Bukefalos 28 år!

Hovbeslag, islandshästtävlingar

Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

De är petiga med bredden på skorna. 22 mm max, och är det mer så blir du diskad.
Max får skorna vara 10 mm tjocka.
Kolla FIPO, är mitt tips.

23mm sedan ca 2 år tillbaka...Sen kan man även dra dit 10brodd per sko med Fipos kryphål i reglerna...Och om man vill vara säker på att inte bli diskad av alla domare ska man dessutom trångsko alla fötter på hovarna...
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Var har du hittat det kryphålet? FIPO anger klart och tydligt två brodd i trakten, traktbrodd.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Var har du hittat det kryphålet? FIPO anger klart och tydligt två brodd i trakten, traktbrodd.

Säg det du;-) Läs fipo lite till och fråga mig sen var kryphålen finns. Jag lovar dig, kryphål finns, men det krävs nog att man är BÅDE islandshästmänniska OCH hovslagare...I svenska tillägget medges 4brodd vid sådant väglag.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Ja med sådant väglag menas is eller liknande underlag som kan medföra exceptionell halka, vilket är utefter domare kommer att döma. Är underlaget som vi har just nu, dvs någon plusgrad och relativt torr mark kommer man inte att anse 4 broddat nödvändigt.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Ja med sådant väglag menas is eller liknande underlag som kan medföra exceptionell halka, vilket är utefter domare kommer att döma. Är underlaget som vi har just nu, dvs någon plusgrad och relativt torr mark kommer man inte att anse 4 broddat nödvändigt.

Beror ju på var man bor. där jag bor är det en meter snö och 20minus...
Men jag PMar dig...:devil:
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

FIPO till dig, eftersom du i egenskap av hästägare och tävlande sådan har det största ansvaret att informera din hovis,

Fast det största ansvaret att kunna reglerna har domarna anser jag, trots det är det förbluffande många domare som FORTFARANDE inte kan måtten på skorna. Alternativt skiter i att uppdatera sig...
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Fast det största ansvaret att kunna reglerna har domarna anser jag, trots det är det förbluffande många domare som FORTFARANDE inte kan måtten på skorna. Alternativt skiter i att uppdatera sig...

Genom FIPO med dess tillägg har man ju alltid chansen att hävda sig i en diskussion med domare, om denne INTE har uppdaterat sig. Med FIPO i hand har du som tävlandet lite mer att komma med, än att bara tro.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Någon som vet om det är tillåtet med kilsula och isåfall vilken tjocklek/ skillnad på tjocklek mellan främre och bakre delen på sulan?
Är silikonfyllning tillåtet och isåfall kombinerat med vilka sulor?
ja hittar inte något bra svar i fipo men kanske har letat på fel ställen..
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Någon som vet om det är tillåtet med kilsula och isåfall vilken tjocklek/ skillnad på tjocklek mellan främre och bakre delen på sulan?
Är silikonfyllning tillåtet och isåfall kombinerat med vilka sulor?
ja hittar inte något bra svar i fipo men kanske har letat på fel ställen..

Kilsula med max 8mm bak och 2mm fram är tillåtet. Kolla Fipo sidan 16,rad 6 i stycke 2.3.8

Silikon är tillåtet med högst 8mm sko i kombination med en högst 5mm tjock sula.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

tillägg...glöm bara inte föranmäla sulor och silikon...du kan diskas om du glömmer det. Och så måste d vara beredd på att plocka av skon ifall domarna misstänker något slags fusk!
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

det där med att föranmäla sulor på hästen... gör man det på anmälan? eller först när man kommer dit? i incheckningen??

min tränare tycker jag ska prova sulor fram för att se hur hon går då, men det börjar ju närma sig tävlingarna och kan vara bra att veta vad/hur jag ska göra....
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

det där med att föranmäla sulor på hästen... gör man det på anmälan? eller först när man kommer dit? i incheckningen??

min tränare tycker jag ska prova sulor fram för att se hur hon går då, men det börjar ju närma sig tävlingarna och kan vara bra att veta vad/hur jag ska göra....

Incheckningen har en sul/silikon-lista du skriver upp dig på. Sen får domarna den listan. Skule du INTE ha föranmält det och åka på en hovbeslagskontroll kan du bli diskad om domaren är på dåligt hhumör eller käänner sig extra petig.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

När det gäller att de drar av skorna, så är det sällan eller aldrig hänt på vanliga "små" tävlingar. Det är mer när man kommer upp på högre nivå. Har aldrig sett att de drar skorna på klubbtävlingar.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Men det kan hända, och har hänt. I det fallet jag minns fanns det skälig misstanke som senare visade sig finnas fog för.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Tycker att det är bra att det kan ske, absolut. Tycker att det är bra överhuvudtaget med hovbeslagskontroller.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Lite irriterande dock för hästägaren som står där med en avdragen sko där det inte fanns något skäl...
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Ja det är sant, men trots lika för alla. Vill man inte riskera att få den avdragen, så kanske man inte ska sätta på sulor i första läget.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 093
Senast: starcraft
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 739
Senast: __sofia__
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 070
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Måla på häst
  • Beta slagen mark
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp