Hovbroskförbening

grimman

Trådstartare
Försöker hitta info om hovbroskförbening. Finns tydligen olika grader, vad innebär de? Går det att underlätta för hästen, vad ska man göra och inte göra, barfotaskor eller vanliga järndojjor. Hästen är bara 7 år och har utvecklats mkt positivt vilket gör att det känns mkt trist.
 
Sök på ”Sidebone” så får du en del info från resten av världen.
Hovvinkel och rätt skoning kan bromsa utveckling av förbeningen. Det är sällan hästen blir halt pga just hbf.
Det är viktigt att bibehålla blodcirkulationen i hoven som kan hämnas när förbeningen nått en viss grad.
Som förebyggande åtgärder har jag i samråd med vet och hovis tagit fram ett strategi som engagerar alla tre. Jag har hand om utfodring (håller hästen lätt för att inte belasta hovarna i onödan), träning (skippar hoppning och försöker flytta vikten mer på bakbenen). Hovis håller koll på vinklarna och skor efter behov. Vet. håller koll på oss...
Det man vill undvika är smärtsamma frakturer i hbf eller att den utvecklas fram till benet och ”skrapar” emot.
 
Vet häst som dömdes ut för hovbroskförbening som 6-åring, har sedan tävlat svår klass både i hoppning och fälttävlan under flera år. :)
Vet inte hur det gick sedan men hon var i alla fall junior häst åt ägarens dotter tills hon var 15 eller nåt, och var aldrig halt (vad man kunde se i alla fall). Jag vet inte exakt hur dom skodde och skötte om det, men hovarna var skodda med normala skor i alla fall.
 
En tråkig sjukdom som många hästar lider av.Hovbrosken förbenas och därmed mister hoven sin normala stötdämpning.Följden blir en dålig hovmekanism,spröda trånga hovar och hälta ffa vid vändningar o på böjda spår.Beh.är att försöka ge hästen stötdämpning med PG-beslag samt undvika hårda underlag.Min häst var också 7 år då hon drabbades,gick tyvärr ej att rädda henne.
 
Det finns andra lösningar än PG. Ringskor eller "klackskor" kan t.ex. vara en lösning.
Hovslagaren kan hjälpa dig att välja utifrån hästens behov och förutsättningar.
 
Har varit ute en del och kollat på de internationella siterna men blev inte så mkt klokare. Försöker göra ungefär det du säger men hovslagaren och jag funderar på om en plastsko förbättrar eller försämrar. Rörligheten blir ju bättre vilket ökar blodgenomströmningen samtidigt kanske det innebär att det gör ont?!
 
Om brosket bildat ben så tillbakabildas det ju inte, men det är klart man kan försöka hindra fortsatt benbildnng, om du vill ha ökad blodgenomströmning av den anledningen. Tror att ur smärtsynpunkt är det bra med så mycket stötdämpning du kan få, men min erfarenhet är att om benet börjat göra ont kan det vara svårt att få det bättre.

Många hästar lever dock med hovbroskförbening utan att ha ont också, men då kanske de aldrig ens fått ont från början???
 
Vid hovbroskförbening ska man INTE använda skor som ökar rörligheten elelr hovmekanisman, för detta orsakar bara MER smärta... Hovens rörlighet är ju försämrad i och med att de tidigare mjuka hovbrosken har förbenats.

Med rätt beslag kan man IBLAND få en väl fungerande häst trots hovbroskförbenint, men det kan lika gärna vara helkört, även om det inte är någon jätteförbening.

En av veterinärerna här på kliniken jämförde hovbroskförbening med att man sätter en skruv genom stötdämparen på bilen och därmed tar bort stötdämpningen helt. Inte helt lyckat, det förstår man ju...
Det man bör göra är, som asagt, att försöka ersätta den förlorade stötdämpningen och det ÄR PG-skor som gör detta på bäst sätt.
 
Ska sko om inom 2 veckor så då provar jag PG-beslag och hoppas på det bästa. Det är inte roligt att sitta i ridhus varje dag bara för att det är enda underlaget, förutom gräsvägar, som hon fungerar helt normalt på. Jag återkommer med resultatet.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 656
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 179
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp