Hovbroskförbening (långt)

D

DustyDancer

Jag har en 03a hemma som jag haft ute på annons och skulle sälja då jag bara ska ha en häst kvar. Hittat intresserade köpare och vi åkte till en klinik för att veterinärbesikta. På böjprov markerar hästen kraftigt på båda frambenen högt och lågt. Vi åker hem med rådet att skritta mkt kuperat och böja frambenen högt och lågt 5 * 20 s och sedan komma tillbaka om 2 veckor. Vetrinären hade en teori om att hon kunde vara stel i lederna.

Tilläggas ska också att denna häst har i mina ögon aldrig varit känn eller synbart halt. Jag har haft henne sen hon var 3 och har ridit in henne själv utan några som helst problem, snällare och coolare häst får man leta efter.

Så till återbesöket där hon visade kraftig hälta återigen var varken bättre eller sämre utan hade enligt vet 3,5 grader båda fram, högt och lågt. Efter diverse bedövningar släckte vi hältorna. Därefter in på röntgen och tog 16 plåtar.

Resultatet Hovbroskförbening som han klassade som 3 på gränsen till 4 på en 5 gradig skala, inte konstigt att hon var så halt på böjprovet. Antagligen har hon gått med detta hela livet eftersom det är ärftligt. Utöver hovbroskförbeningen hittade han också en cysta som satt vid kronleden, han trodde att om den hade varit aktiv skulle hon fått problem av den tidigare men det vet man väl inte?

Hur är eran erfarenhet av den här graden av hovbroskförbening, vi ska på återbesök om 3, 5 veckor och ska då vara skodd med PG fram. Vetrinären konstaterade inflamationer i knä,kota och hov/kron led båda fram och har nu satt henne på en allmänbehandling för att se om någon av hältorna slocknar efter skoning och smärtstillande.

Jag känner mig väldigt skeptisk för visst har man hört om hästar som fungerar bra med sin hovbroskförbening, men den här hästen är ju bara 5 år och sparsamt tagen riden i snitt max 4 dagar i veckan på varierande underlag.

Hon skulle säljas för 100 tusen men är bara försäkrad för 40 i A1 så det är ju inte så mkt pengar för försäkringsbolaget vilket borde göra det lättare för en eventuellt utdömning senare i år. Hur svårt brukar det vara att få en häst med hovbroskförbening utdömd? D här är ingen häst som vill lulla i skogen varje dag och håller hon inte för att ridas 4 dagar i veckan så håller kanske inte ens för promenadridning och avel är ju bara att glömma. Känns som jag har kommit till en återvändsgränd. Kan inte avla, sälja eller döma ut henne för tillfället.

Hoppas ni orkade läsa allt och kom gärna med egna erfarenheter råd och tips för just nu känns det bara hopplöst.
 
Sv: Hovbroskförbening (långt)

Hovbroskförbening är DELVIS ärftlig. Numer anser man att en generell skelettrubbning är orsaken, dvs utfodringsbetingad. Tidigare hävdade man att orsaken var korta, stumma kotor och då i kombination med arbete på hårt underlag. Men den teorin har nog frångåtts lite. Jag tycker prognosen för din häst inte är speciellt god med tanke på åldern och att den faktiskt visar hälta. I avancerade fall uppstår ju hälta i och med hovbroskförbening. Fast nu vet man ju inte om det ev är cystan eller inflammationerna som orsakar hältan. Det får nog tiden utvisa.
 
Sv: Hovbroskförbening (långt)

Eftersom hästen var halt på böjprov på båda fram kan en hälta (utan böjprov) vara svår att upptäcka.
Bedövade de inte ena benet för att se om hästen hade ont utan att böja??
Eller var det "bara" böjprovsreaktioner?
Ang hovbroskförbening har jag haft en hopphäst som hade ganska grav Hbf på båda fram. Han är f 88 och lever ännu. Aldrig varit halt eller är beh utan det upptäcktes av en slump pga röntg efter en smäll, som även den blev bra utan beh (normalskodd).
Vet flera som tränar och tävlar med Hbf men gemensamt för dessa är att de inte är halta/beh utan helt symtomfria.

Det negativa i ditt fall KAN vara att hästen gått med dessa sekundära infl länge då det verkar vara båda fram och hältan då kan vara svår att upptäcka.

Ger sig infl och man provar med PG kan det ju vara värt ett försök.

Lycka till!
 
Sv: Hovbroskförbening (långt)

Min unghäst hade pytteytte HBF som tvååring. Som fyraåring var den precis på gränsen till måttlig. Hon hade dock problem med låga hältor (hovled och kotled), och vid rtg av strålbenen hittades tyvärr förändringar där med.

Vi provade behandla och ringskor och det blev bra, men det 'höll' inte, utan 4 månader senare fick vi tyvärr ge upp. Då hade hon varit UA på besöket innan, men fått vila 6 v för en svalginfektion och sen satts igång 2 veckor. På ÅB gick det inte ens att böja fram, hon reste sig rakt upp och tyckte AJ. Efter 30 sek 'mesböjning' var hon fyra grader halt på det frambenet. Vi böjde inte ens det andra den gången.

Det som gav absolut störst skillnad i hennes fall var att hon fick ringskor. Samt när vi behandlade hovleder, kotleder och hon även behandlades intill hovbrosken.

Men, din häst har ju rätt kraftig HBF och uttalade problem, och är ung och 'oförbrukad' och tyvärr ser det väl inte så ljust ut. Men man kan ju bara gissa. Jag beklagar djupt i alla fall.
 
Sv: Hovbroskförbening (långt)

Tack för svaren. Får hoppas att det blir bättre med PG skor, men frågan är ju hur länge hon dragits med inflamationerna. Hon har dessutom två olika hovvinklar fram som kanske också spelar in, men det är nog inte läge att korrigera dessa nu då hon har haft det flera år. Tråkigt och synd på en sån här fin häst nu får hon nog aldrig visa vad hon går för:(.
Kom gärna med fler synpunkter och funderingar.
 
Sv: Hovbroskförbening (långt)

Jo dem bedövade ett ben/led i taget och då syntes hälta på det obedövade benet vid longeringen. Hon var även pyttepytte lite halt på innerbenet i respektive varv vid longeringen innan vi började bedöva någonting. Jag såg det knappt själv men vetrinären såg det.
 
Sv: Hovbroskförbening (långt)

OK! Bra utredning!
Det verkar som du är i goda veterinärhänder.
Jag håller tummarna och önskar lycka till!
 
Sv: Hovbroskförbening (långt)

Ett dolt fel upptäcktes idag på min häst, tydlig hovbroskförbening och jag har inte haft hästen mer än 3mån. Köpte inte hästen som promenadhäst, så nu är frågan om någon har erfarenhet av att häva köp pga hovbroskförbening? Min tanke var att komma ut och tävla lite i hoppning och det sista jag ville var att köpa en häst med hovbroskförbening.
 
Sv: Hovbroskförbening (långt)

Ett dolt fel upptäcktes idag på min häst, tydlig hovbroskförbening och jag har inte haft hästen mer än 3mån. Köpte inte hästen som promenadhäst, så nu är frågan om någon har erfarenhet av att häva köp pga hovbroskförbening? Min tanke var att komma ut och tävla lite i hoppning och det sista jag ville var att köpa en häst med hovbroskförbening.

Tyvärr är det rätt så kört för dig. Skador/defekter som lätt kan upptäckas vid en röntgen anses inte som dolt fel och hbf kan lätt upptäckas.
Upptäcktes det av en slump eller har hästen problem?

Om det kan bevisas att säljaren visste om hovbroskförbeningen utan att berätta det för dig kan du däremot ha rätten på din sida.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 295
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 356
Senast: sthu
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 825
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp