Svullnad efter stående kastrering.

Bukefalos 30 år!

Fresne

Trådstartare
Min 11månaders hingst kastrerades för en vecka sedan (stående)
Helt okomplicerad. Såret betedde sig som de skulle första dagarna och knappt ingen svullnad förens dag 4/5.
Då lite svullnad i pungen. Lika stor på båda sidorna.
På kvällen blödde vänstra snittet några droppar men slutade relativt snabbt igen.

Nu dag 7 är han märkbart svullen på vänster sida, höger sida är knappt svullen alls.
Svullnaden är inte varm, inte jättehård och han bryr sig inte när man känner.
Han har inte haft någon feber nån gång och har ätit, kissar/bajsat och rört sig obehindrat även efter vila.
Svullnaden går ner något efter 15min skritt.

Är de normalt att svullnaden toppar såhär en vecka efter eller bör de kollas upp?

Den är inte onormalt. Min reagerade så. Longera honom i trav 20 minuter 3-4 gånger per dag och se till att han rör ordentligt på sig. Rörelse är a och o för svullnaden.

Den är inte onormalt. Min reagerade så. Longera honom i trav 20 minuter 3-4 gånger per dag och se till att han rör ordentligt på sig. Rörelse är a och o för svullnaden.
Tack för svar.
Han är ju sig själv i övrigt så ska fortsätta longera och promenera som vi gör🙏🏼
Lägger in en bild med

Bifogade filer

• IMG_7259.webp
    IMG_7259.webp
    86,9 KB · Visningar: 1 501
Tack för svar.
Han är ju sig själv i övrigt så ska fortsätta longera och promenera som vi gör🙏🏼
Lägger in en bild med
Promenader är inte tillräckligt med rörelse när det svullnar utan det krävs att dom springer för att det ska göra skillnad så bara att kämpa på! Min kille blev en stjärna på longering på dom veckorna ;)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka