Hovhjälp!

CeciliaT

Trådstartare
Hej!

Jag skriver här då jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre. Min häst, en nordsvensk, hans hovar har börjat gå sönder igen. Förra sommaren så fick vi tappsko på tappsko och det slutade inte mindre än med gipsning och boxvila och massa vet.besök.

Nu är det inte sämre än att jag ser att detta börjar upprepa sig.
Hans hovvägg är väldigt tunn och det bildas små sprickor under sömmarna till en början.
Sedan drar han av skon eller så lossnar den (det är tappsko nummer 2 nu på 4 veckor). Skon drar då med sig mycket hovvägg då hoven är såpass porös. När han sedan blivit av med skon så är hovväggen liksom "uppfläkt" och böjbar, väldigt mjuk. Hovformen blir trekantig och det finns tillslut inget att sko på. Han går på sulan.
Jag behöver verkligen akut hjälp! Förra sommaren blev dyr och vi kunde inte rida någonting alls. Han har även tunna sulor så risken är stor att det blir mycket skit igen, jag vill verkligen inte att det upprepar sig nu!
Det är alltid hö. fram som drabbas, alla de andra hovarna håller, aldrig haft någon tappsko på dem eller något annat, så det är väl helt enkelt bättre kvalitet på dem. Han växer oroväckande långsamt runt om men främst hö.fram.

Jag vet att mitt inlägg kan vara osammanhängande och sluddrigt men jag behöver verkligen hjälp. Orkar inte med mer skit med honom nu!

Har testat biotin, tjära, hovstärkningsmedel och gud vet vad. Denna gången blir det plastning för att vi ska få på en sko, han kan inte gå barfota eftersom sulan är så tunn.
Men i framtiden så vill jag slippa plasta hela tiden och få slut på detta, hitta något sätt som funkar. Innan förra sommaren var det inga problem, inga kassa hovar ens när han gick barfota. Allting började efter att en tillfällig hovslagare verkade honom för kort vid en skoning. Sedan har det bara rullar på. På vintern är det ok men sen kommer leran och torkan på våren och sommaren och då är det kört.
Ingen annan häst i stallet har drabbats av dåliga hovar så det är troligen inget i marken.

Hjälp snälla!
 
Senast ändrad:
Sv: Hovhjälp!

Lusern och mineraler. Det är det enda han får. I fällningstid får han b-vitamin. Han får hö.

Ärr fruktansvärt glad i salt, om det kan vara en ledtråd. När han har fri tillgång så äter han upp en stor "sockerbit" på 2 månader. Väldigt mysko.
 
Sv: Hovhjälp!

Tjära är ju döden för hovar då det torkar ut ngt otroligt. :eek:

spola med vatten varje dag, och pensla på vegetabilisk olja ovanpå. sen kan du även låta honom gå med blöta filtboots, så fuktas hoven längre. sen är det ju verkligen A och O att om skon skulle ryka att du får på den omgående, dvs att han inte går och sliter ner hoven barfota x antal dygn. Kan inte hovis komma omedelbart så använd wettrap och silvertejp runt hoven under tiden så skyddas den från att slitas ner så mycket.
 
Sv: Hovhjälp!

Men det är fukten som pajar dem, tror jag. De går i gegga nu på våren, hovarna är konstant blöta och han blir jättemjuk. Han står på torv så det är ju ingen extremt snabb upptorkning i boxen heller. Har haft honom på spån men det gör ingen skillnad alls. Hovslagaren kommer på sekunden men det är när han tappar själva skon som det skiter sig. Sliter med stora delar av hovväggen. Har provat att ta mindre söm eller vad det nu var han gjorde, för att om han drar av sig skon så skulle sömmarna ryka, inte hoven. Men det sket sig ändå. sedan när han väl är av med skon så förvärras inte hoven så mycket. Det är som sagt i "tapppningsprocessen" som det sker och när det är näst intill lösa hovväggsbitar som står rakt ut efter tappningen, de lossnar. Har testat tjära för att stänga ute fukten. Då tog vi det bara på sulan eftersom sulan var skit och inte fick bli för fuktig. Det var dock länge sen vi körde tjära nu, tror det var förra våren eller något, så det är inget som påverkar nu. Fuktiga mjuka hovar + tung häst verkar inte funka alls. Har röntgat hoven i samband med den förra sommarsvängen och han har extremt tunna sulor för att vara tung häst men även tunn hovvägg. Bör kanske tilläggas att det här är den 3: dje sommaren som han blir skodd. tidigare bara verkad av sin okunnige ägare.
 
Sv: Hovhjälp!

Låter som min förra häst. Be hovslagaren sko med slim sön, en tunnare söm för att avlasta hovsprickorna. Plast är bra så kör med det så länge det behövs. Finns även en sko man kan limma på. Detta kan vara något för din häst! Sko var 4:de-6:e vecka för att minimera risken av tappskor. Låt hästen gå med boots dygnet runt, gärna blöta! Rid alltid med boots, och så fort du märker att skon börjar bli lös så ring hovslagaren. använd inte sulor då skon sitter sämre. Bättre att skon får sitta kvar och du undviker hårt underlag. tänk även på att inte rida i sand, då skon belastas mer. "Hård", mjuk mark är bäst.

Får du en tappsko och hovis inte kan komma direkt. Se till att du har en hård sula hemma, sätt fast den med Självhäftande bandage och silvertejp. Allt för att minimera slitage. Min stod på box så fort han fick tappsko..

Bilder på min hästs hovar:

Efter skoning:

20666077.jpg


20666076.jpg


20666080.jpg


20666081.jpg


20666227.jpg


20666078.jpg


20666079.jpg
 
Sv: Hovhjälp!

Riktigt dåliga hovar hade han, men de har blivit bättre! Hästen är nu såld så har inga nyare bilder. Att sko med sidkappor/tåkappor kan funka! Jag var hos vet för att reda ut hans hovproblem. Tunna hovväggar som trillar sönder och tunna sulor:/

Fler bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id800201_page0.html

Han är korsning Kallblodstravare/Fjording.
 
Senast ändrad:
Sv: Hovhjälp!

Det du skrev om att limma skon verkar grym! måste tala med min hovslagare om det. Det var slimsöm som vi använde sist, men det hjälpte inte.

Din hästs hovar är riktigt fina jämfört med min kuse. Ska försöka komma ihåg att ta kort på dem idag så ska ni få se. hö.fram är så ful så man vill gråta.

Har testat att ha boots jämt och ständigt (beroende på bila boots du refererar till givetvis, om det är gympaskon för häst så är det nej, men jag har funderat på det.) Men vanliga boots har han fått gå med mycket men det skiter sig ändå.

Just nu är problemet att hans hov är så missformad så skon sticker ut på sidorna så han har möjlighet att trampa på den, därav plastningen nu. när vi satte på förra tappskon (som jag själv tog av i sista sekund för jag anade att det var fara och färde) så såg man sömhålen på skon utanför hoven på utsidan :eek:. han har storlek 5 egentligen men nu får vi väl gå ner iaf en storlek och sätta på en baksko gissar jag.

Men det jag vill ha hjälp med är tips på hur man kan bli av med skiten en gång för alla (om det går). hur man kan få bättre kvalitet på hoven och slippa detta eviga kämpande som ger mig gråa hår.
 
Sv: Hovhjälp!

Jag hade min i 12 år och det blev bättre under kallare månader och sämre under sommaren. DEssa bilderna är långt ifrån det värsta. Du har en hov att jobba med, jag hade 4:/

Tips är att lägga en baksko på den skadade hoven, Då de är betydligt smalare. Finns även specialskor, har inte din hovis testat det?
hur länge har hoven krånglat, ibland kan man behöva byta hovslagare!
 
Sv: Hovhjälp!

har kört med baksko på den tidigare.
Har testat olika hovslagare men den vi har permanent är den som verkar få ordnat det bäst. Hästen har varit sån här sedan förra sommaren när en annan hovslagare tillfälligt skulle hjälpa oss. Han verkade honom för kort och skodde på det. Innan dess var hovarna kanon. Hästen hade långa brutna hovar när han kom till oss så den första verkningen (maj 09) blev han kort eftersom vi skulle få hoven jämn (den hade brutits av). Det klarade han fint även om han gick i lera och skit. Sedan blev han skodd i oktober tror jag det var. Då var det inga problem fram tills i slutet av juli förra året då han fick sin första tappsko. Då kunde inte vår hovslagare komma på ett tag så vi fick ta en annan tillfälligt. Han skulle då ta båda framhovarna när han ändå var där. Resultatet blev (jag var inte där när han blev skodd fram) att han var fruktansvärt kort och fick 3 tappskor och en sömstickning innan de braka ihop helt och blev gipsning.
 
Sv: Hovhjälp!

Men det är fukten som pajar dem, tror jag. De går i gegga nu på våren, hovarna är konstant blöta och han blir jättemjuk. Han står på torv så det är ju ingen extremt snabb upptorkning i boxen heller. Har haft honom på spån men det gör ingen skillnad alls. Hovslagaren kommer på sekunden men det är när han tappar själva skon som det skiter sig. Sliter med stora delar av hovväggen. Har provat att ta mindre söm eller vad det nu var han gjorde, för att om han drar av sig skon så skulle sömmarna ryka, inte hoven. Men det sket sig ändå. sedan när han väl är av med skon så förvärras inte hoven så mycket. Det är som sagt i "tapppningsprocessen" som det sker och när det är näst intill lösa hovväggsbitar som står rakt ut efter tappningen, de lossnar. Har testat tjära för att stänga ute fukten. Då tog vi det bara på sulan eftersom sulan var skit och inte fick bli för fuktig. Det var dock länge sen vi körde tjära nu, tror det var förra våren eller något, så det är inget som påverkar nu. Fuktiga mjuka hovar + tung häst verkar inte funka alls. Har röntgat hoven i samband med den förra sommarsvängen och han har extremt tunna sulor för att vara tung häst men även tunn hovvägg. Bör kanske tilläggas att det här är den 3: dje sommaren som han blir skodd. tidigare bara verkad av sin okunnige ägare.

Du har konstaterat att hagen inte är bra för din hästs hovar, varför släppa honom där då?
Ha honom i en grushage de perioderna, låter det tråkigt - ja, men hur låter det med trasiga hovar gips, osv?
Ibland får man väga för och nackdelar mot varandra.

Leriga hagar = tappskor för många hästar = katastrof för din häst

Finns det inte en grushage där du står nu hade jag flyttat hästen. Alternativet är att låta hästen stå inne de värsta dagarna.
 
Sv: Hovhjälp!

Fast tjära lär bara göra att hoven blir ännu sprödare i och med att det är så oerhört uttorkande. även torv är enormt uttorkande för hoven, många hästar fungerar inte på torv just för vad det gör med hovarna.

Jag har svårt att tänka mig att det är fukt som påverkar så extremt, då borde du ha problem på alla hovarna.
kan du inte fota hoven och visa?
 
Senast ändrad:
Sv: Hovhjälp!

Det är så gott som "omöjligt" att få en bra hovkvalité genom att smeta på grejer utanpå hoven.

* Balanserad foderstat (uträknad) så han får i sig alla proteiner och mineraler som behövs. Att ge special fodertillskott för hovar hjälper om hästen har BRIST på detta, annars inte, och det går ju inte att se utanpå, så det är bara att prova sig fram. På min fungerar magbalanserande produkter mkt bra, det hjälper tarmen, så att hästen kan ta upp alla näringsämnen bättre.
Ger dock ingen akut hjälp utan blir ju resultat på sikt.

* Är han fräsch i kroppen för övrigt, med tanke på att det bara är en och samma sko som ryker hela tiden.?

* Kolla in en hovboot som heter "Easyboot Glove" Kanske kan barfota fungera med dessa på i hagen tills hoven inte är så trasig?
Har själv till min barfota häst vid ridning och de sitter mkt bra och är supersmidiga. Dock noga med utprovning av storlek.
Det finns ju numera en uppsjö av olika hovboots. Nåt borde kunna fungera som "resevhjul" åt er?
 
Sv: Hovhjälp!

Vår hovslagare rekommenderad Kiselgur, vi ger vår ponny två mått per dag och utväxten på hoven verkar mycket bättre, så jag tror det hjälper...men det tar ju tid för hoven att växa ut.
 
Sv: Hovhjälp!

Kiselgur gäller samma som för biotin: för att förbättring ska ske kräver att hästen har brist på just detta. Har dessutom svårt att se att endast EN hov så som TS beskriver, skulle vara drabbad, det är annat som ligger bakom.
 
Sv: Hovhjälp!

har kört med baksko på den tidigare.
Har testat olika hovslagare men den vi har permanent är den som verkar få ordnat det bäst. Hästen har varit sån här sedan förra sommaren när en annan hovslagare tillfälligt skulle hjälpa oss. Han verkade honom för kort och skodde på det. Innan dess var hovarna kanon. Hästen hade långa brutna hovar när han kom till oss så den första verkningen (maj 09) blev han kort eftersom vi skulle få hoven jämn (den hade brutits av). Det klarade han fint även om han gick i lera och skit. Sedan blev han skodd i oktober tror jag det var. Då var det inga problem fram tills i slutet av juli förra året då han fick sin första tappsko. Då kunde inte vår hovslagare komma på ett tag så vi fick ta en annan tillfälligt. Han skulle då ta båda framhovarna när han ändå var där. Resultatet blev (jag var inte där när han blev skodd fram) att han var fruktansvärt kort och fick 3 tappskor och en sömstickning innan de braka ihop helt och blev gipsning.

Jag hade liknande problem med min fjord för ngt år sedan. Hovarna var spröda, tappade skor och hovslagaren sa att det var som att spika i en gammal bräda!!!!!
Idag har han bra hovar och tappar aldrig (peppar, peppar) ngn sko. Ska tillägga att vi har leriga hagar.
Nåväl, jag har gjort såhär; Varje kväll när jag tog in honom tvättade jag först hovarna i vatten ,borstade ordentligt. Därefter sprutade jag på väl utspädd jodopax. Efter detta penslade jag på rapsolja och så gav jag Hofaid i maten.
Efter andra skoningen undrade hovslagaren vad jag gjort.....
Idag har han hårda, bra hovar
Fick förstås påtalat att det var "överkurs", att jag dödade nyttiga bakterier mm, men min hästs hovar mår bra idag och det är det som är det viktiga! Jag ger honom fortfarande Hofaid men är inte lika nitisk då det gäller tvättandet och smörjandet.
 
Sv: Hovhjälp!

vad exakt använde du jodopaxet för?

KL
tycker det verkar vara många som missar att det är EN hov TS har problem med..... inte alla fyra.
 
Sv: Hovhjälp!

Ärr fruktansvärt glad i salt, om det kan vara en ledtråd. När han har fri tillgång så äter han upp en stor "sockerbit" på 2 månader. Väldigt mysko.

Min tinker är likadan, har dock hört att kallblod kräver mer salt än andra hästar, vet ej om detta stämmer.

En tjej i mitt förra stall hade samma problem med hovarna på sin, då var det dock båda bakhovarna.
Hon tog en annan hovslagare, som tog av hästen bakskorna, ordinerade vila och kiselgur som tillägg i foderstaten.
Denna hovslagare ansåg att detta berodde på att det varit för oregelbunden tid mellan skoningarna, ena gången var det 8v, andra 11v osv.

Idag klarar detta varmblod av att gå barfota på alla 4 utan problem.

Lycka till!

/Sandra
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 876
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 221
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 045
Senast: Marvin
·
Relationer Ja, jag kan inte vara den enda? Jag verkar ha träffat en kille, jättefin på alla sätt och vis och jag känner mig faktist alldeles...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp