Hovbroskförbening

Kristall10

Trådstartare
Letar lite smått efter en större ponny till dottern som är 8 år. Hon har vuxit ur shettisen och tycker inte att hon är så rolig att rida längre. Leker även rodeohäst i galoppen...🙈
Efterom att intresset är lite svajande från dotterns sida, älskar att rida de större ponnysarna på ridskolan, men vill inte längre rida så mycket hemma (antagligen pga shettisen, rider hellre på min valack på 176 i mkh) så vill vi inte köpa någon dyr ponny.
Fått förslag på en fin och snäll ponny som ägaren ska sälja/ge bort då den inte bör hoppa så mycket längre pga hovbroskförbening.
Ägaren säger att det inte är några problem att rida som vanligt så länge man inte hoppar högt och ofta. Det kommer dottern inte göra på flera år antagligen då hon är ganska feg och mest vill rida i skogen.

Så nu till min fråga. Hur ser prognosen ut generellt gällande hovbroskförbening? Har ingen egen erfarenhet gällande det. Kommer det funka att ha ponnyn till skogsridning och lättare pass på banan tro?
 
Letar lite smått efter en större ponny till dottern som är 8 år. Hon har vuxit ur shettisen och tycker inte att hon är så rolig att rida längre. Leker även rodeohäst i galoppen...🙈
Efterom att intresset är lite svajande från dotterns sida, älskar att rida de större ponnysarna på ridskolan, men vill inte längre rida så mycket hemma (antagligen pga shettisen, rider hellre på min valack på 176 i mkh) så vill vi inte köpa någon dyr ponny.
Fått förslag på en fin och snäll ponny som ägaren ska sälja/ge bort då den inte bör hoppa så mycket längre pga hovbroskförbening.
Ägaren säger att det inte är några problem att rida som vanligt så länge man inte hoppar högt och ofta. Det kommer dottern inte göra på flera år antagligen då hon är ganska feg och mest vill rida i skogen.

Så nu till min fråga. Hur ser prognosen ut generellt gällande hovbroskförbening? Har ingen egen erfarenhet gällande det. Kommer det funka att ha ponnyn till skogsridning och lättare pass på banan tro?
Det finns flera gamla trådar om hbf som kan vara bra att läsa.

Men som redan sagts, det är omöjligt att veta. Min gamla häst hade hbf och gick msv i både hopp och dressyr. De hittades av en slump vid annan skada och han levde gott med dem till den dagen han fick en fraktur i ena 'vingen'. Då var det 'ajöss'.
 
Det finns flera gamla trådar om hbf som kan vara bra att läsa.

Men som redan sagts, det är omöjligt att veta. Min gamla häst hade hbf och gick msv i både hopp och dressyr. De hittades av en slump vid annan skada och han levde gott med dem till den dagen han fick en fraktur i ena 'vingen'. Då var det 'ajöss'.

Tack för svar!
 
Nej säger jag, köp en frisk ponny. HB kan bli sämre fort, då kanske hon älskar ponnyn och så måste den tas bort.
Kolla efter en frisk ponny :)
 
Nej säger jag, köp en frisk ponny. HB kan bli sämre fort, då kanske hon älskar ponnyn och så måste den tas bort.
Kolla efter en frisk ponny :)
Ja vi har faktiskt bestämt oss för att tacka nej till den ponnyn just av den anledningen. Och ska nu försöka att i första hand hitta någon att ha på foder för att se hur stort intresset verkligen är. Men det är inte lätt att hitta någon lämplig foderponny...
 
Ja vi har faktiskt bestämt oss för att tacka nej till den ponnyn just av den anledningen. Och ska nu försöka att i första hand hitta någon att ha på foder för att se hur stort intresset verkligen är. Men det är inte lätt att hitta någon lämplig foderponny...
Verkligen inte, hoppas ni finner vad ni söker :)
 
Såvitt jag förstår, så är inte hovbroskförbening i sig något stort problem. I vissa hästpopulationer finns en stor andel högpresterande individer med just hovbroskförbening.

Läs gärna här: https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hovproblem/hovbroskforbening/

Det spekuleras om, att "rädslan" för hovbroskförbening, kommer sig av att det är rätt vanligt att hästar har olika grad av hovbroskförbening, och när en häst blivit halt i hovregionen, så såg man det som orsaken till hältan.

Jag skulle inte tveka att köpa en i övrigt frisk och sund häst, utan hälthistorik, enbart för att den har hovbroskförbening.
 
Min connemara har en mindre och något atypisk hbf och av alla problem vi haft har den inte varit en av dom. Hon går Msv-dressyr men hoppar inte så mycket av andra anledningar. Jag är själv inte så rädd för förändringar på hästarna så läge de fungerar till det en vill göra. En barnponny med hbf käns inte alls som ett problem för mig förutsatt att det finns plåtar att se.
 
Om ponnyn är snäll och trevlig att rida hade jag satsat på den. Och den hittills fungerat i ridningen.

Bra foderhästar är svårt att få tag i om man inte har kontakter.
Att köpa en billig ponny innebär ofta att man får tulla på något. Antagligen välridenheten (stavas?). En välriden frisk ponny är inte billig och är värd sin vikt i guld.

Jag letade b ponny till dottern och märkte snabbt att man får räkna med minst 35.000:- för en skaplig läromästare.
 
Jag har haft häst med hbf. Detta skriver jag för info till någon som kanske söker tråden i framtiden, ts har ju redan bestämt sig.

Den hästen blev bokstavligen obrukbar efter en omskoning. Helt normal omskoning, inget konstigt. Samma klinikhovslare som tidigare, men hästen blev superhalt (dubbelt framhalt) och vi fick ta bort henne en vecka senare efter en kortare utredning.
 
Om ponnyn är snäll och trevlig att rida hade jag satsat på den. Och den hittills fungerat i ridningen.

Bra foderhästar är svårt att få tag i om man inte har kontakter.
Att köpa en billig ponny innebär ofta att man får tulla på något. Antagligen välridenheten (stavas?). En välriden frisk ponny är inte billig och är värd sin vikt i guld.

Jag letade b ponny till dottern och märkte snabbt att man får räkna med minst 35.000:- för en skaplig läromästare.
Ponnyn ska vara frisk i övrigt men enligt veterinär ska den inte hoppa så mycket mer än ett par låga hinder ibland. Just nu funkar det efterom att det är på den nivån dottern är. Men chansen är stor att hon om ett år eller två har kommit lite längre i sin ridning och vill hoppa lite mer, kanske vara med på nån träning eller klubbtävling. Och att då måsta sälja ponnyn känns tråkigt plus att den kanske inte är så lättsåld.

Vi får se hur vi gör, hittar vi ingen foderponny så betalar jag hellre lite mer för en frisk ponny än att köpa en med kända problem.
 
Ponnyn ska vara frisk i övrigt men enligt veterinär ska den inte hoppa så mycket mer än ett par låga hinder ibland. Just nu funkar det efterom att det är på den nivån dottern är. Men chansen är stor att hon om ett år eller två har kommit lite längre i sin ridning och vill hoppa lite mer, kanske vara med på nån träning eller klubbtävling. Och att då måsta sälja ponnyn känns tråkigt plus att den kanske inte är så lättsåld.

Vi får se hur vi gör, hittar vi ingen foderponny så betalar jag hellre lite mer för en frisk ponny än att köpa en med kända problem.
Dom har väl hittat förändringarna pga att den redan haft problem och därefter satt restriktioner med hur den bör belastas.
Precis som du hade jag letat efter en ponny utan kända problem. Hoppas ni hittar er drömhäst!
 
Letar lite smått efter en större ponny till dottern som är 8 år. Hon har vuxit ur shettisen och tycker inte att hon är så rolig att rida längre. Leker även rodeohäst i galoppen...🙈
Efterom att intresset är lite svajande från dotterns sida, älskar att rida de större ponnysarna på ridskolan, men vill inte längre rida så mycket hemma (antagligen pga shettisen, rider hellre på min valack på 176 i mkh) så vill vi inte köpa någon dyr ponny.
Fått förslag på en fin och snäll ponny som ägaren ska sälja/ge bort då den inte bör hoppa så mycket längre pga hovbroskförbening.
Ägaren säger att det inte är några problem att rida som vanligt så länge man inte hoppar högt och ofta. Det kommer dottern inte göra på flera år antagligen då hon är ganska feg och mest vill rida i skogen.

Så nu till min fråga. Hur ser prognosen ut generellt gällande hovbroskförbening? Har ingen egen erfarenhet gällande det. Kommer det funka att ha ponnyn till skogsridning och lättare pass på banan tro?

Hovbroskförbening har många hästar utan problematik. Det man behöver ta i beaktning är vad för problem som gjort att hovbroskförbeningen konstaterats. Dvs hästen har haft andra problem som föranlett plåtarna där detta konstaterats .
 
Haft föera med HBF. För en var det hältutlösande. Viktigt för mig är hur det upptäckts. Är det ett bifynd vid en kontrollröntgen eller när man röntgat annat - eller har den upptäckts för man letade efter varför hästen hade låga hältor?

Är det olika stort på de olika sidorna, skiljer sig mellan höger och vänster osv? Finns gamla plåtar så man kan se ev utveckling? Osv.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 441
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 037
Senast: mackan
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 510
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp