Hovproblem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare aloeVera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 877
A

aloeVera

Har ett litet fullblodssto med mycket dåliga hovar. De spricker, ideliga tappskor och om hon inte får skon påslagen genast trasas hovarna sönder rejält. Vi har försökt med alla dess salvor, fodertillskott mm under de senaste 3 åren .Får ju ingen regelbundenhet i träningen pga detta. Nu är vi snart på väg att ge upp men det vore ju synd då det är en mycket trevlig häst som dessutom hoppar som en liten katt. Kan tillägga att vi har en mycket duktig hovis men även han verkar uppgiven nu. Någon som har tips???

Vatten är det enda som verkar hjälpa bra, att låta hästen stå med blöta filtboots om natten är en variant. Fast det kanske ni redan har prövat?

Nu lär du väl vilja hänga mig, men jag tror att bästa lösningen är att "skola om" hovarna till barfota!
Att hovarna är så dåliga beror främst på dålig hovtillväxt som i sin tur beror på dålig blodcirkulation i hovarna. Alla hovar som skos får sämre blodcirkulation i hovarna, än hur bra hovslagare man har.

Att hovarna går sönder så fort när skorna åkt av beror till viss del på dålig hovkvalitet, men även på att sömmarna ju faktiskt har trasat sönder hovväggen, vilket inte hjälper det minsta... Men när väl hålen är borta bör hoven hålla mycket bättre så länge man håller efter eventuella flagor.

Som alternativ skulle jag kunna tänka mig mjuka skor som tillåter en naturlig hovmekanism, helst en sån sort som limmas fast, inte spikas!

I vilket fall så krävs det nästan ett år innan ny hov har växt ut helt och hästen är på topp igen. Det gäller för alla lösningar.

Håller med Emindy, barfota är ett alternativ till att få friska och hela hovar. Men bara om de verkas på ett bra vis under regelbundhet.

Det som också kan hjälpa om du vill fortsätta ha skor är att först och främst titta till hur hästens mage mår. Har hästen problem av ngt. slag med sin mage så visar det sig förr eller senare även genom dålig hovkvalité. Så en bra foderstat med ett för hästen bra foder är A och O. Till detta brukar extra magnesium även göra susen på "dåliga" hovar.

MVH

Jag sällar mig till barfotaförespråkarna.
Hade ungefär samma problem. De växte långsamt och var väldigt spröda.
Plockade av skorna och har ridit med Easyboots sedan julas och märker en stor förbättring i tillväxttakten och de går inte sönder heller.
Kanske något du kan prova.

Jag har haft precis samma problem. Tillslut fanns det inget horn kvar att spika i och hästen fick vara barfota. Det är nu 10 månader sen och han fungerar jättebra utan skor. Hovarna är nu jättefina och han rids som vanligt. Med det här goda resultatet förstår jag inte varför jag envisades med att ha skor på honom öht och han kommer att förbli barfota.

Mvh T

Vad är det för produkt?
Jag är också intresserad eftersom mitt fullblod har dåliga framhovar.

Det är allmänt kännt att har fullblod "dåliga" hovar jämfört med andra raser.. :(
Har träffat på många fullblod med helkassa hovar! Ett sätt är naturligtvis att hästen får vattenbad som någon tidigare tipsat om! Men detta med barfota är ju lite klurit.. har hästen varit barfota förr? vad säger din hovslagare om barfota? bästa tiden för barfota är nu när sommaren är här och hästen går på bete.. hoven har då en bra tillväxt på ny och frisk hov.. blir hästen öm av att gå barfota? du bör inte låta hästen vara barfota om den är omfotad mer än 1-2veckor på betet.. (finns djurskyddslagar om att hästen inte får lida)
testa denna produkt som någon här inne på tråden rekomenderade åt dej vettja! annars så är vatten det bästa!

Lycka till

skulle du kunna tala om här helt öppet vad det är för produkt???? tänkte mest på om jag har en häst i framtiden med dåliga hovar... så vill jag veta om denna produkten

Har också ett fullblod som jag hade samma problem med på framhovarna. När skorna väl börjar åka av blir det nästa omöjligt att få dem att sluta pga varje gång man spikar fast dem så blir hoven ännu sprödare av de olika sömhålen. Lösningen i mitt fall var flap-skor.
Om du inte redan provat detta, så kan jag starkt rekommendera det!
Det är en räfflad, tjock gummisula som täcker undersidan av hoven och spikas fast i tån med en järnsko kapad på hälften. Bakre delen av sulan sitter "lös". På så sätt så finns det inga sömmar att dra om hästen skulle trampa på sulan, utan den "flappar" tillbaka.
Denna lösning har dessutom gjort att min pålles hovar har breddat sig (från 0:or på en 165 cm´s häst!)och bockhovs-tendensen på ena hoven håller på att rätas till. Finns i en vinter-variant också. Jag hoppar, rider på bana och ut i naturen på i stort sett alla underlag och har inte märkt någon skillnad mot "vanliga" skor.

Jo det skulle jag väl , men är rädd att det kan verka som reklam då jag är åf.....så tråden lär ryka då :crazy:

Jag tar också gärna ett PM, har planer på att köpa fullblod och räknar helt kallt med att det kommer ha taskiga hovar, det är så vanligt.

Du får gärna pm:a mig också eftersom min ex.travare har hovar som man kan gråta över :cry:.

Har också en häst med dåliga hovar :cry:! Skulle man kanske kunna få veta vad det är för produkt? Allt låter intressant i mitt fall...börjar bli hysterisk

//JJ

Hejsan
Något som min hovis rekommenderade mig förutom det vanliga biotinet är faktiskt vanlig blå jäst. Man ger ungefär halva kuben i maten en gång om dan och efter en tid så ser man resultat. Jag har gjort det på mina shirehästar som trots att de alla går barfota har en tendens att spricka då hovarna blir för långa, de växer nämligen som en treklöver så man får verka på sommaren var 6 vecka. Lycka till! :)

var 6 vecka är inget ovanligt att verka... de vet ja massor med folk som gör.. ska ringa efter hovis imorron ja med.. å de har bara gått 5 veckor... så 6 veckor är de för mig med..

Jag hade exakt samma problem med min häst. Det här är ett kärt ämne för mig. Under det senaste året har jag läste allt jag kunde hitta om hovar och hovvård (mer än bara den svenska litteraturen, och inte alls bara Strasserböcker) för att rädda min hästs hovar. Utan hovar ingen häst var min veklighet, och jag ville rädda min häst. Insåg snart att den egentliga orsaken till att hovarna försämras är att skon inte kan erbjuda rätt miljö för att en frisk hov ska utvecklas. Alltså bidrar skon till en långsam, långsam försämring av hovens delar. Framförallt drabbas hovväggen, den inre hovväggen. Givetvis beror detta på vilken typ av verkning och skoning som görs, men vi skulle behöva sko våra hästar var tredje vecka för att hovarna inte ska utsättas för allt för stor negativ påverkan. Visst kan en sko göra din häst ridbar och du ser inga tecken på smärta, men tyvärr ger den inte hoven möjlighet att bli frisk och förbättra sina svaga delar. Den ger oss en livlina som gör det möjligt för oss att använda hästen längre.

Och hur gick det med min häst. Sedan knappt ett år sedan så gav jag upp och orkade inte slå dit fler tappskor. Lät alltså min häst gå barfota. Under första tiden utan skor kunde han bara gå på mjuka eller hårt och helt jämt, underlag men successivt blev han bättre. Jag märkte en förbättring i horntillväxten ganska snart och kände på så sätt att jag var på rätt väg. Anpassade ridningen till underlaget men hade inga problem att hålla igång honom. Nu, åtta månader senare beundrar jag hans friska och starka hovar varje dag. Vi är ute och galopperar på vägar med grus och småsten utan att han ömmar. Igår red jag fyra timmar på mestadels grus utan att hovarna slitits så mycket att jag kan se det. Det är något jag aldrig ens vågat drömma om med tanke på det skick hovarna var i för mindre än ett år sedan.

Om din häst har så dålig hornkvalitet som du beskriver så är det ända rätta att ta tjuren vid hornen och inse att hoven inte är fullt frisk. Inte har väll din häst alltid haft såhär dåliga hovar? Visst finns väl anlag för dåliga hovar i många av dagens fullblod. Huruvida det har att göra med miljön under de första levnadsåren spelar ju ingen roll här. Men att sträva efter bästa möjliga hoven för just den givna hästen är inte att begära för mycket. För att bygga upp det som saknas i din hästs hovar så behöver den gå barfota, åtminstone under en första tid. Har hoven en så dålig grundkonstruktion att den aldrig kommer att kunna prestera det du vill utan skor så är det ju bara att sätta på en sko igen. Men då har du i varje fall en bättre hov att sätta skon på.

Det finns en uppsjö med preparat, fodertillskott och mirakelmediciner för att förbättra hovens kvalitet och vissa kan säkert vara bra medans andra är mindre bra. Det tilltalar oss ofta mer att prova dessa enkla medel istället för att ta sig an en omfattande och kontroversiell uppgift som att förbättra hovarna genom att gå barfota. Det är många som pratar om vatten, bra eller dåligt för hoven. Jag skulle vilja säga att vatten är en aning överreklamerat idag. Kan kanske vara bra under vissa förutsättningar men dessutom förödande under andra. Har din häst tunna sulor så bör du undvika vatten. Har den röta eller svamp likaså. Luktar hoven illa är det ett tydligt tecken på svamp och att hålla hoven torr och ren är avgörande för att bli av med detta.

Det tipsas om vatten till alla tänkbara hovproblem nuförtiden...
Vatten är bra - när hästen har TORRA hovar.
Men är det hornkvalitén som brister så är problemet betydligt större än så. Och eftersom du har ett fullblod så är jag övertygad om att det är hornkvalitén som brister.
Jag tror tyvärr att det i många fall är genetiskt och i det närmaste omöjligt att helt komma tillrätta med, oavsett åtgärder. Det är tråkigt att det avlas på hästar utan fungerande hovar...

I ditt fall så hade jag nog satsat på att försöka få hovarna bättre med hjälp av barfotagång och naturligtvis en balanserad foderstat (jag hoppas att du räknar... ;)). Kanske kan du hålla igång ridningen med hjälp av Easyboots eller nåt liknande, dvs en löstagbar sko som du bara använder vid ridning.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 439
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 906
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 655
Senast: Liten
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 991
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka