Hovböld eller ej? Förvirrad.

Toudi

Trådstartare
För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade sig i skritt. Man såg att hon avlasta hoven när hon stod still. Stod med tån i backen. I samråd med telefonkontakt med veterinär så skulle vi ställa henne på sjukbox med generösa mängder halm. Veterinären drog en slutsats via telefon att det mycket troligt rörde sig om en hovböld och ber oss kontakta en kunnig hovslagare. Han hade ej möjlighet att komma förrän två dagar senare.

Fram tills dess han kom så la vi jodopaxomslag vid upprepande tillfällen på hans inrådan. För att få en eventuell böld att "mogna" Under dessa dagar vi väntat på rätt hjälp så har hästen helst av allt velat kuta runt i hagen (svårt att hålla i sjukbox men det har ändå fungerat) och inte visat andra tecken på smärta förutom att hon valt att avlasta hoven till och från.

Hästen har under perioden inte haft någon feber. Det enda som vi uppmärksammat är att hon har haft en liten svullnad över ballarna samt något ökad värme vid dom samt över kronranden. Dom senare dagarna har man sett en lättare rodnad över ena ballen. Svullnaden har lagt sig. Hovslagaren har visiterat henne ordentligt enligt konstens alla regler och hon visar inga tecken på smärta. Hon haltar dock fortfarande. Den syns framförallt i vändningarna, men även i skritt.

Han har svårt att ställa diagnos i detta fall. Men det han tror är att det kan röra sig om en hovböld som är påväg att gå tillbaks. Men jag känner mig ändå orolig. Vad har ni för erfarenheter kring hovbölder och liknande åkommor? Jag har vart orolig för hovbensfraktur men han kände sig väldigt säker på att det inte rörde sig om det. Han tyckte dock inte att hon haltade heller men det är jag helt övertygad om att hon gör. Överväger att ta henne till klinik.

Vad hade ni gjort? Bifogar ett filmklipp där ni ser hur hon rör sig.
 
Senast ändrad:
För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade sig i skritt. Man såg att hon avlasta hoven när hon stod still. Stod med tån i backen. I samråd med telefonkontakt med veterinär så skulle vi ställa henne på sjukbox med generösa mängder halm. Veterinären drog en slutsats via telefon att det mycket troligt rörde sig om en hovböld och ber oss kontakta en kunnig hovslagare. Han hade ej möjlighet att komma förrän två dagar senare.

Fram tills dess han kom så la vi jodopaxomslag vid upprepande tillfällen på hans inrådan. För att få en eventuell böld att "mogna" Under dessa dagar vi väntat på rätt hjälp så har hästen helst av allt velat kuta runt i hagen (svårt att hålla i sjukbox men det har ändå fungerat) och inte visat andra tecken på smärta förutom att hon valt att avlasta hoven till och från.

Hästen har under perioden inte haft någon feber. Det enda som vi uppmärksammat är att hon har haft en liten svullnad över ballarna samt något ökad värme vid dom samt över kronranden. Dom senare dagarna har man sett en lättare rodnad över ena ballen. Svullnaden har lagt sig. Hovslagaren har visiterat henne ordentligt enligt konstens alla regler och hon visar inga tecken på smärta. Hon haltar dock fortfarande. Den syns framförallt i vändningarna, men även i skritt.

Han har svårt att ställa diagnos i detta fall. Men det han tror är att det kan röra sig om en hovböld som är påväg att gå tillbaks. Men jag känner mig ändå orolig. Vad har ni för erfarenheter kring hovbölder och liknande åkommor? Jag har vart orolig för hovbensfraktur men han kände sig väldigt säker på att det inte rörde sig om det. Han tyckte dock inte att hon haltade heller men det är jag helt övertygad om att hon gör. Överväger att ta henne till klinik.

Vad hade ni gjort? Bifogar ett filmklipp där ni ser hur hon rör sig.

Exakt så där såg vår ponny ut i vändningarna när han hade fång. Säger naturligtvis INTE att det är det, men kan vara värt att ha i åtanke.
 
Halt kan jag hålla med om, speciellt i vändningen och hovslagaren inte hittade något skulle jag åka in och få röntgen. Blev hon bättre/sämre när hon stod inne?
 
Exakt så där såg vår ponny ut i vändningarna när han hade fång. Säger naturligtvis INTE att det är det, men kan vara värt att ha i åtanke.
Jag har också haft det i åtanke.. Hovslagaren trodde dock inte det eftersom hon inte var varm i hovarna.
 
Halt kan jag hålla med om, speciellt i vändningen och hovslagaren inte hittade något skulle jag åka in och få röntgen. Blev hon bättre/sämre när hon stod inne?

Hon blev oförändrad av att stå inne. Jag en röntgen borde väl kunna utesluta en del iallafall.
 
Definitivt halt, jag skulle nog åka in. Gärna om det gick att klinikhovslagaren kan vara där samtidigt då om möjligt.
 
Förstår inte hur någon kan utesluta hovbensfraktur utan att röntga om man inte hittar en böld. Jag skulle nog åka till klinik.
 
Hästar som har fång är ofta rädda för att belasta tådelen. Jag tycker inte att den rör sig som en fånghäst. Veterinärer och hovslagare har ofta svårt att ställ diagnos fång/hovböld/fraktur. Jag hade behandlat den som en fånghäst och frågat fler/åkt iväg/avvaktat. Dvs haft den inne, inte för mkt foder osv.
 
Jag skulle också ha åkt till klinik för att ta reda på orsaken för hästen är ju solklart halt. Men ska man spekulera så kan jag tänka mig att hästen klivit på en vass sten eller annat föremål just där ballen har fått en rodnad. Det kan ha blivit en rejäl blödning i ballen och strålen som gör ont att belasta med en sån stor och tung kropp, men som hästen inte känner av med visitertången.
 
Väldigt tacksam för alla svar. Jag har fått en tid på Husaby på torsdag morgon. Hoppas innerligt att det inte är nåt allvarligt.
 
Hältan var borta samma dag vi bokat tid. Vi åkte in ändå och hältan kom fram igen när jag longera henne. Det visar sig vara en hovböld. Klinikhovslagaren fick skala av en hel del på sulan för att få henne att visa vart smärtan satt. Innan dess var det som att greppa i betong med visitertången och hon rörde inte en min. Nu är hon gipsad och ska stå i sjukbox i två veckor. Sedan återbesök. Om en vecka ska jag gipsa om. Vi är lättade här hemma! Har googlat på tok för mycket de senaste på både frakturer och sprickor! Tack och lov slapp vi det!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 336
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 660
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp