Bukefalos 28 år!

Hovbölder?HJälp!

charmant

Trådstartare
Min pålle har misstänkt hovböld,min hovslagare sa.....ta bomull indränklt i jod,lägg det runt hela hoven och linda.Detta ska jag göra i 1-3 dagar sen ska bölden ha mognat och spruckit ut i kronranden om vi har tur.Är det någon som har erfarenhet av hovbölder?Hur länge måste hästen stå efter en böld osv.Berätta era erfarenheter :)så blir jag jätte glad.Tack på för hand
 
Det finns massor av trådar här om hovbölder, läs dem gärna så får du förmodligen svar på de flesta av dina funderingar!
Hittar du dem inte? Använd sökfunktionen! ;)
 
Hej !
Jag har haft inack häst som haft hovböld på två hovar.
Jag ringde hovslagaren som kom ut ,tog av skorna .Den ena fick hon skära upp,den andre hade värkt sönder.
Det var joddopax bandage och fra.hålla hovarna rena.Mycket jobb men med bra resultat.Vi väntade tills hon inte haltade längre,och hovslagaren kom ut för att kolla om och när sko kunde slå pås. :bow:
 
Och om hovbölden inte spricker i kronranden då utan fortsätter upp i hoven? Vad gör du då? Det händer faktiskt att bölden fortsätter upp i hoven och skapar problem där istället, och det blir inte roligt minnsann, jag hade borrat upp för att vara säker på att det inte blir några problem. :crazy:
 
Jag kommer att prova hovslagarens råd i några dagar till om hästen inte blir sämre,annars ringer jag ut hovos så får han borra ut bölden
 
Då önskar jag dig lycka till så att det inte är försent.
 
Hej! ett sto jag tävlat lite fick en hovböld i sommras. 6 veckor fick hon stå!! Det var en väldigt besvärlig hovböld som satt på ett konstigt ställe! Veterinären gav oss antibiotika och något annat medel (liknade jodopax, fast starkare) Ring till en veterinär om du inte vet riktigt säkert hur du ska göra! :banana: aja Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har precis fått en hovböld öppnad av hovslagaren. Den satt ganska ytligt och hästen gick från nästan blockhalt till mer eller...
Svar
18
· Visningar
3 573
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp