Hovledsinflammation

Hej, ok men var tror du att en sådan hälta kan komma ifrån då, eftersom du inte tror på hovleden?

Skulle kunna vara "knäet" (karpallederna) eller något annat. Det skulle också kunna komma bakifrån, tex av smärta i ett bakknä eller så. Svårt att säga när man inte gjort en ordentlig utredning.

Om veterinären tyckte att hältan släcktes så är det kanske så att det är hovleden. Vill du få en second opinion så åk till en annan veterinär. Ofta kan problem i framben bero på smärta från bakbenen, som då är det "egentliga problemet", och därför skulle man kanske behöva kolla där också även om hästen initialt inte ser halt ut bak.
 
Många veterinärer anser att sedering också kan göra att hältan inte syns längre även om den fortfarande finns och det blir då en helt onödig undersökning för resultatet är inte tillförlitligt. Jag har aldrig träffat på någon veterinär som sederar för bedövning vid hältutredning just med hänvisning till ovanstående. Brems används såklart men ingen sedering.
I de fallen jag varit med om sederar man direkt, dvs innan hästen kollas. Det har också varit nödvändigt ibland eftersom den halta hästen varit helt tokig och det typ inte gått att få den att trava normalt vid longeringen.
 
Hej! Det låter ju likt min hästs symptom. Skillnaden är nog bara att dom inte hittade någonting/pålagringar. Det är precis det jag funderar över ligamenten och om jag måste göra MR och jag är osäker på om försärkingsbolaget ersätter MR på en sådan här diffus hälta. Hade du problem med försäkringsbolaget med detta? Du hade ju redan en påvisad pålagring så det kanske det är enklare.
De hittade inget på min heller? Han var aldrig ens synbart halt första vändan, andra var han 1 grad halt i trav o hade värme i hoven o förstärkt digital puls.
När han blev halt igen med lång rehab och igångsättning efter den första diagnosticerade hovledsinflammationen o vi inte hittade något annat i hovarna/sulorna (han stod med gips en månad med Butta då vi ville utesluta seg hovböld eller sulläderinflammation/stentramp etc) valde jag att göra MR eftersom det kan klargöra vad som händer inuti hoven. Försäkringsbolaget har inte varit några problem alls.
 
Hej! Det låter ju likt min hästs symptom. Skillnaden är nog bara att dom inte hittade någonting/pålagringar. Det är precis det jag funderar över ligamenten och om jag måste göra MR och jag är osäker på om försärkingsbolaget ersätter MR på en sådan här diffus hälta. Hade du problem med försäkringsbolaget med detta? Du hade ju redan en påvisad pålagring så det kanske det är enklare.
Det jag menade med en förklaring varför man röntgar hovbenet var inte riktat till dig utan någon annan som ifrågasatte röntgen. Min häst röntgas fortfarande varje åb för att se att inte inflammationen (det som ger smärtan) skapat pålagringar eller en hovbensrotation. Han är fortfarande helt ren, alltså utan pålagringar, hade han haft det däremot hade jag inte gjort MR utan antagit att inflammationen berodde på pålagringen.
 
I de fallen jag varit med om sederar man direkt, dvs innan hästen kollas. Det har också varit nödvändigt ibland eftersom den halta hästen varit helt tokig och det typ inte gått att få den att trava normalt vid longeringen.
Ah ok men det ville inte veterinären. Men bra att det går att göra så också!
 
Skulle kunna vara "knäet" (karpallederna) eller något annat. Det skulle också kunna komma bakifrån, tex av smärta i ett bakknä eller så. Svårt att säga när man inte gjort en ordentlig utredning.

Om veterinären tyckte att hältan släcktes så är det kanske så att det är hovleden. Vill du få en second opinion så åk till en annan veterinär. Ofta kan problem i framben bero på smärta från bakbenen, som då är det "egentliga problemet", och därför skulle man kanske behöva kolla där också även om hästen initialt inte ser halt ut bak.
Tack för tipset! Jag ville att hon skulle röntga knäna också men hon ville inte det tyvärr eftersom hon var så säker på hovledsinflammation. Men kanske ska ta ut en annan veterinär om han blir dålig igen.
 
Det jag menade med en förklaring varför man röntgar hovbenet var inte riktat till dig utan någon annan som ifrågasatte röntgen. Min häst röntgas fortfarande varje åb för att se att inte inflammationen (det som ger smärtan) skapat pålagringar eller en hovbensrotation. Han är fortfarande helt ren, alltså utan pålagringar, hade han haft det däremot hade jag inte gjort MR utan antagit att inflammationen berodde på pålagringen.
Ok, vad bra att du kollar det regelbundet! Undrar bara om pålagringarna endast syns på MR röntgen då. Ursäkta om jag är lite förvirrad!
 
Ok, vad bra att du kollar det regelbundet! Undrar bara om pålagringarna endast syns på MR röntgen då. Ursäkta om jag är lite förvirrad!
Pålagringar är skelettförändringar så de syns på vanlig röntgen. Om det däremot är problem med tex senor eller ligament så syns inte det på röntgen, på andra ställen använder man ultraljud för detta men det går inte på hoven. Det är då man kan behöva MR.

Min häst gjorde MR efter en krånglig hovhälta. Det visade på inflammerade sidoligament och en liten skada på djupa böjsenan (den fäster ju nere i hoven).
 
Tack för tipset! Jag ville att hon skulle röntga knäna också men hon ville inte det tyvärr eftersom hon var så säker på hovledsinflammation. Men kanske ska ta ut en annan veterinär om han blir dålig igen.

Jag tycker du ska fortsätta med din veterinär. Det är ofta så att man kan få behandla bort hältor som inte är grundorsaken för att få fram grundhältan.

Om jag förstår dig rätt har veterinären lokaliserat hälta till hov eller hovled. Den släcker åtminstone en del av bedövning. Annan hälta syntes inte vid undersökningen.

Låt då behandlingen verka och kolla hur hästen är på återbesök. Endera är den ua och då är allt väl. Eller så är den fortfarande halt på samma ställe. Eller så är den (inte ovanligt) halt på ett annat ben. Då får man fortsätta att utreda. Man får sällan alla svar första besöket.

En ledinflammation som inte gett skelettskador syns inte på röntgen t ex. Så att inget syntes på rtg eller ul behöver inte betyda diagnosen är fel.

Så åk in på återbesök och se vad det visar. Känner du fortfarande tveksamhet så byt veterinär om du vill absolut.
 
Pålagringar är skelettförändringar så de syns på vanlig röntgen. Om det däremot är problem med tex senor eller ligament så syns inte det på röntgen, på andra ställen använder man ultraljud för detta men det går inte på hoven. Det är då man kan behöva MR.

Min häst gjorde MR efter en krånglig hovhälta. Det visade på inflammerade sidoligament och en liten skada på djupa böjsenan (den fäster ju nere i hoven).
:)Tack för svar MiniLi!
 
Jag tycker du ska fortsätta med din veterinär. Det är ofta så att man kan få behandla bort hältor som inte är grundorsaken för att få fram grundhältan.

Om jag förstår dig rätt har veterinären lokaliserat hälta till hov eller hovled. Den släcker åtminstone en del av bedövning. Annan hälta syntes inte vid undersökningen.

Låt då behandlingen verka och kolla hur hästen är på återbesök. Endera är den ua och då är allt väl. Eller så är den fortfarande halt på samma ställe. Eller så är den (inte ovanligt) halt på ett annat ben. Då får man fortsätta att utreda. Man får sällan alla svar första besöket.

En ledinflammation som inte gett skelettskador syns inte på röntgen t ex. Så att inget syntes på rtg eller ul behöver inte betyda diagnosen är fel.

Så åk in på återbesök och se vad det visar. Känner du fortfarande tveksamhet så byt veterinär om du vill absolut.
Tack för svar! Jag hade nog fortsatt med samma ändå om hon inte varit så långt bort. Min häst är rädd för att åka trailer så det är lite problem att få honom till veterinären, så vi kommer ta honom till närmsta ställe nästa gång. Det syntes ingan annan hälta vid utredningen. Jag ser dock att han kan halka till i nedförsbacke på andra frambenet ibland. Veterinären sa att jag kunde hoppa inom en månad efter hon varit där trots att han skulle vila 2 veckor till. Jag gjorde såklart inte det. Efter nästan tre månader ville en tjej provhoppa honom några språng och efter det blev han sämre igen (nyligen). Han går med huvudet väldigt lågt i vänster varv på volt, går gärna lite långsamt och något kortare steg höger fram. På höger varv på volt går han med huvudet högt och ser hyfsat jämn ut. På rakt spår syns inget.
 
Diffusa framhältor tar mig direkt till strålbenen (eng. Navicular decease). Köpte en häst som var halt och utdömd just pga det och det är tyvärr både vanligt och ofta feldiagnosticerat. :)
 
Låter väldigt konstigt att röntga när man inte vet vilket område hältan sitter i tycker jag. Hältor som visar sig på ytter fram på volt brukar generellt inte komma från hovleden, är min (högst amatörmässiga) erfarenhet.
Nej precis, snarare brukar de sitta högt.
 
Alexandra jag bytte veterinär ändå pga lastningsproblem. Enligt den nya veterinären hade den första gett fel diagnos. Han hade aldrig hovledsinflammation. Sedan hade hon missat en hovböld och hovbensosteit och en pålagring på kotan och kotledsinflammation, trots både ultraljud och röntgen. Så nu håller vi på med det istället. Kotledsinflammationen är utläkt och hovbölden också, men han har fortfarande hovbensosteit som kan ta 4 månader att läka. Eftersom han fick fel diagnos så har vi ju ridit honom skadad tyvärr så detta blev en långdragen historia.
 
Alexandra jag bytte veterinär ändå pga lastningsproblem. Enligt den nya veterinären hade den första gett fel diagnos. Han hade aldrig hovledsinflammation. Sedan hade hon missat en hovböld och hovbensosteit och en pålagring på kotan och kotledsinflammation, trots både ultraljud och röntgen. Så nu håller vi på med det istället. Kotledsinflammationen är utläkt och hovbölden också, men han har fortfarande hovbensosteit som kan ta 4 månader att läka. Eftersom han fick fel diagnos så har vi ju ridit honom skadad tyvärr så detta blev en långdragen historia.

Vad tråkigt. Fast hur kan veterinär två sagt att hästen aldrig haft hovledsinflammation? Det går inte se I efterhand när det är utläkt.

Osteiten och hovböld en kan hänga ihop. Men ja det är långdraget med hovbensosteit. Men mer bekymrande är ju pålagringen. Vad sa vet om prognosen?

Hoppas han till sommaren är tillbaka fullt ut igen! ❤️
 
Hon verkade inte lika orolig över pålagringen om jag inte fattat helt fel, eller den var inte lika akut. Men om hältan skulle komma tillbaka när han är igångsatt så ville hon att vi skulle komma tillbaka och eventuellt göra något mer åt det. Det viktigaste nu verkade vara osteiten för att den tar 3-4 månader att läka helt. Jag tror hon framförallt tyckte det var lite konstigt att dom missat pålagringen och eventuellt hovbölden när dom röntgade och ultraljudade just det området i somras. Hovbenet visar också förändring. Trots allt så tog dom 9000 kr för en timmas jobb, så då hade också jag hoppats på att dom skulle kunnat hitta i alla fall en pålagring som han ju haft ett tag.
 
Fast om man inte såg det på bilderna i somras så är det ju inte konstigt eller fel första vet inte sett det. Det kanske inte fanns då ens.

Om man däremot nu tittat igen på bilderna tagna i somras och sett att t ex pålagring syns på de bilderna med - ja då har de missat.

Men en pålagring kan komma på ett par månader.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
575
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp