Hovbensfraktur

Sv: Hovbensfraktur

Sen finns det alltid de som är mer låsta i sina uppfattningar än andra vare sig det gäller boxvila eller hovar o dessa kommer alltid att ta stor plats här.
PL
 
Sv: Hovbensfraktur

Instämmer här med! Stor i orden.................
Om ni förstår vad jag menar... :smirk:
 
Sv: Hovbensfraktur

Vi har ju alla våra egna erfarenheter vi grundar det vi säger på.
Men- en vecka??
Jag tror att du ska vara lite försiktig med att bestämma tid på när du tycker att hästen behöver avlivas.

Jag förutsätter att du tänker in hästens ålder, förutsättningarna för hästens väl och ve, och hur hästen faktiskt klarar av en boxrehabilitering.

En vecka, eller två eller tom med några månaders boxvila för en häst som är ung, har goda förutsättningar att bli bra samt ett psyke som klarar av detta är det ju en ren dumhet att avliva!

Min häst är 15 år gammal och har stått i boxvila med gips i två veckor pga en komplicerad hovböld. Hade det varit din häst hade han inte levt idag?

I vårt fall har han klarat det bra. Han är ganska lugn och stabil och vi har med alla medel sett till att han ska ha det så bra som möjligt under denna tid.
Han står i ett ljust och trevligt stall med sällskap, hö att äta och mycket pyssel kring honom.

Någon skrev tidigare att det alltid är så lätt att ha åsikter innan man själv står där i den situationen och det skriver jag under på.
Den dagen det är din häst som behöver stå på box under lång tid, frågan är om du är lika stursk då eller om du iallafall ger det ett försök.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 410
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 037
Senast: Estivuz
·
Hästvård Har haft hästen på boxvila en längre tid pga. hovbensfraktur höger bak. Första månaden var riktigt jobbig vänster bak överbelastades med...
Svar
16
· Visningar
1 703
Senast: supersonic
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 155
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp