är det där haken ligger?? :angel:
 
Sv: Hovbensfraktur

Tack för ört-info, det ska jag kolla upp!
Han får redan multivitaminer och isländska havsalger (som mineraler) från Alg-Börje, dom skulle visst vara bra för hovarna, men jag vet inte hur de påverkar skelettet.
 
Sv: Hovbensfraktur

Försäkringsbolagen betalar inte ut någonting om inte avlivning beslutas av en veterinär. Samma gäller T-märkningen.
 
Sv: Hovbensfraktur

Är magnetbehandling bra hjälp för att få skelett att läka snabbare? Det lät också intressant! Han måste bara bli bra min guldklimp...
 
Sv: Hovbensfraktur

Jo, jag vet, var bara lite ironisk. :angel:
Men man kan ställa sig tanken hur det skulle se ut om vi började avliva våra hästar bara för att det skulle vara inhumant att ha dem i boxvila.
 
Sv: Hovbensfraktur

Jen80 skrev:
Man får ingen ersättning om veterinären anser att det är bra prognos.
Jag fick ta bort min häst för 2 veckor sen, pga hovbensfraktur. Hon hade god prognos, men frakturen gick upp i leden och där fanns det enligt röntgen även en lös benbit...vilket inte var så bra :crazy:. jag får inte någon ersättning (men det rör mig inte i ryggen, hästens hälsa går före!) eftersom jag valde att ta bort henne på eget initiativ. Veterinären höll dock med om att det var mest humant mot Diva att få somna, då hon mådde Riktigt dåligt (lugnande tog inte, trots stora mängder) av boxvilan - efter enbart 1½ dygn... :crazy: (skulle stått inne minst 4 mån, förmodligen mer än 6 mån - fick inte sätta en hov utanför boxen förutom vid återbesöken). Men det var Diva, de andra hästarna jag haft hade klarat det utan några som helst problem!
:

Jag följde din tråd om beslutet gällande Diva och det var tuff läsning. :cry:
Men jag uppfattade att vet stödde dig i ditt beslut, just pga hennes temperament.
Att du okså hade den lösa benbiten och att frakturen gick upp i leden borde ju ha kunnat tolkas som dålig prognos och då hade förs,bolaget kunnat vara diskutabla. (problemet är att sånt tar tid, tid som du inte hade) just för att hon var hon.
Som jag skrev ovan hade jag gjort precis som du, tagit bort min fölis om han inte klarat att växa upp i box.
Men jag hade tur den gången.

Kom ifrån trådens focus nu.
Kat :bow:
 
Sv: Hovbensfraktur

Magneter ökar ju som sagt cirkulationen, ökad cirkualtion befrämjar läkning..det finns olika styrkor på magneter beroende på vad du har för skada..sök på magnethealth..där finns många svar...du kan även ringa o rådfråga dom där...
 
Sv: Hovbensfraktur

såg att de använt magneter vid många benbrott(va inne på magnethealts sida), och det va en hög andel som blivit bra av dem :) kan nog va värt att testa
 
Sv: Hovbensfraktur

snigelfarmor skrev:
om boxvilan beräknas bli längre än en vecka skulle jag må jättedåligt över att tvinga henne till isolering. Och om inga andra alternativ finns så skulle avlivning komma på tal ja.
varför ställer man inte ut dem? I boxen snurrar de ju bara runt eller blir apatiska.
Får de inte röra sig alls borde man ju binda fast dem oxå, men de gör man ju inte så då borde en utehage vara det som rekommenderas av kunniga veterinärer.

Vad HAR du för hästar egentligen???? Eller för stall?

Tänker på:
varför ställer man inte ut dem? I boxen snurrar de ju bara runt eller blir apatiska.


Min valack är en rutinerad ringräv när det gäller boxvila.

Stod dels åtta veckor på ABSOLUT boxvila. I början fick han inte ens gå ut på gången när jag mockade, men efter halva tiden fick han det. Men absolut inga promenader eller så. De första fyra veckorna stod han i boxen även vid mockning. Enda gången han kom ur den var när vi åkte till kliniken på återbesök. Efter fyra veckor fick han gå ur boxen när jag mockade, och stod då del av dag i en liiiiten (mindre än hans box) boxhage precis utanför stalldörren.

Han blev INTE apatisk, tvärtom var han en riktig odåga på att hitta på stillsamma bus. T ex plocka in allt han nådde in i boxen, sno mattes mössa och doppa den i vattenhinken innan han kastade iväg den på stallgången, leka med grepen, tippa kärran för matte osv. Men absolut varken stressad eller apatisk. När han fick komma ut igen gick vi ut till hagen i grimma och grimskaft, på slakt grimskaft. Stannade och pratade med grannen i 20 minuter när vi kommit halvvägs och herrn stod fint stilla och väntade.
Släppte i hagen och JISSES vad det busades ;)

Sen stod han på box 8 veckor (+ 2 veckor i LITEN sjukrutehage) efter hasoperationen. Fick gå 20 minuters promenad i lugns kritt en gång om dagen, promenaden ställdes in om han blev för taggad när vi gick. Han blev INTE apatisk och INTE stressad. Men full i hyss.

Han stod i sjukhage med (mindre än hans box), men det HÖLL PÅ ATT KOSTA HONOM ALLT! han stod i sin sjukruta och njöt av utsikten. När det kom SKIDÅKARE. han fick total panik och sprängde stängslet och skenade runt på stallplan på ett ben som ABSOLUT INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER fick utsättas för sådan belastning.

Han fick ny sjukruta på bättre plats, och stod där och i boxen (lite olika, minsta tendens att busa och han tog in, eller - hemska mig - bands upp i sjukrutan).

När sjukrutan blev lerig fick han en utebox (som inte fanns innan utan som jag fixade då)

Jag har haft ettåriga och tvååriga unghästar på boxvila (inne, inga sjukhagar eller uteboxar i syne) utan att de blivit eller gjort någotdera av det du anser ovan.

Visst FINNS det hästar som inte klarar boxvila alls, men de flesta klarar det bra om man bara anstränger sig lite för dem.

Mitt kallblodssto skulle INTE gått att ha på boxvila en lång period, hon rev stallet efter några dagar. Dock var hon en mycket sansad dam som inte röjde i hagen så det gick bra ändå i lite mindre hage. Valacken lever enligt devisen 'fullt ös medvetslös' i hagen så där får man hålla sig till boxvilan.

Och sure, visst tycker det att det är roligare att busa i hagen än stå i boxen, men det är helt okej att stå i boxen med, bara man har något att roa sig med, det händer lite och man har mat.

Sen finns det fall då hästarna faktiskt BINDS UPP för att absolut inte röra sig. Dels kortare perioder, som när de misstänkte fraktur på valacken och jag var tvungen att vänta över natten med att åka in. han fick ABSOLUT inte lägga sig för då kanske han förvärrade det eller förstörde benet så det var kört eller han inte kom upp. Kliniken sa att jag kunde välja, komma in på kvällen och de ställde honom i hängmatta under natten, eller se till hemma att han inte la sig.

Hästar med besvärliga frakturer kan tillbringa månader i hängmatta för att de ska vara STILL (och ffa inte lägga sig), och sen även hemma få diverse anordningar så att de inte kan röra sig hur som helst elelr lägga sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovbensfraktur

snigelfarmor skrev:
varför får hästen en hovbensfraktur, verkar vara vanligt?
ang erfarenhet, så har jag haft senskadad häst där vet rekommenderade 1 veckas boxvila sen liten sjukhage.
I he*e heller, om hästen hade stängts in hade hon bara brallat sen, så hon fick fortsätta gå på sommarbete, men med en shettis som inte sprang. Vill inte förstöra fler hästar och ändra deras psyke mha boxvila.
Mina hästar är vana att gå utomhus, men ni verkar ha hästar som är vana att stå inomhus. Ganska vanligt på travet tyvärr, då det är för dyrt att ha hästskötare efter 16.00.
Är det ingen som provat med utebox istället för innestängdhet?
/j*

JAG har soms agt mina på boxvila när det krävs (under förutsättning att de funkar på boxvila men det har alla utom EN gjort). MEN, jag vänder också ut och in på mig för de ska ha det så bra som möjligt och så lite tråkigt som möjligt den där boxvilan.

Mina hästar är btw vana att gå ute 12 - 24 h/dygn, men med ett undantag har ingen blivit det minsta 'förstörd' av, eller tagit boxvila dåligt.

När valacken skulle ha åtta veckor boxvila efter sin hasledsartroskopi så röjde jag helt sonika ut ett källarutrymme i markplan åt honom (allmänt benämnt tortyrkammaren ;)) och gav honom utebox där. Dvs han fick det SÅHÄR:
http://Hem.passagen.se/xyplex/tortyr.htm

Innan fick han boxhage på gräsmattan (i efterhand så var det det DUMMASTE jag gjort) med krusbärsbuskar att tugga på:
http://hem.passagen.se/xyplex/visionkonvalescent.htm

Och sen hade han det såhär:
http://hem.passagen.se/xyplex/visionkonvalescenttva.htm

Och så stod han mestadels av tiden i sin box på dryga 4*4 meter (han är D-ponny). Och det masserades och stretchades och kammades och borstades och gullades och lärdes in trix och hängdes in leksaker etc. Personligen tror jag att han inte skulle ha något emot en ny omgång boxvila, men blir så bortklemad och omhuldad och pysslad med då ;)
 
Sv: Hovbensfraktur

*knapplån*

Apropå magneter så har jag köpt härifrån: http://www.equimagnets.co.uk/

Det var både billigare (de säljer även på ebay) och hade fler magneter än på den svenska sidan - dessutom har jag inte hittat hur många gauss de har i sina magneter, det står säkert man jag tycker inte man ska behöva leta.
 
Sv: Hovbensfraktur

Nu hittade jag! Det står vi varje produkt hur många Gauss - jag är tydligen blind :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Hovbensfraktur

:D:D du är inte den första som missar, men jag fattar inte varför det inte syns...det är ju klart o tydligt... :D
 
Sv: Hovbensfraktur

Folk blir verkligen upprörda så fort man säger döda... äter ni inte kött?

JAG anser inte det vara värt det att se min häst i en box i flera månader, men en vecka är ju ok, men är det bara en vecka är det nog lika bara att hon får gå i sjukhage istället för att hålla rutinerna.

Jag säger inte att ni ska avliva era hästar, men jag har ingen möjlighet att stimulera min häst 16 timmar om dygnet som hon behöver och gör när hon är i hagen. Hela hennes kropp kommer att förstöras av att stå still, och hon kommer bli uppriven varje morgon de andra går ut. Är det rättvist att hålla kvar henne bara för jag vill det då.
Min häst är i full träning och hästen med senskadan var av den typen som måste få röra sig annars matvägrade hon och blev ilsken. Beslutet om avlivning var lätt. Detta skedde efter att senan gått upp på ett annat ställe. Då hade hon varit avställd i 5 månader redan och hästen var alldeles förändrad trots sommarbetet.
Jag hör era solskenshistorier om hästar som gillar sin boxvila och inte alls mådde dåligt. jag kan bara inte tro det, hästarnas natur strider mot det, och ingen avel i världen kan ändra på stäppdjuret hästen. Men det är skönt att höra att hästarna inte tog någon skada av det som min d ponny gjorde av sin 2-3 månaders boxvila. (Senskadan är en annan häst)
Några tycker det är synd att avliva om oddsen är bra, synd på en trevlig häst osv. vad vet hästen om det, det är ju bara era samvete som spökar. Alla har väl rätt att avliva sin häst närsomhelst? Hästen bryr sig nog inte.. Bara omgivningen som blir upprörd, (sen åker de hem o äter julskinka.)
ta det hur ni vill, men jag tycker själv jag har en sund inställning. En inställning jag låter alla andra avgöra själv när deras häst ordineras boxvila 6 månader. Det är upp till var och en, men jag vill inte ha skit för att jag bryr mig om min häst på ett för mig sunt sätt.
 
Sv: Hovbensfraktur

Nej jag äter inte kött. Sen råder det väl ingen köttbrist, vad jag vet, så att man skulle behöva ta död på hästar som har alla möjligheter att bli friska.

Och om du pratar om din egen häst och hur d u skulle göra så kan du kanske göra det klart och tydligt nästa gång istället för att kasta sk*t på oss som faktiskt haft hästar på box längre tid.
 
Sv: Hovbensfraktur

Vissa hästar klarar boxvila bra andra inte, har man tid att sysselsätta hästen fungerar det på fler men man får inte ge upp för att hästen blir lite knäpp första dagarna. Går det inte alls så är avlivning förstås det enda vettiga oberoende av vad försäkringsbolaget säger.
PL
 
Sv: Hovbensfraktur

Folk blir verkligen upprörda så fort man säger döda... äter ni inte kött?
Nej jag äter inte kött, av hälsoskäl. Jag tycker dock hästkött är synerligen gott, brukar anklagas för att vara slaktfanatiker och är av åsikten att HÄSTEN lider inte av att dö.

JAG anser inte det vara värt det att se min häst i en box i flera månader, men en vecka är ju ok, men är det bara en vecka är det nog lika bara att hon får gå i sjukhage istället för att hålla rutinerna.

Det är inte alltid det GÅR att ha dem i sjukhage, dvs skadan/sjukdomen är sådan att det inte är tillämpligt. Annars så är iaf min uppfattning att alla som kan erbjuder boxhage om det är möjligt. Men stillaståendet och 'tråket' blir ungefär likadant (mer att titta på i boxhage).

Och mitt kallblodssto, henne skulle jag tagit bort om det var boxvila eller boxhage som gällde. Det gick verkligen inte med henne och jag hade inte stått ut med att se henne. Hon slutade fö sina dagar i förtid på MITT bevåg (och mot fbolagets och vets åsikt) eftersom hon PSYKIKST inte fixade att vara hagkonvalescent så länge som krävdes. Och då alltså i vanlig, stor hage med fritt bus.

Däremot, alla andra av mina hästar tar boxvila bra, alltså är det inte speciellt 'jobbigt att se dem'. Visst är det trist att de inte får gå ut, men jag ser ju samtidigt att deras åsikt är att det vore roligare att gå ut men får man inte det så okej, det är helt okej det här med. Och då är det inte så svårt att stå ut när man vet att det är en begränsad tid.

Jag hade en unghäst som fick nödslaktas. Det fanns en liiiiten chans hon skulle bli bra MEN det skulle innebära att hon då skulle tillbringa mars - oktober varje år på stall med myggnät för dörrar och fönster och bara ridas i ridhus. Det ansåg jag inte vara värdigt hästliv. DÄREMOT omd et handlat att EN gång från mars - oktober stå på stall och det fanns en bra prognos så hade jag gjort det (hon var helt okomplicerad på boxvila).


Min häst är i full träning och hästen med senskadan var av den typen som måste få röra sig annars matvägrade hon och blev ilsken. Beslutet om avlivning var lätt. Detta skedde efter att senan gått upp på ett annat ställe. Då hade hon varit avställd i 5 månader redan och hästen var alldeles förändrad trots sommarbetet.

I DE lägena håller jag med dig (se ang mitt nsvsto ovan), men man får inte glömma attd et finns hästar som tar sin boxvila med jämnmod

Jag hör era solskenshistorier om hästar som gillar sin boxvila och inte alls mådde dåligt. jag kan bara inte tro det, hästarnas natur strider mot det, och ingen avel i världen kan ändra på stäppdjuret hästen. Men det är skönt att höra att hästarna inte tog någon skada av det som min d ponny gjorde av sin 2-3 månaders boxvila. (Senskadan är en annan häst)

Det är SYND att du inte sett någon av de hästar du kallar 'solskenshistorier'..


ta det hur ni vill, men jag tycker själv jag har en sund inställning. En inställning jag låter alla andra avgöra själv när deras häst ordineras boxvila 6 månader. Det är upp till var och en, men jag vill inte ha skit för att jag bryr mig om min häst på ett för mig sunt sätt.

Det du får skit för är att du uppmanar/anser att ANDRA ska göra som DU. baserat på DINA erfarenheter.

Det är helt okej att tycka att 'jag gör såhär, men det finns inget rät toch fel och alla gör som de vill', men du anser att det FINNS ett rätt och fel, och de som inte gör rätt får väl plåga sina hästar om de vill.

Förstår du inte vilket påhopp det blir på människor som har hästar som tar boxvila bra och som kanske HAR möjlighet att se till att hästen är aktiverad motsvarande hagtiden, som vänder ut och in på sig för att se till att hästen mår bra osv. Och så kommer du och säger dels att deras hästar mår dåligt,d els att de låter hästarna lida etc.
 
Sv: Hovbensfraktur

Det du får skit för är att du uppmanar/anser att ANDRA ska göra som DU. baserat på DINA erfarenheter.
Förstår du inte vilket påhopp det blir på människor som har hästar som tar boxvila bra och som kanske HAR möjlighet att se till att hästen är aktiverad motsvarande hagtiden, som vänder ut och in på sig för att se till att hästen mår bra osv. Och så kommer du och säger dels att deras hästar mår dåligt,d els att de låter hästarna lida etc.

Jag instämmer med dig!
Man ska nog ta det lite lugnt med att klandra/dömma andra och acceptera att det finns flera sätt att lösa en situation på ett bra sätt:
"Mitt sätt är kanske inte det enda rätta, men ett av dem!"
Alla kan inte ha samma åsikt och det är bara att acceptera!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 410
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 037
Senast: Estivuz
·
Hästvård Har haft hästen på boxvila en längre tid pga. hovbensfraktur höger bak. Första månaden var riktigt jobbig vänster bak överbelastades med...
Svar
16
· Visningar
1 703
Senast: supersonic
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 154
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp