Bukefalos 28 år!

Hovbensinflammation

A

alfonsen

Finns det någon här som har erfarenhet av hovbensinflammation? Min stackars häst har nu gått i flera månader med detta och två antiinflammatoriska kurer + 1 penicillinkur senare är han fortfarande inte bra. På kliniken tycker de att jag ska ha tålamod, men hur lätt är det när man ser hur han går och linkar omkring varje dag....:cry:

Man blir ju lite skraj att det ska bli kroniskt, är det någon av era hästar som haft detta? Hur lång tid tog det för era att bli bra, eller blev de inte alls det?

Har försökt hitta något inlägg med sökfunktionen, men hittade inget som gav mig något direkt svar.
 
Sv: Hovbensinflammation

*puttar*
Finns det verkligen ingen som vet något om hovbensinfl.???
 
Sv: Hovbensinflammation

Det var inte hovledsinflammation?:confused:
 
Sv: Hovbensinflammation

Prognosen beror ju lite på hur skadan uppkommit. Här verkar det vara en infektion som ligger bakom?

Rent generellt brukar man säga att prognosen för hovbensinflammation (hovbensosteit) är avvaktande. Om hästen blir bra tar konvalescensen ofta lång tid, flera månader.

Har några åtgärder i form av specialskoning/verkning gjorts?
 
Sv: Hovbensinflammation

Han är skodd sedan några veckor med sulor för att avlasta hoven, inflammationen har kommit efter ett elakt spiktramp, blev bättre först någon vecka efter "olyckan" sedan gick det tyvärr åt helt fel håll...
 
Sv: Hovbensinflammation

Han är skodd sedan några veckor med sulor för att avlasta hoven, inflammationen har kommit efter ett elakt spiktramp, blev bättre först någon vecka efter "olyckan" sedan gick det tyvärr åt helt fel håll...


Nu börjar det helt plötsligt komma lite information om den utlösande faktorn till denna hovbensinflammation vilket hade bra om det framgick redan i startinlägget.

Då har jag ytterligare en fråga.

Detta spiktramp, var i hoven skedde det samt hur långt in i hoven perforedade denna spik sulan??

Såg man på röntgen om spiken även kommit i kontakt med själva hovbenet och i så fall var i hovbenet??
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
19
· Visningar
1 493
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 489
Senast: Badger
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
932
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp