Hovoljandet, Hur gör du?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Yellow_Dino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 4 318
Y

Yellow_Dino

Hur använder ni hovolja? Har en flaska hovolja av märket Ek*l är det bra? visst kan man applicera med en hovolje pensel (har hört att det inte skulle vara bra :confused:)
Tacksam för svar.

Jag har också Ekol.. Utan tjära. Använder det mest när det är en varm sommar, då man ser att hovarna är lite torra.
Min hovis tyckte dock att min häst hade så bra hovkvalité :D så han tyckte att det skulle räcka med att smörja in kronranden och ballarna med typ helosan ibland.

De låter ju bra:P men sen: Om man smörjer insidan och utsidan till tävling, och insidan tll vardag ungefär varannan/varje månad.. hur går det? utan tjära, såklart...

mina två sköthästar har lite kass kvalitet på hovarna så de använder vi något som heter kevin bacon (tror jag) till vardags både på in och utsida och vi använder då pensel till det... det är dock inte rinnande vätska... snarare gegga :) på tävling har vi något rinnande som jag inte vet vad det heter...blir både snyggt (ett tag iaf.) och är bra för hovarna.

vad menar du inte är bra... just din produkt eller att man använder pensel ?? förstod inte riktigt??

Jag använder torskleverolja i glasflaska från Apoketet till min hästs hovar, med andra ord liten bra öppning i flaskan. Applicerar med liten vanlig målarpensel :D och det funkar prima. Trycker liksom in spetsen på penseln i halsen på flaska och häller lite, så slipper man kladda och greja.

Hej min hovslagare sa att man inte skulle använda hovolja så jag bläter min hästs hovar varje dag när det e varmt eller torrt istället..:).Men det funkar nog bra tror jag :)

Min veterinär (jätteduktig, åker 32 mil bort för denna kliniks skull) och klinikens hovslagare sa åt mig att olja min hästs hovar med just torskleverolja ;)

Vanlig "hovolja" som säljs svindyrt i ridsportbutikerna är kanske inte så bra, bättre med naturliga produkter, vanlig olja..

Ja det är också väldigt bra!!!
ett alternativ är att införskaffa boots som är gjord i något tygliknande kraftigt material som man lägger i blöt och sedan sätter på hovarna... sedan är det bara att blöta om och sätta på dom igen!!!! vi har sådana på en av vära hästar...

För guds skull :eek: använd inte hovfett/olja, det torkar ut hästens hovar ännu mera. Det drar ut fukten som finns i hoven och stänger ute fukten som hoven behöver, om hästen har dåliga hovar så skulle jag köra på att vattna hovarna och ge öljäst!
Sådana hov fett/oljeprodukter ska endast användas om man vill att hästen ska vara extra fin till tävling om ens då!

Jag håller med Aultmore! ingen olja utan vatten, vatten och vatten! Olja torkar ut hovarna och dessutom är det som att smörja in naglarna men inte nagelbanden, hjälper ingenting! Det är ju dött material! Använd hellre typ helosan på kronranden eller ännu hellre skillingaryd hästsalva. ;)

Jag både håller med och håller inte med.

Det bästa är om hästen får tillräckligt med fukt genom att gräset i hagen är fuktigt på natten, man gör fotbad etc.
men ibland är det helt enkelt för torrt under för lång tid och då kan man vattna ihjäl sig utan att det ger tillräcklig effekt.

vattenbad med efterföljande olivolja (eller annan bra olja, absolut inte någon mineralolja), fodertran, torskleverolja etc. kan vara till god hjälp så här på sommaren. men olja är inget man ska använda sig av jämt.

Det bästa är om hästen kan gå i daggvått gräs på natten och sedan får hovarna torka upp under dagen. Hovarna behöver både och.

Sen förstås foderstat etc, men nu gällde det ju olja.

Har funderat en del på det här..

Min hovslagare råder mig alltid att först blöta hovarna ordentligt, sedan smörja på fodertran. Han poängterar alltid att det är vattnet som är det viktiga.

Det jag inte förstår riktigt är att i andra fall, t.ex. på vår hud, har vattnet en uttorkande effekt. Om man är mycket i vatten blir ju huden väldigt torr efteråt, och man måste smörja in sig för att få tillbaka smidigheten. Fungerar inte hovarna på samma sätt???

Har också hört att Fodertran skulle vara bra, har dock aldrig provat.

Jag spolar benen ordenligt med vatten och penslar därefter med fodertran. När man penslar på oljan efteråt, så innesluter oljan vattnet i hoven, och vattnet kan ej avdunsta så fort. Det hela handlar om fysik, att få vattnet att stanna kvar i hoven. Fodertran köper du billigast på lantmännen eller liknande. Gå ihop några stycken och dela på en 5 litersdunk.

Alosin, finns på travet. Fungerar kanonbra. Även bra till små sår. Ett universalmedel helt enkelt :D

Så då ska jag sluta olja, då?.. :confused: Nu blev ju sara lite förvirrad här. Sammanfattning: Bra foder, vattenbad, och daggräs. utan olja. och ekololja till tävling?

Exakt; baserat på vad?????????? Att använda vatten + ex. raps olja (ej oljor från ridsportbutiker) är nåt hovar mår bra av! Om du inte tror mig har jag ett levande exempel hemma :D :p Min pålla har under lång tid haft dåliga hovar (fodervärden slarvade), hovarna växte bra och i rätt vinkel men var svaga i horn väggen iallafall. Hovslagaren rekomenderade (tog lång tid innan jag hittade denna hovslagare som jag litar mycket på) vatten och raps olja och nu några månader senare är hovarna starka som 4 oxrar! :D

Jeg använder en hovsalva som heter Cornucrescine som är jätte bra...det finns en pänsel till i locket!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har kommit över en stor bytta "Farrier dressing" från NAF. Tycker produkten är bra, men det går ju knappt att använda för det är så...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju... 2
Svar
20
· Visningar
1 593
Senast: Oknytt
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 956
Senast: Derivata
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 810
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka