Bukefalos 28 år!

Hoven hade dött=(

charmant

Trådstartare
I går tog jag ut en ny hovslagare till min pålle för jag tyckte att hans ben/hovställning inte såg bra ut.Hovisen drog bort ena fram skon och bara stod och gapade.....hela utsidan av lamellranden var DÖD!!Hoven mycket högre på insidan än utsidan....han tog traktbrodden som satt på utsidan av den hoven och satte i tån på insidan så att pålle hade broddar på trakt och tå på insidan(hoppas ni fattar)...........då stod han plant......snacka om höjd skillnad.Han var nu tvungen att ta bort alldeles för mycket på alla hovarna för att för att han skulle få dom att börja leva igen...han pulade ner bomull med kopparsulfat i lamell randen för att förhindra en hov vägg som var på väg....Nu måste min pålle skos var 5 vecka många gånger framåt för att detta ska bli bra och nu står han på hag vila i minst 2 veckor innan jag får börja promenera elelr kanske skritta honom.Hovarna var så fel riktade så att senor och ligament nu också komemr att ställas om så risken finns att han blir halt :(Han som är så känsligt kommer säkert att bli det. :(
Blir så ledsen.Här har man setat och betalat 1125 för en rundskoning!!!Och trott att förra hovisen vetat vad han gjort men icke sa nicke....Dumma gubbe säger jag bara.Man förväntar sig ju ett bra jobb när man anställer dom ju.Nya hoviser ritade och berättade på vår whiteboard och förklarade varför han gjorde si och så i går.....det är servise tycker jag och han kostade bara 650 kr med för den delen.Känner mig som en dålig matte som inte sett detta och tagit ut den gamla hovisen flera gånger.....Nya hovisen trodde att jag kanske blivit lite "blind"då min pålle haft 4 brodd i varje sko och inte stått riktigt plant men nu har jag garanterat lärt mig att kolla pålles hovar på ett helt annat sätt.Funderar bara på hur den gamla hovisen tänkt...om han tänkt alls eller bara bankat på nya dojjor utan att tänka.Så se upp med hovisar...lär er kolla lite själva så er häst inte behöver gå igenom samma sak som min nu. :bump:
 
Men kära du, sådant händer. Och det behöver inte alls bero på gamla hovslagaren. Och dessutom så går det över med tiden, i princip med vilken tuffelskoning som helst. Det växer nämligen bort och ner oavsett om man gör ditten eller datten.

Jag tycker snarare att den nya gjorde fel som ställde om hästen så jättemycket på en gång. Det där får man ta litet försiktigt och litet i taget.

På mina hästar så har jag haft hålväggar och hovbölder och jag vet inte allt, men inte har då hästarna behövt bli halta av att man behöver ställa om dem i hovarna. Mina hästar har fått skor på sig i den mån det funnits något att spika i. Och vid trasiga lamellränder så har det blivit sula och tjära för att det inte skall packas in skit i hålväggen. Men inte har de då behövt vara halta.

Så din gamla hovslagare tänkte nog "Det växer bort med tiden", och så satte han på en sko så att hästen skulle gå att rida på. Och ärligt talat, har hästen varit halt?
Om inte, så var ju allt egentligen bra, eller hur?

Sko var 5:te vecka, det låter mest som om nya hovslagaren vill ha mera inkomster.
 
Sådant "händer" inte bara på välskötta hovar. Inte en sådan snedställning.
 
Min häst har varit mycket halt till och från och haft hovbölder och min gamla hovis orkade inte ens komma ut utan förklarade för mig vad jag skulle göra med diverse jod omslag osv...när ha sen kom ut och skulle sko om så brydde han sig inte om att kolla hoven som haft bölden osv.Jag tycker inte heller att hästarna ska behöva bli fel riktade över huvudtaget om hovisen vet vad han gör......
 
Ja, jag förstår dig precis...
Jag har varit med om typ samma sak(hoven var dock inte död), men min häst fick kotledsinflammaion på båda fram. Hovslagaren som gjorde detta var en heltids hovslagare, utbildad med firma och hela paketet. Hovisen hadde även en sn där försäkring som alla säger är anledningen till att dom tar en "heltids hovslagare".
Jag kan bara säga såhär...
Den försäkringen är inte vatten värd!
Jag hadde skriftligt utlåtande från 2 veterinärer från en mycket kännd klinik.
Jag fick inte ett öre!
Det hette att jag kunde ha haft någon annan hovslagare som gjort detta...

Min häst blev stående i 8 månader innan hon blev friskförkalrad. Hennes ena fram hov har börjat växa konstigt sedan kotledsinflammationen och min nuvarande hovslagare säger att den troligast aldrig kommer att bli normal igenn. Hovslagaren jag har nu har gjort samma sak för mig...
Ritat beskrivit mm, så nu vet jag också vad och hur man ska kolla.

Under en period fick jag också sko mycket tätare. Först var 4:de vecka och sedan var 6:e vecka. Nu måste jag hålla 7 veckor och absolut aldrig över 8veckor pga hennes hov som inte växer normalt.
 
Usch...tråkigt att höra.Tror man måste lära sig lite mer själv och kunna ställa frågor och så till hovisarna annars är det nog lätt hänt att man blir lurad och vem får lida???jo våra älskade häster...fel fel....
 
Om man får en skada, ex. vis en hålvägg, så kan hoven börja att växa snett. I slutet på en skoperiod så kan då hoven vara mycket sned. Även om den var rak vid själva skoningen 7 veckor tidigare. Med all respekt till din utbildning, men jag har sett sådant "bara hända" men absolut välskötta hovar.

Ursprunget brukar vara en bärrandsröta som givit en hovböld eller hålvägg en bit upp. Och då så släpper hornet från lamell-lagret och det tryck mot tillväxtzonen som skall finnas ändras. Och har det väl börjat att växa snett, så går det oftast fort sedan. Och detta behöver inte alls ha med dålig hov-vård att göra, men man kan naturligtvis få samma resultet med bara dålig hovvård.
 
Det är precis det här jag menar...

Jag anser att man ska kunna lita på en fackman oavsett om det är en hovslagare eller en eletriker eller vad som helst men så är tyvärr inte fallet i hästsverige.

Tycker att det är rent ut sagt för-:devil: att det får gå till på det här sättet. Sånt borde anmälas, om inte för ens egen skull så för de hästar han kommer att ge sig på i framtidens skull.

Numera har jag min häst barfota och sköter hans hovar själv och de är i utmärkt skick. Vilket är mer än man kunde säga att de var under det 1,5 år jag hade utbildade hovslagare som skodde och verkade honom.
Att personen är medlem av svenska hovslagarföreningen är ingen garanti för att jobbet blir bra gjort.

Nej lär så mycket som möjligt om hovar och vaka som en hök över hovslagaren när han är på besök. Ta referenser och titta, om det är möjligt, på hovar som just den hovslagaren skott/verkat.

Sen är ju jag väldigt positiv till barotagång, det har gjort milsvid skillnad på min hästs hovar.
 
tänkte på hålväggen,,,

jag har haft en mkt väl erfaren och utbildad hovis , och som skott min häst en längre tid. Men nu har jag bytt hovis och det var första gången nya hovisen skodde runt om för ngn dags sen.
Min häst har brodd och snösulor runt om, och han tog av dessa och sa att det på varje hov blivit en liten grop där snösulan har luggit. (ev. tryckt lite) Har du/ngn vart med om detta förr?
han varnade då för hålvägg. Vi dolade lite fram o tbx om vi skulle slå på snösulor en omgång till, och kom fram till att vi gjorde det och ta av dom from med nästa skoning.
(det är inte bättre att gå utan sulor i hagarna här just nu när det kommer massa snö som packas, eller om man ska rida i skogen, risken på att bryta ben finns ju rätt mkt).

Men man kanske borde ringa hovis och be han plocka bort sulorna iaf om ngn vecka..jag sitter och funderar lite om detta. Men som sagt så får han jättestyltor utan i hagen..

tips ngn?? har ej hört talas om det förut, min förra hovis har aldrig ens nämt det så jag har inte tänkt på det alls.
 
Har inget med min utbildning att göra, men jag har under mina år i travbranschen sett en och annan hästfot passera. Bärrandsrötor som går så långt att man får döda dåliga hovar kunde åtgärdats mycket tidigare. Bärrandsrötor kan man få, men en bra hovslagare ser när det är på gång och vidtar åtgärd.
Om man har en hovböld i grunden så anser inte jag att "det bara hände". Man visste väl ändå om hovbölden eller?

Givetvis kan en nyskodd, rak hov vara sned i slutet av en skoperiod i synnerhet när man har en felaktigt benställning. Men det var väl inte riktigt vad vi pratade om här.
 
Bärrandsrötor kan man få, men en bra hovslagare ser när det är på gång och vidtar åtgärd.
Om man har en hovböld i grunden så anser inte jag att "det bara hände". Man visste väl ändå om hovbölden eller?
Det är inte alltid som åtgärderna hjälper, tyvärr. Det finns en faktor som heter "otur" också. Och jag har varit med om hovbölder som passerat helt obemärkt men vid verkning plötsligt visat sig som en hålvägg. Friskt horn under och friskt horn över och en tillväxtstörning på mitten. Men det har alltid ordnat upp sig med tiden när det har vuxit bort. Men attan vad sneda hovarna varit efter en 6 - 8 veckor. Det var faktiskt så jag upptäckte att det hade varit hovproblem en av gångerna. Det var dock borta efter c:a 2 skoperioder.

Det har dock alltid bara hänt på unghästar hos mig. Äldre hästar verkar att klara det där bättre.

Och jag lovar, mina hästar får den bästa hov-vård som går att upp-bringa. Och det händer faktiskt ändå.
 
Nu anklagar jag inte, utan bara lägger in en liten gissning.

Att du fått de problemen bara på unghästar kanske beror på att deras hovar inte 'växt' klart än (på bredden) och att det påverkar det på något sätt. Att hoven vill bredda sig, men inte tillåts av skon (även om den inte är trångskodd) i nederkant och att hornet då släpper från lamellerna på mitten/uppe vid kronranden... Nej, jag vet inte... ;)
 
Usch...i dag när jag kom var min pålle inne eftersom jag kom ut ganska sent...skulel ta honom och ställa honom i en tom box mednas jag mockade.han gick och var glad men när jag tittade närmre så gick han linje gång...som en värsta foto modell.Men han verkade inte ha ont och de andra sa att han sprungit i hagen en sväng utan att halta.Men man blir ju ledsen ändå över att ens lille hjärta ändå är besvärad av detta.Är det någon som varit med om detta?Tacksam för fler svar.
 
Att du fått de problemen bara på unghästar kanske beror på att deras hovar inte 'växt' klart än (på bredden) och att det påverkar det på något sätt.
Det tror jag inte. En av mina värsta hovböldshästar blev i ren desperation skodd med sulor runt om redan som 1-åring. Och efter något år så var problemen borta och han kunde återigen gå barfota. Men på honom så märktes hovbölderna. Hans mamma och moster hade också stora problem med hovbölder, så jag är benägen att tro att det är genetiskt också.

Det där med häst-fötter, det är svårt det.
 
I mitt forra stall (utanfor Uppsala) hade vi tva hastar som rakade ut for det dar med med krater/vallgrav dar snosulan legat. Detta var iofs pa hosten sa det kan ju handa att det var lera som kilat sig in emellan sulan och hoven. Under mina ar i Norrland har jag aldrig sett nagot liknande med hastar som haft snosulor.
 
aha. kommer du ihåg vad som gjordes?

alltså hovis trodde sulorna kunde vara orsaken och förvarnade, men hästen har ej visat tecken på att ha ont.
men det är ju bra att veta ialla fall på vad man ska tänka på och göra. Jag har aldrig vart med om det innan. Brukar däremot få höra att just denna häst har väldigt bra hovar så det kom lite pang på.
 
Jag köpte min första häst 1981 och har inte haft en enda hovböld på nÅGON av dom som passerat, nån unghäst har fått hålvägg men det beror på att dom gått på bete, efter en verkning har dom varit helt ok igen
Men JAG kan nog påstå att jag har Sveriges bästa hovslagare, han är helt suverän på hovar och kan fixa ALLT som en hov kan råka ut för...han påstår att de flesta är alldeles för fega att ta ner hoven(vid problem), och han har en gudabenådad talang för att kunna "se" hur hästen skall skos....nu är han tyvärr ganska så sliten i kroppen efter alla problemhästar och egen smedja, men hans son börjar utveckla samma talang som sin far, och jag hoppas verkligen att vi inte går misste om dessa hovslagare.

Min häst slog upp en hovspricka i en värmning(gammalt tramp) jag fick gå till smedjan och försöka få den "nitad" bloden bara rann ur sprickan, dessutom hade det blivit en så stor spricka att ena ballen var nästan åtskild från hornet, man kunde bända isär hela alltet......jag var naturligtvis helt inne på att stryka hästen men det sa hovis att jag inte alls behövde :crazy:, han lagade ihop hoven, nitade och verkade ur...hästen gick ut och vann plättlätt....sen var det aldrig nåt problem med sprickan efter detta...

Självklart förstör en dålig hovslagare hästen om dom inte vet vad dom pysslar med, man brukar märka det efter en 2 - 3 skoningar och då kan man få ett riktigt helvete för att få rätt på dom igen + en massa onödiga skador..
Jag vet en hel del utbildade hovisar som inte har ett dugg feeling för det dom gör...dom bara skor utan att se på individen....värst är dom som kommer med vinklarna....
 
Jag tror att "min" ras är extra utsatt.
Jag hade knappt hört talas om dessa problem innan jag började föda upp Islandshästar och på så sätt fick egna unghästar. Men nu så har jag provat problemen både på längden och tvären.

Men det verkar enklare med vuxna ridhästar än med unghästar.
 
Dessa tva hastar var halta och visade omhet i hovarna. Hovis ansag att det berodde pa sulorna. Hastarna verkades som vanligt och ordinerades att ta det lugnt ett par dagar tills de inte visade halta, dvs ga i hage och sedan ridas som vanligt. Det fungerade utmarkt for hastarna var helt ok inom en vecka :).
 
aha. va bra att det gick över såpass fort!
snösulorna åker iaf av vid nästa skoning, såvida jag inte märker det minsta lilla på ev ömhet tidigare.
 

Liknande trådar

Hästvård hästen har trampat av sig en sko och lite väl mycket hov for med. hovis var ute idag och satte på nya skor men fick bara in 2 sömmar på...
2
Svar
28
· Visningar
5 065
Senast: gylle
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har ju haft lite problem med min pållas hovar (till och från ömfotad och var i vintras så öm att hon fick sulor)...
2
Svar
33
· Visningar
4 824
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 889
Senast: Bialitt
·
F
Hästvård har en häst som var mycket ömfot och iom att marken blev hård så fick han jätteont i sina fossingar. han skoddes då, och i samband med...
2
Svar
23
· Visningar
9 702
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp