Bukefalos 28 år!

Hovbeslag, islandshästtävlingar

Gullan86

Trådstartare
detta har säkert skrivits om innan men vill vara på den säkra sidan.

vad gäller? angående hovbeslag för att tävla islandshäst.

min hovslagare ville veta så hon inte slår på fel saker nu när jag ska tävla.

får hästen ha snösulor?
broddar?
vad för slags skor gäller?
4hål för brodd?
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

FIPO till dig, eftersom du i egenskap av hästägare och tävlande sådan har det största ansvaret att informera din hovis, är denne en sådan som ofta skor tävlande ekipge kan det vara ide även för hovis att skaffa ett FIPO. Som tävlande måste man ha ett FIPO, det är den tävlandes bibel.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Ja, skaffa FIPO.

Men tills dess kan jag säga att iaf snösulor som är som en ring är tillåtna, vill säga att både 2- och 4-brodd är ok om det är vinterväglag.
Jag har tävlat i alla sorters vanliga standardskor. Bra om hästen är ganska nyskodd, sommartid (och kanske även vintertid?) kan skon plattas ut lite mot slutet av skoperioden, och då blir den för bred för att passera genom en kontroll.

Är det typ en vanlig klubbtävling eller liknande och man har lite specialgrejer brukar man vanligen kunna få dispens om man hör med domaren i förväg.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Just det där med bredden på skorna är nåt som man bör ha lite koll på, de får vara 22 mm men för ett tag sen köpte jag skor som skulle vara just 22 mm (stod det på lådan och så sa även försäljaren) men eftersom jag nyligen hade blivit diskad för för breda skor mätte jag dem och de var 23 mm på vissa ställen (innan jag slog på dem alltså). Så nu tar jag det säkra före det osäkra och köper helst inte annat än 20 mm breda skor, vilket inte är så lätt eftersom 22 mm verkar vara nåt sorts standardmått
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Glöm inte att om hästen trampar på en sten så kan skon breddas just där...
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Skorna ändras även vid smidet, alltså när skon bankas för att passa hoven så det är lite att hålla rätt på.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Bodde inte du på Island 2006?!
Kolla FIPO under denna länk;
http://www.icelandichorse.se/new/aktuellt/big_2006.htm

06-05-17
FIPO 2006
Nu kan du ladda ner ett utdrag ur FIPO 2006.
FIPO 2006 (.pdf)


I den nedladdade länken, sid 9 av 20:
2.3.3. Skor
Om hästen är skodd skall den vara skodd på alla fyra fötterna. Endast hästskor avsedda för detta ändamål är tillåtna. Alla fyra skorna måste vara gjorda av samma material. Materialet får inte ha en vikt som överstiger den specifika vikten hos vanligt järn. Skon får vara högst 10 mm tjock och 23 mm bred och måste ha en jämn form. Naturlig förslitning är tillåten. Domarnas beslut om att tillåta en viss sko vid en specifik tävling är slutgiltigt för denna tävling.

---
ÖVRIGA - detta är som sagt 2006 års FIPO. Vad som gäller i år, där måste du ha senaste upplaga!!!
Denna ändring kom väl dock 06?!
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Blev diskad i höstas (dvs -07) och dommaren sa att det var 22 mm som gällde, spelar egentligen ingen roll men det är bra att veta vad som gäller:D.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Det är sedan -06 23 mm både i Sverige och internationellt!
Så du blev felaktigt diskad om det var i höstas.
En bra idé är att ha ett eget FIPO och kolla upp sådant.

/Malin
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Har haft en vanlig hovslagare innan, som alltså mest skor storhästar och dessa påstår att en sko INTE kan bredda sig..Detta kan vara svårt att argumentera emot tycker jag eftersom man antar att dessa yrkesmän borde veta mer om sitt yrke än vad jag... Vad kan man säga, och är det 20mm skor som man borde be hovslagaren sätta på för att vara på den säkra sidan?
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Ási's hovslagare är som tur är väldigt lätt att ha att göra med, han är villig att lyssna på vad man säger, t.ex. om hur man vill ha det o.s.v.

Men Erro's är outstanding :love:
en god vän till mig som skor honom, han tävlar isis själv på högre nivå och är verkligen helt toppen.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Har haft en vanlig hovslagare innan, som alltså mest skor storhästar och dessa påstår att en sko INTE kan bredda sig..Detta kan vara svårt att argumentera emot tycker jag eftersom man antar att dessa yrkesmän borde veta mer om sitt yrke än vad jag... Vad kan man säga, och är det 20mm skor som man borde be hovslagaren sätta på för att vara på den säkra sidan?


Alltså om man sätter på 22 mm skor (som av ett kännt märke enl mätning med skjutmått visar sig vara 23 mm på vissa ställen INNAN man format om dem) så finns ju alltid risken att de breddar sig antingen vid riktning eller slitage. Det där att skorna inte kan bredda sig krävs ju bara enkel grundskolefysik för att förstå att det är fel. Så visst är det lite att chansa att använda 22 mm men jag tror ändå att det är vanligt.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Jag var på håret att bli diskad (men jag vann) på en tävling där mina skor nääästan var för breda. Där vill jag aldrig behöva stå igen.. :crazy:
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

måste fråga FÅR MAN HA 2 TÅKAPPOR BAK PÅ ISLANDSHÄST TÄVLINGAR???
hovslagaren jag har nu skor nämligen med det mkt då hon tyker det är bra eftersom skorna inte vrider sig lika lätt.

man får ha vanlig sula med?(snösula) har hört att de inte va tillåtet innan inte sån stötdämpande sula heller eftersom folk fuskat och lagt vikter under dem innan.

och man får ha hur många/få broddhål man vill ha med och vanliga broddar med?

mätte skorna på stallkompisen idag(kommer få likadana sen) och de var på bredaste stället 2cm breda det är okej?
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

tillägg, förvisso mätte jag inte med skjutmått utan med måttband men mätte mkt noga.

ska nog fråga hovis för säkerhets skull med.

men e de så petiga med sånt här på lättklass tävling?
hur tjocka får skorna va då?
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

De är petiga med bredden på skorna. 22 mm max, och är det mer så blir du diskad.
Max får skorna vara 10 mm tjocka.

Sulor får du väl ha om du anmäler det inna ntävlingen tror jag. Har sett det i incheckningen att folk anmäler att de har sulor på hästen, så görs det väl en extra koll på dessa.

Sidokappor får du ha, iaf bak, vad jag vet.

Kolla FIPO, är mitt tips.
 
Sv: Hovbeslag, islandshästtävlingar

Man får ha sidkappor bak.

Sulor får avändas men det finns en massa bestämmelser även för dessa, så innan sulor sätts på så är det viktigt att kolla i FIPO innan. Ási tävlas med sulor på sommarhalvåret, bara man anmäler de i incheckningen så är det inga problem.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: Miingla
·
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 719
Senast: __sofia__
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 844
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 297
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp